• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 96)
چهارشنبه 5/4/1392 - 11:36 -0 تشکر 615158
نقش تلویزیون و افت تحصیلی

منبع:http://www.hypnotismbidaar.blogfa.com/
دکتر محمد جواد حریری ، پزشک ، هیپنوتراپیست و عضو انجمن علمی بین المللی هیپنوتیزم بالینی ایران
 

این تصور که توسعه تلویزیون عامل کم شدن خواندن می شود، اشتباه بزرگی است. زیرا اگر این دو عاقلانه به کار گرفته شوند، مکمل یکدیگرند.

در کشورامریکا  ابتکار در مقوله تعلیم و تربیت در دست مدیران و آموزگاران و یا مسئولان متعهد نیست. بلکه این امر خطیر در دست صفحات تلویزیون است که طراحان آن متخصص تعلیم وتربیت نیستند بلکه هنرمندان و مجریان سرگرمی ها در تلویزیون هستند.
کار اساسی تلویزیون القای این نظر است که تعلم و سرگرمی باهم متحدند و نباید از هم جدا شوند(و در این القاء موفق نیز بوده است.).! برنامه های تلویزیون حاوی مطالبی نیست که باید به خاطر سپرده شود، باید مطالعه شود و در آنها دقت شود، نیاز به پشتکار و هوشیاری و زرنگی خاص دارد ، برخی  رسانه های گروهی غیر چاپی را،  دشمن مطالعه دانستن را ، نوعی کوته بینی و بی دقتی می پندارند . کافی است که تیراژ فروش داستانی را که تلویزیون به عنوان سریال نمایش داده است، در نظر بگیریم تا معلوم شود که تاثیر متقابل رسانه های گروهی در یکدیگر تا چه اندازه است. در کشورهای شرق ، تلویزیون وقتی وارد شده است که فرهنگ کتابخوانی شکل نگرفته و نهادینه نشده بود. لذا می توان تاثیر منفی آن را بسیار بیشتر از جوامع صنعتی دانست. در جوامع صنعتی زمانی تلویزیون وارد شد که مطالعه در این جوامع نهادینه شده و جای خود را در فرهنگ آنان باز کرده بود. هنوز در امریکا در بین افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله علاقه به خواندن، مقام اول را داراست و نسبت به استفاده از رایانه رتبه بالاتری دارد. براساس پژوهشی دیگر، ۴۳ درصد از دانش آموزان در امریکا اعلام کرده اند که برای سرگرمی به طور روزانه به مطالعه می پردازند  ….

چهارشنبه 5/4/1392 - 11:37 - 0 تشکر 615160

تماشای بیش از حد تلویزیون یکی از علت های افت تحصیلی دانش آموزان در ایران است که علاوه بر اتلاف وقت دانش آموز ، خستگی ، بی حوصلگی و سردرد را نیز برای آن ها به دنبال دارد. تماشای تلویزیون از عواملی است که تمرکز حواس برای مطالعه را بعد از تماشای تلویزیون با مشکل روبرو می کند. گاهی اوقات فرد ساعت ها بعد از تماشای برنامه تلویزیونی به اتفاقات و رویدادهای آن برنامه می اندیشد و گاه با مشغول کردن ذهن خود به پیش بینی نتیجه سریال ها می پردازد ، برای کاهش این مشکل باید در تماشای برنامه تلویزیون رعایت اولویت و اهمیت وقت را داشت و تنها ساعت هایی به تماشای تلویزین پرداخت که کار ضروری تر و مهم تری نداشت که بعد از تماشای تلویزین استراحت کوتاه مدتی داشت و به رویداد های فیلم نیندیشید.



در دهه ی۱۹۵۰ وقتی که تلویزیون همه جا را گرفت ، بسیاری از مردم نگران شدند که مبادا جای کتاب ودرس را بگیرد ، خانواده ها دیگر حرف نزنند و افراد، مصرف کننده ی منفعل برنامه های سرگرم کننده شوند ونتوانند خودشان موجبات سرگرمی خود را فراهم کنند . برخی از مفسران اجتماعی معتقدند که در حال حاضر وضع به همین منوال است ، بعضی دیگر معتقدند که تلویزیون تاثیر بسیار کمی داشته است.           



اغلب خانواده ها به طور متوسط درشبانه روز حدود هفت ساعت تلویزیون تماشا می کنند . مطا لعات در مورد تماشای تلویزیون توسط افراد سنین مختلف نشان می دهد که حتی نوزادان هم روزانه نیم ساعت در معرض تماشای تلویزیون قرار می گیرند . کودکان سنین چهار تا شش سال به طور متوسط حدود دو ساعت ونیم تلویزیون تماشا می کنند . البته این حد متوسط ، نشان دهنده ی تغییرات وسیعی نیست که عملاًدر بین  کودکان مشاهده می شود. 



بعضی از کودکان در ایام تعطیل روزانه شش تا هشت ساعت تلویز یون تما شا می کنند . یک مطا لعه بر روی دانش آموزان کلاس اول ودوم نشان داده است که یک سوم آنها ، روزانه ، چهار ساعت یا بیشتر تلویزیون تماشا می کنند و حدود ده در صد آن ها هیچ گاه تلویزیون نگاه نمی کنند .



سوال مهمی که در مورد اثرات آموزشی تلویزیون توجّه صاحب نظران را به خود جلب کرده است ، که آیا اصولاً تماشای برنامه های تلویزیونی در محیط خانواده ، باعث خواهد شد که کودکان در محیط مدرسه فعالیت های بهتری ازخودنشان دهند؟

چهارشنبه 5/4/1392 - 11:37 - 0 تشکر 615161

هر چند پیدا کردن جواب صحیح وقانع کننده برای این سوال مشکل به نظر می رسد ، با وجود این بررسی تحقیقات انجام شده نمی تواند وجود تلویزیون را به عنوان عاملی موثر در امر تحصیل  ودرس خواندن کودکان اثبات کند . از طرف دیگر ، این مسئله هنوز معلوم نیست که وجود تلویزیون در محیط خانه باعث می شود کودکان در مدرسه نمرات کمتری به دست آورند . البته معمولاً کودکانی که در مدرسه نمرات بد به دست  می آورند ، کسانی هستند که اوقات بسیاری از وقت آزاد خود را در منزل به تماشای تلویزیون اختصاص  می دهند ، اما عکس این مسئله به هیچ وجه صادق نیست ، به عبارت دیگر ، تما شای مداوم وزیاد تلویزیون عامل اصلی به دست آوردن نمرات بد ووضع نا مناسب تحصیلی نیست. بررسی رفتار کودکان در مقابل تلویزیون نشان داده است که معمولاً تماشای بیش از حد برنامه های تلویزیونی به وسیله ی  کودکان ،حاکی از فشار یا ناکامی یا روابط نامناسب انسانی است . البته هیچ بعید نیست که همین عوامل در عین این که باعث توجّه بیش از اندازه ی کودکان به تلویزیون می شود ، به وضع تحصیلی آن ها نیز در مدرسه لطمه بزند. در ضمن ممکن است کودکی که با چنین وضعیتی روبه رو می شود واز جهت تحصیلی مشکلاتی برایش ، پیش می آید ، تحت تاثیر ناکامی و ناراحتی حاصله بیش از پیش ،به دنیا ی شیرین و تخیلات واوهام تلویزیون پناه می برد و اوقات بیشتری راصرف تماشای برنامه های هیجان انگیزکند.



چهارشنبه 5/4/1392 - 11:38 - 0 تشکر 615162

به طور کلی ، نتیجه ی حاصل از از اثرات تلویزیون بر مهارت مطالعه وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان به شرح زیراست :


کودکان و تلویزیون


۱- تماشای بیش از حد تلویزیون، به ویژه در سالهای اولیه ی مدرسه ، موجب تضعیف مهارت های خواندن می شود .

۲- چناچه برنامه های تلویزیونی تمام اوقات روز کودک را پر کند ، ممکن است انگیزه ی او را برای کشف مجهولات تضعیف کند واندیشه وتفکر منفعلانه و غیره خلاقی را در او به وجود آورد

۳- تماشای تلویزیون به مدت ده تا پانزده ساعت در هفته بر پیشرفت تحصیلی کودکان اثرات مثبت دارد ، اما تماشای بیش از این حد دارای اثرات منفی است .

۴- اثرات تلویزیون بر افراد دارای بهره ی هوش بالا در مقایسه با افراد دارای بهره ی هوش پایین یا متوسط ، منفی تر است.

۵- افرادی که در سنین پایین وبه طور زود رس مهارت خواندن پیدا می کنند ، در بزرگسالی کمتر تلویزیون تماشا می کنند.

۶- تلویزیون عمدتاً دیده می شود ، در حالی که کتاب فهمیده می شود.

۷- بررسی رفتار کودکان در مقابل تلویزیون نشان داده است که معمولاً تماشای بیش از اندازه ی برنامه های تلویزیونی به وسیله ی کودکان ، علامت  نا کامی یا روابط نامناسب انسانی است.

۸- در سال های اول مدرسه ، کودکان باهوش تراز تلویزیون بیشتر استفاده می کنند ودر نتیجه از مطالب موجود در برنامه ها بهره ی زیادتری می برند ، در حالی که پس از دوازده وسیزده سالگی ،تلویزیون بیشتر مورد استفاده ی کودکان کم هوش تر و حتی کند ذهن قرار می گیرد و کودکان باهوش تر به مطالب چاپی چون کتاب ، روزنامه ، مجلّه و… روی  می آورند.

۹- تلویزیون می تواند برای تشویق افراد جامعه به ویژه کودکان ونوجوانان به مطالعه ی کتاب وکتابخوانی استفاده کرد.

۱۰- تلویزیون وقت آزادی را که می توان با استفاده از آن کتاب خواند ، کاهش داده است .

۱۱- پدران ومادران می توانند با آگاهی از فیلم ها وبرنامه هایی که تلویزیون نمایش می دهد،  در صورتی که آ ثار اولیه ی آن به صورت کتاب موجود باشد ، فرزندان خود را تشویق به خواندن اثر کند نمایش تلویزیون را محرک و انگیزه مطالعه سازد.

پس بهتر است همراه با کودکان تلویزیون تماشا کنید ودر باره ی داستان ها و اطلاعات نمایش داده شده صحبت کنید.

دوشنبه 10/4/1392 - 8:50 - 0 تشکر 616469

از ثبت تشكرها ممنونم تیچ من جان

دوشنبه 10/4/1392 - 14:56 - 0 تشکر 616605

به نام خدا و سلام

مبحث جالب و مفیدی بود
ممنون


در یک جمله باید بگم :

جانا سخن از زبان ما می گویی

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.