منبع: روزنامه رسالت، شماره 6275 به تاریخ 2/8/86، صفحه 5 (فرهنگی )
مهمترین رسالت نظام اسلامی برنامه ریزی برای رشد و پرورش انسان های مومن و عالم به تعالیم است. انجام این رسالت، علاوه بر بالندگی، دوام و استکمال نظام اسلامی را به دنبال دارد و هم بستری فراهم می کند تا آحاد و جامعه وظایفی را که خداوند برای آنها معین فرموده انجام دهند و به سوی فلاح و رستگاری گام بردارند به همان میزان که برنامه ریزی برای تعلیم، تربیت و رشد دینی، لازم و ضروری است، آسیب شناسی فرآیند تعلیم و تربیت نیز ضروری می باشد چرا که شناسایی آفت هایی که در طول این مسیر تربیت دینی ظاهر می شود و رفع آنها بهبود نظام تعلیم و تربیت دینی را در نسل های آینده به دنبال خواهد داشت بررسی نظرات آیت الله دکتر شهید بهشتی پیرامون آسیب های تربیت دینی جایگاه و اهمیت ویژه ای دارد چرا که وی شخصیتی است که نه تنها خود صاحب اندیشه دینی است بلکه تربیت یافته دین نیز می باشد و سالیان متمادی در کسوت روحانی در دو نهاد روحانیت و آموزش و پرورش با تعلیم و تربیت مانوس بوده است.این مقاله کوششی است در جهت پاسخگویی به دو سوال اصلی در زمینه آسیب های تربیت دینی؛
1- از نظر دکتر بهشتی چالش ها، موانع و آسیب های تعلیم و تربیت دینی کدام است؟
2- از نظر ایشان نقش و سهم عوامل موثر یا بازدارنده تعلیم و تربیت دینی چیست؟1- آسیب های تربیت دینی در زمینه ها و محیط
تعلیم و تربیت دینی محصول کارکرد تمام دستگاه های فرهنگی - تربیتی مثل مدرسه، خانواده، رسانه های جمعی، تمام نهادهای سیاسی، اقتصادی، قضائی و ... در کنار محیط اجتماعی است. وفاداری به باورها و آموزه های دینی و تجلی آن در برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های عوامل مذکور، زمینه ساز و تسهیل کننده تحقق اهداف تربیت دینی است و عدم پایبندی یا کارکردهای نامطلوب آنها به عنوان مانع جدی و آسیب زا در فراروی مخاطبان تربیت قرار دارد. امری که شهید بهشتی به تناسب موضوعات به طرح آن پرداخته است.