خرداد یا ۶ تیر(هفتم و چهاردهم حزیران) ؛ بهترین روز حجامت در سال 1392
ماه حزیران ماه نهم از ماه های رومی است که پس از ماه ایار است. در میان ماه های رومی چهار ماه را سی روز محاسبه می کنند که یکی از این چهار ماه حزیران می باشد.
بهترین زمان برای حجامت بر اساس روایات اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام همین ماه رومی حزیران است.بر اساس تقویم نجومی آغاز حزیران تقریباً از روز هشتاد و چهارم نوروز محاسبه می شود که در سال ۱۳۹۲ مصادف با ۲۳خرداد می باشد و به مدت یک ماه معادل سی روز ادامه دارد. اما درباره این که چه روزهایی در ماه حزیران برای حجامت اولویت دارند امام صادق علیه السلام فرمودند: در روز هفتم از ماه حزیران حجامت کن و اگر نتوانستی در روز چهاردهم. که در سال ۱۳۹۲ مصادف با روزهای پنج شنبه ۳۰ خرداد ماه و پنج شنبه ۶ تیر ماه می باشد ، اما با توجه به اینکه ۳۰ خرداد امسال مصادف با ایام قمر در عقرب می باشد و نیز بر اساس منع روایات از حجامت در ایام قمر در عقرب ؛ از بین دو روزی که در روایت امام صادق علیه السلام از بهترین روزهای حجامت شمرده شده طبق قاعده ی اصولی(الجمع مهما امکن اولی من الطرح) ، اگر روز چهاردهم حزیران(۶ تیر) حجامت کنیم به هر دو سنخ روایات عمل نموده ایم و هیچ منعی هم در بین نیست ضمناً از این باب که در نیمه دوم ماه قمری هم قرار گرفته نیز ششم تیرماه اولی است .
تذکر: لازم به ذکر است با توجه به موقعیت زمین، ماه و خورشید در این ایام، تاثیر حجامت برای انسان بیش از دیگر ایام می باشد و به این جهت انجام حجامت در این دوره سفارش می گردد لذا وجود اختلاف در روز شروع ماه حزیران و به تبع آن وجود اختلاف در مشخص نمودن روز هفتم و چهاردهم آن، خیلی مهم نبوده و در آن محدوده زمانی، حجامت توصیه می شود.
در لغتنامه دهخدا نیز در مورد حزیران آمده است :
حزیران نام ماه نهم است از سال رومیان كه اول آن مطابق با سیزدهم ژوئن فرانسوی است.
ابوعلی سینا در كتاب قانون ، حجامت را از اركان درمان محسوب كرده و تقریباً برای درمان تمام بیماریها حجامت و بادكش (Cupping) را تجویز كرده است وی می گوید : (( اگر حجامت بین دو كتف انجام گیرد، فوائد زیر را در بردارد: گرانباری دو ابرو و سنگینی پلك ها را از بین می برد و گرمی چشم را رفع می كند، چرك كنار چشم را ازمیان برمی دارد و بوی بد دهان را می زداید. اگر حجامت بر یكی از دو رگ پشت گردن انجام شود، در زدودن حالت لرزه در سر و برای رخسار ، گوشها و چشمها ، گلو و بینی فوائدی در بردارد . حجامت بر ساق پا خون را تصفیه می كند و اگر خون حیض بند شده باشد ( آمنوره) آن را باز می كند.
حجامت در زیر زنخ (چانه) برای دندانها ، رخسار و گلو مفید است و دماغ و آرواره ها را تصفیه می كند. حجامت ناحیه كمر ، برای رفع دملها و جوشهای ران سودمند است و برای نقرس ، بواسیر، پاغر ( ستبر شدن ساق پا ) ، فایده دارد.
حجامت اگر در پائین زانو انجام شود، جهت دملهای بدخیم و زخمهای مزمن در ساق و پا فایده دارد. حجامت برقوزك پا برای حالات بند آوردن خون حیض، عرق النساء ( سیاتالژی ) و نقرس مفید است . (3ص491)