• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 288)
چهارشنبه 22/3/1392 - 14:43 -0 تشکر 611023
خانواده و کودک تیزهوش

به نام خدا و سلام

برای برخی از اولیا وجود یک فرزند تیز هوش وسیله ای برای ارضای غرور و جاه طلبی آنان است.

این قبیل افراد بدون آنکه متوجه باشند با مطرح کردن تیز هوشی و توانایی های فرزند خود باعث به وجود آوردن اضطراب و ناامنی و تقویت این احساس در کودک می شوند که
آنچه مورد علاقه اولیا است , خود او نیست بلکه تیز هوشی است.

اولیایی که بتوانند به فرزند خود بقبولانند که ارزش و اهمیت هریک از آنان نه به خاطر تیز هوشی , نمرات درسی و موفقیت تحصیلی ,بلکه به خاطر خصوصیات شخصی آنها است مانع بسیاری از در گیریها در محیط خانه می شوند.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 25/3/1392 - 7:53 - 0 تشکر 611575

به نام خاد و سلام


تحقیقات بلوم در سال 1985 اثبات کرده است که رشد کامل استعداد کودکان نیازمند صرف وقت و منابع مادی می باشد .

     والدینی که دارای امکانات بیشتر ، در آمد بیشتر و تحصیلات بالا و موفقیت و تماس اجتماعی بهتر هستند حمایت کننده مناسبی برای رشد و تکامل استعداد کودک خود دارند .

            روابط عاطفی بین اعضای خانواده ها و همچنین حمایت آنها از کودکان با استعداد خود تاثیر زیادی در پرورش استعداد کودکان دارد مخصوصا این خانواده ها بسیار انعطاف پذیر و به علم پیوسته هستند .


«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

يکشنبه 26/3/1392 - 14:30 - 0 تشکر 611941

به نام خدا و سلام


نوجوانان تیز هوش بیشتر به استفاده از وقت خود نسبت به نوجوانان متوسط اهمیت می دهند و دوست دارند وقتهای آزاد خود را به مطالعه یا فعالیتهای هنری و علمی بزنند و دوستدار شرکت در فعالیتهایی هستند که تجربه مثبت برای آنها به همراه داشته باشد کودک تیزهوشی یا با استعداد نیاز به رشد و تکامل استعداد خود دارد و این رشد و تکامل از طریق خود فرد و اطرافیان او صورت می گیرد .

هیچ تیز هوشی نمی تواند بدون پاداشهای بیرونی و درونی که دیگران و خود به خودش امتیاز می دهد به رشد و تکامل برسد این پادشهای بیرونی از طریق معلمان . والدین ، و همسالان صورت می گیرد یعنی بدون بر انگیختن این کودکان نمی توان آنها را در استعدادشان رشد داد.

کودکان با استعداد برای رشد و تکامل استعدادهای خود نیز به مدارسی ویژه دارند که توسط برنامه ها و امکانات ویژه به پرورش آنها پرداخته شود . محیط خانه و خانواده مهمترین عامل در رشد و تکامل استعدادهای فرد دارند(به طور مثال 58 نفر از 400 مرد و زن مشهوری که وجود دارند خانه هایی گرم و راحت ، ارضاء کننده و آرام دارند ) .



«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

سه شنبه 28/3/1392 - 11:58 - 0 تشکر 612578

به نام خدا و سلام

از عوامل دیگر در رشد و تکامل استعداد کودکان تیز هوش میزان تعهدی است آنان نسبت به استعداد خود دارند . و در این تعهد و افزایش آن معلمان و خانواده موثرمی باشند یعنی هر دو ( خانواده ومعلم ) زمینه ای را فراهم نمایند که حالت غرقه شدن در کار به نوجوان تیز هوش دست بدهد و موقعی که این حالت ایجاد شد نوجوان به رشد و تکامل استعداد خود می پردازد.

بعضی از والدین کودکان تیز هوش ، تیز هوشی فرزند خود را انکار می کنند بنا به دلایل زیر :

-بعضی از آنها می خواهند باور کنند که پیشرفت غیر عادی فرزندشان عطیه الهی و یا رازی ناگفتنی است که به میراث رسیده است .

 برخی دیگر می خواهند بگویند که فرزندشان فقط یک کودک استثنائی معمولی نبوده است بلکه فردی بی همتا است .

به این دلایل روش تدریس والدین با یکدیگر فرق دارد و هر کدام برداشت خاصی نسبت به نحوه آموزش کودک خود دارند ولی با این وجود والدین نقش مهمی در آموزش زود هنگام کودکان نابغه خود دارند

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

پنج شنبه 30/3/1392 - 11:38 - 0 تشکر 613353

به نام خدا و سلام


حال به این مطلب بپردازیم که چگونه می توان کودک تیز هوش را شناسایی کرد


1-مشاهده و شناسایی توسط معلم

2-نمره های آزمون موفقیت تحصیلی گروهی

3-نمره های آزمون گروهی

4-موفقیتهای تحصیلی گذشته

5-نمره های آزمون هوش فردی

6-نمره های آزمون خلاقیت

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 3/4/1392 - 14:48 - 0 تشکر 614484

به نام خدا و سلام


در شناسایی و تشخیص کودک تیز هوش نقش قضاوتی معلم بسیار موثر است .


معلم با مشاهده دقیق و ارزیابی و بررسی اعمال وکودک تصویری از او ترسیم کند .



کودکان تیز هوش را در چهار طبقه می توان تقسیم کرد:

1- کودکانی که در گروه موفق قرار دارند زیرک و باهوش هستند و کنجکاو فعال هستند

2- کودکانی که تیز هوشی آنها به دلایل مشکلات رفتاری مثل مردودی ، ناسازگاری و… دیده نمی شود

3- کودکانی که به دلیل کمرویی ، کم حرفی تیز هوشی نهفته دارند

4- کودکانی که بسیار خلاق هستند که مبتکر و خلاق و خیالپرداز هستند .


«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

چهارشنبه 5/4/1392 - 10:32 - 0 تشکر 615121

به نام خدا و سلام


برای شناسایی و تشخیص کودکان تیز هوش به بهترین نحو باید براساس نیازهای انها با آنها ارتباط بر قرار کرد و شناسایی آنها شامل مراحل زیر از دید معلمان می شود :

1-تاریخچه فردی و بررسی موفقیتها
2-مشاهدات عینی معلم
3-آزمونهای میزان شده (آزمون هوش)
4-ثبت بر قراری ارتباط و برنامه ریزی


همانگونه که ملاحظه می شود موفقیتهای تحصیلی , نمره آزمون هوش و تشخیص معلمان از نظر نویسندگان مذکور در شناسایی تیز هوشان سهم مهمی دارند.اما موفقیت تحصیلی فقط تابع هوش نیست وبه متغیر های دیگری نیزوابسته است.بنابراین به راحتی می توان گفت ممکن است کودکی تیز هوش, نمرات کمی از دروس مدرسه کسب کندولی با این حال کم هوش نیست.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 8/4/1392 - 17:35 - 0 تشکر 616006

به نام خدا و سلام


در گزارش کمیسیون مدارس استرالیا در 1980 نارسایی های موجود در روشهای شناخت دانش آموزان تیزهوش بیان شده است.

به اعتقاد کمیسیون یکی از مهمترین نارسایی های موجود, معیار قرار دادن آموخته های کودک به جای استعداد واقعی وی بود.از این رو این کمیسیون خاطر نشان کرد که روشهای شناخت تیز هوشان باید بسته به عرصه و محدوده شناخت تیزهوش متنوع باشد.مثلا روش شناخت تیز هوش در عرصه آموزش عمومی با نحوه شناخت تیز هوش در عرصه هنر باید متفاوت باشد.


به لحاظ تنوع روشهای ارزیابی, هیچ کشوری به اندازه آمریکا از ابزارهاو معیارهای گوناگون برای شناسایی تیز هوشان بهره نمی برد


«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

جمعه 14/4/1392 - 23:57 - 0 تشکر 618066

به نام خدا و سلام


یک سوال در اینجا مطرح می شود که تیزهوش کیست؟

گرچه نمره آزمون هوش می تواند ملاک نسبتاً خوبی برای تعیین و تعریف افراد با هوش باشد اما باید توجه داشت که این گونه آزمون ها قادر به اندازه گیری همه جنبه های هوش نیستند, برای مثال یکی از جنبه های تیز هوشی که در تعریف وشناسایی آنان به کار می رود قدرت رهبری و مدیریت ونیز خلاقیت آنان است که تست های هوش نمی تواند این ویژگی را اندازه گیری کند .

تعاریف متعددی از تیز هوشی شده است که به چند نمونه آن اشاره می شود:

در اصلاحیه 1978 قانون عمومی آمریکا کودکان تیز هوش چنین تعریف شده اند: کودکان و نوجوانان سنین قبل از دبستان, دبستان ,یا دبیرستانی که دارای توانایی هوشی بالا , خلاقیت,توانایی در یک موضوع علمی خاص و توانایی مدیریت و رهبری هستند و به خدمات آموزشی خاصی نیاز دارن.

به هر حال ضریب هوشی یکی از ملاک های بسیار مناسب برای شناسایی کودکان تیز هوش است. ضریب هوشی 140-130 ملاک تعیین کودکان تیز هوش است.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 17/4/1392 - 18:59 - 0 تشکر 618926

به نام خدا و سلام

در تعریف دیگری ,کودکان تیز هوش و با استعداد کسانی هستند که بر طبق تشخیص افراد صلاحیتدار و اهل فن به دلیل استعدادهای بر جسته خود قادر به عملکرد های عالی هستند این کودکان به خدمات و برنامه آموزشی متفاوتی ورای آنچه معمولا از طریق برنامه عادی مدرسه ارائه می شود ، نیازمندند تا به مسولیتشان نسبت به خود و جامعه واقف شوند .


کودکان برخوردار از عملکرد بالا شامل کسانی می شوند که در هر یک از زمینه های زیر دارای موفقیتی مشهود و یا توانائی بالقوه ای باشند :

1-توانایی ذهنی عام
2-استعدادهای خاص
3-تفکر سازنده
4-توانایی رهبری
5-توانایی روانی – حرکتی
6-توانایی در بکار گیری سیستم های نمادی آموخته شده ذهنی ( یعنی بدون اتکاء به معلم و محیط اطرافش با اتکای خود مطالب را فراگیرد )
7-هنرهای نمایشی و دیداری

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

چهارشنبه 19/4/1392 - 6:0 - 0 تشکر 619928

به نام خاد و سلام


گروهی از پژوهشگران نیز علائم و ویژگی های زیر را نشان دهنده تیز هوشی می دانند: کودک تیزهوش :

1-مراحل رشد را زودتر از حد معمول می گذراند

2- زودتر به حرف می افتد

3- از کلماتی پر محتوا وسلیس و روان برای صحبت کردن استفاده می کند

4- خواستار ارتباط پایدار با بزرگسالان است

5- نسبت به تصاویر بسیار حساس و هوشیار است

6- در پی تجربیات جدید است

7- دامنه تمرکز او وسیع و طولانی است

8- در هشت سالگی خود انتقادی واقع گرایانه از خود نشان می دهد

9- به راحتی خواندن را فرا می گیرد

10- اطلاعات را سریع و با تمام جزئیات به خاطر می آمد

11- دوستدار آموختن است

12- تمایل به سازماندهی دیگران دارد

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.