• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن طنز و سرگرمی > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
طنز و سرگرمی (بازدید: 1943)
شنبه 6/7/1387 - 14:51 -0 تشکر 60889
خدا هم طنازه؟

*به نام مهربان پروردگارم*

سلام

 

دوستان گرامی مطلبی خوندم به نام طنز در قرآن کریم...!!

مناسب دیدم که بحثش رو در تبیان هم مطرح کنم...

ضمن اینکه مطلب رو به صورت بخش بخش براتون میذارم دوست دارم صحبت کنیم در این رابطه که آقا واقعا این مطالب طنز هستند؟ آیا خدا تو کتاب هدایت بنده هاش به طنز هم حرف زده؟

یا این برداشت ماست؟

من خیلی نمیتونم قبول کنم که این مطالب طنز هستند... نمیدونم...از طنازان و طنزشناسان عزیز میخوام در این مورد نظراتشون رو بگن...

متشکرم

التماس دعا

جانشین انجمن قرآن و عترت

anjoman.qoran@tebyan.org

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
يکشنبه 7/7/1387 - 0:31 - 0 تشکر 61046

 با عرض سلام و احترام

طبق بررسی هایی که ما در 2 سال پیش انجام دادیم

در قران هیچ گونه ای از شوخی راه نداره و قران کتابی است کاملا جدی  اما برخی آیات به صورت طنز بیان شده که ایشا... در فرصت مناسب این آیات را توی تاپیک قرار می دهم

با تشکر

مدیر انجمن طنز

نیکادل

دوشنبه 8/7/1387 - 11:3 - 0 تشکر 61414

*به نام مهربان پروردگارم*

سلام

با تشکر از نیکادل عزیز ....

منم نمیتونم قبول کنم در قرآن طنز داریم... حالا مطلب رو بخش بخش قرار میدم...

------------------------------------------

1 . مقدمه

عده‏اى بر این باورند كه طنز در قرآن فراوان به كار رفته است؛ زیرا طنز نوعى استعاره و كنایه است و در قرآن استعاره و كنایه بسیار است . در سرتاسر قرآن استعاره و كنایه و تشبیه و تمثیل به چشم مى‏خورد . استعاره‏هاى قرآن از ظرافت و لطافت ویژه‏اى برخوردار است و این مهم یكى از موجبات اعجاز قرآن تلقى شده‏است . 
در مقابل، عده‏اى دیگر طنز در قرآن را انكار مى‏كنند و تمثیلات و استعارات قرآن را مقوله‏اى متفاوت از طنز مى‏دانند؛ اما نگارنده دیدگاه نخست را ترجیح مى‏دهد . 

ادامه دارد....

جانشین انجمن قرآن و عترت

Anjoman.qoran@tebyan.org

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
پنج شنبه 11/7/1387 - 19:9 - 0 تشکر 62165

*به نام مهربان پروردگارم*

سلام

2 . مفهوم طنز 

مفهومى از طنز كه در این نوشتار اراده‏شده‏است، هر بیان و رفتارى است كه به ظاهر غیر جدى و به صورتى لطیف و همراه با مزاح، ولى در واقع بیانگر واقعیتى جدى است .هدف از این طنز توجه دادن به معایب و مفاسد و مبارزه با رذایل و رشد فضائل است .


بسیارى از مفسران قرآن و نگارندگان علوم قرآنى به وجود زیباشناختى قرآن و جلوه‏هاى هنرى آن بویژه طنز تمثیلى اشاره كرده‏اند . در این مجال نگارنده درصدد معرفى همه كتابهایى كه در این زمینه تدوین یافته نیست . فقط به چند نمونه اشاره مى‏كنیم:

پیشینه طنز در نگارش‏هاى علوم قرآنى 

1 . در قرن هفتم كمال الدین عبدالواحد بن‏عبد الكریم زملكانى (ت‏651) چندین اثر در وجوه زیباشناختى قرآن، به نگارش درآورد و گامهاى بلندى در مباحث علوم قرآنى برداشت و به تفسیر آیات مشتمل بر طنز پرداخت . وى در یكى از آثار خویش با عنوان «التبیان فى علم البیان، المطلع على اعجاز القرآن‏» به پیرایش كتاب «دلایل الاعجاز» جرجانى پرداخت و به دقایق معانى آیات و ظرافتهاى ویژه هنرى و ادبى و بلاغى آن از جمله طنز تمثیلى اشاره كرد (1) .

ادامه دارد...

جانشین انجمن قرآن و عترت

anjoman.qoran@tebyan.org

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
شنبه 13/7/1387 - 12:23 - 0 تشکر 62658

*به نام مهربان پروردگارم*

سلام

2- كتاب دیگر وى درباره قرآن و بلاغت و فصاحت و شیوه‏هاى ظریف بیانى و هنرى تحت عنوان «البرهان الكاشف عن اعجاز القرآن‏» است (2) . زملكانى در این كتاب با اشاره به حقیقت «بیان‏» ، آراء عالمان را درباره اعجاز و دریچه‏هاى آن برمى‏شمرد و آنگاه به ابعاد مانندناپذیرى بیانى قرآن مى‏پردازد و به ظرافتها و اشارتها و حكایتهاى آیات مشتمل بر طنز اشاره مى‏كند (3) . 

عالمان پس از زملكانى ضمن استفاده از آثار وى، چیره دستى و فطانت و ذكاوت وى را در دانش معانى بیان و تیزفهمى و سرعت انتقال و گستردگى در آگاهى‏هاى گونه گون و احاطه بر جلوه‏هاى هنرى قرآن ستوده‏اند (4) . 


3 . عبدالعظیم عبد الواحد، زكى الدین، معروف به ابن‏ابى الاصبع (ت‏654) از بلندآوازگان شعر و ادب و ابعاد قرآنى است . وى گام شریفى در شناخت و شناساندن وجوه زیباشناختى و ابعاد بلاغى و ظرافتهاى ویژه قرآن از جمله ظنز تمثیلى برداشت .


وى ابتدا كتاب «تحریر التحبیر فى صناعة الشعر و النثر و بیان اعجاز القرآن‏» را نگاشت و در آن انواع فنون بدیعى و صنایع لفظى و معنوى بویژه جلوه‏هاى هنرى طنز تمثیلى را گزارش داد؛ آنگاه «تحریر التحبیر» را گزینش كرد و آنچه ویژه قرآن بود، از آن برگرفت و «بدیع القرآن‏» را پرداخت . 3 .

ادامه دارد...


جانشین انجمن قرآن و عترت

anjoman.qoran@tebyan.org

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
دوشنبه 15/7/1387 - 20:18 - 0 تشکر 63394

به نام مهربان پروردگارم

سلام

ادامه از پست قبل


4 . ابن‏ابى الاصبع «بدیع القرآن‏» را در یكصد و نه باب تنظیم نموده و در هر باب به یكى از انواع علم بدیع پرداخته و نمونه‏هاى قرآنى طنز را گزارش كرده‏است (5) . 

5 . ابن‏ابى الاصبع كتاب دیگرى تحت عنوان «كتاب الامثال‏» دارد كه بطور مبسوط به تبیین طنزهاى تمثیلى قرآن پرداخته‏است (6) .

پست بعد: اقسام طنز...

جانشین انجمن قرآن و عترت

anjoman.qoran@tebyan.org

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
شنبه 20/7/1387 - 18:58 - 0 تشکر 64577

به نام مهربان پروردگارم

سلام

2 . اقسام طنز 

طنز را از جهتى مى‏توان به دو قسم تقسیم نمود: تفسیرى و تمثیلى 


2 . 1 . طنز تفسیرى

طنزى كه در آن وقایع و حوادث به طور مستقیم و صریح و البته با بیان زیبا و شیرین و جذاب آورده شده است، طنز تفسیرى خوانده مى‏شود . در اینگونه از طنز طنزپرداز سعى مى‏كند حقایق تلخ و ناراحت كننده‏اى را به صورت دلنشین بیان كند تا مخاطب به آن حقایق بیشتر توجه پیدا كند . 

این نوع طنز در قرآن وجود دارد . خداوند در توصیف برخى از مردم در عدم پذیرش تذكر و نصیحت مى‏فرماید: 

و اذا قیل له اتق الله اخذته العزة بالاثم فحسبه جهنم و لبئس المهاد (7) ؛ و چون به او گفته مى‏شود كه از خدا بترس غرور و خودپسندى او را به گناه برانگیزد؛ پس جهنم او را كفایت كند و بسیار آرامگاه بدى است . 

در باره افساد برخى از مردم به ویژه سلاطین و ملوك در روى زمین مى‏فرماید: 

و من الناس من یعجبك قوله فى الحیاة الدنیا و یشهد الله على ما فى قلبه و هو الد الخصام و اذا تولى سعى فى الارض لیفسد فیها و یهلك الحرث و النسل و الله لایحب الفساد (8) 

و از میان مردم كسى است كه در زندگى دنیا سخنش تو را به شگفت آورد؛ حال آنكه خدا بر آنچه در دل دارد، گواه گیرد و او سخت‏ترین دشمن است.چون برگردد، كوشش مى‏كند كه در زمین تبهكارى كند و كشت و نسل را نابود سازد، و خدا تبهكارى را دوست ندارد . 

جانشین انجمن قرآن و عترت

anjoman.qoran@tebyan.org

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
دوشنبه 29/7/1387 - 19:56 - 0 تشکر 66422

به نام او که آرام قلب من است

به نام او که هستیم برای او و زندگیم فدای او

به نام او که بخشنده و مهربان است

--------------------------

سلام دوستان

در برخى از تفاسیر آمده‏است كه آیه مذكور به افراد منافق مربوط است

و یكى از معانى «تولى‏» نیز والى و حكمران گشتن است؛

بنابراین طبق این تفسیر معناى آیه چنین خواهد بود:

اگر منافقان متولى امور جامعه شوند، انواع فساد را به پا كنند

و حرث و نسل را نابود مى‏سازند؛ در عین حال خیلى جذاب و دلفریب به نظر مى‏رسند . 

رشید رضا در تفسیر المنار مى‏گوید: 

مراد از تولى در اینجا ولایت كسى است كه حكمش نافذ و عملش مستبدانه

و خراب‏كننده آبادانى سرزمین‏ها و نابود سازنده بندگان است .... 

حوادث روزگار و سیره ستمكاران این آیه را شرح مى‏دهد كه چگونه

در سرزمینى كه ظلم دامن‏گیر مى‏شود، زراعت نابود مى‏شود و دام كاهش مى‏یابد

و تولید از میان مى‏رود و نسل انسان‏ها را مى‏برد .

این همان فساد و هلاك ظاهرى است . فساد باطنى نیز در چنین سرزمینى رخ مى‏نماید .

در آن سرزمین جهل و نادانى شایع و اخلاق‏ها فاسد و اعمال مردم تباه مى‏شود (9) .

ادامه دارد...

خدانگهدار

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
يکشنبه 12/8/1387 - 21:3 - 0 تشکر 68487

به نام او که آرام قلب من است

سلام

2 . 2 . طنز تمثیلى

طنزى كه در آن حقیقت و واقعیتى جدى به یك واقعه لطیف و دلنشین تشبیه و تمثیل مى‏گردد، طنز تمثیلى نامیده مى‏شود . در طنز تمثیلى، طنزپرداز با استفاده از قیاس و تشبیه و تمثیل مناسب سعى مى‏كند، مقصود خود را ضمن ایجاد انبساط و شادى به مخاطب منتقل كند . 

شاید بتوان برخى از آیاتى را كه در بردارنده كلمه «كمثل‏» است، حاوى این نوع از ظنز به شمار آورد؛ مانند: 

مثل الذین حملوا التوراة ثم لم‏یحملوها كمثل الحمار یحمل اسفارا بئس مثل القوم الذین كذبوا بآیات الله و الله لایهدى القوم الظالمین (10) ؛

مثل كسانى كه [عمل به] تورات بر آنان بار شد [و بدان مكلف شدند]، آنگاه آن را به

كار نبستند، همچون مثل خرى است كه كتاب‏هایى را بر پشت مى‏كشند .

چه زشت است وصف آن قومى كه آیات خدارا به دروغ گرفتند .

و خدا ستمكاران را راه نمى‏نماید . 

خداوند متعال در این آیه در قالب «طنزى تمثیلى‏» ، یهودیانى را كه به كتاب آسمانى خود، «تورات‏» مى‏نازند، اما در عمل به خلاف آن عمل مى‏كنند، مورد مذمت و نكوهش قرارداده و به خرانى تشبیه مى‏نماید كه كتابهایى را بر دوش خود بار كرده‏اند؛ اما هیچ بهره‏اى از آن نمى‏برند . 

دلتون دریایی

شب و روزتون رویایی

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
يکشنبه 10/9/1387 - 20:41 - 0 تشکر 74428

به نام او....

سلام

3 . ویژگى طنز قرآنى 

خطابات قرآنى از قبیل «ایاك اعنى و اسمعى یا جاره‏» است؛ یعنى مى‏خواهد حقایقى را كه به مخاطب مى‏گوید، به گونه‏اى باشد كه پرده‏هاى شرم دریده نشود؛ از این رو از اقوام گذشته سخن مى‏گوید . 

آیات فراوان قرآن در نقل تاریخ امت‏ها و ملل پیشین در حقیقت، خطاب به مردم امروز و آینده‏است؛ براى نمونه: آیه «مثل الذین حملوا التوریة ثم لم‏یحملوها كمثل الحمار یحمل اسفارا» كه پیش از این ذكر شد، در ظاهر در شرح زندگانى یهودیان بى‏عمل مى‏باشد؛ اما در واقع در قالب «ایاك اعنى و اسمعى یا جاره‏» بیان شده و یادآور این نكته است كه اگر مسلمانهاى معتقد به قرآن هم از معارف و فرهنگ قرآن استفاده نكنند و در عمل پیاده ننمایند، مانند خرى هستند كه كتابهایى را حمل مى‏كنند . 
طنزهاى قرآنى همه در بیان حقیقت و به منظور پند دهى انسان است . در هیچ كدام از آنها خلاف واقع، دروغ و كذب وجود ندارد؛ زیرا آنها به واقع مجازهایى توام با قراین و شواهد حالى و مقالى هستند . 
اساسا بخشى از فصاحت و بلاغت قرآن به جهت همین مجازها و كنایه‏ها و طنزهاست . 

یا حق

بگذار سرنوشت هر راهي که ميخواهد برود،راه ه من جداست
بگذار اين ابرها تا ميتوانند ببارند.... چتر من خداست
 

----------------------------------------------------------------
مسئول انجمن خانواده و صندلي داغ
 
دوشنبه 11/9/1387 - 9:28 - 0 تشکر 74487

به نام خدا

با سلام به دوستان

قابل توجه آنهایی که ....

مثل الذین حملوا التوراة ثم لم‏یحملوها كمثل الحمار یحمل اسفارا بئس مثل القوم الذین كذبوا بآیات الله و الله لایهدى القوم الظالمین (10) ؛

مثل كسانى كه [عمل به] تورات بر آنان بار شد [و بدان مكلف شدند]، آنگاه آن را به

كار نبستند، همچون مثل خرى است كه كتاب‏هایى را بر پشت مى‏كشند .

چه زشت است وصف آن قومى كه آیات خدارا به دروغ گرفتند .

و خدا ستمكاران را راه نمى‏نماید . 

خداوند متعال در این آیه در قالب «طنزى تمثیلى‏» ، یهودیانى را كه به كتاب آسمانى خود، «تورات‏» مى‏نازند، اما در عمل به خلاف آن عمل مى‏كنند، مورد مذمت و نكوهش قرارداده و به خرانى تشبیه مى‏نماید كه كتابهایى را بر دوش خود بار كرده‏اند؛ اما هیچ بهره‏اى از آن نمى‏برند .

خیلی دلم می خواد نظر یه سری از دوستانو در مورد این آیه از قرآن بدونم.

همچنین ؛ این آیه از کدوم سوره ی قرآنه؟

 

  «همانا این دل ها همانند بدن ها افسرده می شوند، پس برای شادابی دل ها، سخنان زیبای حکمت آمیز را بجویید»

 

حکمت91.نهج البلاغه.امام علی (ع)

 

 

اگر در این روزگار مُردم، بگویید به او بگویند:

*مادرانه ها*

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.