زن ریحانه آفرینش (بازدید: 1816)
دوشنبه 6/3/1392 - 15:49 -0 تشکر 606498
آیا اشتغال زنان یک ارزش اجتماعی است؟!

با بررسی سیر تاریخی اشتغال زنان متوجه گستردگی روزافزون این مسئله در جامعه خواهیم ‌شد. زن در گذشته غالباً نقش مادر و همسر را بر عهده داشت و اصولاً دامنه‌ی مشارکت او در امور بیرون از منزل بسیار محدود و منحصر به تأمین نیازهای خانواده بود، اما با تغییر شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه، امروزه زنان افزون بر ایفای نقش‌های یادشده، پذیرای مسئولیت‌های عّمده‌تر نظیر اشتغال در بیرون از خانه می‌باشند که به دلیل نبود بسیاری از شرایط سبب بروز مشکلاتی در خانواده می‌گردد. جدا از برخی دلایل که سبب تغییر نگرش زنان و گرایش شدید آن‌ها به سمت اشتغال بیرون از منزل شده است، نگاه برخی افراد به مسئله‌ی اشتغال زنان به عنوان یک ارزش اجتماعی که بر دیگر نقش‌های او در خانواده اولویت دارد، بسیار نگران‌کننده است.
 
سرکار خانم «طاهره همیز»، استاد دانشگاه و مشاور امور تربیتی و خانواده هستند که سال‌هاست در حوزه‌ی خانواده مشغول به مطالعه و پژوهش می‌باشند. در مصاحبه‌ی حاضر مسئله‌ی اشتغال زنان، آثار و پیامدهای آن را با نگاه ایشان بررسی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید...
   








خدا در همین نزدیکی است
دوشنبه 6/3/1392 - 16:5 - 0 تشکر 606504


امروزه بسیاری از زنان در مشاغل مختلف مشغول به کار هستند و در واقع شاغل بودن یک زن در جامعه‌‌ی امروز تبدیل به یک ارزش اجتماعی شده است تا جایی که زن شاغل امروز به‌ خاطر شغلش، خود را بالاتر از زنی می‌داند که در خانه بیشتر وقت خود را برای تربیت کودکش صرف می‌کند. چرا با اینکه اشتغال و کسب درآمد جزء وظایف زن تعریف نشده اما این مسئله در جامعه‌ی ما به صورت یک ارزش درآمده است؟










اینکه چرا اشتغال برای زنان ما تبدیل به ارزش شده است، می‌تواند 2 دلیل عمده داشته باشد:


نخست اینکه اشتغال، برطرف کننده‌ی 2 نقص زن‌هاست. اول مشکلات مالی‌شان را پاسخ می‌دهد، زیرا خانواده کاملاً به نیازهای آن‌ها پاسخ نداده است و این مسئله زمانی به وقوع می‌پیوندد که اسلام واقعی و مسائل طرح شده در آن، به آقایان آموزش داده نشده و طبیعتاً روابط مالی زن و شوهر دچار خلأ شده و در نتیجه بسیاری از خانم‌ها احتیاج دارند که این خلأ را پر کنند؛ اما اگر از اکثر خانم‌های شاغل بپرسید که آیا از شاغل بودن خود راضی هستید، می‌گویند نه، زیرا کار بیرون از منزل همراه با کارهای خانه باعث شده که چیزی جز خستگی مفرط از زندگی نصیب آن‌ها نشود. از خانم بازنشسته‌ای سؤال کردم که آیا اکنون که از کار بیرون از منزل فارغ شدی، راضی هستی؟ گفت نه، چون این مسئله باعث شده که من زیبایی‌های زندگی‌ فرزندانم را نبینم. من همیشه در دوران جوانی دغدغه‌ی کار بیرون از منزل را داشتم و بیشتر وقتم بیرون از منزل می‌گذشت و فرزندانم بیشتر اوقات تنها بودند، اما اکنون که به سن بازنشستگی رسیده‌ام، فرزندانم ازدواج کرده‌اند و تنهایی آزارم می‌دهد، در صورتی که من هرگز چیزی از زیبایی‌های زندگی‌ام نچشیده‌ام.






دوم اینکه خانم‌های خانه‌داری که تمام وقتشان را در منزل می‌گذرانند، به سبب برخی محرومیت‌ها، خستگی‌ها و یکنواختی‌ها، خود را با زنان شاغل مقایسه می‌کنند و ممکن است این احساس به آن‌ها دست بدهد که فرد شاغل حداقل به دلیل مشغله‌هایی که دارد، دچار فشارهای فکری و روحی نمی‌شود. به دلیل این یکنواختی زنان خانه‌دار در خانه خسته می‌شوند و گاهی از کار شدید وسواس نیز پیدا می‌کنند، زیرا کار دیگری ندارند و بیش از حد به تمیز کردن منزل می‌پردازند. برخی افراد وقتی این روزمرگی‌ها را می‌بینند، می‌گویند شغل برای زنان خوب است.











خدا در همین نزدیکی است
دوشنبه 6/3/1392 - 16:12 - 0 تشکر 606507


همان‌طور که فرمودید با توجه به نقش کلیدی زن در خانواده و مسئولیت‏های وی، اشتغال بیرون از منزل فارغ از برخی مشکلات اجتماعی، خستگی مضاعفی را نیز بر دوش او خواهد گذاشت. چگونه می‏توان این واقعیت‏ها را به عموم زنان جامعه نشان داد، به طوری که اشتغال جزء اولویت‏های زندگی آن‏ها نباشد؟






اگر امروز بتوانیم تحلیل درستی از بحث اشتغال زنان ارائه دهیم، آن وقت مشاهده می‌کنیم که این بحث، به حاشیه‌ی زندگی خانم‌ها می‌رود. به عنوان مثال، جمله‌ی بسیار باعظمتی از امام خمینی(رحمت‌الله‌علیه) نقل می‌شود که ایشان می‌فرمایند: «معلمی شغل انبیاست» سپس می‌فرمایند: «مادری بالاترین شغل‌هاست.» مادری شغل است، یعنی وقت‌گیر است،‌ زحمت دارد، برنامه، مدیریت، صبوری و استقامت می‌خواهد. انبیا چه می‌کنند؟ انبیا برای هدایت مردم کار می‌کنند، پس چرا ایشان می‌فرمایند مادری بالاتر از شغل انبیاست، به جهت اینکه مادر کسی است که به اذن خداوند تبارک و تعالی از جسم خود انسانی را خلق کرده و می‌خواهد که او را به سوی خدا هدایت کند و تمام ناراستی‌های زندگی و زحمات را در این مدت تقبل می‌کند، خودش را خرج جسمانی و روحانی می‌کند تا بتواند یک انسان را به خدا نزدیک کند. به همین دلیل است که امام این جمله‌ی بسیار زیبا را فرمودند.


انبیا مسئول ابلاغ هستند، اما به دنبال این نیستند که حتماً آن فرد به ثمر برسد، ولی مادر می‌خواهد که فرزندش حتماً به ثمر برسد، به همین دلیل زمانی که خداوند می‌خواهد از مادری که صاحب چند فرزند معتبر در قرون و اعصار گذشته است نام ببرد، می‌فرماید: «مادر موسی»؛ «اوحینا الی ام موسی» او زنی است که فرزندش پیامبر اولوالعزم می‌شود. دومین پسر او می‌شود وزیر این پیامبر اولوالعزم، دخترش می‌شود یاور آن پیامبر اولوالعزم یا مثلاً عروسی که خدا به این مادر داده، دختر پیغمبر است (دختر شعیب)، یعنی خداوند کفویت هم به این خانواده می‌بخشد و نشان می‌دهد اگر زنی در انجام وظیفه‌ی مادری خود تمام تلاشش را در جهت جلب رضایت حق‌ تعالی انجام دهد، حتی خاندانی که به این خانواده اضافه می‌شود، از پیغمبران خواهند بود.





در حقیقت اگر نقش مادری را آن طور که اسلام و قرآن می‌فرماید، آموزش دهیم و راه‌های عملیاتی آن را به مردم بیاموزیم، مانند اینکه به زنی که می‌خواهد مادر باشد و در منزل بماند طوری که دچار روزمرگی و افسردگی نشود، راهکار ارائه دهیم، هرگز زنان به جامعه نمی‌آیند که دچار آسیب بشوند و هرگز راضی نمی‌شوند که وقت و عمر خود را تلف کنند و در آینده افسوس بخورند.


باید این مسئله را برای خانم‌ها تبیین کنیم که اگر می‌خواهند شاغل باشند، باید جامعه واقعاً به آن‌ها نیاز داشته باشد، نه اینکه تحقیر شوند و یا دچار آسیب روحی و روانی بگردند. در حال حاضر جامعه‌شناسان غربی که اشتغال بیرون از منزل را برای زنان ما تبلیغ می‌کنند، به بسیاری از معضلات شغلی زنان جامعه‌ی خودشان اعتراف می‌کنند و می‌گویند که زنان در محیط کار امنیت جنسی ندارند یا بسیاری مسائل دیگری که اشتغال برای آن‌ها به وجود می‌آورد...






بنده خودم مصاحبه‌ی یک زن انگلیسی را شنیده بودم که می‌گفت از محل کار تا منزلم حدود 8 تا خانه فاصله است که من حتماً باید این مسیر را با آژانس بروم، نمی‌توانم پایم را روی زمین بگذارم، چرا؟ چون شب می‌ترسم به محض اینکه پایم را روی زمین بگذارم من را بدزدند و دچار آسیب بشوم. اگر توجه نمایید، خود آن‌ها می‌گویند ما در شغلمان امنیت جسمی و‌ هویتی نداریم و حتی از نظر مالی هم حقوقشان بسیار کمتر از مردان متخصص هم‌رده‌ی خودشان است، پس آن‌ها هم از شاغل بودن خود راضی نیستند؛ اما ناچارند چون در تفکر آن‌ها چیزی به نام مهریه و نفقه وجود ندارد، اما در اسلام حتی اگر دختر تا آخر عمر هم در خانه‌ی پدرش باشد نفقه‌اش بر پدرش واجب است. زن کارمند نفقه‌اش بر شوهرش واجب است. زن ثروتمند نفقه‌اش بر شوهرش واجب است. این‌ها احکام حقیقی و حقوقی اسلام است. نفقه‌ی زن برای مرد دِین است. اگر مرد در ابتدای زندگی نتواند نفقه‌ی زن را بدهد، بعداً که توانست باید آن را ادا کند و اگر زن برائت جسته باشد، مشکلی نیست و می‌تواند بخشش کند؛ ولی نفقه‌ی فردا را نمی‌تواند ببخشد. اسلام می‌گوید نفقه‌ی روز گذشته‌ات را می‌توانی ببخشی، ولی نفقه‌ی فردای خودت را نمی‌توانی ببخشی. توجه بفرمایید تا چه اندازه اسلام زن را در حمایت مالی صددرصد خود گرفته است. بنابراین شغل برای یک خانم مؤمن مسلمان کسب درآمد نخواهد بود. این را باید به آقایان آموزش داد.


مردها دوست دارند که به همسرشان مالی بدهند و زن آن را تحت لوای خودش خرج کند. یک مرد از فراهم کردن تمهیدات برای همسرش، لذت می‌برد. اصلاً این حس را خداوند در ذات مرد نهاده است. چرا خداوند می‌گوید: «الرجال قوامون علی‌ نساء»؟ به خاطر اینکه خداوند در ذات مردها قوامیت را خلق کرده است. مرد به راحتی می‌تواند مدیریت اجتماعی زن را انجام بدهد. مردان حامیان خوبی در حمایت از همسرشان هستند و حاضرند هر نوع آسیبی را از آنان دور کنند؛ اما وقتی این مسائل را آموزش نمی‌دهیم و این حقایق را بیان نمی‌کنیم، آن وقت پسر تمایل دارد به خواستگاری یک دختر کارمند برود و بعد هم مادر آن پسر می‌گوید من می‌خواهم یک زن کارمند بگیرم تا پسرم دچار مشکلات مالی نشود! واقعاً فکر می‌کنید آن زن کارمند چقدر می‌تواند برای این مرد آسایش و آرامش را فراهم کند؟






وقتی بررسی می‌کنیم می‌بینیم که به راستی این مسئله صحت ندارد و خانواده اصلاً از این مسئله رضایت ندارد؛ به عنوان مثال مادرش می‌گوید وقتی عروسم سر کار است، من باید از کودکش نگهداری کنم و بخشی از کارهایش بر عهده‌ی من است، افزون بر این‌ها بخشی از هزینه‌های اضافی هم به وجود می‌آید مانند لباس‌هایی که به علت استفاده‌ی بیش از حد فرسوده شده‌اند و فرد مجبور است برای خرید لباس بیشتر هزینه کند یا مجبور است به علت کمبود وقت یا خستگی برای خرید غذاهای آماده‌ هزینه کند یا مثلاً باید سبزی آماده از بیرون تهیه کند و هزینه‌اش بالاتر است. این‌ها مسائلی است که بسیاری از خانم‌ها به آن‌ها واقف‌اند و می‌دانند که واقعاً شغل برای آن‌ها یک معضل است و برایشان لذت و آرامش به همراه نمی‌آورد؛ زیرا با اینکه شوهر وظیفه دارد نفقه‌ی او را بپردازد تا او بتواند راحت و بدون زحمت آن را خرج کند و راحت زندگی کند تازه مسئولیت خرج و مخارج زندگی نیز بر عهده‌ی او می‌افتد و این ظلم مضاعفی است که در حق زنان می‌شود.








خدا در همین نزدیکی است
دوشنبه 6/3/1392 - 16:12 - 0 تشکر 606508

ادامه دارد 



خدا در همین نزدیکی است
سه شنبه 7/3/1392 - 13:43 - 0 تشکر 606740








متأسفانه در چند سال اخیر شاهد الگوگیری از سبک زندگی غربی هستیم. به عنوان مثال در برخی موارد شاهد تغییر نقش‌ها هستیم؛ به طوری که حتی در مواقع غیر ضروری زنان در نقش نان‌آور خانه ایفای نقش می‌کنند. این مسئله چه آسیب‌هایی را متوجه خانواده می‌کند؟










این تفکر بسیار غلطی است. زن اگر نان‌آور هم بشود، روز قیامت از او نمی‌پذیرند. ما مسلمان هستیم و به بعد از این عالم هم فکر می‌کنیم. اگر من به عنوان یک زن بخواهم نفقه بدهم، روز قیامت آن را از من نمی‌پذیرند. ما باید بر اساس الگویی که خداوند ارائه داده است، زندگی کنیم. خداوند می‌گوید وظیفه‌ی زن تربیت اخلاقی فرزندانش است. مادر شهید بهشتی می‌فرمودند من در 9 ماه بارداری‌ام، 9 بار ختم قرآن کردم. آیا یک زن شاغل واقعاً می‌تواند در ایام بارداری این تعداد ختم قرآن داشته باشد؟






وقتی که به مادر علامه مجلسی می‌گویند خوش به حال شما که چنین پسری دارید؟ می‌گوید با کارهایی که من برای فرزندم انجام دادم او باید پیغمبر می‌شد... آیا یک زن شاغل می‌تواند چنین حرفی بزند؟ یا مثلاً در تاریخ می‌خوانیم مادر مقدس اردبیلی که مرجع تقلید و هم‌عصر شیخ بهایی بود وقتی می‌خواست با همسرش ازدواج کند مشهور است که پدرشان گفتند دختر من کور، شل و لال است. بعد داماد گفته بود دختر شما که سالم است، گفتند دختر من کور است چون نامحرمی را ندیده، لال است چون با نامحرم صحبت نکرده و... بعد حاصل زندگی آن مرد باتقوا و آن زن مؤمن می‌شود، مقدس اردبیلی که وقتی کتاب توحید ایشان را می‌خوانید واقعاً لذت می‌برید. وجود این بزرگوار در عصر صفویه برای رونق دین بسیار مؤثر بوده است، زیرا در دامن یک زن با کمالات روحانی پرورش یافته است. این کمالات روحانی با اشتغال زن واقعاً در جامعه آسیب می‌خورد و ما خودمان نیز به این مسئله واقف هستیم. در حقیقت هم خانم‌ها و هم آقایان می‌دانند که در اکثر مشاغل بیرون سلامت رفتار وجود ندارد. شما در آموزه‌های تمام مراجع عظام می‌بینید که همه‌ بدون استثنا می‌گویند اختلاط زن و مرد حرام است؛ اما آیا به این معناست که زن و مرد نامحرم تحت هیچ شرایطی نباید یکدیگر را ملاقات کنند؟ قرآن هم می‌گوید می‌توان ملاقات کرد، اما باید چارچوب داشته باشد.







به عنوان مثال علامه طباطبایی(رحمت‌الله‌علیه) در تفسیر المیزان جریان ملاقات حضرت موسی را در بیابان با دختر حضرت شعیب، شرح می‌دهد. وقتی آن دختر می‌آید که موسی را نزد پدر خود ببرد در حالی که حضرت موسی هنوز به مقام پیغمبری نرسیده و یک مرد جوان است، می‌گوید شما پشت سر من راه بروید، من جلوی شما راه می‌روم و آن خانم اطاعت می‌کند. حضرت موسی می‌گوید که در شأن‌ ما فرزندان یعقوب نیست که زن‌ها جلوی ما راه بروند و ما به آن‌ها نگاه و توجه کنیم. پس دو نامحرم باید به گونه‌ای در جامعه حاضر شوند که توجه جنسیتی به یکدیگر نداشته باشند. آیا واقعاً در شغل‌های امروزی این مسئله رعایت می‌شود؟ آیا با این ساختمان‌هایی که متأسفانه مهندسی اروپایی دارد نه اسلامی، می‌توان مانع این مسئله شد تا قسمتی که خانم‌ها در آن مشغول به کار هستند از آقایان جدا باشد؛ حتی الآن که خانم‌ها به خاطر جمهوری اسلامی و به برکت خون شهدا باید در محل کار حجاب داشته باشند و از صبح تا شب 8 ساعت با حجاب در محل کار حضور داشته باشند، بسیار سخت و دشوار است، مگر اینکه بتوان کاری کرد که محیط خانم‌ها کاملاً آزاد باشد و یک خانم بتواند به طور طبیعی همان‌طور که در خانه است در محل کار حضور داشته باشد و باید این موقعیت را برای زنان شاغل ایجاد کرد که متأسفانه این امکانات در محیط‌های کاری ما وجود ندارد.










خدا در همین نزدیکی است
سه شنبه 7/3/1392 - 13:45 - 0 تشکر 606741






یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری، تأمین امنیت زنان شاغل و عدم اختلاط زن و مرد در محیط‌های کاری است. در برخی محیط‌های کاری شاهد گسترش اختلاط میان زن و مرد هستیم. این مسئله چه تأثیری بر زندگی زناشویی افراد خواهد داشت؟






این مسئله به شدت اثر منفی بر زندگی زناشویی آنان دارد. یکی از اساتید دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) چند سال پیش آمار داده بودند که زن‌ و شوهرهای کارمند چقدر در جامعه تخلیه‌ی جنسی می‌شوند و این مسئله سبب می‌گردد که دیگر انرژی را برای همسر خود نداشته باشند. محبت‌ها و... نوعی تخلیه‌ی جنسی است، در حالی که ما باید خیلی سخت صحبت بکنیم. یکی از شاگردان امام باقر(علیه‌السلام) برای ملاقات نزد ایشان می‌روند ولی ایشان نمی‌پذیرند، چند روز می‌روند ولی باز هم نمی‌پذیرند، آن مرد در نهایت با گریه می‌گوید از آقا بپرسید چه خطایی از من سر زده که ایشان مرا به حضور خود نمی‌پذیرند؟ آن خادم به آقا خبر می‌دهند و امام باقر(علیه‌السلام) اجازه‌ی ملاقات می‌دهند، اما وقتی که به حضور حضرت می‌رسند آقا رویشان را به سمت دیوار می‌کنند و به او نگاه نمی‌کنند. آن مرد با گریه می‌گوید آقا من چه غلطی کردم؟ حضرت فرمودند چرا شما بعد از کلاس درس قرآن با آن خانم خندیدی؟ ببینید تدریس خصوصی یک آقا به یک خانم اشکالی ندارد، اما حضرت می‌فرماید چرا بعد از کلاس با هم خندیدید؟ ارتباط‌های جنسیتی ممنوع!








ما می‌توانیم این مسائل را در مشاغل آموزش بدهیم؛ اما در حال حاضر متأسفانه با جامعه‌ای مواجه هستیم که فرهنگ غرب در آن رسوخ کرده و حتی برخی‌ که می‌خواهند جامعه را اصلاح کنند، مغلوب می‌شوند و شغلشان را از دست می‌دهند. به هر حال ما تا جایی که می‌توانیم باید محیط کاری خانم‌ها را از مردان عاری کنیم و اگر امکان دارد با رعایت این شرایط از تخصص زنان استفاده کنیم، زیرا فرزندان در سنین بالاتر نیاز ندارند که مادر همیشه کنارشان باشد و افرادی مثل من افرادی هستند که ابتدا بچه‌هایشان را بزرگ کرده‌اند و بعد شاغل شده‌اند و آسیبی هم نخورده‌اند و بنابراین سابقه‌ی کارشان از سابقه‌ی کار هم‌رده‌های خودشان کمتر است و هیچ اشکالی هم ندارد، زیرا در عوض بچه‌هایشان به سلامت وارد زندگی اجتماعی، کاری و تخصصی خودشان شده‌اند و این مادر الآن می‌تواند جامعه را از تخصص و کمالاتی که دارد، بهره‏مند سازد. به عنوان مثال ما می‌توانیم از تخصص بعضی از خانم‌ها با دورکاری استفاده کنیم یا محیط را طوری برایشان فراهم کنیم که امنیت شغلی و پرهیز از ارتباط با نامحرم در آن باشد. در واقع ابتدا باید فرهنگ‌سازی کنیم و بعد از آنکه زمینه‌ی پذیرش این مسئله مهیا شد آن را در سطح جامعه اجرا کنیم.






بنده به خاطر دارم چندین سال قبل دانشکده‌ی پزشکی تمام اعضایش خانم بودند. آن زمان تمام اعضا، مدرس، استاد، خدمتکار و تمام پرسنل، خانم بودند و یک محیط کاملاً آزاد و راحت برای خانم‌ها شکل گرفته بود. پس می‌شود چنین محیط‌هایی را برای خانم‌ها ایجاد کرد. باید به قول مقام معظم رهبری سبک جدیدی را طراحی کنیم تا افزون بر اینکه از خلاقیت، فکر، اندیشه و حافظه‌شان استفاده بشود، دچار روزمرگی و اضمحلال نشوند و فرزندان نگویند که مادر کمتر از ما می‌داند.








بعضی از خانم‌های خانه تحصیلات کافی و مهارت‌های سیاسی و اجتماعی خوبی ندارند و در نتیجه بچه‌ها برای آن‌ها خط سیاسی تعیین می‌کنند و این اشکال دارد. جالب است که بنده وقتی با خانم شهید مطهری صحبت می‌کردم ایشان می‌فرمودند دامادهای من از من مشاوره‌های سیاسی می‌گیرند. خیلی برای بنده جالب بود. به طور حتم یک زن فرهیخته می‌تواند بسیار مفید باشد، ما نباید این مسئله را فراموش کنیم، توانمندی‌های خانم‌ها را باید بالا ببریم و در عین حال محافظت‌های دینی هم برای آن‌ها داشته باشیم. برای مردها هم همین طور، وقتی مرد در جامعه در امان باشد و به دور از نامحرم کار کند و برای همسر خودش باقی بماند، این خانواده بسیار سالم‌تر است تا مردی که دچار تخلف‌هایی بشود و مورد غضب خدا قرار بگیرد. ما باید به این مسئله دقت بکنیم، زیرا معتقدیم انسان میلیاردها سال زندگی می‌کند، عمر انسان که تنها 50 سال نیست، آنجا باید پاسخ تک‌تک این مسائل را بدهد. وقتی ما قرآن را می‌خوانیم می‌بینیم که حضرت یوسف(علیه‌السلام) به صورت غلام و زیردست در یک محیطی مورد هجمه قرار می‌گیرد، ولی عفت پیشه می‌کند؛ پس یک مرد می‌تواند در این محیط‌ها قرار بگیرد و دچار آسیب نشود و آسیب هم به وجود نیاورد. ما این الگوها را در قرآن داریم، اما باید فرهنگ‌سازی کنیم تا نسل جوان آن‌ها را بپذیرند. در حال حاضر اشتغال بیرون از منزل برای دختران جوان رنگ و لعاب و جذابیت ظاهری دارد، اما اگر درست فرهنگ سازی کنیم، خود آن‌ها می‌پذیرند و دیگر سراغ این مسئله نمی‌روند.






اختلاط زن و مرد آسیب‌های زیادی را متوجه خانواده می‌کند، از جمله اینکه سبب تنوع‌طلبی زن و مرد می‌شود و همین مسئله به افزایش آمار طلاق می‌انجامد. 






دقیقاً؛ متأسفانه با هجمه‌ای که از طریق رسانه‌های بیگانه برای تخریب اخلاق مردم ما در قالب جنگ نرم صورت می‌گیرد، به طور حتم این مشکل را خواهیم داشت. در نامه‌ی امام علی(علیه‌السلام) به امام حسن(علیه‌السلام) ایشان می‌فرمایند فرزندم کاری کن خانم‌های اطرافت مردی را نبینند. اما چرا ما جرئت نمی‌کنیم این حرف را بازگو کنیم؟ با اینکه این نامه از امام علی(علیه‌السلام) است که نامه‌ی مالک اشترش در سازمان ملل به عنوان منشور حکومتی ثبت شده است. چرا حضرت این حرف را زدند؟ چون سالم می‌مانند. ولی اگر این حرف در جامعه مطرح شود، همه می‌گویند شما زن‌ها را می‌خواهید در قفس زندانی کنید؟ شما می‌خواهید آن‌ها را محروم کنید؟














خدا در همین نزدیکی است
سه شنبه 7/3/1392 - 13:47 - 0 تشکر 606743





برخی در دفاع بی‌چون و چرا از اشتغال زنان، به فعالیت‌های زنان صدر اسلام استناد می‌کنند. در آن زمان فعالیت‌های اجتماعی زنان در چه قالبی تعریف می‌شد؟








در تاریخ اسلام زنان مسلمان خطیب بوده‌اند، حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) خطبه می‌خواندند، حضرت زینب خطبه می‌خواندند. تعجب نکنیم، در عرب زن‌ها خطیب بودند و در کنج خانه نبودند. حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) با تمام مشغله‌هایشان در مدینه حوزه‌ی علمیه تأسیس کردند تا به شبهات مردان و زنان، پاسخ بدهد. خانم‌ها نامه‌های شوهرانشان را نیز خدمت آن حضرت می‌آوردند و ایشان پاسخ می‏دادند. اما به هیچ عنوان با مردان اختلاط نداشتند و مضمحل نشدند. این بزرگواران در عرصه‌های اجتماعی حضوری فعال داشتند، اما بدون اختلاط با مردان؛ و کارهای بزرگی نیز انجام می‌دادند. ما باید این‌ها را از یکدیگر تفکیک کنیم. ما می‌گوییم زن باید ارزش داشته باشد و ارزش زن در اجتماع باید بالا باشد و به صورت کالا به او نگاه نشود.


خبرنگار زن آمریکایی وقتی اوایل انقلاب با امام مصاحبه کرد گفت شما می‌خواهید زن را به قرن‌های گذشته ببرید؟ امام فرمودند: «خیر، اتفاقاً اسلام از همه متجددتر است، اما می‌گوییم که نباید طوری زن در اجتماع حضور داشته باشد که جلب توجه کند و چشم همه‌ی مردها به دنبالش باشد، این غلط است.» زنان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی می‌توانند حضور داشته باشند. زنان مسلمان از ابتدا حق رأی داشته‌اند، اصلاً امام زن را سیاسی مطرح می‌کرد در حالی که در غرب این آزادی‌ها برای زن وجود نداشت.


برخی می‌گویند قرآن برای 1400 سال پیش است، این توهین به قرآن است. اگر بگوییم که کلام بشر است، قرآن می‌گوید: «قتل کیف قدر؟» اگر کسی گفت که این قول بشر است، مرگ بر او باد. قرآن کلام خداست و برای تمام عرصه‌ها و نسل‌هاست. اصلاً اگر قرآن نبود تمام ادیان منسوخ می‌شدند. قرآن از هویت تمام ادیان دفاع کرده است. قرآن می‌گوید: «تعالوا الی کلمه سواء بین و بینکم» البته مسئله‌ی تحریف جداست، ولی تمام ادیان به طور یکسان توحید داشته‌اند. حضرت علی(علیه‌السلام) متعلق به زمان ما نیز هست و همان امام زمان است. اگر امام زمان تشریف بیاورند حرف‌های امام علی(علیه‌السلام) را تکرار می‌کنند. «کلهم نور واحد» ما نمی‌توانیم بگوییم که آن حرف‌ها به 1400 سال پیش تعلق داشته است. قرآن می‌گوید همواره دو گروه مردم در زمین هستند، حق و باطل.


کسانی که حق هستند فرمان خدا را در هر شرایطی اجرا می‌کنند. به عنوان مثال یکی از خانم‌های سیاسی که قبل از انقلاب به زندان افتاده بود می‌گفت من وقتی رسیدم، تعدادی لباس‌های مردانه جلوی من انداختند و گفتند بپوش، من یک شلوار و پیراهن بسیار گشاد انتخاب کردم و یک بلوز هم انتخاب کردم که آن را بر سرم کردم و آستینش را زیر گلویم گره زدم. وقتی آمدم همه به شدت خندیدند و گفتند که چقدر زشت شدم. بعد خواستند که آن پیراهن را از سرم بردارند، رئیس زندان آمد و گفت بگذارید که زشت بماند. چون دید که من ابتکار به خرج دادم و با وجود اینکه چیزی ندارم اما حجابم را رعایت کرده‌ام.


یک انسان مسلمان می‌تواند فرمان خداوند را در زمان حال نیز کارآمد و اجرایی کند. اگر می‌خواهیم شاغل باشیم باید به گونه‌ای آن را اجرا ‌کنیم که حدود اسلام در آن رعایت ‌شود. مشکل اینجاست که ما اسلام را آموزش نداده‌ایم. من همسایه‌ای دارم که بسیار زیاد به کشورهای اروپایی سفر می‌کند، بعد از اینکه مدتی گذشت و حدود اسلام را یاد گرفت الآن واقعاً آن را اجرا می‌کند. اگر ما حدود اسلام را آموزش بدهیم، کسی که به خدا معتقد است هر جا که وارد بشود آن کاری را انجام می‌دهد که رضایت خدا در آن است.


خانمی می‌گفت زمانی که من خارج از کشور اقامت داشتم و تازه ویدئو آمده بود، چون اکثر کارتون‌ها مورد داشت برای اینکه بچه‌ها آلوده نشوند، وقتی که خواب بودند کارتون‌ها را ویرایش می‌کردم و بعد در اختیار بچه‌ها قرار می‌دادم. در واقع ضعف از ماست که اسلام را نمی‌شناسیم.


با تشکر از فرصتی که در اختیار «برهان» قرار دادید.


تهیه و تنظیم: مریم عسگری پرور






خدا در همین نزدیکی است
چهارشنبه 15/3/1392 - 16:8 - 0 تشکر 608991

سلام

خیلی عالی بود 

واقعا استفاده کردم

به نظر من اسلام آنطور که هست معرفی نشده...

متاسفانه حقوق خانمها هم توسط همسراشون رعایت نمی شه...



من خودم چندین موسسه و مکتب مشغول تدریس بودم اما همه رو کنسل کردم و فقط مشغول تدریس در مکتب هستم. خدا رو شکر محیطی زنانه...عاری از هر گونه مشکلات هست...خیلی راضی ام و حس آرامش دارم.

یک کار دیگه هم پیشنهاد شد که می بایست با حجاب کامل ولی بدون چادر باشم که به همین خاطر قبول نکردم...

و اصلا هم پشیمون نیستم....

خدایا هممون رو از خامی به بلوغ فکری برسان...

 

خدايا در برابر هر آنچه انسان ماندن را به تباهي مي کشاند مرا با نداشتن و نخواستن رويين تن کن. (علي شريعتي)

.

.

"مدير انجمن زن ريحانه ي آفرينش"

"جانشين انجمن زبان انگليسي"

شنبه 18/3/1392 - 12:57 - 0 تشکر 609703

سلام بر شما
آفرین میگم به شما که یک محیط مناسب رو برای خدمت انتخاب کردید
انشالله موفق باشید

خدا در همین نزدیکی است
چهارشنبه 5/4/1392 - 22:33 - 0 تشکر 615321

سلام ممنون از شما همراه همیشگی..

به نظر من ارزش نیست در صورتی که بخواد بعضی چیزا رو ازمون مصادره کنه...

. امام علي (ع) مي فرمايند بهره خرد پند گرفتن واحتياط است و دستاورد ناداني غفلت و فريب خوردگي. و باپاکدامنان و فرزانگان بنشين وباانان زياد گفتگو کن زيرا اگر نادان باشي تورا دانش اموزند و اگر دانا باشي بردانش تو افزوده شود. خداوند به ماتوفيق بندگي بي چون وچرابده. اللهم عجل لوليک الفرج والعافيه والنصر.

منتظر شما در انجمن زن ريحانه آفرينش . کليک کن دوست عزيز

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.
  • وبگردی