• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 137)
جمعه 3/3/1392 - 22:44 -0 تشکر 605859
چرا امام علی(ع) تقسیم‌کننده بهشت‌و‌جهنم است؟




چرا امام علی(ع) تقسیم‌کننده بهشت‌و‌جهنم است؟





مرحوم علامه طهرانی معتقد است این روایات نه تنها از طریق اهل بیت سلام الـله علیهم اجمعین وارد شده است، بلكه از طریق عامّه نیز روایاتى در این باره روایت شده است.

ما براى این روایات سه معنى مى ‏كنیم كه آنها نیز مترتب بر یكدیگر مى ‏باشند. یعنى در سه مرحله متفاوت از نقطه نظر ظهور و خفا آنها را تفسیر مى‏نماییم:

اول: از نقطه نظر عمل، و آن اینكه امیرالمؤمنین كه از طرف خدا داراى مقام ولایت و امامت بوده، فعل و گفتارش حجّت است یعنى افراد مسلمان بلكه تمام افراد بشر، باید در تمام شئون حیاتى خود به آن حضرت اقتدا كنند.

بنابراین هر كس از آن حضرت پیروى كند مسلّماً اهل صدق، و صفا، و عبادت، و تسلیم، و جهاد، و جود، و ایثار خواهد بود؛ و معلوم است كه چنین شخصى اهل بهشت است؛ چون بهشت ظهور افعال و ملكات نیك در عوالم دیگر است، و هر كس دعوت آن حضرت را رد كند و اقتدا به سیره آن حضرت ننماید دروغ، و خیانت، و كم‌فروشى، و رباخوارى، و زیاده‌طلبى، و شهوت‏پرستى، و نفع طلبى، و هواخواهى، و اعراض از ذكر خدا را دنبال كند مسلّماً اهل دوزخ است؛ چون دوزخ نیز ظهور مَلَكات و افعال زشت در آن عوالم است؛ و آنچه موجب تفریق و جدایى این دو دسته از هم گردیده است امر و نهى مقام ولایت است كه دسته‏اى پذیرفتند و دسته‏اى رد كردند.

بنابراین على قسمت كننده بهشت و جهنّم خواهد بود؛ مانند معلّمى كه شاگردانى تربیت مى‏كند، و به آنها دروس را تعلیم مى‏كند، یك دسته كوشش می‌كنند، و دروس را یاد مى‏گیرند و دسته دیگر، تن به تنبلى داده، و از تعلّم و یاد گرفتن، ابا مى‏كنند. معلم یك دسته را قبول و دسته دیگر را مردود مى‏كند، پس صحیح است كه بگوییم معلم دسته‏اى را به مقام بالا فرستاده و دسته‏اى را در مكان سابق خود زندان نموده است؛ همچنین صحیح است كه بگوییم: عَلِىٌّ قَسیمُ الْجَنَّةِ وَ النّارِ.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 3/3/1392 - 22:45 - 0 تشکر 605860


دوم: از نقطه نظر حبّ و بغض، چون نتیجه و روح عمل، محبّت است؛ لذا افرادى كه داراى محبت نباشند، بلكه عیاذاً بالـله بغض آن حضرت را در دل بپرورانند آنها از حقیقت و واقع بسیار دورند؛ كسى كه چیزى را دوست داشته باشد مسلّماً آثار او را نیز دوست دارد كسانى كه امیرالمؤمنین را دوست دارند، از افعال و گفتار و سیره آن حضرت نیز مسرور، و محبّت این آثار را دارند؛ و بالعكس كسانى كه امیرالمؤمنین را دشمن دارند، سیره و سنّت آن حضرت را نیز مبغوض دارند، لذا كردارشان طبعاً كردارى خشن و ناپسند است، و چون افعال نیك در انسان ایجاد محبت و صفا و نور مى‏كند، و افعال زشت موجب ظلمت، و تاریكى قلب، و قساوت مى‏گردد، بنابراین دوستان امیرالمؤمنین طبعاً مردمى با حقیقت و با صفا و با محبت بوده، قلب آنان پاكیزه و روح آنان نورانى‏تر و نفس آنان سبك‌تر است؛ و دشمنان امیرالمؤمنین، طبعاً مردمى از حقیقت و صفا دور، قلب آنان تاریك، و نفس آنان خسته، و سنگین، و روح آنان آلوده است.

و چون نتیجه اعمال نیك همان صفا و نورانیت و محبّت به خداست، و نتیجه اعمال زشت ظلمت و قساوت و اعراض از خداست، بنابراین امیرالمؤمنین به سبب تقسیم نمودن افراد مردم را به دو دسته محبّ و مبغض، آنها را به دو دسته بهشتى و دوزخى تقسیم فرموده است.

قندوزى حنفى از ابوصلت هروى روایت مى‏كند، كه مأمون از حضرت علىّ بن موسى الرضا علیه‌السلام سؤال كرد: كه مرا خبر ده به چه علّتى جَدَّت أمیرالمؤمنین علىّ علیه السلام قسیم جنّت و نار است؟

حضرت رضا فرمودند: آیا خودت از پدرانت از عبدالـله بن عباس روایت نمى‏كنى كه او گفت: سَمِعْتُ رَسولَ الـله یَقولُ: حُبُّ عِلىٍّ ایمانٌ وَ بُغْضُهُ كُفْرٌ. «از رسول خدا شنیدم كه مى‏فرمود حبّ علىّ، ایمان و بغض علىّ، كفر است؟»

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 3/3/1392 - 22:45 - 0 تشکر 605861


در جواب گفت: آرى! حضرت رضا فرمودند: چون بهشت جاى مؤمنین و جهنم جاى كافرین است، اگر بنا بشود تقسیم ایمان و كفر بر مدار حب و بغض على باشد بنابراین على قسیم بهشت و جهنم شده است.

مأمون گفت: لا ابقانى الـله بعدك انك وارث جدك رسول الـله. «خداوند مرا بعد از تو زنده نگذارد (كه بر من مشكلى پیدا شود و تو نباشى كه آن مشكل را حل كنى)، حقّاً تو وارث جدت رسول خدا هستى!»

ابوصلت مى ‏گوید: چون حضرت رضا علیه‌السلام از مجلس مأمون به منزل خود مراجعت فرمود، عرض كردم: فدایت شوم چقدر خوب پاسخ مأمون را دادید. حضرت فرمود: اى اباصلت! این كلامى بود كه بدون تأمّل قبلى یك مرتبه بر زبان من جارى شد، وَ لَقَد سَمِعْتُ أبى یُحَدَّثُ عَن آبائهِ عَن عَلِىّ عَلَیْهِمُ السَّلامُ انَّهُ قالَ رَسولُ الـله صلى الـله علیه و آله: یا عَلِىُّ انْتَ قَسیمُ الجَنَّةِ وَ النّارِ یَوْمَ الْقَیمةِ تَقولُ للِنَّارِ: هَذَا لِى وَ هذا لَكَ.[۱] «من از پدرم شنیدم كه از پدرانش نقل مى‏كرد كه رسول خدا صلى الـله علیه و آله درباره على علیه‌السلام فرموده است: اى علىّ تو قسمت كننده بهشت و جهنّمى در روز قیامت، به آتش میگویى: این براى من است، و آن براى تو.»

و نیز خوارزمى موفّق بن احمد مكّى با اسناد خود از نافع از ابن عمر روایت‏كرده است كه او گفت: قالَ رسولُ الـله صلى الـله علیه و آله لِعَلِىٍّ: اذا كانَ یَومَ الْقَیمةِ یُؤْتَى بِكَ یا عَلِىُّ بِسَریرٍ مِن نورٍ، وَ عَلىَ رَاسِكِ تاجٌ، قَد اضاءَ نَورُهُ وُ كَاد یَخْطِفُ ابْصارَ اهلِ الْمَوقفِ، فَیَأتِى النَّداءُ مِن عِندِ الـله جَلَّ جَلالُهُ: أیْنَ وَصِىُّ مُحَمَّدٍ رَسولِ الـله؟

فَتَقولُ: ها انا ذا!

فَیُنادِى المُنادى: ادخِلْ مَنْ احَبَّكَ الْجَنَّةَ وَ ادْخِلْ مَنْ عاداكَ فى النّارِ فَانْتَ قَسیمُ الْجَنَّةِ وَ النّارِ. [۲]


«حضرت رسول الـله به أمیرالمؤمنین فرمودند: چون روز بازپسین شود اى علىّ! تو را به روى یك تختى از نور در محشر بیاورند، و بر سرت تاجى است كه نور او صحراى محشر را روشن كند، بطورى كه نور چشمهاى اهل موقف از شدّت نور آن نزدیك مى‏شود كه از بین برود، در این هنگام ندا از جانب خداوند جلّ و علا می‌آید كجاست وصىّ محمّد رسول خدا؟

تو مى‏گویى منم اینجا! منادى ندا در مى‏دهد: اى على داخل كن در بهشت هر كه تو را دوست دارد، و داخل كن در دوزخ هر كه تو را دشمن دارد، اى على بنابراین تو قسمت كننده بهشت و جهنم خواهى بود.»

و نیز ابن مغازلى شافعى با سند خود از ابن مسعود روایت كرده است كه قال: قال رسول الـله صلى الـله علیه و آله: یا عَلِىُّ انَّكَ قَسیمُ الجَنَّةِ وَ النّارِ، انْتَ تَقْرَعُ بابَ الجَنَّةِ وَ تَدخُلها احِبَّائَكَ بغَیر حِسَابٍ. [۳]

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 3/3/1392 - 22:46 - 0 تشکر 605862


سوم: از نقطه نظر تابش شعاع ولایت و ظهور و بروز حقائق و مخفیّات و بروز استعدادات است، و این مرحله احتیاج به دقت و تأمّلى دارد، و براى روشن شدن این مرحله مقدّمه‏اى به عنوان مثال و شاهد ذكر مى‏كنیم:

معلوم و مشهود است كه در فصل زمستان كه خورشید از زمین دور مى‏شود، و زمین حرارت خود را از دست مى‏دهد، تمام آثار و ظهورات زمین از بین مى‏رود، زمین فسرده و سرد، آثار حیاتى خود را از دست مى‏دهد، و خواصّ و آثار موجودات در آن ظهورى ندارد، درختان خشكیده، نه برگ و نه میوه دارند، گویا در زمین چوب‌هاى خشكى فرو برده‏اند، درخت سیب و گلابى، انار و زردآلو و گردو و درخت‌هاى بى‏میوه همه در یك ردیف قرار مى‏گیرند، به طورى كه ابداً از هم تمایزى و حدّ فاصلى ندارند؛ چون در آن ظهور و فعلیّت نیست، و استعدادات كامنه آنها نیز مشهود نیست؛ لذا همه با هم در یك ردیف حساب شده، و به نام چوب خشك كه نه‏ ضرری دارد و نه نفعی به حساب می‌آیند.

گلها و سوسن‏ها همه پژمرده و خراب و بى‏اثر، نه از گل یاس و رازقى بویى، و نه از گیاههاى بدبو اثرى، نه گل سرخ طراواتى دارد، و نه گل خرزهره تلخى و تندى نشان مى‏دهد.بلبلان و قناریان و زاغان و كركسان همه و همه در آشیانهاى خود خزیده‏اند، و مارها و عقربها نیز با مرغان دلربا همه خفته، و در لانه‏هاى خود فسرده و بى حسّ افتاده‏اند.

همین كه خورشید جهان تاب با فرا رسیدن فصل بهار و تابستان به زمین نزدیك شد، و شعله‏هاى زنده كننده حیات بخش خود را به زمین فرستاد، آن استعدادات مخفیه همه به مرحله فعلیت می‌رسند. از درخت سیب شاخها، و برگها و میوه‏هاى سرخ، و معطر و شیرین، صحنه باغ را مى‏آراید؛ و از درخت گلابى، این میوه خاصّ بیرون مى‏آید، درخت زردآلو با آن منظره دلنشین خود و میوه‏هاى زرد و خوش طعم و معطر حد فاصل و مایز وجودى خود را از سایر همقطاران خود در فضاى باغ اعلان مى‏كند، و نیز درختهاى بى‏بار و درختهایى كه میوه‏هاى تلخ و ترش و مضرّ به بار مى‏آورند، مانند بعضى از درختهاى جنگلى، آنها نیز بى‌شخصیّتى و بى‏اثرى خود را ابراز نموده، و در مقابل درختان دیگر سرافكنده، و مجال غرور و استكبار و بلند منشى در آنها نمى‏ماند.

مرغ‌ها و بلبل‌ها همه در فضاى باغ به نغمه سرایى مشغول، و زاغان و كركسان نیز به دنبال جیفه‏ها و طعمه‏هاى خود در پروازند.

موش‌ها و مارها و عقرب‌ها همه اظهار وجود نموده لاى سنگها و رودخانه‏ها در حركت مى‏آیند، اینها همه و همه در اثر تابش خورشید، و ظهور گرماى حیات بخش آن است‏. خورشید كه تابید، هر موجودى استعداد خود را ظهور مى‏دهد، و مراحل مختفیه خود را آشكار مى‏سازد، و قبل از طلوع و تابش آن در موجودات، فرق و تمایزى نبود.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 3/3/1392 - 22:46 - 0 تشکر 605863


خورشید ولایت نیز چنین است، قبل از آنكه طلوع كند، و بر قلوب بتابد، و امر و نهیى پیدا شود، همه افراد در یك ردیف به طور ساده زیست مى‏نمودند، نه سعید را از شقَىّ تفاوتى بود، نه بهشتى را از جهنّمى، نه مؤمن را از كافر، نه عادل را ازفاسق، نه محبّ را از مبغض، و نه موحّد را از مشرك كانَ النّاسُ امَّةَ واحِدَةً. [۴]

همه و همه در یك ردیف قرار گرفته، و چه بسا ممكن بود اشقیا خود را از سعدا بهتر دانند، و به خود بیشتر بالند.

همین كه آفتاب ولایت طلوع كرد و بر جانهاى فسرده تابید، و نفوس را به جنبش انداخت، سرائر و ضمائر و غرائز هر یك از افراد انسان طلوع نموده، و با اختیار یا راه سعادت را طى كرده و آن استعدادات روشن و نورانى را به مرحله فعلیت مى‏رسانند، و در اشقیاء نیز آن خبث سریرت را به سبب تمرّد و انكار و جحود قلبى آنان ظاهر نموده، و در مراحل فعل و گفتار، آثار زشت و بدى از خود بروز مى‏دهند.[۵]

__________________________________________________

[۱]ـ ینابیع المودة، ص ۸۵.

[۲]ـ ینابیع المودة، ص ۸۳.
[۳]ـ ینابیع المودة، ص ۸۴.
[۴]ـ سوره البقره (۲) آیه ۲۱۳.
[۵]ـ امام شناسى، ج ‏۱، ص ۱۴۸.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.