چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 - 13 شوال 1445 - 24 آوريل 2024
تبیان، دستیار زندگی
در حال بار گزاری ....
مشکی
سفید
سبز
آبی
قرمز
نارنجی
بنفش
طلایی
همه
متن
فیلم
صدا
تصویر
دانلود
Persian
Persian
کوردی
العربیة
اردو
Türkçe
Русский
English
Français
مرور بخشها
دین
زندگی
جامعه
فرهنگ
صفحه اصلی تبیان
شبکه اجتماعی
مشاوره
آموزش
فیلم
صوت
تصاویر
حوزه
کتابخانه
دانلود
وبلاگ
فروشگاه اینترنتی
انجمن ها
> انجمن دانش و فن آوری
> صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
دانش و فن آوری (بازدید: 786)
namaryam
104
بحث
پنج شنبه 26/2/1392 - 17:5
-
0
تشکر
604105
قابلیت های هواپیمای جاسوسی امریکا
آر-کیو170 هواپیمای بدونسرنشینی است که از ارتفاع 15 کیلومتری و بدون آشکارشدن در رادار به جاسوسی میپردازد. گفته میشود پیش از حمله به محل اختفای بنلادن، این پهپاد 24ساعته منطقه را زیرنظر داشت.
محمدحسین جهانپناه: انتشار خبر ساقط شدن یکی از پهپادهای آمریکایی (پهپاد مخفف پرنده هدایتپذیر از دور است) بر فراز ایران در اواسط آذرماه امسال آن هم تنها چند هفته مانده به پایان سال میلادی، تیتر بسیاری از رسانههای خبری جهان را به خود اختصاص داد. البته این نخستین باری نبود که اخباری مبنی بر ساقط شدن هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی بر فراز ایران منتشر میشد، اما این بار داستان فرق میکرد، نام یکی از پر رمز و راز ترین هواپیماهای جاسوسی آمریکایی موسوم به آر-کیو170 به گوش میرسید. خبری که با تایید نصفه و نیمه آن از سوی ناتو و سپس پنتاگون چهرهای جدی به خود گرفت.
نخستین خبرها از وجود پهپادی پنهانکار در خاورمیانه حدود چهار سال پیش به رسانهها درز کرد، زمانی که برای اولین بار این هواپیما در فرودگاه قندهار افغانستان در حال تمرین در شرایط واقعی دیده شد. (تصویر زیر)
اطلاعاتی پیرامون جزئیات طراحی و ساخت آن در میان رسانهها وجود نداشت. شاید تنها چیزی که در باره آن میدانستیم، این بود که طرح ظاهری هواپیما به شدت یادآور یکی از طرحهای ناکام قدیمی آلمانها در جنگ جهانی دوم موسوم به اچ-او 229 است که طرح آن را در زیر مشاهده میکنید.
آر-کیو170 چیست؟
آر-کیو 170 توسط دایره توسعه برنامههای پیشرفته شرکت لاکهید مارتین یا به بیان ساده، همان اکانس وروکس طراحی شده بود، همان گروه معروفی که از زمان ساخت اولین جت جنگنده در ایالات متحده طراحی تقریبا تمامی هواپیماهای فوق محرمانه ارتش ایالات متحده، از اف117 گرفته تا یو2 را بر عهده داشت. کد آر-کیوی اول اسم پرنده مخفف پرنده بدون سرنشین شناسایی است که مشخصا نشان از غیرمسلح بودن آن میدهد (مثال معروف، پهپاد رزمی پردیتور ام-کیو است که مخفف پهپاد مسلح به موشک است) با این حال همچنان مشخص نیست که آر-کیو 170 دقیقا در چه بازهای از هواپیماهای جاسوسی جای میگیرد، پهپادهای دوربرد شناسایی استراتژیک نظیر گلوبالهاوک یا پهپادهای میانبرد شناسایی تاکتیکی، چیزی که احتمالش بیشتر است. تصاویر احتمالی این هواپیما
این هواپیمای ضد رادار ساخته شرکت لاکهید مارتین است و تسلیحات حمل نمیکند. فاصله بین دو سر بال آن حدود 20 متر و وزن آن نزدیک به 3500 کیلوگرم است. تصاویر اندکی از این هواپیما در سطح جهان منتشر شده است، چراکه این هواپیما شبیه به چند هواپیمای بدونسرنشین دیگر بخصوص
X-47B
است و به همین دلیل، ممکن است تصاویری که مشاهده میکنید، تصویر دقیق هواپیمای آر-کیو-170 سنتینل نباشد.
از دید فنی، آر-کیو 170 را میتوان پیشرفتهترین پهپاد پنهانکار عملیاتی دنیا و البته محرمانهترین آنها دانست. لاکهید در طراحی این بالپرنده نهایت ظرافت ممکن را به کار برده، با این حال مشخصا در پایان از بهکار بردن نهایت تکنولوژی پنهانکاری در آن خودداری شده است. این موضوع را به راحتی از دریچههای هوای بدون پوشش هواپیما میتوان فهمید. نوع موتور هواپیما هنوز معمایی بیجواب است.
آنچه کارشناسان حدس میزنند
با توجه به تجربیات دیگر پهپادهای مشابه و بدون در نظر گرفتن سرعت احتمالی، حدس زد این هواپیما بیشینه ارتفاعی در حدود 50هزار پا / 15هزار متر داشته باشد. آر-کیو170 همانند بیشتر هواپیماهای بدون سرنشین پنهانکار امروزی در قالب بال پرندهای یکپارچه اما نه چندان بزرگ با کنترل تماما ماهوارهای طراحی شده است. اگر چه اطلاعات و حتی تصاویر بسیار معدودی از این پرنده مرموز منتشر شده، اما همینقدر را میدانیم که فاصله دو سر بالهای این هواپیما در حدود 20 تا 27 متر است. سنسورهای اصلی این هواپیما در کنار رادار آرایه فازی (آرایه کاوش فعال الکترونیکی) در داخل بالهای هواپیما قرار گرفتهاند اما ماهیت آنها را تنها از شکل و شمایل ظاهری هواپیما میتوان حدس زد. به عنوان نمونه هواپیما قطعا از سیستمهای الکترواپتیکال (تلویزیونی) با ارتباط امن ماهوارهای با رمزنگاری 256 بیتی استفاده میکند. این گونه ارتباطات رمزنگاریشده توسط کدهایی 10 تا 11 رقمی محافظت میشوند که از امنیت به نسبت قابلتوجهی در دنیای ارتباطات برخوردارند.
هواپیماهای بدون سرنشین در این کلاس عموما میتوانند تمام مراحل عملیات را به صورت کاملا خودکار بر اساس نقشههای گرافیکی از پیش تعیینشده کنترل و اطلاعات تصویری دریافتی را در همان لحظه به مرکز کنترل منتقل کنند. این نقشههای از پیش تعیین شده همچنین به عنوان نقشه پشتیبان در هنگام قطع ارتباط ماهوارهای برای بازگشت خودکار به پایگاه مادر نیز استفاده میشود و بههمین دلیل، قبل از هر پرواز، نقشه منطقه عملیات به کامپیوتر هواپیما داده میشود.
چرا پهپاد؟
از نظر کلی هواپیماهای بدون سرنشین بهخصوص آنهایی که با کنترل ماهوارهای هدایت میشوند همچنان با مشکلات زیادی مواجه هستند. ارتش ایالات متحده از ابتدای تهاجم به عراق تا به امروز صدها پهپاد کوچک و بزرگ را برای انجام انواع عملیاتهای شناسایی یا تهاجمی روانه خاورمیانه کرده که بیش از یک سوم آنها دچار سانحه شده و از دست رفتهاند. پهپادهای کنونی در شرایط عملیاتی بسیار آسیبپذیرند، چرا که بسیار پیش آمده که خلبان هواپیمای بدون سرنشین از سر بیدقتی یا بی تجربگی هواپیمایش را به باد داده یا به دلیل از دست رفتن ارتباط ماهوارهای برای مدتی هر چند کوتاه، کنترل هواپیمای بدون سرنشین از دست مرکز کنترل خارج شده است.
علیرغم چنین مشکلاتی از آن سوی ماجرا هم نباید غافل شد. واقعا نمیتوان نقاط ضعف زیادی برای هواپیماهای پنهانکاری در این سطح پیدا کرد، چرا که اینگونه هواپیماهای پنهانکار با توجه به موتور جت و دریچههای هوای خود، بیصدا هستند و ارتفاع پرواز بالا، آنها را از دیده شدن در امان نگاه میدارد. مجموعه این تواناییها، کاربرد هواپیماهای بدون سرنشین شناسایی را به جای هواپیماهای سرنشیندار بهصرفه کرده است.
آر-کیو170 در میدان نبرد
آنطور که این روزها شنیده میشود، آر-کیو170 برای نخستین بار شش سال پیش عملیاتی شد، زمانی که اسکادران 30-ام شناسایی از وینگ 432 نیروی هوایی ایالات متحده اولین پرندههای سفیدرنگ خود را دریافت کرد. آر-کیو 170 به فاصله تنها دو سال از تحویل به نخستین یگان عملیاتی، بی سر و صدا در فرودگاه قندهار استقرار یافت. بهدنبال انتشار نخستین تصاویر این پرنده در فرودگاه قندهار و از آنجاکه تا آن زمان حتی اسم هواپیما در هالهای از ابهام قرار داشت،آن را جانور قندهار نامیدند. نبود نام رسمی و تاییدشده به شهرت سریع حیوان قندهار منجر شد.
پرواز این پهپادها و استقرارشان در منطقه در حقیقت پاسخی بود به کاهش پروازهای هواپیماهای شناسایی سرنشیندار یو2 در منطقه که از زمان حمله نیروهای غربی به افغانستان با همراهی پهپادهای گلوبالهاوک در منطقه مستقر شده بودند. از طرفی استقرار این پهپاد جدید این امکان را فراهم میکرد که با استفاده از مزیت پنهانکاری هواپیما، دامنه عملیات شناسایی بدون ایجاد بلواهای سیاسی به مرز کشورهای همسایه افغانستان هم گسترش پیدا کند، بخصوصکه از نظر تئوری تنها رادارهای موج بلند، آنهم در شرایطی خاص میتوانند هواپیماهایی از این دست را شناسایی کنند که آنهم از نظر عملی آزمایش نشده بود.
به دنبال بالا گرفتن درگیریها در شبهجزیره کره در سال 2010 / 1389، یگانهای شناسایی مجهز به آر-کیو170 به کره جنوبی انتقال یافتند تا فعالیتهای موشکی کره شمالی را زیر نظر بگیرند.
از آگوست 2010 / مرداد 1389 که احتمال حضور اسامه بن لادن در پاکستان جدیتر شد، عملیات آر-کیو170 در افغانستان جانی دوباره گرفت، بخصوص که این بار با یک سیستم ارتباط تلویزیونی همزمان پشتیبانی میشدند. گفته میشود یگانهای آر-کیو170 در طول این مدت، منطقهای را که گفته میشد بنلادن در آن سکنی گزیده، 24ساعته از ارتفاع بالا زیر نظر گرفته بودند. این عملیات که در نهایت به حمله یگانهای ویژه نیروی دریایی و مرگ بن لادن انجامید، زیر چشمان تیزبین آر-کیو170 اتفاق افتاد و باراک اوباما شخصا از مقر فرماندهی عملیات، تصاویر ارسالی از هواپیمای بدون سرنشین را نظارهگر بود. این در حالی بود که حضور ناپیدای این هواپیماهای بدون سرنشین در حریم هوایی پاکستان که پس از مرگ بنلادن افشا شد، خشم مقامات پاکستانی را در پی داشت، بخصوصکه سیستم پدافند هوایی این کشور در تمام مدت از حضور این هواپیماهای بدون سرنشین مطلع نشده بود.
چرا سقوط این هواپیما در ایران این قدر مهم است؟
در طول تمام سالهای پس از جنگ سرد تنها یک هواپیمای پنهانکار آمریکایی در مرز کشوری دیگر توسط پدافند هوایی یا سانحه فنی سرنگون شده و آن هم ماجرای اف117 نگونبختی بود که از بد حادثه هنگام بازگشت از ماموریت بمباران خود سر راه یک موشک سام3 یوگسلاوی قرار گرفت و سرنگون شد. (تصویر زیر، نمای یک فروند هواپیمای پنهانکار
F-117
را نشان میدهد).
در عین حال حتی از زمان جنگ سرد به این سو هیچیک از هواپیماهای جاسوسی یا رادارگریز سرنگون شده همچون یو2 به سلامت به دست نیامده است.
♪•°٠•●♥ مـــــــــريمـــــــ ♥●•٠ °•♪
برو به انجمن
آموزش الکترونیکی
آموزش بورس
اجتماعي
ادب و هنر
ادبيـــات
ارتباطات و فن آوری اطلاعات
امر به معروف؛نهی از منکر
امور تربیتی
انگليسي
ایران سرای من
برق
بورس
بهداشت و سلامت
پاسخ به شبهات
پژوهش های دانش آموزی
تجارت و بازرگاني
تعلیم و تربیت
جراحان
حوزه علميه
خانواده
خراسان
خودرو
دانش آموزی
دانش و فن آوری
دانشجویی
دانلود
روانشناسي
زن ریحانه آفرینش
سياسي
سينما و تلویزیون
شمال
صندلی داغ
طنز و سرگرمی
عکس و عکاسي
عمومی
فرهنگ پایداری
قرآن و عترت
کارآفرینی
کامپیوتر
کتاب و کتابخوانی
گرافیک
مدیریت
معارف
مقاومت اسلامی
مکانیک
موبایل
مهدویت
نجوم
نصف جهان
وبلاگ نویسان
ورزش و تندرستی
▲
دسترسیهای سریع
اساسنامه انجمنها
جستجوی پیشرفته
مشخصات من
مباحث من
پاسخهای من
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آوردهاند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار میرود.
اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نامگذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشتهاند.
اطلاعیه برندگان جشنواره انجمنها
پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمنها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هماینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
نصف جهانیها در مقبره علامه مجلسی
اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شدهی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.