به عهده گرفتن و انجام هر مسئولیتی هرچند کوچک نیاز به داشتن برخی مهارت ها و اطلاعات در زمینه آن کار دارد. مسئولیت امور مالی یک شرکت، کارگاه، کارخانه و یا مؤسسه و بیمارستان مسئولیت خطیری است که به انجام رساندن آن ویژگی های خاص خود را می طلبد. در این چگونه مختصری در این زمینه بیان کردیم تا شما ببینید می توانید از عهده چنین مسئولیتی برآیید.
1
مسئولیت امور مالی در یک گروه و چگونگی و کیفیت انجام آن، از اهمیت بسیاری برخوردار است. بدون شک تمامی فعالیتهای گروه نیازمند توانایی مالی برای پرداخت هزینههاست. مسئول امور مالی با هماهنگی و کنترل جهت تأمین هزینهها و چگونگی خرج کردن آنها در فعالیتهای گروه نقش مهمی در بالا بردن تعداد و کیفیت برنامههای یک گروه دارد.
2
مهمترین اصل در انجام هر کاری
برای فعالیت در هر گروهی مهمترین ویژگیای که باید هر فرد داشته باشد، متعهد بودن و مسئولیت پذیری است. این اصل رفتاری برای تمامی مسئولین بخشها لازم است. عادت نداشته باشید که حتما تحت فشار و نظارت مافوق خود کار کنید! متعهد باشید.
3
وظایف مسئول امور مالی
- حذب حامی مالی جهت تامین اعتبارات و هزینههای گروه.
- نظارت بر نحوه مصرف سرمایه گروه و کنترل آنها.
- سایر کارهای اداری مربوط به دریافت اعتبار از حامیان، سازمانها و همچنین تنظیم گزارشهای مالی برای سازمان بالادست.
4
ضرورت مدیریت امور مالی در یک گروه
- داشتن یک حامی مالی برای هر گروه یک امتیاز بسیار خوب محسوب میشود. جدب حامی مالی خوب برای هر گروه بدون شک باعث ارتقای سطح فعالیتهای گروه و ایجاد توانایی کارهای بیشتر و بهتر است.
- چنانچه بر میزان و چگونگی سرمایه گروه نظارتی نباشد، کارهای گروه پس از مواجه شدن با کسری بودجه دچار مشکل و حتی در برخی موارد متوقف خواهد شد. و این به معنای به هدر رفتن تلاش تمامی اعضای گروه است.
5
اطلاعات
لازم و ضروری است که یک مسئول امور مالی در زمینههای خاصی حداکثر اطلاعات ممکن را داشته باشد. بدون داشتن آگاهیهای لازم در این زمینهها که در پی می آیند؛ هرگونه فعالیت در زمینه امور مالی با مشکل مواجه خواهد شد.
- آشنایی با کارهای اداری
- آگاهی از خیرین و سازمانهایی که حاضر به کمک مالی هستند.
6
زیر گروه
گرفتن زیر گروه در هر کدام از مسئولیتهای گروه، امری حیاتی است. در واقع شما به عنوان مسئول اصلی میتوانید با گرفتن زیرگروه بر کار آنها نظارت کنید و همانند مدیر تنها در نقش مدیریتی قرار بگیرید. اما به یاد داشته باشید که مسئولیت این بخش با شماست و هر خطایی که در روند کار صورت بپذیرد، قبل از اینکه زیرگروههای شما مقص شناخته شوند، شما مقصرید. پس در انتخاب زیرگروه دقت کنید.
7
چند نکته
داشتن برخی ویژگیهای شخصی و رفتاری و برخی اعمال به شما کمک میکند تا به شکل بهتری از عهده مسئولیت بخش امور مالی برآیید.
- روابط عمومی بالا: موثر در جذب حامی مالی.
- دفتر تلفن: داشتن یک دفتر تلفن (در موبایل یا دفترچه) کامل از تمامی شمارههای مربوط به کارهای مالی شما (مسئولین، خیرین و …) میتواند در سهولت کار به شما کمک بسیاری بکند.
- متعهد بودن: این اصل رفتاری برای تمامی مسئولین بخشها لازم است. عادت نداشته باشید که حتما تحت فشار و نظارت مافوق خود کار کنید! متعهد باشید.