• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 1151)
يکشنبه 4/1/1392 - 13:43 -0 تشکر 595574
پرسمان حضرت فاطمه زهرا علیها السلام

حضرت زهرا سلام الله علیها

چگونه می توان با کمالات و فضیلتهای حضرت زهرا (سلام الله علیها) آشنا شد؟

پاسخ :

گاهی شكوه بانوی بزرگ جهان، چنان دل و جان را می آكند كه توان هر سخن را از انسان می گیرد. جایگاه رفیع فاطمه اطهر (علیها السلام)، خیره كننده دیدگان هر بیناست.
باید چشم بصیرت داشت، تا گوشه ای از سراپرده جلال فاطمی را دید.
باری ... برخی در شناختن و شناساندن این بانو، كه مادر عصمت و آینه عفاف است، به دامن روایات و آیاتی پناه می برند كه گویای شأن والای او است.

براستی هم، آنچه در قرآن، در منزلت این فخرزنان عالم آمده، بسیار است. روایات نیز همچون دریایی موّاج و متلاطم است كه طراوت بخش ساحل اندیشه ها و كرانه های معرفت است.
امّا ... در این میان، راه دیگری نیز وجود دارد كه ما را با ژرفای كمالات و جلوه فضیلتهای این بانو، آشنا سازد، آن هم نگریستن به «سیره عملی» و «شیوه رفتاری» او است. در واقع، زندگینامه زیبا و پر نكته و آموزنده او در ابعاد گونه گون، آینه ای است كه نوری از بزرگیها و فضایل او را بر رواق دلمان می تاباند و شبستان جان را همچون روز، روشن می سازد.

از این رو، مروری داریم بر چند فراز فروزان و برجسته از زندگی حضرت زهرا(س) كه بیشتر كاربردی و عملی است. چون او «اسوه» است و «الگو»، ... و ما نیز كه در پی «تأسی» و الگوگیری از سیره و زندگانی و خصلتهای عزیز آن محبوبه خداییم، شایسته است كه در بندبند این بخشهای نورانی از حیات فاطمه(س)، به دقت بنگریم و درسهایی را كه از تك تك این نمونه ها می آموزیم، در كلاس زندگی به كار بندیم: 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 4/1/1392 - 13:44 - 0 تشکر 595575


حضرت زهرا(س) هم در سخن، معلم حجاب بود، هم در رفتار، اسوه عفاف. عقیده داشت بهترین چیز برای زن، آن است كه نه مردان نامحرم او را ببینند، و نه او مردانِ نامحرم را.
1ـ حضرت زهرا(س)، در چهره، گفتار و رفتار، شباهت بسیار به رسول خدا(ص) داشت و هیبت و هیأت او، یادآور پیامبر(ص) بود.
2ـ آن حضرت، شیفته عبادت و نیایش به درگاه الهی بود. آن قدر در پیشگاه خدا به عبادت می ایستاد كه قدمهایش ورم می كرد. در نمازهایش از خوف خدا می گریست.

3ـ برای هر یك از روزهای هفته، دعای ویژه ای داشت. برای تعقیبات نماز هم ادعیّه خاص داشت. (متن دعاهای روزانه و تعقیبات نماز آن بانو، در كتب حدیث آمده است).

4ـ روزی خسته از كارهای طاقت سوز خانه، با دستهای تاول زده به محضر پیامبر خدا(ص) رفت تا برای كمك در انجام كارهای خانه، كنیزی برای خود بگیرد. رسول خدا(ص) بهتر از كنیز و خدمتكار را به او عطا كرد، یعنی «تسبیحات حضرت زهرا». این ذكرهای شریف را حضرت جبرائیل، از سوی خدا تعلیم حضرتش نموده بود. آری ... الهام و نیرو گرفتن از یاد خدا، برای غلبه بر دشواریهای زندگی!
حضرت زهرا(س)، ساده زندگی می كرد. از تجمل در زندگی پرهیز داشت و سختیهای دنیا را تحمل می كرد، تا به شیرینیهای آخرت برسد.

5ـ تسبیح حضرت زهرا(س)، نخی بود كه به تعداد ذكرها و تكبیرها، «گره» داشت و با آن تسبیح می گفت. پس از شهادت حمزه سیدالشهدا در جنگ احد، از خاك تربت او تسبیح ساخت و با آن ذكر می گفت. از آن پس مردم نیز چنان كردند. این نوعی احیاء فرهنگ شهادت و الهام گیری از روح شهیدان راه خداست.

6ـ حضرت زهرا(س) هم در سخن، معلم حجاب بود، هم در رفتار، اسوه عفاف. عقیده داشت بهترین چیز برای زن، آن است كه نه مردان نامحرم او را ببینند، و نه او مردانِ نامحرم را. داستان آن مرد نابینا كه به محضر پیامبر آمده بود و حضرت فاطمه به پشت پرده رفت، شاهد این سخن است.

7ـ گاهی شبهای جمعه تا صبح، به نماز و دعا می پرداخت و برای دیگران دعا می كرد، اما برای خود، چیزی از خدا نمی خواست. وقتی فرزندان خردسالش راز این كار را می پرسیدند، می فرمود: فرزندانم! اول همسایگان، آنگاه خانه!

8ـ فاطمه زهرا(س) محبوب دل رسول خدا بود و پیامبر(ص) به او علاقه خاصی داشت، چرا كه اهل زهد و عبادت بود، از این جهت، نزد پیامبر اكرم، یادآور حضرت خدیجه(س) بود.

9ـ «ادب»، سیره رایج بین این دختر و پدر بزرگوارش بود. هر گاه رسول خدا(ص) نزد فاطمه می رفت، وی برمی خاست، پدر را می بوسید و احترام كرده، او را در جای خویش می نشاند. 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 4/1/1392 - 13:45 - 0 تشکر 595576



10ـ كمال ایمان و خلوص در بندگی و قرب او در پیشگاه معبود، در حدّی بود كه خشم و رضای او، خشم و رضای پروردگار محسوب می شد. پیامبر اكرم فرمود: هر كه او را بیازارد، مرا آزرده و هر كه مرا بیازارد ، خدا را آزرده است و حدیث است كه خدا به خاطر خشم و رضای فاطمه، خشمگین یا راضی می شود.

11ـ وی از توان مالی خویش در راه محرومان نیازمند، بهره می گرفت. یك بار، پارچه ای را كه داشت، به رسول خدا(ص) داد. آن حضرت نیز آن را تكه تكه برید و به تعدادی از اسیرانِ بی لباس رومی می داد كه خود را بپوشانند.

12ـ حضرت زهرا(س)، ساده زندگی می كرد. از تجمل در زندگی پرهیز داشت و سختیهای دنیا را تحمل می كرد، تا به شیرینیهای آخرت برسد. وسایل زندگی او ساده و مهریه اش اندك بود.

13ـ پیامبر خدا، در شب عروسی حضرت زهرا گوسفندی ذبح كرد و به تعداد زیادی از مسلمانان مهمانی داد. جمعیت مهمان و افرادی كه برایشان غذا فرستاده شد، فراوان بود، ولی با دعای حضرت رسول، غذای اندك بركت یافت و همه سیر شدند.

14ـ حضرت فاطمه(س) در صحنه های اجتماعی دفاع از دین و پیشوا، حاضر بود. از جمله در جنگ احد شركت داشت و به امدادگری و مداوای زخمهای رسول خدا(ص) مشغول بود.

15ـ آزاد ساختن بردگان در نظر او كاری ارزشمند بود. گردن بندی را كه علی(ع) برای او خریده بود، فروخت و با پول آن برده ای خرید و آزاد كرد. پیامبر اكرم(ص) از این كار دخترش بسیار شادمان گردید و او را ستود.

16ـ آیین خانه داری و همسرداری را به خوبی مراعات می كرد و در زندگی، واقعا شریك همسرش علی(ع) بود. گاهی در خانه غذایی نبود و كودكان گرسنه بودند، اما فاطمه(س) چیزی به حضرت علی(ع) نمی گفت و چیزی از او درخواست نمی كرد. بیم داشت كه همسرش نتواند خواسته او را برآورده و تأمین كند و شرمنده شود!

خانواده فاطمه(س)، خانواده كمك به بیچارگان و ایثارگری نسبت به نیازمندان بود.
17ـ خانواده فاطمه(س)، خانواده كمك به بیچارگان و ایثارگری نسبت به نیازمندان بود. علی(ع) و زهرا(س) سه روز روزه نذری گرفتند و هر سه روز، افطار خود را به یتیم، مسكین و اسیر دادند. خدای متعال در ستایش و تقدیر از این ایثار خالصانه كه جز به خاطر خدا انگیزه دیگری نداشت، سوره «هل اتی» را نازل فرمود كه اشاره به این داستان دارد.

18ـ كارها میان علی(ع) و فاطمه(س) تقسیم شده بود. آوردن آب و تهیه هیزم و كارهای خارج از خانه بر عهده علی علیه السلام بود و درست كردن آرد و خمیر و نان پختن و كارهای داخل خانه با فاطمه(س) بود. حضرت زهرا(س) از این گونه تقسیم كار بسیار خرسند بود.

زهرای اطهر(س)، احیاگر یاد شهیدان و وفادار به خاطره عزیز آنان بود. روزهای دوشنبه و پنج شنبه به احد می رفت و مزار شهدای احد و حضرت حمزه را زیارت می كرد
19ـ همدم رنجها و غصه های شوهر بود و او را پناه محسوب می شد. علی(ع) می فرمود: وقتی به خانه می آمدم و به زهرا نگاه می كردم، تمام غم و اندوهم برطرف می شد. هرگز كاری نكردم كه فاطمه از من خشمناك و ناراحت شود. فاطمه نیز، هرگز مرا خشمناك نساخت.
20ـ زهرای اطهر(س)، احیاگر یاد شهیدان و وفادار به خاطره عزیز آنان بود. روزهای دوشنبه و پنج شنبه به احد می رفت و مزار شهدای احد و حضرت حمزه را زیارت می كرد و چون در صحنه احد حضور یافته بود، به عنوان یك شاهد زنده و راوی حادثه، به دیگران نشان می داد كه: اینجا پیامبر بود، و آنجا مشركان بودند و ... .

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 4/1/1392 - 13:45 - 0 تشکر 595577


21ـ از تواضع و فروتنی او یكی هم رفتار شایسته با خدمتكار خانه اش «فضّه» است. در سالهای آخر كه پیامبر خدا(ص)، فضّه را برای خدمت به خانه او فرستاد، فاطمه(س) كارهای خانه را میان خودش و فضّه خادمه تقسیم می كرد.
22ـ در مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی، بی تفاوت نبود و جبهه حق را یاری می كرد. پس از رحلت پیامبر كه خلافت را غصب كردند و فدك را از او گرفتند، همراه زنانِ بنی هاشم به مسجد آمد و در جمع مسلمانان حاضر، ضمن خطبه ای كه پشت پرده خواند، از بدعتها، ستمها، حق كشیها و فراموش كردن وصیّت پیامبر و احیای سنتهای جاهلی انتقاد كرد. (این خطبه شریف و بلند و عمیق را تعدادی از دانشمندان و مؤلفان تاكنون شرح كرده اند).
23ـ تلاش برای اثبات حق و مقابله با انحراف در رهبری امت اسلامی را تكلیف خود می دانست. گاهی شبها به همراه علی(ع) به در خانه مهاجران و انصار می رفت و در حمایت از ولایت، وصیت پدرش را به یادها می آورد و آنان را به دفاع از حق شوهرش در مسأله خلافت و حق خودش فرا می خواند، هر چند آنان با سردی و بی مهری جواب می دادند!
24ـ زهرا(س) تا زنده بود، علی(ع) حامی نیرومندی داشت و به تعبیر بعضی بزرگان، به خاطر فاطمه(س)، حرمت امیرالمؤمنین(ع) را تا حدّی پاس می داشتند. اما پس از شهادت فاطمه، حضرت علی تنها و بی پناه ماند.
25ـ حضرت زهرا(س) پس از وفات پیامبر خدا، دیگر خندان و شادمان دیده نشد، تا آنكه چشم از جهان فرو بست.
26ـ پیش از وفات، به «اسماء» وصیتی كرد كه پس از مرگ، بدن مرا داخل تابوتی بگذارند، تا حجم بدن دیده نشود. این شیوه تا آن زمان مرسوم نبود. این وصیت، درسی از عفاف و حیا بود كه بانوان باید در برابر دیدگان نامحرمان، آن را مورد توجه خود قرار دهند.

27ـ آگاهی، درایت و آینده نگری او تا آنجا بود كه برای افشای ستم غاصبان، وصیت فرمود كه پیكرش را شبانه غسل دهند و به خاك سپارند، تا ظالمانی كه او را آزرده بودند، در مراسم دفن او حضور نیابند و از این حضور، بهره برداری سیاسی برای تطهیر خود و توجیه كارهایشان نكنند.
اینها و نمونه های دیگری از سیره رفتاری آن بانوی بی همتا، جلوه های «الگو» بودن او برای همه فضیلت خواهان و حقجویان است كه در پی «اسوه» و سرمشقِ «چگونه زیستن»اند.

امید است كه این گونه خصلتها و رفتارها، همچون تابلویی، پیوسته در برابر دیدگانمان باشد و اگر همواره آن حضرت را سرمشق و اسوه می دانیم و معرفی می كنیم، «جهات الگویی» او را نیز در قالب سیره عملی و رفتاری حضرتش بشناسیم و بشناسیم.
این گونه، بهتر می توان مشی و مرام فاطمی را در بستر زندگی و اخلاق عینی پیاده كرد.
www.eporsesh.com

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 4/1/1392 - 13:46 - 0 تشکر 595578


باتوجه به روایات مختلف شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) كه به حقیقت نزدیكتر باشد چه روزی بوده است؟

پاسخ :
درایام قدیم برای ثبت تاریخ از عدد استفاده نمی شده بلكه باحروف عربی نگارش می شده كه درتاریخ آمده است شهادت این حضرت بعدازرحلت رسول مكرم اسلام (ص‌) (سبعین) 75 روز ضمن اینكه كتابها چاپی نبوده ودستنویس می شده وعدد نود هم شبیه هفتاد بوده است درنوشتن عربی یعنی (یعنی تسعین وسبعین) شبیه یكدیگرند این احتمال پیش آمده است كه سبعین یا تسعین كدام به حقیقت نزدیك تر است پس علما بنابر اینكه75 روز و95 روز گذاشته ودراین دوروز به سوگواری وذكر مناقب آن حضرت می پردازند كه هر دو مأجورخواهند بود .
www.eporsesh.com

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 4/1/1392 - 13:47 - 0 تشکر 595579


قاتل حضرت زهرا (سلام الله علیها) كیست؟

پاسخ :
مرحوم محدّث قمی، اقوال محدّثان بزرگ اهل تشیّع و تسنّن درباره شهادت حضرت زهرا(س) و عاملان به شهادت رساندن حضرت را در كتاب بیت‏الاحزان{1} ذكر كرده كه خلاصه‏ای از آن چنین است:
1. ابو محمد بن عبدالله بن مسلم بن قتیبه دینوری، از عالمان معروف اهل تسنّن در كتاب الامامْ و السیاسه می‏نویسد: ابوبكر دستور داد عدّه‏ای از اصحاب را كه با او بیعت نكرده بودند، برای گرفتن بیعت حاضر كنند؛ ولی افراد ابوبكر آن‏ها را نزد امام علی(ع) یافتند. در این هنگام عمر به خانه حضرت علی(ع) رفت و فریاد زد: بیرون بیایید. وگرنه سوگند به كسی كه جان عمر در دست او است، خانه را با اهل آن به آتش می‏كشم. بعضی از حاضران به عمر گفتند: حضرت فاطمه(س) در این خانه است. عمر گفت: اگر فاطمه هم در خانه باشد، باز هم آن را آتش می‏زنم.{2}

2. دانشمند معروف اهل تسنّن، ابن ابی الحدید در شرح نهج‏البلاغه می‏نویسد: در فتح مكّه( سال ششم هجری) شخصی به نام هبار بن أسوده، زینب دختر رسول خدا(ص) را كه در محمل نشسته بود، با نیزه ترسانیده ،و سبب شده بود كه وی فرزندش را سقط كند. پیامبر(ص) برای خون هبار احترام قائل نشد، و او را به اعدام محكوم كرد.{3}

ابن ابی الحدید می‏گوید: من این خبر را برای استادم ابو جعفر نقیب نقل كردم. استادم فرمود: اگر رسول خدا ریختن خون هبار بن أسود را جایز بداند از آن رو كه او زینب را ترسانیده و سبب سقط جنین او شده، لازمه این حكم آن است كه اگر حضرت پیامبر زنده بود، ریختن خون آن كس را كه حضرت فاطمه(س) را ترسانیده بود به طوری كه سبب سقط فرزند حضرت شد نیز جایز می‏دانست.{4}

میر حامد حسین هندی، در كتاب عبقات الانوار، از كتاب الوافی بالوفیات، تألیف صلاح‏الدین صفدی كه از عالمان اهل تسنّن است، در شرح زندگی نظام از استادان و عالمان بزرگ اهل تسنّن نقل می‏كند كه نظام گفت: پیامبر تصریح كرد كه مقام امامت از آن علی(ع) است و حضرت را به فرمان حق تعالی برای امامت معرّفی كرد؛ به طوری كه همه اصحاب از آن آگاه شدند؛ ولی عمر آن را به سبب ابوبكر، كتمان كرد. وی در ادامه سخن می‏گوید: عمر در روز بیعت با ابوبكر به پهلوی حضرت فاطمه(س) ضربه زد كه بر اثر آن، محسن فاطمه سقط شد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 4/1/1392 - 13:47 - 0 تشکر 595580



محدّث قمی در بیت الاحزان می‏نویسد: محمد بن جریر طبری امامی به سند معتبر از ابو بصیر نقل می‏كند كه امام صادق(ع) فرمود: حضرت فاطمه(س) روز سه‏شنبه، سوم جمادی‏الثانی، سال یازدهم هجری از دنیا رفت و علّت وفات حضرت، ضربت قنفذ غلام عمر بن خطاب بود كه به دستور عمر با غلاف شمشیر بهحضرت ضربه زد؛ به طوری كه فرزندش محسن سقط شد و همین امر، بیماری شدید حضرت را در پی داشت.{5}
همچنین نامه عمر به معاویه كه شرح این حادثه را به طور گسترده بیان می‏كند، خواندنی است. مشروح این نامه را علاّمه مجلسی، در كتاب بحارالانوار، ج 8، ص 222، چاپ قدیم از كتاب دلائل الامامه، ج 2 نقل كرده است.
اقوال دیگری از عالمان تسنّن و تشیّع در این زمینه نقل شده است كه مجالی برای نقل آن نیست. به هر حال، از مجموع آرای ناقلان این حادثه استفاده می‏شود این واقعه دردناك كه آن افراد برای حضرت زهرا(س) پیش آوردند. سرانجام سبب شهادت آن اسوه تقوا و هدایت شد.
پی نوشتها:
[1].بیت الاحزان،شیخ عباس قمی، ص 123، دارالحكمْ، قم المقدسه، 1412 ه’ ق

[2].الامامْ و السیاسه، ابن قتیبه الدینوری، ج 1، ص 30، اوّل، انتشارات شریف رضی
[3].سیره ابن هشام، محمد بن اسحاق بن یسار المطلبی، ج 2، ص 482، مكتبْ محمد علی صبیح و أولاده.
[4].شرح نهج‏البلاغه،ابن ابی حدید، ج 14، ص 193، داراحیأ الكتب العربیه
[5].بیت‏الاحزان، شیخ عباس قمی، ص 189، دارالحكمه 1412 ه’. ق
www.eporsesh.com

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 4/1/1392 - 13:49 - 0 تشکر 595581


چرا حضرت امیرالمؤمنین (علیه السلام)، حضرت فاطمه (علیهاالسلام) را در شب دفن نمودند؟

پاسخ :
از حضرت صادق علیه‌السلام پرسیدند: به چه سبب حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام، فاطمه علیهاالسلام را در شب دفن نمود؟ حضرت فرمود: برای آن كه فاطمه علیهاالسلام وصیّت كرده بود كه آن دو مرد اعرابی كه هرگز ایمان به خدا و رسول نیاورده بودند، بر او نماز نخوانند.(علل الشرایع؛ ص185) از حضرت علی علیه السلام. از علت دفن فاطمه علیهاالسلام در شب پرسیدند؟ فرمود: زیرا كه او خشمناك بود بر جماعتی و نمی‌خواست آنها بر جنازه او حاضر شوند، و حرام است بر كسی كه ولایت و محبّت آن جماعت را داشته باشد، كه بر احدی از فرزندان فاطمه نماز كند.(امالی شیخ صدوق؛ ص523)
www.eporsesh.com

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 4/1/1392 - 13:50 - 0 تشکر 595582


علت اختلاف در محل دفن حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام) چیست؟

پاسخ :
چون به روایتی حضرت علی علیه السلام بر دور قبر آن حضرت هفت قبر دیگر ساخت كه ندانند قبر آن بانو علیهاالسلام كدام است.
به روایتی دیگر چهل قبر دیگر را آب پاشیدند كه قبر آن حضرت مشخص نباشد و به روایت دیگر قبر آن حضرت را با زمین هموار كرد كه علامت قبر معلوم نباشد؛ این کارها برای آن بود كه موضع قبر آن حضرت را ندانند و بر قبر ایشان نماز نخوانند و خیال نبش قبر آن را به خاطر نگذرانند.(روضة الواعظین؛151) به این سبب در مورد محل قبر آن بانو علیهاالسلام اختلاف نظر واقع شده است: بعضی گفته‌اند در بقیع نزدیك قبور ائمه بقیع است و بعضی گفته‌اند میان قبر حضرت رسالت و منبر آن حضرت دفن شده است، زیرا كه حضرت فرمود: میان منبر و قبر من باغی از باغ‌های بهشت است و منبر من بر دری از درهای بهشت است. اصّح آن است كه آن حضرت را در خانه خود دفن كردند، چنانچه روایت صحیح بر آن دلالت می‌كند. ابن شهرآشوب و دیگران روایت كرده‌اند چون خواستند كه آن حضرت علیهاالسلام را در قبر گذارند، دو دست شبیه دست‌های رسول خدا صلی الله علیه و آله از میان قبر پیدا شد، و آن حضرت را گرفت و به قبر برد.(مناقب ابن شهر آشوب؛ 3/414 با كمی اختلاف.)
www.eporsesh.com

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 4/1/1392 - 13:51 - 0 تشکر 595583


انگیزه تهاجم به خانه حضرت زهرا(علیها السلام) و آتش زدن در منزل آن بزرگوار چه بوده است؟

پاسخ :
غرض از این تهاجم در وهله اول شكستن حریم ولایت و ضربه به مقام عصمت بوده است، تا اهل بیت((علیهم السلام)) در نظر مردم تحقیر شوند.
دیگر اینكه مى خواستند امیرالمؤمنین على((علیه السلام)) را براى بیعت به مسجد ببرند، در حالى كه آن حضرت با بیعت مخالف بودند; لیكن بیعت حضرت، حتّى به صورت ظاهرى و اجبارى، براى آنها بسیار اهمیّت داشت; از همین رو به خانه حضرت یورش بردند. در را آتش زده، حضرت امیر را به اجبار براى بیعت به مسجد بردند; البته در این راستا حضرت زهرا((علیها السلام)) به دفاع از آن حضرت قیام نمود و در این راه پهلوى مبارك دختر گرامى پیامبر شكست. كه همین مسأله در نهایت به شهادت آن عزیز مظلوم منجر گشت.
www.eporsesh.com

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

يکشنبه 4/1/1392 - 13:51 - 0 تشکر 595584

حكمت بخشش فدك به حضرت فاطمه (سلام الله علیها) چیست؟

پاسخ :
اندك مدتى پس از فتح فدك، پیامبر از جانب خداوند مأموریت یافت تا حق اقرباى خویش را بدیشان بپردازد: و ءات ذا القربى حقه. [ اسراء (17): 25. ] در پى نزول این آیه، پیامبر از جبرئیل پرسید: منظور از «ذاالقربى» چه كسانى مى باشد و حق ایشان چیست؟!
جبرئیل از جانب خداوند عرضه داشت: «فدك را به فاطمه عطا كن!» [ فنزل: «و آت ذا القربى حقه». قال: و ما هو؟! قال: اعط فاطمة فدكا و هى من میراثها من امها خدیجة... فحمل الیها النبى صلى الله علیه و آله ما اخذ منه و اخبرها بالآیه. بحارالانوار: ج 29، ص 118. المناقب: ج 1، ص 142. ] پیامبر بلافاصله حضرت زهرا علیهاالسلام را فراخواند و فرمود: خداوند فدك را براى پدرت فتح كرد و چون لشكر اسلام آن جا را فتح نكرده اند، هیچ سهم و نصیبى از آن نمى برند و مالكیت آن به اذن خداوند از آن من است تا خواست خداوند را درباره ى آن اجرا گردانم. هم اكنون دستور خداوند بر عطاى فدك بر تو نازل شده و از سوى دیگر، مهریه ى مادرت، خدیجه، بر عهده ى پدرت مانده است. پدرت به دستور خداوند و در قبال مهریه ى مادرت، فدك را به تو عطا مى كند. آن را براى خود و فرزندانت بردار و مالك آن باش! [ فقال (ص) یا بنى ان الله قد افاء على ابیك بفدك واختصه بها، فهى له خاصة دون المسلمین افعل بها مااشاء و انه قد كان لامك خدیجة على ابیك مهر و ان أباك قد جعلها لك و انحلتكها لك و لولدك بعدك. بحارالانوار: ج 29، ص 116. الخرائج: ص 25. ] 

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.