• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن روانشناسي > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
روانشناسي (بازدید: 155)
جمعه 2/1/1392 - 14:56 -0 تشکر 595345
اوقات فراغت

اوقات فراغت

فراغت در لغت نامۀ عمید به معنی آسودگی و آسایش از کار و شغل است. از سوی دیگر، فراغت را خاطره ای دلپذیر، نوعی رهایی از وظایف اجتماعی، ادراک روانی، آزادی و فعالیت فرهنگی و سرشتی از بازی و تفریح می دانند و فراغت را شامل دو جنبۀ فردی که می تواند از رضایت درونی را در بر بگیرد و نیز جنبۀ اجتماعی فراغت که مبتنی بر ارزشی است که جامعه برای آن قایل است.
منظور از واژۀ فراغت، سرگرمی ها، تفریحات و فعالیت هایی است که جدا از کارهای مادی، افراد با شوق و رغبت به سوی آنها می روند. در واقع، اوقات فراغت یعنی آزاد شدن و فراغت از یک دورۀ مصرف انرژی و تمرکز خاص به یک حالت دیگر که ممکن است استراحت، تجدید قوا، تنوع و تغییر فرصت ارزشیابی از خود و آماده شدن برای دورۀ بعدی کار و زندگی باشد.
 

 
  وظیفۀ عملکرد اوقات فراغت
 سه وظیفه برای عملکرد اوقات فراغت می توان برشمارد. این وظایف عبارتند از رفع خستگی، تفریح و سرگرمی، توسعه و رشد انسانی و امکان تخصیص دادن قسمتی از زمان آزاد برای بالا بردن سطح معلومات، مشارکت آزاد اجتماعی و پرورش استعدادها؛ لذا بعضی از مسایلی را که در ارتباط با اوقات فراغت مطرح می شوند، می توان به صورت زیر خلاصه کرد:
- نیازهایی که به هنگام گذراندن اوقات فراغت ارضا می شوند
- کارکردهایی که با گذراندن اوقات فراغت تحقق می یابند
- اشکال و صور گذراندن اوقات فراغت
-ابزار گذراندن اوقات فراغت با توجه با اشکالی که پیدا می کند و تاثیر فنون و وسایل ارتباط جمعی بر آن
- روابط بین گذراندن اوقات فراغت با دیگر فعالیت های فرد و نیز یادگیری عوامل اجتماعی
- نتایج و آثار فرهنگی، اخلاقی، روانی ، اجتماعی و ...
- جنبه های اقتصادی گذراندن اوقات فراغت
 
 

 خلاصۀ تعاریف و مفاهیم اوقات فراغت

 در یک جمع بندی از تعاریف و مفاهیم اوقات فراغت به چند اصل کلی می توان دست یافت؛ زیرا در نظریات بسیاری از صاحب نظران وجوه مشترکی وجود دارد که عبارتند از:

- وقت فراغت نه تنها از وقت کار جداست؛ بلکه مدرسه باید انگیزه ها و محرک های لازم را برای ادامۀ رشد و تکامل طبیعی و سالم دانش آموزان ایجاد کند و امکان کسب معرفت و مهارت های ضروری و ارزش های مطلوب برای بهره مندی از زندگی مطلوب را فراهم آورد، به همین دلیل دنیای نو، مستلزم تربیت نو است.
- به مرور زمان و با پیشرفت صنعت و تکنولوژی به اوقا فراغت افراد جامعه اضافه می شود و اهمیت آن هر روز آشکارتر می شود.
- در زمان اوقات فراغت افراد جامعه باید بتوانند با اختیار خود، صور و اشکال گوناگون گذراندن اوقات فراغت را انتخاب کنند.

- از پرداختن به امور تفننی، تفریحی و فرهنگی، نوعی رضایت خاطر و آرامش خیال کسب کنند.
-نتیجۀ نهایی این فعالیت ها می تواند به رشد و شکوفایی شخصیت و بالا بردن ابتکار و خلاقیت افراد منجر می شود.

 

  اوقات فراغت و خلاقیت

 مطالعات و بررسی های صورت گرفته از اوقات فراغت ، حکایت از آن دارد که اوقات فراغت همواره بستر مناسبی برای خلاقیت و نوآوری هاست. انسان در اوقات فراغت می تواند با خاطری آسوده، آزادانه فکر کند و در بارۀ مسایلی که در حوزۀ شناختی وی مطرح است، از تفکر واگرا بهره بگیرد. تفکر واگرا یا خلاقیت، خمیر مایۀ نوآوری ها و اختراعات بشری است

 

  برنامه ریزی برای اوقات فراغت

 چنانچه برنامه ریزی از طرف خانواده و مدرسه از دورۀ ابتدایی به دانش آموزان آموزش داده شود؛ در دورۀ راهنمایی، متوسطه و حتی در دانشگاه نیز خود دانش آموزان قادر می شود برای اوقات فراغت خود برنامۀ مناسبی تنظیم نماید.

 

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.