• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 104)
چهارشنبه 9/12/1391 - 15:27 -0 تشکر 592175
جلوگیری از خشم و غضب‏

 

 روایات و معارف اسلامى، به دنبال آیات قرآن، همگان را از خشم و غضب، و عصبانیت و از كوره در رفتن برحذر مى‏دارند، و غضب را عاملى نابودكننده، نشانه سبك‏مغزى، علت هلاكت، و آتشى از سوى شیطان، و نوعى جنون و دیوانگى مى‏دانند، و آن را منشأ تمام شرور معرفى مى‏كنند.

امیرالمؤمنین (علیه السلام) در جملاتى حكیمانه به این معانى اشاره دارند:

الْغَضَبُ شَرٌّ انْ اطْلَقْتَهُ دَمَّرَ.

خشم و عصبانیت شرّى است كه اگر آن را در وجودت آزاد بگذارى نابودت مى‏كند.

 

الْغَضَبُ مَرْكَبُ الطَّیْشِ.

خشم، مركب سبك‏مغزان است.

 

الْغَضَبُ یُثیرُ كَوامِنَ الْحِقْدِ.

خشم و غضب آتش پنهانى‏هاى كینه را شعلهور مى‏سازد.

 

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

الْغَضَبُ مِفْتاحُ كُلَّ شَرٍّ.

خشم كلید هر زیانى است.

آرى خشمگین دچار هر نوع اشتباه مى‏شود، به شخصیت طرف مقابل حمله مى‏كند، به اعصاب و قلبش فشار وارد مى‏آید، چهره‏اش سرخ و خونین رنگ مى‏گردد، مى‏زند، خراب مى‏كند، آتش مى‏زند، طلاق مى‏دهد، ضربه وارد مى‏نماید، خسارت به بار مى‏آورد و ...

 

رسول حق (صلى الله علیه وآله وسلم) فرمود:

الْغَضَبُ جَمْرَهٌ مِنَ الشَّیْطانِ.

خشم آتشى از شیطان است.

 

على (علیه السلام) فرمود:

الْحِدَّهُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ لِانَّ صاحِبَها یَنْدَمُ فَانْ لَمْ‏یَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكَمٌ.

خشم و غضب نوعى از دیوانگى است، همانا دارنده این حالت، پشیمان مى‏شود، اگر نادم نشد دیوانگى او قوى و محكم است.

 

و آن حضرت فرمود:

الْغَضَبُ یُفْسِدُ الْالْبابَ وَیُبْعِدُ مِنَ الصَّوابِ.

خشم فاسدكننده مغزها و دوركننده انسان از حق و درستى است.

 

و در حمله شدیدى به این حالت شیطانى فرمود:

لَیْسَ مِنّا مَنْ لَمْ‏یَمْلِكْ غَضَبَهُ.

آنكس كه جلودار غضب و خشمش نباشد از ما نیست.

 

و فرمود:

مَنْ غَلَبَ عَلَیْهِ غَضَبُهُ وَ شَهْوَتُهُ فَهُوَ فى حَیِّزِ الْبَهائِمِ.

كسى كه خشم و شهوت بر او غلبه دارد در جرگه حیوانات است.

 

حضرت باقر (علیه السلام) در رابطه با فروخوردن خشم، و خوددارى از عصبانیت فرمود:

مَنْ كَظَمَ غَیْظاً وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلى امْضائِهِ حَشَا اللّهُ قَلْبَهُ امْناً وَ ایماناً یَوْمَ الْقِیامَهِ.

كسى كه خشم خود را فرو خورد، در صورتى كه قدرت خرج كردن آن را دارد، خداوند در قیامت قلبش را از آرامش و ایمان پر مى‏كند.

 

على (علیه السلام) فرمود:

مَنْ كَفَّ غَضَبَهُ سَتَرَ اللّهُ عَوْرَتَهُ.

كسى كه غضب خود را نگاهدارد، خداوند عیب او را مى‏پوشاند.

 

به حارث همدانى یار وفادارش نوشت:

وَاكْظِمِ الْغَیْظَ، وَتَجاوَزْ عِنْدَ الْمَقْدِرَهِ، وَاحْلُمْ عِنْدَ الْغَضَبِ، وَاصْفَحْ مَعَ الدَّوْلَهِ، تَكُنْ لَكَ الْعاقِبَهُ.

غیظ و غضب را فروخور، به وقت قدرت گذشت كن، به هنگام خشم بردبار باش، با داشتن توان و نیرو بر خطاكار بپوشان، تا براى تو عاقبت بخیرى میّسر گردد.

در روایات زیادى در كتاب شریف كافى، وسائل، بحار الانوار آمده كه مزد فروخوردن خشم نسبت به همگان، ایمن شدن از غضب حق در قیامت، و اتصال به رحمت حق در محشر است.

 

از حضرت مسیح علت غضب را پرسیدند فرمود:

الْكِبْرُ، وَالتَّجَبُّرُ، وَ مَحْقَرَهُ النّاسِ.

علت و ریشه و شروع غضب از سه چیز است: كبر و خود بزرگ‏بینى، خودخواهى، بى‏ارزش دانستن مردم.

 

در سفارشات رسول حق به امیرالمؤمنین (علیه السلام) آمده:

لَاتَغْضَبْ، فَاذا غَضِبْتَ فَاقْعُدْ، وَتَفَكَّرْ فى قُدْرَهِ الرَّبِّ عَلَى الْعِبادِ وَ حِلْمِهِ عَنْهُمْ، وَاذا قیلَ لَكَ اتَّقِ اللّهَ فَانْبُذْ غَضَبَكَ وَراجِعْ حِلْمَكَ.

غضب مكن، چون غضب كردى بنشین، و در قدرت و تسلط حق نسبت به بندگان و بردبارى آن وجود مقدس در برابر آنان فكر كن، و چون در حال غضب داشتنت به تو گفتند: از خدا پروا كن غضب را دور انداز، و به حلم و بردبارى و عادى شدن حال برگرد.

***
 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.