در معارف الهى آمده فرزند امانت خدا و نعمت حق و احسان پروردگار به انسان است. حفظ امانت حق به این است كه به تربیت دینى و اخلاقى او توجه شود، و به هنگام ازدواج براى او همسر پاك و پاكیزهاى انتخاب شود. دخترى كه به خانه شوهر مىرود تحت تأثیر خانه و خانواده شوهر و خود شوهر قرار مىگیرد، و در هر صورت در آن محیط برنامههائى به وسیله شوهر از او خواسته مىشود، باید به آن خانهاى كه مىرود خانهاى الهى و خانوادهاى مؤمن باشد، و همسرش از حسنات باطنى و ظاهرى در حدّ استعداد و طاقتش برخوردار باشد، به این خاطر آئین الهى از شوهر دادن دختر به افرادى كه واجد شرایط الهى و اسلامى نیستند منشع اكید فرموده در روایتى از قول رسول حق آمده: انَّمَا النِّكاحُ رِقٌّ فَاذا انْكَحَ احَدَكُمْ وَلیدَهً فَقَدْ ارَقَّها فَلْیَنْظُرْ احَدُكُمْ لِمَنْ یُرِقُّ كَریمَتَهُ. نكاح یك نوع بندگى و اطاعت است، فردى از شما وقتى دخترش را شوهر مىدهد، او را در مدار طاعت و بندگى شوهر درمىآورد، لازم است هر یك از شما دقت كند، كه دخترش را در اختیار چه كسى قرار مىدهد. شوهر دادن دختر به كسى كه پاىبند به دین و فرائض الهى و عقاید حقّه نیست و به تعبیر كتاب خدا فاسق است جایز نیست. شوهر دادن دختر به مرد بداخلاق كه آلوده به كبر، فخر، حسادت، حرص، طمع، بخل و بدزبانى است، ممنوع است. شوهردادن دختر به مرد نادان و سفیه و كمعقل كه قدرت اداره زندگى را ندارد، و چیزى براى زن جز مشكلات بوجود نمىآورد كارى خلاف شرع ودور ازانسانیت است. شوهر دادن دختر به مرد شرابخوار و آن پلید و پستى كه از حرام الهى خوددارى نمىكند اكیداً ممنوع است. اكنون به روایت بسیار مهم این قسمت توجه كنید. قالَ النَّبِىُّ (صلى الله علیه وآله وسلم): مَنْ زَوَّجَ كَریمَتَهُ مِنْ فاسِق نَزَلَ عَلَیْهِ كُلَّ یَوْم أَلْفُ لَعْنَه. كسى كه دختر عزیز و باكرامتش را به فرد بىدین شوهر دهد، روزى هزار بار لعنت بر او نازل مىشود. كَتَبَ حُسَیْنُ بْنُ بَشّار الَى الْكاظِمِ (علیه السلام): انَّ لى قَرابَهً قَدْ خَطَبَ الَىَّ وَ فى خُلُقِهِ سُوءٌ قالَ: لا تُزَوِّجْهُ انْ كانَ سَیِّئَ الْخُلُقِ. حسین بن بشار به موسى بن جعفر (علیه السلام) نوشت: یكى از اقوام من از دخترم خواستگارى كرده، ولى اخلاق بدى دارد، حضرت جواب نوشتند: اگر دچار سیّئات اخلاقى است به او نده. امام صادق (علیه السلام) با استناد به آیه 5 سوره نساء از دختر دادن به سفیه و نادان كه لیاقت ندارد مال به او بدهند، و نمىتوان به او در امور اجتماعى و فردى و مسئله امانات اعتماد كرد، منع اكید فرمودند. قالَ النَّبِىُّ (صلى الله علیه وآله وسلم): مَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ بَعْدَ ما حَرَّمَهَا اللّهُ عَلى لِسانى فَلَیْسَ بِأَهْل انْ یُزَوَّجَ اذا خَطَبَ. هر كس شراب را بعد از اینكه من مأمور اعلام حرام بودنش از جانب خدا شدم بنوشد، هرگاه به خواستگارى دختر یك خانواده آمد، بدانید كه شایستگى پاسخ شنیدن ندارد. امام هشتم حضرت رضا (علیه السلام) فرمود: وَایّاكَ انْ تُزَوِّجَ شارِبَ الْخَمْرِ، فَانْ زَوَّجْتَهُ فَكَأَنَّما قَدَّمَتْ الَى الزِّنا. بترس از این كه دختر به شرابخوار بدهى، كه اگر او را به چنین تبهكارى شوهر دهى گویا آن عفیفه كریمه را به زنا دادهاى!! آرى آنكه پاىبند به واجبات الهى نیست، و از فسق و فجور پرهیز ندارد، و آنكه از حسنات اخلاقى برخوردار نیست، و آلوده به بداخلاقى است، و آنكس كه از عقل و فكر لازم بهره ندارد، و آن سستارادهاى كه از مشروبات حرام پرهیز ندارد، اهلیت ندارد كه دخترى پاك و مؤمنه كه امانت حق است به او سپرده شود، كه نه تنها دختر ضایع مىگردد، بلكه فرزندانى كه آن دختر براى آن تبهكار مىآورد متأثر از آثار سوء وجودى آن شوهر خواهند شد، كه قبل از اینكه دانش بشر به این حقیقت برسد امام ششم (علیه السلام) این حقیقت را اعلام فرموده است: الْحَرامُ یَبینُ فِى الذُّرِّیَّهِ. آثار حرام در نسل آشكار مىگردد!! |