• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 219)
جمعه 27/11/1391 - 15:20 -0 تشکر 589906
ضرورت فرجام اندیشی

ضرورت فرجام اندیشی
پرسش 1. فرجام اندیشی چه ضرورتی دارد؟
فواید فرجام اندیشی
پرسش 2. فواید فرجام اندیشی چیست؟


جمعه 27/11/1391 - 16:1 - 0 تشکر 589913

باسلام ودرود
تشکر از حضرتعالی به خاطر سوالهای خوبتون
انسان به عنوان موجودى از موجودات هستى، به طور دائم در حال حركت و تكاپو است و رو به مقصد دارد ؛ چرا كه در هر كارى یك «براى» دارد . چرا درس مى‏خوانى؟ براى اینكه دانا و توانا بشوم ؛ چرا كار مى‏كنى؟ براى اینكه تحصیل در آمد و معیشت كنم ؛ چرا تحصیل معیشت می‏كنى؟ براى آنكه غذا تهیه كنم و همین‏طور در مقابل هر «چرا»، یك «براى» وجود دارد .
همین «براى»ها است كه كار انسان را معنادار می‏كند و اگر كارى كه انجام مى‏دهد، در مقابل «چرا»، «براى» نداشته باشد، آن كار لغو، عبث و بیهوده تلقى میگردد . بزرگان حكمت، اثبات كرده‏اند: هیچ‏گاه از انسان، كارى كه فاقد هرگونه غرض و هدف باشد، صادر نمی‏شود ؛ بلكه عبث‏ها نسبى است براى مثال فعلى كه از یك شوق و ادراك خیالى است، به تناسب خودش عبث نخواهد بود ؛ ولى با توجه به اینكه هدف عقلانى ندارد، آن را عبث میخوانیم .
از طرفى انسان به طور فطرى كمال جو است ؛ یعنى، میخواهد سعه وجودى بیشترى بیابد و علم، قدرت، اراده و حیاتش نامحدود و مطلق باشد . او طالب و خواستار و جویاى كمال مطلق است ؛ به صورتى كه اگر قدرت مطلق جهان باشد و عالم را در اختیار داشته باشد و به او بگویند جهان دیگرى هم هست، به طور فطرى مایل است آن جهان را هم در اختیار داشته باشد یا مثلاً هر اندازه دانشمند باشد و گفته شود علوم دیگرى هم هست، به طور فطرى مایل است آن علوم را هم بیاموزد . در حقیقت انسان به هیچ حدى از كمال قانع نیست و هرچه داشته باشد، بیش از آن می‏خواهد و این امرى روشن و غیرقابل تردید است .
اگر به تمام دوره‏هاى زندگانى بشر توجه كنیم و تاریخ را ورق بزنیم، این كمال‏ جویى، كمال‏ طلبى، كمال خواهى و عشق به كمال مطلق را خواهیم یافت . كمتر دین و مذهبى را در جهان میتوان یافت كه در این باره سخن نگفته باشد ؛ هرچند در تحلیل، تعلّق و تشخیص كمال و راه رسیدن به آن اختلاف نظر هست ؛ ولى همه در این اصل متفق ‏اند كه: «آدمى به طور فطرى كمال جو است» .
با توجه به این دو اصل ؛ یعنى، «حركت و تحول دائمى انسان» و «كمال ‏جویى فطرى او» - كه پیشینه‏اى به اندازه حیات بشرى دارند اذعان خواهیم كرد كه فرجام‏ اندیشى، غایت نگرى، دور اندیشى و تفكّر در مقصود نهایى، یكى از دغدغه‏ هاى پایا و دیرپاى آدمى بوده، هست و خواهد بود .
مگر میشود انسان در سیطره این دو مسئله، خود را بیابد و عاقبت ‏اندیش نباشد؟ آیا میتوان گفت: آدمى در طول زندگى خود، هیچ‏گاه به هدف یا مقصود خود نیندیشیده و نمی ‏اندیشد؟ كمترین توجّه و دقّت به زندگى روزمره خود كه نمایانگر كوشش و سعى او بر دستیابى به هدف و هدف‏هایى است - ولو آن مقصود مطلوب نهایى نباشد نشانگر آخراندیشى او است .
كدام انسان را میتوان یافت كه در فعالیت‏هاى روزمره، سالیانه و در طول عمر خود، بدون هدف و مقصود بوده است؟!حتى انسانى كه عملكرد ناپسند، ناخوشایند و غیرعقلانى دارد، براى اعمال خود توجیه ارائه و براى مقاصد خود دلیل ارائه می ‏كند . احساس مسئولیت در برابر حركت جهان هستى و كمال‏ جویى، انسان را وادار می ‏سازد كه فرجام ‏اندیش و عاقبت‏ نگر باشد و این خود یكى از افتخارات بزرگ و از نشانه‏ هاى اشرف بودن انسان، بر موجودات دیگر است .
منبع

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

جمعه 27/11/1391 - 16:6 - 0 تشکر 589915

فواید فرجام شناسی:
1-موجب بیداری انسان از خواب غفلت و توجه او به مسئولیتش در پیشگاه آفریدگار می گردد.
2-در گشایش و سختی، موجبات تعادل روحی و اخلاقی انسان را فراهم می کند
3-با یاد آوری آن زندگی دنیوی، غرور و تکبر را از او می زداید و تحمل سختی ها و مصائب را بر او آسان می گرداند
4-چنین انسانی در انجام کارهای نیک و حسنات بر دیگران پیشی می گیرد و با دیدی واقع بینانه به زندگی دنیا می نگرد.
5-او از ظلم وستم روی می گرداند و در برخورد با دیگران رعایت حد اعتدال را می نماید و از توجه به محرومان نیز باز نخواهد ماند.
6-نتیجه چنین تربیتی علاوه بر بیداری دل و نزدیکی به خداوند، جهان بینی و واقع نگری است که رهایی انسان از محدودیت و ایجاد یک حکومت عادلانه را تضمین می نماید .
موفق باشید
منبع

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.