صلوات بر اصحاب
جاى شکّ و تردید نیست که تعداد بىشمارى از صحابه قابل احترام و داراى ارزشهاى انکار ناپذیرند، امّا آیا لزوم احترام مىتواند حکم جدیدى را در شریعت اسلامى تشریع کند، و قانونى جدید بر سنّت نبوى بیفزاید و «صلوات» را که یک شعار و قانون الهى است- و رسول خدا صلى الله علیه و آله کیفیّت انجام آن را به امّت اسلامى تعلیم داده است- تغییر دهد؟ اگر صلوات بر صحابه مشروع و مورد علاقه خدا و رسول صلى الله علیه و آله بود، چرا آن حضرت صلى الله علیه و آله این مطلب را بیان نکرد، همچنان که صلوات بر آل را توصیه نمود؟
پی نوشت:
[۱] . شیعه شناسی و پاسخ به شبهات، علی اصغر رضوانی، ج۱، ص۲۶۳.
[۲] . احزاب( ۳۳) آیه ۵۶.
[۳] . کنزالعمال، ج ۱، ص ۴۸۹؛فیض القدیر، ج۲،ص۱۱۱.
[۴] . کنزالعمال،ج۱،ص۴۹۲؛ فیض القدیر، ج۶،ص۲۲۰.
[۵] . صحیح مسلم، ج ۴،ص۱۳۰، کتاب الصلاة.
[۶] . سنن نسایی، ج۵،ص۳۵.
[۷] . کنزالعمال، ج ۱،ص ۴۹۰.
[۸] . سنن دار قطنی، ج ۱،ص ۳۵۵،ح ۴.
[۹] . تهذیب الأحکام، ج۴، ص ۱۰۹، ح۳۱۴.
[۱۰] . المجموع ج ۳ ص ۴۶۰، المغنی ج ۱ ص ۶۱۴...
[۱۱] . کتاب الخلاف، ج ۱، ص ۳۶۹ ـ ۳۷۱.
[۱۲] . المجموع، ج ۳، ص ۴۶۵؛ فتح العزیز، ح ۳، ص ۵۰۳؛ الشرح الکبیر، ج ۱، ص ۶۱۶ و....
[۱۳] . صحیح مسلم، ج ۱، ص ۳۵۰.
[۱۴] . صحیح بخاری، ج ۱، ص ۱۶۲؛ سنن دارمی، ج ۱، ص ۲۸۶.
[۱۵] . سنن دار قطنی، ج ۱، ص ۳۴۹.
[۱۶] . همان.
[۱۷] . صحیح مسلم، ج ۲،ص۱۶،باب الصلاة علی النبی بعد التشهد.
[۱۸] . صحیح بخاری،ج۷،ص۱۵۷،کتاب الدعوات وج۶،ص۲۷،تفسیر سوره احزاب.
[۱۹] . جامع البیان، ج ۲۲، ص ۳۱؛ در المنثور، ج ۵، ص ۲۱۶.
[۲۰] . کنزالعمال، ج ۲، ص ۱۷۶.
[۲۱] . سنن نسایی، ج ۳، ص ۴۹؛ کتاب السهو، باب کیفیة الصلاة علی النبی(صلی الله علیه وآله).
[۲۲] . سنن نسایی، ج ۳، ص ۴۸؛ مسند احمد، ج ۱، ص ۱۶۲.
[۲۳] . کنز العمال، ج ۲، ص ۲۷۵؛ الدّر المنثور، ج۵، ص ۲۱۶.
[۲۴] . صحیح بخاری، ج ۲، ص ۱۵۹ ـ ۱۶۰.
[۲۵] . مسند احمد، ج ۵، ص ۳۵۲.
[۲۶] . کنز العمال، ج ۱،ص۴۹۷.
[۲۷] . الصواعق المحرمة، ص ۲۲۵.
[۲۸] . التفسیر الکبیر، ج ۲۵، ص ۲۷۷.
[۲۹] . صحیح مسلم، ج ۷، ص ۱۳۱.
[۳۰] . صحیح ترمذی، ج ۵، ص ۳۲۷ ـ ۳۲۸.
[۳۱] . مسند احمد، ج ۱، ص ۱۸۵.
[۳۲] . التفسیر الکبیر، ج ۲، ص ۱۶۶.
[۳۳] . ینابیع المودة، ج۱،ص۳۸.
[۳۴] . الصواعق المحرقة، ص۸۶؛الغدیر، ج۲،ص۳۰۳.