• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 560)
جمعه 29/10/1391 - 21:13 -0 تشکر 584682
پرسمان ویژه امام حسن عسکری علیه السلام

زندگی امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ و شهادت
امام حسن عسکری یازدهمین امام شیعه اثنی عشری و سیزدهمین معصوم، فرزند امام هادی ـ علیه السّلام ـ و پدر بزرگوار امام مهدی صاحب الزمان(عج) می باشد که نام مادرشان «حُدَیثِه» بوده[1] درباره تاریخ تولد و محل تولد آن حضرت بین مورخین اختلاف هست چنان که تاریخ تولد آن حضرت را بین سالهای 230 تا 233 ذکر کرده اند و همچنین محل تولد آن حضرت را برخی مدینه گفته و برخی معتقدند آن حضرت در سامرا متولد شده است.
اقوال در ولادت حضرت
1. ربیع الثانی سال 232 هـ .ق در مدینه.[2]
2. سال 231 هـ .ق در سامرا.[3]
3. هشتم ربیع الاول 232 هـ .ق.[4]
4. سال 231 روز دوشنبه چهارم ربیع الثانی.[5]
5. سال 233 هـ .ق.[6]
6. رمضان 232 هـ .ق.[7]
به جز یک مورد بقیه بر این باورند که امام در مدینه متولد شده و مشهور است که حضرت در ربیع الثانی 232 متولد شدند.
دوران طفولیت و کودکی امام ـ علیه السّلام ـ در خاندان وحی، خاستگاه امامت، سرچشمه هدایت و مرجعیت عامه مسلمانان سپری شد و در چنین خانواده ای پرورش یافته و از هر آلودگی و پلیدی به دور بوده، از تفضلات الهی این بود که امام حسن ـ علیه السّلام ـ در خانه نبوت و معدن امامت با بهترین و شایسته ترین شیوه پرورش یافت و از اولین ساعات تولد در مسیری قرار گرفت که رهبری آینده امت به او واگذار شود.
حضرت در کودکی به همراه پدر از مدینه به سامرا منتقل شدند با ظلم و بیدادگری طاغوتیان آشنا شده و در سامرا در منطقه ای به نام (عسکر) سکونت اجباری اختیار کردند و لذا به (عسکری) نامیده شدند.[8] و سن آن حضرت را در هنگام انتقال به سامرا چهار سال و چند ماه گفته اند و این گفته بر فرضی است که تولد حضرت در مدینه اتفاق افتاده باشد چنان که سید محسن امین چنین عقیده ای دارد.[9]
البته به این نکته نیز باید توجه کرد که امام هادی برای آماده کردن شیعه به غیبت صاحب الزمان (عج) و همچنین حفظ جان امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ از تعرض دشمنان فرزند خود را جز از خواص شیعه و افراد مورد اعتماد مخفی می کرد و از مقام و عظمت آن حضرت کمتر صحبت می فرمود و لذا اطلاعات کمی از دوران کودکی حضرت امام حسن عسکری در منابع

مشاهده می کنیم.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 29/10/1391 - 21:14 - 0 تشکر 584684


امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ از جمله امامانی است که در سنین جوانی به شهادت رسیدند ولی با این حال آن حضرت مدتی از دوره جوانی خود را همراه پدر بوده و در حدود 22 سالگی پدر را از دست داد[10] آن حضرت قبل از اینکه داغ پدر ببیند در حدود 20 سالگی برادر بزرگتر خود را نیز از دست داد و فراغ برادر برای آن حضرت سخت بود، چنان که نقل شده حضرت در ماتم برادر خیلی بی تابی می نمودند[11] و همچنین امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ در دوره ای که نزد پدر بودند برخورد و رفتار خلفا را با پدر بزرگوار خویش مشاهده می نمودند و از ظلمی که در حق اهلبیت ـ علیهم السلام ـ روا می داشتند بی خبر نبود و از جمله اینکه از خبر تخریب قبر و بقعه امام حسین ـ علیه السّلام ـ و جسارت طاغوتیان به آن مکان مقدس محزون شد. در مورد ازدواج آن حضرت نیز اختلاف هست برخی می گویند آن حضرت در زمان پدر با نرجس خاتون ازدواج کردند[12] ولی برخی می گویند بعد از شهادت پدر این امر محقق شد.[13] در هر صورت امام با کنیزی ازدواج نمودند که مادر صاحب الزمان (عج) شد.
امام هادی قبل از رحلت، پسرش ابومحمد حسن ـ علیه السّلام ـ را به حضور طلبید و نور حکمت و مواریث پیامبران و سلاح امامت را بدو سپرد و به امامت وی تصریح کرد و در حضور یاران مورد اعتماد خویش به او وصیت کرد و شهادت آن حضرت در چهل سالگی رخ داد و در سامرا مدفون گردید.[14] امام حسن عسکری بعد از رحلت پدر به نص صریح آن حضرت و ائمه گذشته به امامت شیعیان اثنی عشری رسید. مدت امامت آن حضرت با توجه به تاریخ شهادت پدر 254 هـ.ق و همچنین تاریخ شهادت خود آن حضرت که 260 هـ.ق گفته شده[15] تقریباً 6 سال بوده[16] و سن آن حضرت در زمان به شهادت رسیدن نیز 28 سال گفته شده است.
و شیخ مفید گفته: امام حسن عسکری در یکم ربیع الاول سال 260 هـ.ق مریض شد و در روز هشتم همان ماه در روز جمعه در سن 28 سالگی شهید و در خانه خودش در سامرا مدفون گردید.[17]
و براساس روایتی که از امام صادق ـ علیه السّلام ـ نقل است که فرمودند: همه ما یا کشته می شویم و یا مسموم.
لذا درباره امامانی که روایتی درباره شهادتشان در دست نیست بر این باوریم که خلفای جور آنان را به شهادت رسانده اند.[18]
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. سیره پیشوایان، مهدی پیشوائی.

2. حیات سیاسی امامان شیعه، رسول جعفریان.
3. زندگانی امام حسن عسکری، باقر شریف قرشی.
4. منتهی الامال، شیخ عباس قمی، ج 2.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . شیخ مفید، الارشاد، قم، آل البیت، 1413ق، ج2، ص313.
[2] . همان.
[3] . سبط بن جوزی، تذکرة الخواص، قم، مؤسسه اهل البیت (بی تا)، ص 324.
[4] . محمد بن طولون، الائمه الاثنا عشر، بیروت، منشورات رضی، ص 113.
[5] . مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، بیروت، مؤسسه الوفا، 1403ق، ج 5، ص 238.
[6] . محمد بن جریر طبری، دلائل الامامة، نجف، مکتبة حیدریة، ص 223.
[7] . کلینی، اصول کافی، تهران، انتشارات مسجد (بی تا) ج 2، ص 430.
[8] . شیخ صدوق، علل الشرایع، قم، مکتبة طباطبائی (بی تا) ج 1، ص 176 و 230.
[9] . عاملی، محسن امین، اعیان الشیعه، ج 2، ص 40.
[10] . مفید، همان، ص311.
[11] . طبسی، محمد جواد، با خورشید سامرا، ترجمه عباس جلالی، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، 1379، ص 62.
[12] . مجلسی، همان، ج 51، ص 11.
[13] . طبسی، همان، ص 71.
[14] . مجلسی ، همان، ج 50، ص 210، به نقل از عیون المعجزات، ص 133.
[15] . کلینی، همان، ج 2، ص 430.
[16] . ابن صباغ مالکی، الفصول المهمة فی معرفة الائمه، قم، دارالحدیث للطباعة و النشر، ج 2، ص109.
[17] . شیخ مفید، همان، ج 2، ص 336.
[18] . مجلسی، همان، ج 50، ص 238.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 29/10/1391 - 21:15 - 0 تشکر 584685

چرا امام حسن عسكری (ع) همواره در بند و زندان بودند؟
شاید بتوان گفت كه هیچ یك از امامان - علیهم السلام - همانند امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ در فشار طاغوتهای عصر و در زندانها نبوده است، تا آن‌جا كه حتی در زندان، جاسوسی را بر او گماشته بودند تا گفتار و رفتار او را گزارش دهد، چنان‌كه ابو جعفر هاشمی می‌گوید: با چند نفر در زندان بودم ناگاه امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ را وارد زندان كردند، در زندان شخصی بودو ادعا می‌كرد از علویان است، امام ـ علیه السلام ـ در غیاب او به یارانش فرمود «این مرد از شما نیست، از او بر حذر باشید، آن‌چه گفته اید در نامه‌ای نوشته و در داخل لباسهایش می‌باشد تا به خلیفه گزارش دهد» یكی از حاضران لباسهای او را وارسی كرد، همان نامه را یافت كه مطالب خطرناكی را در مورد زندانیان نوشته بود[1].
این همه فشار برای چه بود؟ در جواب باید گفت:

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 29/10/1391 - 21:15 - 0 تشکر 584686

طاغوتهای بنی‌عباس از چند جهت در مورد امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ ترس و نگرانی داشتند و حساس بودند:
1ـ جمعیت شیعیان در آن عصر، به خصوص در عراق، بسیار بود، طاغوت‎ها ترس آن داشتند كه آن‌ها قدرت را به دست گیرند و با زعامت و رهبری امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ تاج و تخت عباسیان را واژگون نمایند؛ شیعیان در این عصر به قدری نیرومند بودند كه: احمد بن عبید الله ابن خاقان می‌گوید: جعفر كذاب (برادر امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ كه به دروغ ادعای امامت می‌كرد) نزد پدرم عبیدالله ـ كه دارای مقام عالی در دربار خلیفه بود ـ آمد و گفت: « مقام برادرم را به من بده، در عوض، من سالی بیست هزار دینار برای تو می‌فرستم» پدرم به او گفت: «یا احمق السلطان جرد سیفه فی الذین زعموا أن اباك و اخاك[2] ...الخ»

ترجمه: ای احمق نادان! خلیفه، به روی معتقدین به امامت پدر و برادرت (امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ) شمشیر كشید، تا آن‌ها را از این اعتقاد برگرداند، نتوانست، بنا بر این اگر آن‌ها (شیعیان) امامت تو را قبول دارند نیاز به خلیفه و غیر او نداری و اگر آن‌ها تو را به امامت قبول ندارند، به وسیله ما هرگز نمی‌توانی به این مقام برسی. پدرم از آن پس، اصلاً به جعفر اعتنا نكرد و تا زنده بود اجازه نداد كه جعفر به نزدش بیاید[3].
2ـ از سوی دیگر باید به این مسئله مهم نیز توجه داشت كه شیعیان توجه خاصی به امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ داشتند و اموال بسیاری به مجضرش می‌رساندند، تا آن‌جا كه به عنوان مثال، آن حضرت صد هزار دینار (یعنی صد هزار مثقال طلا) به یكی از نمایندگان مورد اطمینان خود به نام علی‌‌بن جعفر همّانی داد تا بین مستمندان و شیعیان در مراسم حج تقسیم كنند، بار دیگر صد هزار دینار برای او فرستاد، بار سوم سی هزار دینار برای او حواله كرد.[4]

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 29/10/1391 - 21:16 - 0 تشکر 584688

تلاش‌های سیاسی اما حسن عسكری ـ علیه السلام ـ نامه و پیك‌های او، فعالیت شاگردان و نمایندگان او، حوزه علمیه طاغوت برانداز او، گفتار سازنده و حركت‌بخش او و ... همه و همه نشان می‌داد كه او نه تنها تسلیم دستگاه طاغوتی بنی‌عباس نیست، بلكه زمینه سازی فرهنگی و سیاسی عمیق و گسترده‌ای بر ضد آن دستگاه می‌كند.
4 ـ طبق روایات متعدد و متواتر، همه مسلمانان می‌دانستند كه قائم آل محمد ـ صلی الله علیه و آله ـ حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ ظهور می‌كند و واژگونی تاج و تخت شاهان و سلاطین جور در سراسر جهان به دست اوست، از طرفی دریافته بودند كه این مصلح جهانی از نسل امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ است، لذا در مورد آن حضرت، بسیار حساس بودند و احساس خطر می‌كردند و بر همین اساس حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ از هنگام ولادت (در سال 255) حتی در عصر پدر (تا سال 260 یعنی 5 سال) جز از یاران بسیار مخصوص، مخفی بود.
مرحوم محدث قمی در این‌باره می‌نویسد: « سه نفر از خلفای بنی عباس خواستند امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ را بكشند زیرا به آنها خبر رسیده بود كه حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ در صلب اوست، آن‌ها آن حضرت را چندین بار زندانی نمودند.[5]»
و نیز روایت شده امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ هنگام ولادت حضرت مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ فرمود: «ظالمان پنداشتند كه مرا می‌كشند تا نسل مرا قطع نمایند، آن‌ها قدرت خداوند قادر را چگونه دیده‌اند».[6]
این عوامل و نظیر آن، موجب شد كه طاغوتیان بنی‌عباس سخت ترین فشار و اختناق و سانسور را بر امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ و یارانش وارد ساختند، امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ برای حفظ یاران خود، به پنهان‌كاری و راز پوشی تأكید می‌كرد، تا آن‌جا كه عثمان بن سعید عمری یار مخصوص آن‌ حضرت (اولین نائب خاص امام مهدی ـ عجل الله تعالی فرجه الشریف ـ) زیر پوشش روغن فروش مطالب را محرمانه از امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ به شیعیان و به عكس گزارش می‌داد، از این رو به او سمّان (روغن فروش) می‌گفتند[7].
كوتاه سخن آن‌كه: از بررسی تلاشهای امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ و یارانش فهمیده می‌شود كه آن بزرگ‌مردِ علم و كمال و سیاست، در هفت مورد، تلاش عمیق و چشم‌گیری داشته است كه عبارتند از:
1ـ تشكیل حوزه علمیه و كوشش‌های علمی و انقلاب فرهنگی.
2 ـ ایجاد شبكه ارتباطی با شیعیان توسط پیك‌ها و نامه‌ها و تعیین نمایندگان، و تلاش‌های آن‌ها و ارتباط با آن‌ها.
3 ـ تلاش‌های سری و محرمانه سیاسی.
4 ـ پشتیبانی مالی شیعیان از امام و حمایت مالی آن حضرت از مستضعفان، برای حفط كیان تشیع.
5 ـ تقویت و توجیه سیاسی رجال و عناصر مهم شیعه، و روحیه دادن به آن‌ها و سفارش آن‌ها به مقاومت و استقامت در برابر ستمگران.
6ـ استفاده گسترده از آگاهی‌های غیبی و قدرت‌های ملكوتی و معنوی.
7 ـ آماده سازی شیعیان برای دوران غیبت[8].
امام حسن عسكری ـ علیه السلام ـ در راستای این اصول تا سرحد شهادت ایستادگی كرد و تحت شدید ترین شكنجه‌ها و فشارها در زندان‌ها و خانه و بیرون خانه رسالت خود را به جهانیان ابلاغ فرمود و سرانجام با نیرنگ معتمد عباسی، در سن 28 یا 29 سالگی مسموم و به شهادت رسید.
خدایا ما را از پیروان و شیعیان واقعی آن حضرت و از منتظران واقعی فرزندش حجه‌بن الحسن العسكری قرار بده.
[1] . اعلام الوری، ص 354.
[2] . اصول كافی، ج 1، ص 505 و 506.
[3] . اصول كافی، ج 1، ص 505 و 506.
[4] . الغیبه الطوسی، ص 212.
[5] . انوار البهیّه، ص 490.
[6] . بحار، ج 50، ص 214.
[7] . سفینه البحار، ج 6، 143 و 144، انتشارات دارالاسوه للطباعه و النشر، طهران 1416 قمری.
[8] . اقتباس از كتاب سیره پیشوایان مهدی پیشوایی، ص 626 تا 650.
www.andisheqom.com

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 29/10/1391 - 21:17 - 0 تشکر 584689

آیا امام عسكرى علیه السلام قبل از شهادت خود به مادرشان وصیت كرده اند ؟
شیخ مفید رحمة الله علیه مى گوید:((برخى موضوع وصیت امام عسكرى علیه السلام به مادرش در امر وقوف و صدقات را دلیل بر انكار ولادت حضرت مهدى علیه السلام گرفته اند در حالى كه هرگز چنین دلالتى ندارد؛ زیرا این كار به جهت اخفاى ولادت و مستور نمودن امر حضرت از دستگاه حاكم بوده است . اگر در وصیت نامه حضرت نام مهدى ذكر مى شد و صدقات و موقوفات به او نسبت داده مى شد به طور حتم با غرض حضرت از محافظت فرزندش منافات داشت خصوصا آنكه وصیت احتیاج به شهادت شهودى از خواص دولت بنى عباس بود تا بر اصل وصیت گواهى داده و بر آن امضا كنند. مگر در عصر امام صادق علیه السلام نبود كه آن حضرت به جهت حفظ فرزندش موسى به جعفر علیه السلام از تعرض دستگاه حكومت تصریح به امامت و وصایت او در ملاء عام و در وصیت نامه اش نكرد بلكه به پنج نفر وصیت نمود كه اول آنها منصور عباسى و بعد ربیع و قاضى وقت و كنیزش حمیده بربریه و در آخر نام فرزندش موسى بن جعفر را ذكر كرد ، تا از این طریق بتواند جان فرزندش را حفظ كند ، گر چه امر امامت او را براى خواص از اصحاب و اولیاى خود روشن ساخته بود تا با مرور زمان بر دیگران واضح سازند ...)). (1)
پی نوشت:
1- المسائل العشرة ، ص 69 - 70.

منبع : موعود شناسی وپاسخ به شبهات، نویسنده: علی اصغر رضوانی، انتشارات مسجد مقدس جمکران

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 29/10/1391 - 21:18 - 0 تشکر 584690

آیا امام حسن عسكری علیه السلام برادری به اسم جعفر كذاب داشته است؟ اگر چنین است، پس چگونه او كه فرزند امام و تحت تربیت امام نیز بود، دچار انحراف گردید؟
در مورد اینكه امام هادی علیه السلام فرزندی به نام جعفر معروف به جعفر كذاب داشته­اند، میان مورخین شیعی و حتی غیر شیعی اختلافی نیست.
در پاسخ سؤال دیگر متذكر می­شویم كه ائمه علیهم السلام بجهت آگاهی كامل­شان به تمام جوانب مسائل تربیتی و رعایت دقیق آنها در مورد فرزندان خود، انسان­های صالحی را تحویل جامعه اسلامی دادند كه در طول تاریخ جوامع اسلامی بهره­های فراوانی از وجود این افراد بردند و هر كدام منشأ خدمات زیادی بودند و حتی امروزه نیز بارگاه و مرقدشان محلی برای جذب قلوب بسوی دین و معنویت است.

 اما نكته مهم این است كه تربیت صحیح به معنای سلب اختیار و جبر نیست. یعنی حتی برای كسی كه در نهایت تربیت صحیح قرار گرفته، هر لحظه ممكن است در اثر عدم مراقبت و رعایت مسائل تربیتی و بروز عوامل انحراف، به سوی فساد كشیده شود. پس هر چند ائمه علیهم السلام و انبیاء الهی فرزندان خود را تربیت صحیح نموده­اند، ولی ممكن است بعضی از فرزندان در اثر حسادت یا حب جاه و مقام و یا همنشینی با افراد ناباب، دچار انحراف گردند. البته نباید نقش بعضی از مادران را از نظر دور داشت چون بر اساس قانون وراثت، انتقال بعضی از صفات مادر به فرزند، زمینه انحراف را در آنها آماده­تر می­كند.

در پایان تذكر این نكته لازم است كه به همین دلایلی كه بیان شد برخی از فرزندان انبیاء الهی نیز از مسیر حق منحرف شدند و به راه تباهی رفتند، چنانكه خداوند در مورد فرزند نوح می­فرماید: «قَالَ یَنُوحُ إِنَّهُ لَیْس مِنْ أَهْلِك إِنَّهُ عَمَلٌ غَیرُ صلِحٍ فَلا تَسئَلْنِ مَا لَیْس لَك بِهِ عِلْمٌ إِنی أَعِظك أَن تَكُونَ مِنَ الْجَهِلِینَ[1]فرمود: «ای نوح! او از اهل تو نیست! او عمل غیر صالحی است] فرد ناشایسته‏ای است‏[! پس، آنچه را از آن آگاه نیستی، از من مخواه! من به تو اندرز می‏دهم تا از جاهلان نباشی!!«
پی نوشت:
1. سوره هود، آیه 46

منبع: پایگاه حوزه

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 29/10/1391 - 21:19 - 0 تشکر 584691



آیا جعفر كذّاب و حضرت امام حسن عسكری علیه السلام از یك مادر بوده اند؟



علامه محدّث سیّد تاج الدین علی بن احمد حسینی عاملی در كتاب التتمة فی تواریخ الائمه علیهم السلام نقل می ‌كند كه حضرت امام هادی(ع) تنها یك كنیز داشتند و لامحاله 5 یا 7 فرزند ایشان از آن یك زن بوده است.1
پی نوشت:
1. ایشان این مطلب را از مصباح كفعمی نقل كرده است.
منبع: پایگاه حوزه

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 29/10/1391 - 21:20 - 0 تشکر 584692



امام حسن عسکری(علیه السلام) با چه كسی ازدواج كردند؟



1- امام حسن عسكری علیه السلام بابانویی شایسته به نام «نرجس‏»[1] ازدواج نمودكه به نام‏های دیگری چون «سوسن‏»[2] ، «صیقل‏»[3] یا «صقیل‏» و «ملیكه‏»[4] نیز نامیده شده است .[5]او دختر «یوشعا» پسر قیصر روم و از نوادگان «شمعون‏» یكی از حواریان مسیح علیه السلام بود كه به طریقی معجزه‏آسا از سوی خداوند برای همسری امام یازدهم برگزیده شد.[6] هنگامی كه «نرجس‏» در روم بود خواب‏های شگفت‏انگیزی دید، یك‏بار در خواب پیامبر عزیز اسلام صلی الله علیه و آله و حضرت مسیح علیه السلام را دید كه او را به عقد ازدواج امام حسن عسكری علیه السلام درآوردند، و در خواب دیگری، شگفتی‏های دیگری دید و به دعوت حضرت فاطمه زهرا علیها السلام مسلمان شد، اما اسلام خود را از خانواده و اطرافیان خویش پنهان می‏داشت. تا آنگاه كه میان مسلمانان و رومیان جنگ درگرفت و قیصر خود به همراه لشكر روانه جبهه‏های جنگ شد.

 «نرجس‏» در خواب فرمان یافت كه به‏طور ناشناس همراه كنیزان و خدمتكاران به دنبال سپاهی كه به مرز می‏روند برود، و او چنین كرد و در مرز برخی از جلوداران سپاه مسلمانان آنان را اسیر ساختند و بی‏آنكه بدانند او از خانواده قیصر است همراه سایر اسیران به بغداد بردند .
این واقعه در اواخر دوران امامت امام دهم حضرت هادی علیه السلام روی داد[7]، و كارگزار امام هادی علیه السلام نامه‏ای را كه امام به زبان رومی نوشته بود، به فرمان آن گرامی در بغداد به نرجس رساند و او را از برده‏فروش خریداری كرد و به سامرا نزد امام هادی علیه السلام برد، امام آنچه را نرجس در خواب‏های خود دیده بود به او یادآوری فرمود، و بشارت داد كه او همسر امام یازدهم و مادر فرزندی است كه بر سراسر جهان مستولی می‏شود و زمین را از عدل و داد پر می‏سازد. آنگاه امام هادی علیه السلام نرجس را به خواهر خود «حكیمه‏» كه از بانوان بزرگوار خاندان امامت ‏بود سپرد تا آداب اسلامی و احكام را به او بیاموزد و مدتی بعد نرجس به همسری امام حسن عسكری علیه السلام درآمد.[8]

2- ممكن است این تعدد اسامی باعث ابهام و حیرت شما شده باشد و ممكن است ابهام در این باشد كه ایشان رومی است و از خانواده‌ سلطنتی، كه این هم چیزی عجیبی نیست مگر زن فرعون از خانواده سلطنتی نبود ولی با ایمان آوردن به حضرت موسی(ع) و كشته شدن در این راه نمونه ای برای مؤمنین شد. و این نشان می‌دهد كه می‌توان از محیط فاسد تأثیر نپذیرفت. اگر انسان خود اراده كند و از خدا كمك بگیرد خدا او را در همان محیط فاسد هم حفظ می‌كند.
پی نوشتها:
[1]«نرجس‏» نام گلی از دره تك‏لپه‏ای‏ها، و سردسته گیاهان تیره نرگسی است، كه گل‏هایش منفرد و در انتهای ساقه قرار دارد . (فرهنگ معین، ج‏4، ص‏4702)

[2] «سوسن‏» نام گلی فصلی و درشت‏به رنگ‏های مختلف است . اصل این گل از اروپا و ژاپن و آمریكای شمالی و هیمالیاست . (همان، ص‏1954)
[3] «صیقل‏» هر شئ نورانی، صیقلی و جلا داده شده را می‏گویند . بنا به گفته شیخ صدوق و شیخ طوسی، پس از آنكه حضرت نرجس خاتون به ولی‏عصر علیه السلام حامله شد او را صیقل نام نهادند . (ر . ك: الصدوق، محمدبن علی‏بن الحسین، همان، ص‏432; الطوسی، محمدبن الحسن، كتاب‏الغیبة، ص‏241).
[4]«ملیكه‏» به معنای ملكه و شهبانوست .
[5] ر . ك: الصدوق، محمد بن علی بن الحسین، همان، ص‏432 .
[6] ر . ك: همان، ص‏423 - 417; الطوسی، محمدبن‏الحسن، كتاب‏الغیبة، ص‏128 - 124; المجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج‏51، ص‏11 - 6 .
[7]در كتاب تاریخ العرب و الروم آمده است در سال 247 ق . جنگ‏هایی بین مسلمانان و رومیان درگرفت و غنایم بسیاری به چنگ مسلمانان افتاد . در سال 248 ق . نیز «بلكاجور» سردار مسلمانان با رومیان جنگید و طی آن بسیاری از اشراف روم اسیر شدند . (ر . ك: نازیلیف، تاریخ‏العرب و الروم، ترجمه محمد عبدالهادی شعیره، ص‏225) . ابن اثیر نیز طی حوادث سال 249 ق . می‏نویسد: جنگی میان مسلمانان به سركردگی «عمربن‏عبدالله اقطع‏» و «جعفربن‏علی صائقه‏» با قوای روم كه شخص قیصر نیز در آن جنگ شركت داشت روی داد . (به نقل پیشوای دوازدهم حضرت امام حجة بن الحسن المهدی علیه السلام ص‏27 - 26) از: هیئت تحریریه مؤسسه در راه حق،
[8]همان، ص‏27 - 26 . با استفاده از فصلنامه موعود شماره 28 .
منبع: پایگاه حوزه

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 29/10/1391 - 21:22 - 0 تشکر 584693


آیا امام حسن عسکری ـ علیه السلام ـ غیر از امام زمان(عج) فرزند دیگری داشته اند؟



امام یازدهم ما شیعیان حضرت امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ در سال 232 هـ . ق، در ماه ربیع الاول در شهر مدینه به دنیا آمد.[1] آن حضرت با چند تن از خلفای عباسی معاصر بود از جمله مهتدی و معتمد عباسی.[2] هر چند برخی از نویسندگان نام چند فرزند برای امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ ذکر کرده اند اما قول مشهور این است که: از ایشان تنها یک فرزند، هم نام و هم کنیه با رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ متولد شده است. علاوه بر این که تقسیم میراث آن حضرت میان مادر و برادر ایشان نیز می تواند مؤید قول مشهور باشد، که به آن اشاره خواهیم کرد.
گفته شد برخی از نویسندگان چند فرزند برای امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ ذکر کرده اند از جمله این فرزندان «محمد، موسی، فاطمه، عایشه، حسین و...»[3] اما به نظر می رسد این اقوال صحیح نباشد، چرا که:
اولاً علمای شیعه تنها فرزند امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ را حضرت مهدی (عج) می دانند و نام دیگری را ذکر نکرده اند. در این رابطه شیخ مفید که کتابش از اعتبار خاصی برخوردار است، می نویسد: «امام بعد از امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندش بود که هم نام و هم کنیه رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ بود و امام حسن ـ علیه السّلام ـ به جز او فرزندی نداشت نه ظاهراً و نه باطناً مادر این فرزند کنیزی به نام نرجس بوده است.[4] کلینی در کافی می نویسد: فرزندی برای امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ به دنیا آمد و او را محمد نام نهادند[5] طبرسی در اعلام الوری همین قول را ذکر کرده است ومی نویسد فردی از امام حسن عسگری ـ علیه السّلام ـ سؤال کرد: آقای من آیا برای شما فرزندی هست؟ حضرت فرمود بله. سؤال کرد، اگر امری اتفاق بیفتد در کجا از او می توانم سؤال کنم؟ حضرت فرمود: در مدینه.[6]
علامه مجلسی در بحارالانوار می نویسد: اینکه حضرت مهدی (عج) برادری به نام موسی داشته باشد. این خبر غریب است.[7]

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

جمعه 29/10/1391 - 21:22 - 0 تشکر 584694

ثانیاً یک دلیل تاریخی هم وجود دارد که قول مشهور را تأیید می کند. کلینی می نویسد: معتمد عباسی چون شنیده بود که از حضرت عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندی باقی مانده درصدد یافتن او برآمد و دستور داد عدّه ای از قابله ها، زنان و کنیزان آن حضرت را معاینه نمایند و اگر آثار حمل در آنها مشاهده شد گزارش کنند. نقل شده است که یکی از قابله ها به کنیزی شک کرد، از طرف خلیفه دستور داده شد که آن کنیز را در محلی تحت نظر قرار بدهند... سرانجام چون اثری از حمل ظاهر نشد آن کنیز آزاد گردید.[8] معتمد برای آنکه وانمود کند که از امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزندی باقی نمانده و شیعیان از وجود امام بعدی نومید گردند، دستور داد، میراث آن حضرت میان مادر و برادر امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ تقسیم شود: این تقسیم ارث دلالت بر این دارد که امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ فرزند دیگری نداشته اند و با توجه به اینکه خلیفه نتوانسته بود امام مهدی ـ علیه السّلام ـ را پیدا کند بنابراین دستور می دهد که ارث امام تقسیم شود. علی بن عیسی اربلی می نویسد: شیعیان عقیده داشتند که از امام فرزندی باقی مانده است که امامت را بر عهده دارد.[9] زیرا تعدادی از آنان فرزند خردسال امام را قبلاً دیده بودند.
نتیجه گیری: عقیدة علمای شیعه بر این است که تنها فرزند امام حسن عسکری ـ علیه السّلام ـ حضرت مهدی (عج) می باشد، که در سال 255 هـ، متولد شده است و هم اکنون غایب هستند و به امر الهی ظهور می کند وجهان را پر از عدل و داد خواهند کرد. اقوال دیگری که در این رابطه هست مبنی بر داشتن فرزندانی دیگر، مورد قبول علمای شیعه نیست.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. ارث، شیخ مفید، ج 2.

2. اعلام الوری، طبرسی، ج 2.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . شیخ مفید، الارشاد، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، 1413ق، ج 2، ص 313.
[2] . طبرسی، اعلام الوری، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، 1417ق، ج 2، ص 131.
[3] . حسینی، سید محمد رضا، تاریخ اهل البیت(ع)، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، 1410ق، ص112 به نقل از هدایة المخطوطه.
[4] . شیخ مفید، پیشین، ص 339.
[5] . کلینی، کافی، تهران، مکتبه الصدوق، 1381، ج 1، ص 264.
[6] . طبرسی، پیشین، ص 251.
[7] . سید محمد رضا حسینی، همان، ص 112 به نقل از بحارالانوار، ج 13، ص 116.
[8] . کلینی، پیشین، ج 1، ص 505.
[9] . علی بن عیسی اربلی، کشف الغمه، مکتبه بنی هاشمی، 1381ق، ج 3، ص 199.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.