اریخ تربیت بدنی در المان
ملت المان از حکومت ها ودوران فئودالیسم خاطرات بدی داشتند وهمچنین تحت تاثیر انقلاب فرانسه از نا اگاهی بیدار شده و به مبارزه بامحدودیت ها ی سیاسی واجتماعی برخواسته بودند در اوایل قرن نوزدهم از به هم پیوستن 300 حکومت محلی کوچک که دارای حاکم نشینان مستقلی بودند کشور المان را تشکیل دادند.این حکومت متحد شده به خاطر فرهنگ واحساس مشترک و بدلیل رعب ووحشت به وجود امده از ناپلئون که سراسر اروپا رافرا گرفته بود٬با یکدیگر به همکاری وتفاهم پرداختند وبرای جلوگیری از تسلط فرانسه واز هم گسیختگی با یکدیگر متحد شدند.همگام با مسائل ومشکلات سیاسی مختلفی که در کشور المان طی این سالها ی متمادی بوجود امد ٬تربیت بدنی و ورزش نیز دران سالها هماهنگ با جریانات سیاسی متحول شد...
زمانی به دلیل اهمیتی که جنبش های ازادی خواهانه به ورزش می دادند به عنوان وسیله ای با اهمیت برای پرورش جوانان المان تجلی میکرد وهنگامی که حکومت های مرکزی کمتر به موضوع ورزش وتربیت بدنی می پرداختند ٬اهمیت ان ازدست می رفت ودر جامعه به فراموشی سپرده می شد.
سانجام فردی به نام "فردریخ لودویک جان"که بانی وباعث اتحاد المان ٬قهرمان ازادی خواهی و مدافع مردم طبقه پایین و متوسط المان بود٬تربیت بدنی رانیز در این دوره بنیان گذاری کرد وبه این سبب مورد احترام و تجلیل مردم المان قرار گرفت.او به دلیل خدمات ارزنده اش در زمینه ی تربیت بدنی به عنوان پدر ورزش المان شناخته شد.
فرد دیگری که به ورزش وتربیت بدنی در اموزش وپرورش المان اهمیت داد و ورزش را به عنوان بخش مهمی ازبرنامه ی اموزشی مدارس قرار داد ٬"ادلف اسپیس"بود. کتابهای او که به نامهای سیستمهای ورزشی ودستور العملهای ورزش برای مدارس نوشته شده اند پایه واساس برنامه های اموزشی تربیت بدنی را در مدارس المان تشکیل دادند . از افراد دیگری که خدمات ارزنده ای به ورزش المان کردند و از خدمتگذاران نامدار ورزش المان محسوب می شوند می توان به افراد زیر اشاره کرد:
هوگو روتشتاین (ورزش سوئدی را رایج کرد)٬کوناردکوخ ٬اگوست هران وامیل تئودور شنکندورف(افرادی که ورزشهای پهلوانی را مورد توجه قرار دادند و مجدانه در ایجاد بازیها و مسابقات ورزشی کوشیدند)٬ کارل فیشر٬(که رهبری جنبش جوانان را بر عهده گرفت )٬ ریچارد شرمن (برنامه های راه پیمایی های طولانی جوانان را به راه انداخت).
دیدگاه جان در مورد تربیت بدنی و ورزش درالمان موجب توسعه و گسترش بینشی جدید وروشن و در بین مردم شد.او به زبانی توانا وکلامی رسا درباره ی اهمیت ورزش و ضرورت پرورش جسم در برابر پرورش روح و قوای عقلانی بیانات موثری ایراد کرده است. وی معتقداست که تمرینات ورزش برای ایجاد هماهنگی وتناسب میان دو بخش اصلی وجود انسان یعنی تن وروان ضروری است و همانگونه که به پرورش روح می پردازیم باید به پرورش جسم نیز توجه کنیم و بنابر این تمرینات ورزشی باید قسمت مهمی از برنامه های تعلیم وتربیت را تشکیل دهد.
ادلف اسپیس که قبلا به نام او اشاره شد یکی از نامهای مشهور در ورزش وتربیت بدنی در المان به شمار می اید .او در شمشیر بازی وژیمناشتیک مهارت داشت وبه عنوان پایه گذار ورزش در مدارس المان شناخته شده است.اسپیس بر خلاف جان که ورزش را یک وسیله برای رسیدن به اهداف سیاسی می دانست٬ عقیده داشت که ورزش تنها یک امر تربیتی ویکی از جنبه های زندگی روزمره ی جوانان در مدرسه است و به جنبش عمومی ونهضت مردمی ارتباطی ندارد . پیش از سال1806 تربیت بدنی در المان جزو برنامه ی مدارس نبود وتنها در چند مدرسه که به عنوان نمونه تاسیس شده بود تدریس می شد.وارد شدن تمرینات بدنی در برنامه ی ورزشی مدارس در سالهای 1809و1817 مورد بحث و توجه قرار گرفت ولی بروز جنگهای در این سالها مانع از پیاده شدن ان برنامه ها در مدارس شد.در سال 1842 عملا از طرف دولت فرمانی صادر شد که در ان توصیه شده بود که تمرینات بدنی به عنوان عاملی ضروری و با اهمیت در برنامه ی تعلیم وتربیت منظور شود. این امر مورد استقبال و حمایت مردم قرار گرفت و در نتیجه اموزش تربیت بدنی یکی از وظایف دولت به شمار امد و به دنبال ان طی فرمان دیگری در حمایت از اقدامات اساسی در جهت توسعه وگسترش ورزش درالمان اجازه ی تاسیس ورزشگاه در داخل وخارج مدارس برای پسران دبیرستانی ومدارس تربیت معلم داده شد.
مردم به مرور زمان به این اصل که مدرسه باید به همه ی نیازهای جسمی وروحی کودک توجه کامل داشته باشد وبرانها تاثیر مفید و سودمند بگذارد معتقد شدند.
در سال 1865 به همه ی دبیرستان های المان دستور داده شد که نسبت به ایجاد ورزشگاه مناسب اقدام کنند وچند سال بعد ساعات تدریس وتعلیم ورزش در دبیرستانها از دو ساعت به سه ساعت در هفته افزایش یافت.این مقررات چند سال بعد به کلاسهای پایین تر نیز تعلیم داده شد و در روزهایی که هم درس ورزش در برنامه ی روزانه وجود نداشت٬برنامه ی تمرین ونرمشهای کوتاه مدت٬ (ده دقیقه ای)ترتیب داده میشد و همین برنامه در مدارس دخترانه به عنوان یک ماده ی درسی اجباری شد به صورت یک ماده ی درسی اجباری شد وبه مرحله ی اجرا درامد.