نظام بیمه ای
در اوایل سال 1927 برای اولین بار نظام بیمه ای در کشور ژاپن مورد اجرا گذاشه شد، در سال 1961 تمام کارکنان و ساکنان کشور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند و هم اکنون نیز تمامی مردم در عضویت بیمه های عمومی هستند.
بطور کلی دو نوع بیمه در کشور ژاپن وجود دارد:
1- بیمه مستخدمان : عموما کارکنان را تحت پوشش قرار می دهد ملوانان،کارکنان راه آهن ،تلفن و تلگراف ، مستخدمان روزانه ،کارگران کارخانه های بزرگ و کوچک و معلمها همگی تحت پوشش این نوع بیمه هستند.
2- بیمه همگان :کشاورزان ،پزشکان ،بازنشستگان و سایر افرادی که تحت پوشش بیمه نوع اول نبوده اند را شامل می شود، 43 میلیون نفر عضو بیمه نوع دوم هستند.
بیمه های خصوصی نقش بسیار ضعیفی در نظام بیمه ای ایفاء می کنند.
از تغییرات عمده که در نظام بیمه کشور زاپن به وجود آمده است، تاسیس یک موسسه جدید بیمه ای بنام retied health Insurace بود که تنها عهده دار بیمه بازنشستگان است. امروزه با افزایش جمعیت سالخوردگان بویژه آن دسته که قادر به حرکت نیستند مشکلات زیادی به خانواده ها تحمیل می شود. موسسه
system for aged ) health service ( Hssa در حال حاضر مسوولیت رسیدگی به امور سالمندان را دارد .این موسسه زیر نظر شهرداری انجام وظیفه می نماید.
بر اساس طرحی بیمه ای، سازمان های بیمه موظف شدند مبلغ مشخصی را به موسسه Hssa پرداخت کنند. سهم پرداختی سالخوردگان از هزینه های آنها نسبت به سایر مردم کمتر است این مبلغ ثابت و برابر 400ین برای خدمات سرپایی و 300 ین برای خدمات بستری به ازای هر روز بستری تا سقف 2 ماه است .انجام این امور تنها با کمک یارانه شهرداریها و دولت صورت می گیرد.
پاره ای از مشکلات دهه 80 در نظام بهداشت و درمان ژاپن
1- افزایش چشمگیر هزینه های بهداشتی به علت عدم نظارت دولت بر تاسیس مراکز درمانی از عمده مشکلات این دهه بود. افزایش بی رویه تعداد تختهای بیمارستانی هم از عوارض این عدم کنترل به شمارمی رفت.
2- پایین بودن سهم پرداختی بیمار که باعث شد بیمه شدگان بطور غیر ضروری به پزشک خود مراجعه کنند.
3- تفاوت نوع بیمه شدگان در موسسات مختلف بیمه، که بار هزینه زیادی برای موسساتی که افراد درآمد و یا افراد سالخورده را بیمه کرده بودند به همراه داشت و از آنجایی که افراد عادی موظف به پرداخت جبرانی بیمه سالخوردگان بودند این موضوع موجب نارضایتی در بین مردم گردید.
4- بالا بودن مصرف دارو و عدم کنترل صحیح بر توزیع و مصرف آن نیز از عواملی بود که نیاز به بررسی داشت. گفتنی است در هر مطب پزشکی در کشور ژاپن یک داروخانه وجود دارد.
5- افزایش سالخوردگی و نیاز به تغییر در نوع سیستم خدمت دهی به این دسته از مردم نیز از مشکلات این دوره بود .
6- افزایش چشمگیر تعداد پزشکان در سالهای اخیر که به جا مانده از اقدام وزارت بهداشت و رفاه عمومی در سال 1970بود و کمبود تعداد پرستار در سالهای فوق از جمله مشکلات عمده به شمار می رفت.
7- عدم وجود یک سازمان مستقل جهت بر آوردن نیازهای بهداشتی و درمانی و بیمه ای بازنشستگان .