• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن حوزه علميه > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
حوزه علميه (بازدید: 170)
پنج شنبه 14/10/1391 - 14:51 -0 تشکر 582650
پایگاه اطلاع رسانی حوزه

 درباره پایگاه حوزه

پایگاه حوزه

پایگاه حوزه زمانی پا به عرصه وجود گذاشت که اینترنت در ایران، اولین روزهای حضور خود را تجربه می کرد. سال 1377 که حوزه نت متولد شد، اولین پایگاهی بود که متکفل ارائه مطالب مذهبی و دینی به زبان فارسی گردید. ما در آن روزگار ابتدا سعی کردیم از آماده ترین مطالبی که در اختیار داریم استفاده کنیم، لذا مدتی از متن خطبه های نماز جمعه و مطالب مانند آن استفاده کردیم. دیری نپایید که متن قرآن کریم را با ترجمه فارسی و انگلیسی عرضه کردیم؛ در مرحله بعد، مطالب برخی از مجلات علوم اسلامی و کتاب های ارزشمند بزرگانی چون استاد شهید مرتضی مطهری و مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبایی را گزینش و در قالب درختواره های موضوعی ارائه کردیم. و از آن پس روز به روز بر مطالب آن افزودیم.

در طول عمر پانزده ساله پایگاه، بارها تغییرات گرافیکی، ساختاری و محتوایی داده ایم، اما اگر تنها تغییرات اساسی و مهم را تغییر نسخه بدانیم، آنچه اکنون پیش روی شماست، نسخه 5 به شمار می آید.


اهداف پایگاه حوزه

سیاست ها و اهداف پایگاه حوزه همان است که در ابتدا پیش روی بود؛ البته در این مسیر چندین مرتبه اهداف و سیاست ها و به ویژه شیوه ها و ابزارهای عرضه محتوا و راهکارهای تعامل با کاربران را مورد بازنگری و تغییر قرار داده ایم.

اکنون اهداف زیر پیش روی پایگاه حوزه است:

1. هدایت، ترغیب و جهت دهی کاربران پایگاه به سمت الگوی زندگی دینی، با بهره گیری از آموزه های اسلام در زندگی فردی و اجتماعی؛

2. پوشش اطلاعاتی نسبت به وقایع و رویدادهای مذهبی و ملی با رویکرد عبرت آموزی از بیان وقایع تاریخی؛

3. ایجاد بانک اطلاعات برگرفته از منابع متقن در موضوعات دینی و مذهبی، برای استفاده سایر مؤسسات، پایگاه ها و وبلاگ های پیشرو در عرضه اطلاعات، جهت توسعه کمّی محتواهای اسلامی؛

4. ایجاد زمینه مشارکت و تعامل کاربران، در راستای استفاده از توانایی های آنان در تقویت پایگاه.


محتوای پایگاه حوزه

پایگاه حوزه سعی می کندسطح اطلاعات پایگاه، متناسب با درک و فهم کاربران عمومی وب باشد و در حد امکان این مطالب را به صورت ساده، روان، گویا و کوتاه و به دور از نظریه پردازی و اصطلاحات تخصصی و پیچیده ارائه کند.


اگر بخواهیم مروری کلی بر مطالب و بخش های مختلف سایت داشته باشیم، می توانیم موارد زیر را برشماریم:


کلام جاودان: مشتمل بر:

الف) متن کامل قرآن کریم با دو ترجمه فارسی آیه الله العظمی مکارم شیرازی و استاد محمد مهدی فولادوند و کتاب آشنایی با سوره ها نوشته استاد جواد محدثی؛

ب) متن کامل کتاب شریف نهج البلاغه همراه با ترجمه و شرح آیه الله العظمی مکارم شیرازی، ترجمه و شرح علامه محمد تقی جعفری و ترجمه دکتر آیتی؛

ج) متن کامل صحیفه سجادیه به همراه ترجمه فارسی دکتر آیتی.

گنجینه معارف:  شامل هزاران مقاله، گزیده کتاب و مطالب جالب و خواندنی در موضوعات مختلف دینی و فرهنگی؛

دانشنامه:شامل طبقه بندی بیش از 55 هزار مقاله، گزیده کتاب، پرسش و پاسخ، چکیده پایان نامه و... در موضوعات گوناگون؛

پرسش و پاسخ: شامل بیش از 4500 پرسش و پاسخ از میان انبوه پرسش های رسیده از سوی کاربران به پایگاه؛

احادیث:شامل مجموعه ای از احادیث اهل بیت علیهم السلام همراه با طبقه بندی موضوعی؛

گوهر ناب:شامل مجموعه ای از حکایات، امثال و حکم، دانستنی ها و مواعظ کوتاه و خواندنی در موضوعات مختلف دینی و فرهنگی؛

کتابخانه:شامل 100 عنوان کتاب در زمینه علوم اسلامی، تاریخ پیامبر و ائمه اطهار، احکام و …؛

مجلات:شامل متن کامل بیش از 2500 شماره مجله از 58 عنوان مجله علمی، فرهنگی و اجتماعی در حوزه معارف دینی و علوم اسلامی؛

پایان نامه:شامل معرفی و چکیده 20000 عنوان پایان نامه در زمینه علوم اسلامی و انسانی در سطح دکتری و کارشناسی ارشد از مراکز دانشگاهی و حوزوی؛

ویژه نامه:شامل بیش از100 ویژه نامه به مناسبت های مختلف مذهبی، ملی و فرهنگی؛

اخبار:با رویکرد ارائه اخبار علمی، فرهنگی، سیاسی و مسائل مرتبط با حوزه علمیه و فعالیت های فرهنگی و دینی کشور؛

نگارخانه:شامل مجموعه ای از تصاویر، صوت و فیلم در موضوعات مختلف دینی، فرهنگی، اطلاع رسانی و سرگرمی.


توصیه های پایگاه حوزه

ـ پایگاه حوزه با همت جمعی از طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و تحت نظارت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی اداره می شود؛ بنابراین علی رغم عنوان پایگاه که به نام حوزه شناخته می شود، ما سایت رسمی مرکز مدیریت حوزه علمیه قم نیستیم؛ بلکه حوزه نت یک سایت تبلیغی و فرهنگی است، نه یک سایت سازمانی و اطلاع رسانی از مسائل حوزه علمیه.

ـ کلیه اطلاعاتی که در پایگاه عرضه کرده ایم با رعایت حقوق مؤلفین و با هماهنگی صاحبان مجلات، کتاب ها و مؤسسات مربوطه تهیه و ارائه شده است. ما خود را مقید به رعایت حقوق معنوی می دانیم و انتظار داریم کاربران محترم نیز در این خصوص توجه لازم را بنمایند. پس هر گونه بازنشر اطلاعات پایگاه برای استفاده های تجاری ممنوع است. بدیهی است که ذخیره اطلاعات در کامپیوترهای شخصی و بهره برداری های شخصی هیچ منعی ندارد. بازنشر اطلاعات ما در سایت یا وبلاگ شما با ذکر منبع و مأخذ جایز است، اما برای ارائه در قالب لوح فشرده یا هر گونه استفاده دیگر که خارج از ضابطه فوق باشد، نیازمند اجازه از صاحبان آنها هستید. ما چنین اجازه ای از سوی آنها نداریم که به شما بدهیم.

ـ در پایگاه حوزه مشخصات شناسنامه ای بیست هزار پایان نامه وجود دارد که با اجازه و هماهنگی دانشگاه ها و مؤسسات علمی و آموزشی تهیه و عرضه شده است. ما متن کامل هیچ یک از پایان نامه ها را در اختیار نداریم و امکان ایجاد دسترسی شما به متن آنها، به هیچ نحوی برای ما فراهم نیست.

ـ عضویت پایگاه در حال حاضر برقرار نیست و استفاده از تمام بخش های سایت برای تمامی کاربران گرامی ممکن است.

ـ شما می توانید مطالب خود را برای پایگاه حوزه ارسال کنید و در تکمیل اطلاعات و رشد و توسعه پایگاه با پایگاه حوزه شریک باشید. همکاران ما سعی می کنند پس از بررسی در اولین فرصت، مطالب شما را در سایت نشر دهند.

ـ در همه جای سایت امکان یادداشت گذاری وجود دارد. یادداشت های شما درباه مطالب می تواند برای پایگاه حوزه و سایر کاربران، راهگشا باشد؛ از ارسال نظرات ارزشمند و انتقادات سازنده و بیان اشکالات ما دریغ نکنید.


ارتباط با پایگاه حوزه

پایگاه حوزه در حال حاضر فقط از طریق پست الکترونیک پذیرای نظرات، پیشنهادات، انتقادات و مطالب شما هستیم:

ارتباط با مدیر پایگاه

ارتباط با روابط عمومی پایگاه

ارتباط با کارشناس پشتیبانی


نشانی پایگاه حوزه

قم ـ بلوار جمهوری ـ ساختمان نور ـ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی


افتخارات پایگاه حوزه

دریافت لوح افتخار و تندیس طلایی سومین جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال به عنوان مقام اول بهترین پایگاه مبلغ و مروج اسلام و معارف اسلامی ـ سال 1388

آنچه شما در این پایگاه ملاحظه می کنید حاصل تلاش بی وقفه پژوهشگران مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و متخصصان فنی آن از سال 1377 تاکنون می باشد. باشد که مقبول درگاه حضرت حق و مورد رضایت کاربران و مخاطبان گرامی قرار گرفته باشد. اینک چشم امید به ارباب فضل و معرفت دوخته­ایم تا با نظرات کریمانه خود، ما را در پیشبرد اهداف این رسالت مهم و ارائه مطالب و محتوای های ارزشمند و مفید، بهره­ مند نمایند.


پایگاه اطلاع رسانی حوزه

سيّدحسام سيّدحسيني نويسنده و تئوري پرداز نظام هدفمند
سه شنبه 12/10/1391 - 22:44 - 0 تشکر 582494

طلبه؛ کسب مدرک تحصیلی و اعتبار اجتماعی

مدرک در لغت به معنای سند، دلیل و نشانه به کار رفته است. مدرک وسیله اثبات است و می‌توان با آن یک حقیقت را ثابت کرد. مدرک تحصیلی وسیله‌ای است که با آن میزان تحصیل، رشد، توانایی، دانش و مهارت افراد را ثابت می‌کنند و برخی از ابعاد پنهان شخصیت را آشکار می‌سازند. استخدام مدرک تحصیلی برای اثبات این ویژگی‌ها یک ضرورت زندگی اجتماعی است. انسان‌ها در شبکة پیچیدة روابط اجتماعی نیاز به ارتباط و هم‌کاری دارند و باید به صورت یک پیکرة واحد عمل کنند. طبعا برای اینکه از یک‌دیگر به صورت مناسبی بهره گیرند باید نسبت به هم شناخت کافی داشته و ظرفیت‌ها، قوت‌ها، توان‌مندی‌ها و مهارت‌های همدیگر را از یک سو و نقاط ضعف و کاستی‌های شخصیتی هم را از سوی دیگر بشناسند تا همکاری‌های درست و مؤثری را میان خود تعریف کنند و از هرکس انتظار متناسبی داشته باشند. مدرک‌ها، عنوان‌ها، نشان‌ها و نمادها این ارتباط اجتماعی تسهیل کرده و موجب می‌شوند که معرفی افراد به یکدیگر در زمان کوتاه و با هزینة اندک حاصل شود.[1]


مدرک دو گونه است؛ مدرک رسمی و مدرک غیر رسمی. مثلا اعتبار حاصل از سابقة تألیف و تدریس و فعالیت‌های اجرایی یا فرهنگی نوعی مدرک غیررسمی است. مراجع عظام بر اثر سابقة تدریس و تألیف مورد اعتماد قرار گرفته و مرجعیت علمی و اجتماعی یافته‌اند. امروزه برای اطلاع از توان‌مندی‌های افراد از رزومه یعنی شرح فعالیت‌های آنان بهره گرفته می‌شود. این رزومه شامل مقدار تحصیل افراد، نمرات پایانی آنان، سابقة تحقیق، تألیف، تبلیغ، فعالیت‌های فرهنگی، اجرایی و نیز عنوان پایان‌نامه‌ها و موضوع کتاب‌ها است که هریک گویای بخشی از شخصیت افراد است.


استفاده از مدرک برای معرفی، اختصاصی به عصر جدید ندارد. اجازة اجتهاد یا اجازة نقل حدیث در مدارس علمیة قدیم یک نوع مدرک تحصیلی کارآمد برای معرفی افراد به جامعه و جلب اعتماد آنان بوده است. لباس روحانیت نیز نوعی مدرک است که اصل هویت صنفی طلبه را به جامعه معرفی و اثبات می‌کند. تقریظ‌هایی که علمای بزرگ در ابتدای آثار شاگردان خود می‌نوشتند و در آن به معرفی مؤلف و اثر او می‌پرداختند نوع دیگری از مدرک بوده است.


روشن است که اگر حقیقتی وجود نداشته باشد ارائة مدرک برای آن، گونه‌ای جعل و فریب است. یعنی مدرک ارزش بالذات ندارد و ارزش آن به تبع ارزش حقیقت آن است. وجود مدرک در وجود آن حقیقت هضم می‌شود و تو گویی مدرک همان حقیقت در لباسی دیگر است. مدرک وجود اعتباری و قراردادی یک حقیقت خارجی است که نمی‌توان اصل آنرا به سادگی بروز داد اما آن را به کمک نشانه‌های قراردادی و اعتباری می‌توان تداعی کرد و نمایاند.


طلبه باید اصالتا به دنبال خدمت به دین باشد و تمام هم و غم خود را برای افزایش مهارت و دانش مرتبط با آن به کار گیرد. اما پس از به دست آوردن مهارت لازم و توانایی واقعی خدمت، لازم است در مقام اثبات نیز موجه شمرده شود. زیرا گاهی توانایی واقعی وجود دارد اما مقدمات ضروری دیگری که ارائة خدمت بدان وابسته است مفقود است. مثلا کسی ممکن است هنر رانندگی را آموخته باشد و با تمرین فراوان مهارت کافی به‌دست آورده باشد اما به جهت نداشتن گواهی‌نامه اجازة استفاده از این مهارت و میدان و فرصت بهره‌گیری از این توانایی را نداشته باشد. بدین ترتیب ما گاهی وظیفه داریم خود را به جامعه بشناسانیم و آمادگی خود را برای انجام برخی از خدمات اجتماعی اعلام داریم.[2]بنابراین اگر به کسی گفته می‌شود که برای گرفتن گواهی‌نامه اقدام کند به این معنی است که برای کسب مهارت رانندگی اقدام کند نه اینکه تنها مدرک بدون حقیقت و پشتوانه‌ای فراهم آورد. از آنجا که تلاش برای گرفتن مدرک نوعاً با تلاش برای کسب مهارت ملازمه دارد این توصیه بجا است. گاهی نیز به جهت ارتباط وثیق میان مهارت و عمل (تمرین) در میدان عمل مهارت انسان افزایش می‌یابد. اما شکی نیست که برای انجام یک کار خصوصا کارهای بزرگ حد نصابی از مهارت و دانش که در فضای آموزش حاصل می‌شود نیاز است که این تجربه و مهارت با گذر زمان و به‌کار‌گیری آن افزوده می‌شود.


مدرک‌گرایی ـ مانند دنیاگرایی ـ به معنی اصالت قائل شدن برای مدرک و تلاش مستقل برای اخذ آن حتی بدون تحصیل مهارت‌ها و شرایطِ لازم است. داشتن مدرک هیچ افتخاری نیست. جز کودکان و نوآموزان کسی با داشتن گواهی‌نامة رانندگی، فخر بر دیگران نمی‌فروشد و احساس بزرگی نمی‌کند، بلکه این گواهی‌نامه را زمینه‌ای برای استفاده شخصی خود و خدمت اجتماعی می‌داند. اگر طلبه به هدف خدمت به کاروان وحی و نصرت دین خدا جهاد علمی داشته و به توان‌‌مندی لازم دست یافته باشد، اخذ نشانی که دلالت بر این توانایی کند نه هیچ اشکالی دارد، و نه هیچ افتخاری به شمار می‌رود.


آیا بدون مدرک، خدمت به دین خدا امکان‌پذیر نیست؟ هرگز نمی‌توان چنین ادعایی کرد؛ اما بی‌واهمه می‌توان گفت که داشتن مدرک ـ اگر بر اساس حقیقتی باشد ـ گستره و تأثیر خدمت را افزایش می‌دهد و رنج برخی فعالیت‌های زائد را از دوش ما بر می‌دارد. به بیان دیگر برخی از رسالت‌های طلبه بدون هیچ گونه مدرک تحصیلی قابل انجام است. البته هرچه طلبه شناخته شده‌تر باشد و توانسته باشد مخاطب بیشتری برای خود جمع کند اثر کار او بیشتر است. بنابراین برخی از رسالت‌های بزرگ را جز با داشتن اعتبار اجتماعی بالا نمی‌توان انجام داد.[3]



[1]. رک: لباس روحانیت چراها و بایدها، مقاله نماد.

[2]. این معرفی باید به صورتی کاملا وزین و متین صورت پذیرد و با تبلیغ کالاهای مصرفی یا خدمات صنعتی تفاوت دارد.

[3]. از آنجا که نقش و کارکرد اجتماعی حوزویان با دانشگاهیان متفاوت است مدرک آنان نیز متفاوت است اگر دانشگاهیان بعد از 4 سال مدرکی دریافت می‌کنند و حوزویان پس از 9 سال، به جهت آن است که حوزوی مسئولیت دشوارتری بر دوش دارد و برای انجام آن رسالت سنگین نیاز به آموزش بیشتر و فعالیت فراوان‌تری دارد. لذا مدرک آنها برای کار خودشان است مدرک ما برای کار خودمان و نباید فریب اشتراک لفظی را بخوریم. البته معادله‌ای که میان این دو نوع مدرک برقرار می‌شود مشکلاتی دارد که مجال پرداختن به آن نیست.

محمد عالم‌زاده نوری

راه و رسم طلبگی

سيّدحسام سيّدحسيني نويسنده و تئوري پرداز نظام هدفمند
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.
  • وبگردی