• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 278)
شنبه 9/10/1391 - 17:7 -0 تشکر 581964
چرا پیامبر خدا این همه زن داشته؟

یكى دیگر از اعتراضاتى كه (از سوى كلیسا) بر مسأله تعدد زوجات رسول خدا (ص) شده این است كه (اصحاب كلیسا) گفته ‏اند: تعدد زوجات جز حرص در شهوترانى و بى طاقتى در برابر طغیان شهوت هیچ انگیزه دیگرى ندارد و رسول خدا (ص) براى همین جهت تعدد زوجات را براى امتش تجویز كرد و حتى خودش به آن مقدارى كه براى امت خود تجویز نموده (چهار همسر) اكتفاء ننموده و عدد همسرانش را به نه نفر رسانید.(1)

این مساله به آیات متفرقه زیادى از قرآن كریم ارتباط پیدا می كند كه اگر ما بخواهیم بحث مفصلى كه همه جهات مساله را فرا گیرد آغاز كنیم، على القاعده باید این بحث را در تفسیر یك یك آن آیات بیاوریم و به همین جهت گفتگوى مفصل را به محل مناسب خود می گذاریم و در اینجا بطور اجمال اشاره ‏اى می‏ نمائیم:

ابتدا لازم است كه نظر ایراد و اشكال‎كننده را به این نكته معطوف بداریم كه تعدد زوجات رسول خدا (ص) به این سادگی ها كه آنان خیال كرده‏ اند نبوده و انگیزه آن جناب از این كار زیاده‎روى در زن دوستى و شهوترانى نبوده است، بلكه در طول زندگى و حیاتش هر یك از زنان را كه اختیار می ‏كرده، به طرز خاصى بوده است.

اولین ازدواج آن حضرت با خدیجه كبرا علیها‎السلام بوده، و حدود بیست سال و اندى از عمر شریفش را (كه تقریبا یك ثلث از عمر آن جناب است) تنها با این یك همسر گذراند و به او اكتفاء نمود، كه سیزده سال از این مدت بعد از نبوت و قبل از هجرتش از مكه به مدینه بوده.

شنبه 9/10/1391 - 17:11 - 0 تشکر 581966


آن گاه -در حالى كه- هیچ همسرى نداشت، از مكه به مدینه هجرت نموده و به نشر دعوت و اعلاى كلمه دین پرداخت و آن گاه با زنانى كه بعضى از آنها باكره و بعضى بیوه و همچنین بعضى جوان و بعضى دیگر عجوز و سالخورده بودند ازدواج كرد و همه این ازدواج ‏ها در مدت نزدیك به ده سال انجام شد و پس از این چند ازدواج، همه زنان بر آن جناب تحریم شد، مگر همان چند نفرى كه در حباله نكاحش بودند. و معلوم است كه چنین عملى با این خصوصیات ممكن نیست با انگیزه عشق به زن توجیه شود، چون نزدیكى و معاشرت با اینگونه زنان آن هم در اواخر عمر و آن هم از كسى كه در اوان عمرش ولع و عطشى براى این كار نداشته، نمیتواند انگیزه آن باشد.


علاوه بر اینكه هیچ شكى نداریم در اینكه بر حسب عادت جارى، كسانى كه زن دوست و اسیر دوستى آنان و خلوت با آنانند، معمولا عاشق جمال و مفتون ناز و كرشمه ‏اند كه جمال و ناز و كرشمه در زنان جوان است كه در سن خرمى و طراوتند و سیره پیامبر اسلام از چنین حالتى حكایت نمی كند(2) و عملا نیز دیدیم كه بعد از دختر بكر، با بیوه زن و بعد از زنان جوان با پیره زن ازدواج كرد، یعنى بعد از ازدواج با عایشه و ام حبیبه جوان، با ام سلمه سالخورده و با زینب دختر جحش، كه در آن روز بیش از پنجاه سال از عمرشان گذشته بود ازدواج كرد.

از سوى دیگر زنان خود را اختیار داد بین بهره‏ ورى و ادامه به زندگى با آن جناب و طلاق و در صورت ادامه زندگى با آن حضرت، آنان را بین زهد در دنیا و ترك خود آرایى و تجمل مخیر نمود- اگر منظورشان از همسرى با آن جناب، خدا و رسول و خانه آخرت باشد- و اگر منظورشان از آرایش و تمتع و كام گیرى از آن جناب دنیا باشد. آیه زیر شاهد بر همین داستان است:

« یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیاةَ الدُّنْیا وَ زِینَتَها فَتَعالَیْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَ أُسَرِّحْكُنَّ سَراحاً جَمِیلًا وَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِناتِ مِنْكُنَّ أَجْراً عَظِیماً »

« هان اى نبى به همسرانت بگو اگر زندگى دنیا و زینت آن را می خواهید بیائید تا شما را از دنیا بهرمند كنم و بخوبى و خوشى طلاقتان دهم، و اگر خدا و رسول و خانه آخرت را می خواهید بدانید كه خداى عز و جل براى زنان نیكو كار شما اجرى عظیم آماده كرده است. »
  سوره احزاب، آیه 29


و این معنا هم بطورى كه ملاحظه می كنید با وضع مرد زن دوست و جمال‏ پرست و عاشق وصال زنان، نمی سازد!

پس براى یك دانشمند اهل تحقیق اگر انصاف داشته باشد، راهى جز این باقى نمی‏ ماند كه تعدد زوجات رسول خدا (ص) و زن گرفتنش در اول بعثت و اواخر عمر را با عواملى دیگر غیر زن دوستى و شهوترانى توجیه كند.

شنبه 9/10/1391 - 17:13 - 0 تشکر 581967

و اینك در توجیه آن می ‏گوئیم دلایل ازدواج های پیامبر اسلام را:

رسول خدا (ص) با بعضى از همسرانش به منظور كسب نیرو و به دست آوردن اقوام بیشتر و در نتیجه به خاطر جمع‏ آورى یار و هوادار بیشتر ازدواج كرد.
و با بعضى دیگر به منظور جلب نمودن و دلجویى و در نتیجه ایمن شدن از شر خویشاوند آن همسر ازدواج فرمود

و با بعضى دیگر به این انگیزه ازدواج كرد كه هزینه زندگیش را تكفل نماید و به دیگران بیاموزد كه در حفظ ارامل و پیر زنان از فقر و مسكنت و بى كسى كوشا باشند، و مؤمنین رفتار آن جناب را در بین خود سنتى قرار دهند
و با بعضى دیگر به این منظور ازدواج كرد كه با یك سنت جاهلیت مبارزه نموده و عملا آن را باطل سازد

كه ازدواجش با زینب دختر جحش به همین منظور بوده است، چون او نخست همسر زید بن حارثه (پسر خوانده رسول خدا (ص)) بود و زید او را طلاق داد و از نظر رسوم جاهلیت ازدواج با همسر پسر خوانده ممنوع بود، چون پسر خوانده در نظر عرب جاهلى حكم پسر داشت، همانطور كه یك مرد نمیتواند همسر پسر صلبى خود را بگیرد، از نظر اعراب ازدواج با همسر پسر خوانده نیز ممنوع بود، رسول خدا (ص) با زینب ازدواج كرد تا این رسم غلط را بر اندازد، و آیاتى از قرآن در این باب نازل گردید.(3)

و ازدواجش با سوده دختر زمعه به این جهت بوده كه وى بعد از بازگشت از هجرت دوم از حبشه همسر خود را از دست داد و اقوام او همه كافر بودند و او اگر به میان اقوامش برمی‏‎گشت یا به قتلش می‏ رساندند و یا شكنجه‏ اش می كردند و یا بر برگشتن به كفر مجبورش می‏ كردند لذا رسول خدا (ص) براى حفظ او از این مخاطر با او ازدواج نمود.

و ازدواجش با زینب دختر خزیمه این بود كه همسر وى عبد اللَّه بن جحش در جنگ احد كشته شد و او زنى بود كه در جاهلیت به فقرا و مساكین بسیار انفاق و مهربانى می‏كرد و به همین جهت یكى از بانوان آبرومند و سرشناس آن دوره بود و او را مادر مساكین نامیده بودند، رسول خدا (ص) خواست با ازدواج با وى آبروى او را حفظ كند (و فضیلت او را تقدیر نماید).

شنبه 9/10/1391 - 17:14 - 0 تشکر 581968



و انگیزه ازدواجش با ام سلمه این بود كه وى نام اصلیش «هند» بود و قبلا همسر عبد اللَّه بن ابى سلمه پسر عمه رسول خدا (ص) و برادر شیرى آن جناب بود و اولین كسى بود كه به حبشه هجرت كرد، زنى زاهده و فاضله و دین دار و خردمند بود، بعد از آنكه همسرش از دنیا رفت رسول خدا (ص) به این جهت با او ازدواج كرد كه زنى پیر و داراى ایتام بود و نمی‏ توانست یتیمان خود را اداره كند.

و ازدواجش با صفیه دختر حى بن اخطب بزرگ یهودیان بنى النضیر به این علت صورت گرفت كه پدرش ابن اخطب در جنگ بنى النضیر كشته شد و شوهرش در جنگ خیبر به دست مسلمانان به قتل رسیده بود و در همین جنگ در بین اسیران قرار گرفته بود، رسول خدا (ص) او را آزاد كرد و سپس به ازدواج خودش در آورد، تا به این وسیله هم او را از ذلت اسارت حفظ كرده باشد و هم داماد یهودیان شده باشد. و یهود به این خاطر دست از توطئه علیه او بردارند.

و سبب ازدواجش با جویریه كه نام اصلیش «برة» و دختر «حارث»، بزرگ یهودیان بنى المصطلق بود، بدین جهت بود كه در جنگ بنى المصطلق مسلمانان دویست خانه ‏وار از زنان و كودكان قبیله را اسیر گرفته بودند، رسول خدا (ص) با جویریه ازدواج كرد تا با همه آنان خویشاوند شود، مسلمانان چون اوضاع را چنین دیدند گفتند: همه اینها خویشاوندان رسول خدا (ص) هستند و سزاوار نیست اسیر شوند، ناگزیر همه را آزاد كردند و مردان بنى المصطلق نیز چون این رفتار را بدیدند تا آخرین نفر مسلمان شده و به مسلمین پیوستند و در نتیجه جمعیت بسیار زیادى به نیروى اسلام اضافه شد و این عمل رسول خدا (ص) و آن عكس العمل قبیله بنى المصطلق اثر خوبى در دل عرب به جاى گذاشت.

و ازدواجش با میمونه كه نامش «بره» و دختر حارث هلالیه بود، به این خاطر بود كه وى بعد از مرگ شوهر دومش ابى رهم پسر عبد العزى، خود را به رسول خدا (ص) بخشید تا كنیز او باشد، رسول خدا (ص) در برابر این اظهار محبت او را آزاد كرد و با او ازدواج نمود و این بعد از نزول آیه ‏اى بود كه در این باره نازل شد.(4)

و سبب ازدواجش با ام حبیبه (رمله) دختر ابى سفیان این بود كه وقتى با همسرش عبید اللَّه بن جحش در دومین بار به حبشه مهاجرت نمود، شوهرش در آنجا به دین نصرانیت در آمد و خود او در دین اسلام ثبات قدم به خرج داد. و این عملى است كه باید از ناحیه اسلام قدردانى بشود، از سوى دیگر پدرش از سر سخت‏ ترین دشمنان اسلام بود و همواره براى جنگیدن با مسلمین لشكر جمع می‏كرد، رسول خدا (ص) با او ازدواج كرد تا هم از عمل نیكش قدردانى شود، و هم پدر او دست از دشمنى با او بردارد و هم خود او از خطر محفوظ بماند.

شنبه 9/10/1391 - 17:16 - 0 تشکر 581969



ازدواجش با حفصه دختر عمر نیز بدین جهت بود كه شوهر او خنیس بن حذافه در جنگ بدر كشته شد و او بیوه زن ماند.

و تنها همسرى كه در دختریش با آن جناب ازدواج كرد عایشه دختر ابى بكر بود.(5)

بنا بر این اگر در این خصوصیات و در جهاتى كه از سیره آن جناب در اول و آخر عمرش در اول بحث آوردیم و در زُهدى كه آن جناب نسبت به دنیا و زینت دنیا داشت و حتى همسران خود را نیز بدان دعوت می كرد دقت شود، هیچ شكى باقى نمی ماند در اینكه ازدواج هاى رسول خدا (ص) نظیر ازدواج هاى مردم نبوده، به اضافه اینكه رفتار آن جناب با زنان و احیاى حقوق از دست رفته آنان در قرون جاهلیت و تجدید حرمت به باد رفته‏ شان و احیاى شخصیت اجتماعیشان، دلیل دیگرى است بر اینكه آن جناب زن را تنها یك وسیله براى شهوترانى مردان نمی ‏دانسته و تمام همش این بوده كه زنان را از ذلت و بردگى نجات داده و به مردان بفهماند كه زن نیز انسان است حتى در آخرین نفس عمرش نیز سفارش آنان را به مردان كرده و فرمود:" الصلاة الصلاة و ما ملكت ایمانكم لا تكلفوهم ما لا یطیقون، اللَّه اللَّه فى النساء فانهن عوان فى ایدیكم" (6)، (تا آخر حدیث).

و سیره ‏اى كه آن جناب در رعایت عدالت بین زنان و حسن معاشرتشان و مراقبت حال آنان داشت مختص به خود آن جناب بود كه ان شاء اللَّه در مباحث آینده كه در باره سیره آن جناب بحث خواهیم كرد، روایاتى و اشاره‏اى به این جهت نیز می آوریم، و اما اینكه چرا براى آن جناب بیش از چهار زن جایز بوده، پاسخش این است كه این حكم مانند روزه وصال یعنى چند روز به یك افطار روزه گرفتن، از مختصات آن جناب است و براى احدى از امت جایز نیست، و این مساله براى همه امت روشن بود و به همین جهت دشمنانش مجال نداشتند كه به خاطر آن و به جهت تعدد زوجات بر آن جناب خرده بگیرند، با اینكه همواره منتظر بودند از او عملى بر خلاف انتظار ببینند و آن را جار بزنند.


ترجمه تفسیر المیزان (علامه طباطبایی ره)، ج 4 صفحه 307 تا 311
عنوان مطلب:
بحث علمى دیگر مربوط به تعدد زوجات رسول خدا (صلی الله علیه و آله)

شنبه 9/10/1391 - 17:18 - 0 تشکر 581970





توجه: متن پاورقی ها در تفسیر المیزان نیامده است و برای تفیهم بیشتر مظلب است.

1. لازم به ذکر است که رسول گرامی اسلام تنها 9 زن دائم داشته اند و این سیره مختص خود ایشان بوده است نه کس دیگری.

2. یعنی با توجه به زندگی نامه حضرت، چنین اعمالی هیچ گاه از او دیده نشده و در تاریخ ثبت نگردیده است.

3. در این مورد خاص گفته اند پیغمبر این ازدواج بسیار برایش سخت و سنگین بود، لذا آیه نازل شد و به او دستور داده شد که باید این ازدواج صورت گیرد تا این سنت غلط شکسته شود.

4. در این مورد اصطلاحاً می گویند آن زن، خود را به پیامبر حبه کرد! یعنی خود را به او بخشید و اظهار کنیزی کرد، آیه آمد و گفت که حالا که خود را به رسول ما بخشیده، با او ازدواج کند.

5.
پیامبر اسلام (ص) در سال دهم بعثت و دوم هجرت عایشه را به همسری گرفت. وى، دختر ابوبكر است و در اواخر سال دوم هجرت به خانه رسول‏ اللَّه‏ صلى الله علیه وآله آمد ؛ هرچند كه در ماه‏هاى پایانى پیش از هجرت، به عقد درآمده بود (سیر اعلام النبلاء، ج 3، ص 435 ). دو مسئله‏اى كه در بین مردم مشهور است، از نظر تاریخى ثابت نیست ؛ یكى 9 ساله بودن عایشه هنگام ازدواج و دیگرى حسن جمال او! بسیارى از مورخان، سن عایشه را در هنگام ازدواج، 17 یا 18 سال ثبت كرده‏اند و از نظر كمالات و زیبایى نیز او را ضعیف شمرده‏اند. ازدواج با عایشه، یك حركت سیاسى محسوب مى‏شد ؛ چون پیامبر پس از درگذشت ابوطالب و خدیجه، زیر فشار فراوان از طرف دشمنانى سرسخت چون ابولهب و ابوجهل بود و به شدّت به حمایت قبایل مختلف دیگر نیاز داشت. ابوبكر نیز نفوذ قبیله‏اى بسیارى داشت و نیز خودش از پیامبر تقاضاى ازدواج با عایشه كرد ؛ از این رو، رد تقاضاى او به مصلحت نبود ؛ زیرا محكم‏ترین رابطه در میان عرب جاهلى، رابطه خویشاوندى بود و پیامبر، براى شكستن اتحاد دشمنان و جلب حمایت قبایل، به این كار اقدام نمود. تفاوت سن میان مرد و زنى كه با هم ازدواج مى‏كنند، در جوامع بدوى، قابل قبول بوده، هیچ قباحت و زشتى نداشته است و آن را یك عمل غیر اخلاقى نمى‏دانستند. به طور كلى، رسوم و قواعد اجتماعات قبیله‏اى آن دوران را نباید با جوامع مدنى و پیشرفته امروز مقایسه كرد. در این باره باید دانست با توجه به فرهنگ آن روزگار، گاهی برای ادای احترام به یک شخصیت و یا برای ابراز علاقه یک قبیله به قبیله دیگر ازدواج هایی صورت می پذیرفت به طوری که اگر طرف مقابل نمی پذیرفت به عنوان رد احترام و گاهی در حد اعلام تنفر و اعلان جنگ بود. به این نکته هم توجه کنید که عایشه قبلا شوهر داشته است نه اینکه بی شوهر باشد .این نکته را در الصحیح من سیره النبی آورده است .

6
. نماز، نماز و بردگانى كه در ملك شمایند زنهار كه ما فوق طاقتشان بر آنان تحمیل نكنید، خدا را خدا را در زنان كه آنان مقهور و زیر دست شمایند. (سیره حلبى ج 3 ص 473)




اگر می خواهید بیشتر از این درباره این موضوعات اطلاعات به دست بیاورید می توانید به این كتاب ها مراجعه كنید:
1. ازواج النبی(ص)، دكتر موسی شاهین لاشین. 2. ازواج النبی(ص) و اولاده، ابوعبیده معمر بن مثنی. 3. همسران رسول خدا، عقیقی بخشایشی. 4. تعدد نساء الانبیاء، احمد عبد الوهاب. 5. نگرشی كوتاه به زندگی پیامبر، مؤسسه در راه حق. 6. نساء النبی(ص) و اولاده، محمد جواد سعیدی. 7. المیزان، ج 4 عربی. 8. تفسیر نمونه، ج 17، ص 381. 9. الصحیح من سیره النبی الاعظم، سید جعفر مرتضی عاملی.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.