بازیهای غیرمجاز
روزانه بسیاری از جوانان و حتی كودكان وارد فضاهایی به نام گیمنت به عنوان یكی از پاتوقهای سرگرمی میشوند تا با امكانی كه از طریق اتصال خطوط اینترنت یا شبكه شدن فراهم میشود بتوانند به صورت گروهی و با هیجانی بیشتر بازیهای رایانهای را تجربه كنند؛ اما گسترش این فضای سرگرمی و ارائه برخی بازیهای نامناسب باعث شده است تا مسئولان بنیاد ملی بازیهای رایانهای و مركز رسانههای دیجیتال وزارت ارشاد در فكر ساماندهی این گیمنتها باشند.
به گزارش جامجم، در طرح ساماندهی گیمنتها مدیران فرهنگی بر این باورند كه ارائه بسیاری از بازیهای رایانهای با توجه به اثرات منفی فرهنگی و روانی كه دارد، مجاز نیست و جالب هم اینجاست كه هیچ كدام از نهادهایی كه خود را متولی گیمنتها در كشور معرفی میكنند هنوز آمار دقیق و قطعی از تعداد این مكانها در كشور ندارند. شاید دلیل آن هم متغیر بودن این مكانهاست، اما با وجود این گفته میشود كه 90 درصد گیمنتها مجوز رسمی ندارند و برای آنكه بتوان بر فعالیت آنها نظارت كافی داشت باید این گیمنتها ساماندهی شوند.
ارائه 800 بازی غیرمجاز در گیمنتها
مدیرعامل بنیاد ملی بازیها رایانهای در این باره گفت: برای طرح ساماندهی گیمنتها ما فهرستی از2500 بازی را تهیه كردیم كه در آن بازیهای غیرمجاز، مجاز و بازیهایی كه با رده سنی خاص باید ارائه شوند مشخص شده است كه اینها را به گیمنتها بزودی ابلاغ خواهیم كرد.
وی افزود: از این تعداد بازی حدود 800 بازی غیرمجاز است و حدود 700 بازی نیز ویرایش شد و باقی بازیها نیز با رعایت شرایط سنی باید در اختیار مراجعهكنندگان قرار گیرد.
مینایی گفت: از بازیهایی كه ارائه میشود، حدود صد بازی داخلی داریم كه البته همه اینها از نظر كیفیت شاید جذابیت عرضه در گیمنتها را نداشته باشد و در نهایت شاید از بین اینها بتوان ده بازی را انتخاب كرد. وی خاطرنشان كرد: به دلیل كیفیت خاص و بالای بازیهای خارجی این بازیها بیشتر مورد استقبال قرار گرفته و از طرفی دسترسی به بازیهای ایرانی مشكل است و شركتهای پخش بازیهای ایرانی آنطور كه باید این بازیها را در اختیار مردم قرار نمیدهند و این در شرایطی است كه در مورد بازیهای خارجی هیچ حق كپی رایتی وجود ندارد و گیمنتها و مردم براحتی از اینترنت آنها را دانلود میكنند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در مورد اینكه آیا آماری از تعداد گیمنتها در كشور وجود دارد، گفت: آمار دقیقی وجود ندارد و آمار استانها باید استخراج شود. آماری كه قبلا داشتیم نشان میداد در تهران درفصل تابستان حدود 2000 گیمنت وجود دارد كه تعداد آن در زمستان 700 تا 800 گیمنت كاهش پیدا میكند و بر اساس بررسیهایی كه انجام شد 90 درصد گیمنتها مجوز ندارند؛ به عبارتی براساس بررسیها شاید فقط 120 گیمنت مجوز رسمی داشته باشند.
وی در پاسخ به اینكه كار ساماندهی گیمنتها چه مراحل و جزئیاتی دارد، این گونه توضیح داد: ما كار آمارگیری و خوداظهاری را آغاز كردیم و یكسری معیارها و استانداردها برای گیمنتها تعریف كردهایم. بنابراین فضای محیط باید از نظر نور، فاصله كامپیوترها، رعایت شرایط سنی برای كودكانی كه میخواهند در قالب شبكه بازی كنند یا حتی سن و ویژگیهای فردی خود صاحبان گیمنتها تعریف شده است.
مینایی با بیان این كه از تیر ماه 90 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صدور مجوز گیمنتها را به عهده بنیاد ملی بازیهای رایانهای گذاشته است، ادامه داد: گیمنتها دو بعد دارند؛ یك بعد آن تجاری است و بعد دیگر آن محتوایی است. در واقع ما با بعد محتوایی سروكار داریم.
وی درباره ضمانت اجرایی این ساماندهی هم گفت: سركشیهای منظمی را تعریف كردهایم و البته ناظران بنیاد حق هیچ برخورد یا پلمب كردنی را ندارند، بلكه تخلفات به اتحادیه صنف لوازم ورزشی و وزارت ارشاد اطلاع داده میشود تا آنها با كمك نیروی انتظامی و مراجع قضایی برخورد كنند.
نظارتی بر گیمنتها وجود ندارد
حسن علیزاده، رئیس مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در گفتوگو با جامجم، با تائید این موضوع كه متاسفانه در حال حاضر آمار مشخص و دقیقی درباره گیمنتها وجود ندارد از برآورد حضور و استفاده سالانه 700 هزار كاربر ایرانی برای انجام بازی، در سایتهای بینالمللی خبر داد.
وی با بیان اینكه از این پس و براساس نظامنامه جدیدی كه بزودی ابلاغ میشود، تمامی گیمنتها و كافینتها در قالب شبكه ملی فرهنگ ساماندهی خواهند شد، تصریح كرد: تمامی فعالان این صنف و نیز كسانی كه قصد دارند از این پس وارد این عرصه شوند باید طبق نظامنامه جدید به فعالیت خود ادامه دهند.
وی با اشاره به اینكه براساس نظامنامه ساماندهی گیمنتها، فهرست بازیهای رایانهای كه این اماكن مجاز به ارائه آن نیستند اعلام خواهد شد، خاطرنشان كرد: پیوستن به شبكه ملی فرهنگ و نظاممند شدن كافینتها و گیمنتها، گردش اقتصادی خوبی را برای این فعالان به دنبال خواهد داشت.
رئیس مركز توسعه فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال ادامه داد: بر اساس این طرح گیمنتها و كافی نتها در سراسر كشور از طریق شبكه پرسرعت به یكدیگر متصل خواهند شد و میتوانند محصولاتشان را با هم به اشتراك بگذارند یا كاربران در استانهای مختلف در این گیمنتها، به بازیهای گروهی و آنلاین بپردازند.
به گفته علیزاده، نظارت مداوم و مستمر بر فعالیت گیمنتها و كافینتها، تضمینی بر فعالیت مجاز آنها خواهد بود.
وی افزود: در این راستا با پلیس فتا نیز مذاكراتی صورت گرفته و قصد این است كه فضای اعتماد را در میان این صنف و نیز در میان خانوادهها برای استفاده از این اماكن تقویت كنیم.
نگرانی صاحبان گیمنتها از كاهش متقاضیان
صحبتهای این دو مقام مسئول در حالی است كه یكی از صاحبان گیمنت در منطقه شرق تهران به جامجم درباره فعالیتهای این مركز سرگرمی گفت: من اطلاع زیادی هنوز از این طرح ساماندهی ندارم و تنها یكی دو نامه برای ما با مضامین كلی آمده است.
وی تاكید كرد: گیمنتها جایی برای پركردن اوقات فراغت و خالی كردن هیجانات نوجوانان و جوانان است و امیدوارم برخوردها و نظارتها به گونهای نباشد كه انگیزه مراجعه به گیمنتها را از بین ببرد و با كاهش متقاضیان بازی گیمنتها نیز مجبور به تعطیلی شوند.
یكی دیگر از صاحبان گیمنت در جنوب تهران هم معتقد بود بچهها و مراجعهكنندگان چندان تمایلی به بازیهای ایرانی نشان نمیدهند و ابتدا باید كیفیت بازیهای ایرانی را بالا برد و آنها را درست معرفی كرد و بعد اقدام به محدود كردن بازیهای خارجی كرد. وی توضیح داد: بازیهای ایرانی واقعا گرافیك خوبی ندارد، اما آنچه مسلم است بسیاری از نوجوانان تنها به هیجانات بازیها توجه میكنند و اگر در مورد محتوای بازی از آنها پرسشی شود چیزی نمیدانند كه این هم یك آسیب است و باید فكری برای آن كرد. منبع : جام جم