• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
سينما و تلویزیون (بازدید: 5340)
يکشنبه 3/10/1391 - 18:6 -0 تشکر 580959
اخبار جشنواره فیلم فجر+مراسم اختتامیه

با سلام

در این تاپیک آخرین اخبار ، یادداشت وحواشی مربوط به سی و یکمین
جشنواره بین المللی فیلم فجر به اطلاع شما می رسد .




-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 نامزدهای جشنواره فیلم فجر ( کلیک کنید )

مراسم اختتامیه + حاشیه مراسم + گزارش تصویری ( کلیک کنید )

لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

يکشنبه 3/10/1391 - 18:9 - 0 تشکر 580961

اعلام نامزدهای منتقدان در جشنواره سی‌ام فجر/ "ملکه" صدرنشین شد


نامزدهای بهترین آثار سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به انتخاب انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر، این انجمن برای نخستین بار با جمع آوری آرای بیش از هشتاد منتقد و نویسنده سینمایی، نامزدهای دریافت تندیس در 13 رشته را از میان تمامی فیلم‌های شرکت کننده در سی امین جشنواره فیلم فجر اعلام کرد.


با توجه به جمع بندی آرا و نزدیکی امتیازات، در هر رشته بین سه تا هفت نامزد معرفی شده و تندیس و جوایز برگزیدگان در ششمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران که به زودی برگزار می شود، اهدا خواهد شد.


در میان کاندیداهای معرفی شده از سوی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران، "ملکه" با دوازده بار نامزدی صدرنشین است و " برف روی کاج ها" با ده نامزدی در رده دوم قرار دارد. " بوسیدن روی ماه" در هشت رشته نامزد شده و "پذیرایی ساده" و " بی خود و بی جهت" در شش رشته کاندیدا هستند.


 "زندگی خصوصی آقاوخانم میم" با چهار، "خرس"، "ضدگلوله"، "پله آخر" و"بغض" با سه، "میگرن"، "تهران 1500" و "سلام بر فرشتگان" با دو و "نارنجی پوش"، "خوابم میاد"، "روزهای زندگی"، "یکی می خواد باهات حرف بزنه" و "یک روز دیگر"  با یک بار نامزدی در رده های بعدی هستند.



فهرست نامزدها (به ترتیب حروف الفبا) به این شرح است:


نامزدهای بهترین فیلم: برف روی کاج ها، بوسیدن روی ماه، بی خود و بی جهت، پذیرایی ساده، ملکه.


نامزد های بهترین کارگردانی:همایون اسعدیان(بوسیدن روی ماه)، محمد علی باشه آهنگر(ملکه)، مانی حقیقی(پذیرایی ساده)، عبدالرضا کاهانی(بی خود و بی جهت)، پیمان معادی(برف روی کاج ها).


نامزدهای بهترین فیلمنامه:همایون اسعدیان و حامد محمدی(بوسیدن روی ماه)، محمد علی باشه آهنگر و محمدرضا گوهری (ملکه)، مانی حقیقی و امیررضا کوهستانی (پذیرایی ساده)، علی مصفا(پله آخر)، پیمان معادی(برف روی کاج ها).


نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول زن:مهناز افشار (برف روی کاج ها)، پانته آ بهرام (بی خود و بی جهت)، لیلا حاتمی(پله آخر)، مریلا زارعی(خرس)، ترانه علیدوستی(پذیرایی ساده)، مهتاب کرامتی(زندگی خصوصی آقاوخانم میم)، شیرین یزدان بخش(بوسیدن روی ماه).


نامزدهای بهترین بازیگر نقش اول مرد:فرهاد اصلانی(خرس)، رضا عطاران(بی خود و بی جهت)، حمید فرخ نژاد(زندگی خصوصی آقاوخانم میم)، میلاد کیمرام(ملکه)، مهدی هاشمی(ضد گلوله)


نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل زن:ویشکا آسایش(برف روی کاج ها)، نگار جواهریان(بی خود و بی جهت)، گوهر خیراندیش(میگرن)، ژاله صامتی(ضد گلوله)، یکتا ناصر(یکی می خواد باهات حرف بزنه)، رابعه مدنی(بوسیدن روی ماه).


نامزدهای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد:حمیدرضا آذرنگ(ملکه)، صابر ابر(برف روی کاج ها)، صابر ابر(بوسیدن روی ماه)، ابراهیم حاتمی کیا(زندگی خصوصی آقاوخانم میم)، اکبر عبدی(خوابم می آد)، احمد مهرانفر(بی خود و بی جهت).


نامزدهای بهترین فیلمبرداری:تورج اصلانی(بغض)، هومن بهمنش(پذیرایی ساده)، حسین جعفریان(بوسیدن روی ماه)، علیرضا زرین دست(ملکه)، محمود کلاری(برف روی کاج ها).


نامزدهای بهترین تدوین:حمید باشه آهنگر(ملکه)، فردین صاحب الزمانی(پله آخر)، هایده صفی یاری(بغض)، هایده صفی یاری(پذیرایی ساده)، هایده صفی یاری(نارنجی پوش)، سپیده عبدالوهاب(برف روی کاج ها).


نامزدهای بهترین موسیقی متن:فردین خلعتبری(یک روز دیگر)،  حسین علیزاده(ملکه)، کارن همایونفر(برف روی کاج ها)، کارن همایونفر(زندگی خصوصی آقا وخانم میم)، پیمان یزدانیان(خرس).


نامزدهای جایزه خلاقیت و استعداد درخشان(ویژه فیلمسازان اول):فرزاد اژدری(سلام بر فرشتگان)، رضا درمیشیان(بغض)، مانلی شجاعی فرد(میگرن)، بهرام عظیمی(تهران 1500)، پیمان معادی(برف روی کاج ها).


نامزدهای جایزه استفاده خلاقانه از دستاوردهای فنی:حسن ایزدی برای جلوه های ویژه بصری فیلم ملکه، عباس بلوندی برای طراحی صحنه و لباس فیلم ملکه، محسن روزبهانی برای مجموعه کارها در زمینه جلوه های ویژه میدانی(روزهای زندگی، ملکه، ضدگلوله)، امیرحسین و کامران سحرخیز برای جلوه های ویژه بصری فیلم سلام بر فرشتگان، بهرام عظیمی و گروه انیمیشن سازان فیلم تهران 1500


نامزدهای جایزه استانداردهای حرفه ای تهیه کنندگی:زنده یاد ابوالقاسم حسینی(ملکه)، سید جمال ساداتیان(برف روی کاج ها)، منوچهر محمدی(بوسیدن روی ماه)

مهر

لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

جمعه 8/10/1391 - 22:59 - 0 تشکر 581854

نمایش ۲۰ فیلم سه بعدی در جشنواره فجر



به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا عباسیان گفت: نمایش فیلم‌های سه‌بعدی در جشنواره سی‌و‌یکم با توجه به استقبال مخاطبان از تجربه سال گذشته و اهتمام به تکنولوژی‌های جدید صنعت فیلمسازی در برنامه‌های جشنواره گنجانده شده است.


وی ادامه داد: سازمان سینمایی کشور درچند ساله اخیر به دنبال اکران فیلم‌های سه‌بعدی در سینماهای کشور به صورت گسترده بود و خوشبختانه، برنامه‌ریزی برای این امکان با هدف بومی کردن این فناوری و امکان دسترسی سینماهای کل کشور به اکران فیلم‌های سه‌بعدی انجام شد تا این که بتوانیم در نهایت به تولید فیلم‌های سه‌بعدی دست پیدا کنیم.


دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با بیان اینکه باید به سمت تکنولوژی‌های جدید در سینما برویم و از ریسک کردن وحشت نداشته باشیم خاطر‌نشان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم فیلم‌های سه‌بعدی جشنواره با استقبال علاقه‌مندان، فعالان سینمایی و منتقدان رو به‌رو شود و با توجه به زمینه‌های موجود برغم هزینه‌های بالا در تهیه سیستم‌ها و تجهیزات لازم و عدم دسترسی به امکانات کافی در این زمینه ترجیح دادیم این برنامه را در نظر بگیریم.


به اعتقاد وی گسترش زمینه اکران فیلم‌های سه‌بعدی و انتخاب فیلم‌های سه‌بعدی شاخص روز دنیا در کنار اکران دیجیتیال فیلم‌های جشنواره منجر به شکل‌گیری جریانی می‌شود که مبالغه‌آمیز نخواهد بود اگر از آن به انقلاب در اکران تعبیر کنیم.


عباسیان در پایان گفت: عناوین فیلم‌های سه‌بعدی جشنواره فجر سی‌و‌یکم بزودی از طریق روابط عمومی جشنواره معرفی می‌شوند.


سال گذشته در سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، پنج فیلم سه بعدی با عناوین؛ «بچه‌های جاسوس‌4‌» به کارگردانی رابرت رودریگز محصول 2011 از ایالات متحده آمریکا‌، «هوگو» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی محصول 2011 از ایالات متحده آمریکا‌، «حریم» به کارگردانی آلیستر گریرسن و تهیه کنندگی جیمز کامرون،«هیولایی در پاریس»به کارگردانی بیبوبرگرون محصول 20011 از کشور فرانسه  و«شنل قرمزی علیه پلیدی» به کارگردانی مایک دیسادر، سالن ایوان شمس همزمان با جشنواره به نمایش در آمد.


لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

چهارشنبه 13/10/1391 - 19:45 - 0 تشکر 582584

امیدوارم جشنواره فیلم فجر تاثیر جهانی داشته باشد




*علی‌اکبری: اعتبار امروز سینمای ایران مدیون جشنواره فیلم فجر است


محسن علی اکبری درگفتگو با روابط عمومی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر باعث می شود تا فیلمسازان کشورمان به تکافو بیفتند وسعی کنند در یک رقابت کاملا نزدیک، آثاری را تولید کنند که این آثار علاوه بر کیفیت خوب به استاندارد بین‌المللی نیز نزدیک باشد.


وی ادامه داد: بی‌شک جشنواره فیلم فجر مشوقی است برای فعال‌تر شدن هرچه بیشتر فیلمسازان ما و از این جهت که همه فیلمسازان خودشان را دراین جشن سهیم می دانند قابل تقدیر است.


به گفته این سینماگرکشورمان اگر جشنواره فیلم فجر نبود سینمای ایران  هیچگاه به این رشد از اعتبار در سطح  داخل و بین الملل نمی‌رسید.


تهیه‌کننده فیلم سینمایی « استرداد » درپاسخ به این سوال که چه راهکارهایی را برای رونق و ارتقای جشنواره فیلم فجر پیشنهاد می کنید به تغییر مدیریت‌ها اشاره کرد و افزود : متاسفانه تغییر مدیریت ها تا حدودی به جشنواره لطمه  می زند به عنوان مثال درطول این سی سال که جشنواره فیلم فجر برگزارشده است ما  شاهد حدود تعویض 10 الی 12 معاونت سینمایی بودیم که هر معاونت سینمایی متاسفانه سلیقه ای عمل می کرده و با نگاه کاملا  شخصی و سلیقه ای، دفترچه ای را به عنوان سیاست گذاری های سینما ارائه می داده است درحالی که برخی از آن نگاه های شخصی در خیلی از موارد، لطمات بسیار زیادی به سینما وارد ساخته است اما امیدواریم با وجود تبدیل شدن معاونت به سازمان سینمایی انشاء الله در دو دوره 5 ساله و با حضور یک مدیر ثابت در راس این سازمان – حتی اگر دولت هم تعویض شد – این مدیریت سازمان تغییر نکند تا بتواند آن سیاست هایی که مدنظر است را در طول یک دوره 10 ساله به سرانجام برساند وشاهد یک نتیجه مطلوب از سیاست گذاری جشنواره فیلم فجر باشیم.


علی‌اکبری درمورد برگزاری همزمان جشنواره فیلم فجر علاوه برتهران در دیگر استانهای کشوربا تقدیر از این سیاست گفت: اینکه ما تمامی مردم را به نوعی در سراسر کشور در این جشن بزرگ سهیم می کنیم کار بسیار شایسته ای است چرا که با این سیاست ، مردم دیگر استان های کشور تصور نخواهند کرد جشنواره فیلم فجر فقط متعلق به تهرانی ها خواهد بود .


تهیه‌کننده فیلم سینمایی « تلفن همراه رئیس جمهور» با بیان اینکه از روز اول هم برگزاری جشنواره فیلم فجر فقط در شهر تهران غلط بود یاد آور شد: خوشبختانه درسالهای اخیر ما شاهد برگزارشدن جشنواره فیلم فجر علاوه بر تهران دردیگراستانها هستیم که قابل تقدیر است و دیگر نیازی نیست یک علاقه مند به سینما ا زشهرستان به تهران سفر کند تا بتواند فیلمهای جشنواره را ببیند و همزمانی برگزاری با دیگ راستانها علاوه براینکه موجب ازبین رفتن تبعیض ها خواهد شد برای علاقه‌مندان شهرستانی به سینما این فرصت ایجاد خواهد شد تا خودش را در جشنواره فیلم فجر و جشن بزرگ انقلاب اسلامی سهیم بدانند.



*هاشم‌زاده:امیدوارم جشنواره فیلم فجر به جایگاهی برسد که نموداری از انقلاب باشد



به گزارش روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین‌ المللی فیلم فجر، ناصر هاشم‌زاده فیلمنامه نویس کشورمان در گفتگو با ستاد خبری جشنواره فیلم فجرا فزود: باید بپذیریم که جشنواره فیلم فجر بعد از برگزاری سی دوره در رشد وشکوفایی سینمای ایران تاثیرگذار بوده است؛ به گونه ای که همه دستاوردهای آن، امروز در سینمای ایران قابل رویت است. همان طوری که اسکار در سطح جهان تاثیرگذار بوده، باید جشنواره فیلم فجر هم با سابقه سه دهه، هم در ایران و هم درسطح بین المللی تاثیرگذار باشد.


وی درعین حال ادامه داد: متاسفانه گاهی اوقات هم تاثیر مثبتی نداشته است، به گونه ای که مردم در بعضی دوره ها با سینما قهر کرده‌ اند و این نشان دهنده آن است که جشنواره به سمت اهداف انقلاب، اسلام ومردم نرفته است و شاید برخی از دست اندرکاران جشنواره، معیارهای دیگری را برای این جشنواره تعریف کردند، لذا آنچه از جشنواره می خواهیم خروجی اش چیزی دیگری بوده است که امیدوارم اصلاح شود.


فیلمنامه‌نویس «سیب و سلما» تصریح کرد: امیدواریم سمت و سوی جشنواره بین المللی فیلم فجر از این به بعد بیشتر به سمت انقلاب، مردم و اسلام باشد.


وی در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای بهتر برگزار شدن جشنواره فیلم فجر دارید، اظهار داشت: این جشنواره آرزوها و آمال ما در مورد انقلاب است و امیدواریم همیشه این جشنواره به جایگاهی برسد که همواره نموداری ازانقلاب اسلامی باشد اما آیا اینگونه هست ؟ آیا جشنواره به نیروهای انقلاب توجه دارد؟ این درحالی است که ما همیشه با فیلمهایی دراین جشنواره روبرو بودیم که با آنها مشکل داشتیم، البته ما با نمونه های خوبی هم از فیلم ها روبرو بودیم که کم هم نبودند.


هاشم‌زاده درخصوص اکران برخی از فیلم های جشنواره فیلم فجر به صورت دیجیتال، از این حرکت به عنوان یک حرکت بسیار خوب در جشنواره یاد کرد اما این موضوع را یک حرکت اجباری دانست که سینمای ایران راهی به جز این نخواهد داشت.


وی اضافه کرد: ما ناگزیر به رفتن به این سمت هستیم، چرا که سینمای جهان به چنین سمت و سویی حرکت می کند و سینمای ایران نیز اجباراً باید به این سو حرکت کند و از این موضوع نمی توان به عنوان امتیاز برای سینمای ایران یاد کرد؛ هرچند که با دیجیتالی شدن فیلم ها ما شاهد کاهش برخی از هزینه های فیلم خواهیم بود که می تواند به نفع سینمای ایران باشد.


این فیلمنامه‌نویس سینمای ایران درمورد برگزاری همزمان جشنواره فیلم فجر در استانهای کشور، این سیاست را در توسعه سینمای ایران و رونق بخشی مخاطب به جشنواره مثبت ارزیابی کرد و گفت: همزمانی جشنواره فیلم فجر در استان ها فرصت مغتنمی برای مخاطبین سینما خواهد بود تا همزمان شاهد دیدن فیلم های تازه سینمای ایران باشند.



فارس

لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

يکشنبه 17/10/1391 - 3:11 - 0 تشکر 582945

اعلام عناوین فیلم‌های «سودای سیمرغ» و «نگاه نو» جشنواره‌ی فجر



عناوین فیلم‌های سینمایی منتخب سودای سیمرغ و نگاه نو سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد.



به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با اعلام این خبر افزود: هیات انتخاب بخش سینمای ایران، فیلم‌های سینمایی منتخب دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو این دوره جشنواره را به این ترتیب معرفی کرد:



فیلم اولی‌ها:



«اشیا از آنچه در آینه می‌بینید به شما نزدیکترند» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی ابوذر پورمحمدی- محمد حسین قاسمی،
«افسانه سرزمین گوهران» به کارگردانی مجید شاکری و تهیه‌کنندگی مجید شاکری،
«او خوب سنگ می‌زند» به کارگردانی سیدهادی محقق و تهیه کنندگی ابراهیم اصغری،
«برلین 7 -» به کارگردانی رامتین لوافی و تهیه‌کنندگی سیامک پور شریف،
«بزرگمرد کوچک» به کارگردانی صادق صادق دقیقی و تهیه‌کنندگی پروانه مرزبان - حبیب الهیاری،
«تابستان طولانی» به کارگردانی علی خزاعی فر و تهیه کنندگی سیاوش حقیقی،
«تجریش... ناتمام» به کارگردانی پوریا آذربایجانی و تهیه کنندگی مهدی داوری،
«خاکستر و برف» به کارگردانی روح اله سهرابی و تهیه کنندگی فرهاد گلی،
«خسته نباشید» به کارگردانی محسن قرایی و تهیه‌کنندگی سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری،
«دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه کنندگی سید محمود رضوی مجد،
«رنجرو» به کارگردانی احسان عبدی‌پور و تهیه کنندگی ادریس عبدی‌پور،
«روز روشن» به کارگردانی حسین شهابی و تهیه‌کنندگی غلامرضا گمرکی،
«سر به مهر» به کارگردانی هادی مقدم دوست و تهیه کنندگی محمد رضا شفیعی،
«من از سپیده صبح بیزارم» به کارگردانی علی کریم و تهیه کنندگی علی آشتیانی پور- علی کریم،
«یک ، دو ، سه ... پنج» به کارگردانی محمد معیری و تهیه کنندگی محمد معیری



سودای سیمرغ:



«آفتاب، مهتاب ، زمین» به کارگردانی علی قوی‌تن و تهیه‌کنندگی علی قوی تن،
«استرداد» علی غفاری به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محسن آقا علی اکبری- بنیاد سینمایی فارابی،
«برلین 7- » به کارگردانی رامتین لوافی و تهیه کنندگی سیامک پور شریف،
«بشارت به یک شهروند هزاره سوم» به کارگردانی محمد هادی کریمی و تهیه‌کنندگی علی لدنی،
«جیب بر خیابان جنوبی» به کارگردانی سیاوش اسعدی و تهیه کنندگی علی سرتیپی- حسن داد خواه (دادگر)،
«چه خوبه که برگشتی» به کارگردانی داریوش مهرجویی و تهیه کنندگی داریوش مهرجویی،
«حوض نقاشی» به کارگردانی مازیار میری و تهیه کنندگی سازمان توسعه سینمایی سوره - حوزه هنری،
«خاک و مرجان» به کارگردانی سید مسعود اطیابی و تهیه کنندگی سید امیر پروین حسینی،
«خسته نباشید» به کارگردانی محسن قرایی و تهیه‌کنندگی سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری،
«دربند» به کارگردانی پرویز شهبازی و تهیه کنندگی امیر سمواتی،
«دلتنگی‌های عاشقانه» به کارگردانی رضا اعظمیان و تهیه کنندگی محمد رضا شرف الدین
«دهلیز» به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه کنندگی سید محمود رضوی مجد،
«رسوایی» به کارگردانی مسعود ده نمکی و تهیه کنندگی مسعود ده نمکی
«روز روشن» به کارگردانی حسین شهابی و تهیه کنندگی غلامرضا گمرکی،
«زیباتر از زندگی» به کارگردانی انسیه شاه حسینی و تهیه کنندگی سید سعید سید زاده

«غریبه» به کارگردانی حمید بهمنی و تهیه کنندگی محمد قهرمانی - محصول موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی،
«قاعده‌ی تصادف» به کارگردانی بهنام بهزادی و تهیه‌کنندگی بهنام بهزادی،
«کلاس هنرپیشگی» به کارگردانی علیرضا داود نژاد و تهیه کنندگی علیرضا داود نژاد،
«گناهکاران» به کارگردانی فرامرز قریبیان و تهیه کنندگی فرامرز قریبیان،
«گهواره‌ای برای مادر» به کارگردانی پناه برخدا رضایی و تهیه کنندگی پناه برخدا رضایی- محمد احمدی،
«هیچ کجا، هیچ کس» به کارگردانی ابراهیم شیبانی و تهیه کنندگی حسن کلامی،
«هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» به کارگردانی پوران درخشنده و تهیه کنندگی پوران درخشنده.



بنا بر این گزارش، در هر دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو دو فیلم رزرو از سوی هیات انتخاب جشنواره پیش بینی شده است که چنانچه هر کدام از فیلم‌های منتخب به دلائل مسائل فنی نسخه نهایی آن‌ها تحویل دبیرخانه نگردد، جایگزین می‌شوند.



لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

پنج شنبه 21/10/1391 - 20:47 - 0 تشکر 583526

۱۳ سالن سینما مجهز به سیستم دیجیتال شد


«محمدرضا فرجی» مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فارس درباره تجهیز سینماها به سیستم نمایش دیجیتال گفت: تاکنون 13 سینما به سیستم دیجیتال مجهز شده است و در انتخاب اولیه ما برای نمایش فیلم‌های جشنواره فیلم فجر 35 سالن سینما در نظر گرفته شده است که از این میان 30 سالن به پخش فیلم‌های مردمی و نمایش‌های ویژه در سازمان‌ها ، نهادها و صنوف سینمایی اختصاص خواهد یافت.


وی در ادامه به اسامی سینماهای مجهز به سیستم دیجیتال اشاره کرد و گفت:سینما‌های آزادی، اریکه ایرانیان، فرهنگ، زندگی، شکوفه، ماندانا،کیان، ایوان شمس، برج میلاد، بهمن یک ، پردیس ملت (1 و 2) و  راگا  تاکنون مجهز به سیستم دیجیتال هستند و فعالیت می‌کنند.


بنابراین گزارش، پیش از این از سوی برگزار کنندگان جشنواره  اعلام شد، فیلم‌های جشنواره فیلم فجر به صورت دیجیتال به نمایش درخواهد آمد.


لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

پنج شنبه 21/10/1391 - 20:49 - 0 تشکر 583528

جنگ در فجر امسال/ جشنواره فجر میزبان 5 فیلم دفاع مقدس


به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، جنگ همیشه از موضوعاتی بوده است که مورد توجه فیلمسازان قرار داشته، جنگ و تبعات آن سوژه بسیاری از فیلم‌های دنیاست. هنوز پس از گذشت دهها سال از جنگ جهانی دوم فیلم‌هایی با فضای جنگ آن سالها ساخته می‌شود و تبعات جنگ بر خانواده و اجتماع از دریچه نگاه فیلمساز بر پرده نقره‌ای می‌نشیند و مورد توجه نیز قرار می‌گیرد. اکثر فیلم‌هایی که به دقت ساخته و پرداخته شده و به موضوع  جنگ  نگاهی عمیق و ژرف داشته توانسته  مخاطب را با خود همراه ‌سازد. مخاطبی که حتی فضای جنگ را تجربه نکرده با دقت وظرافت کارگردان می‌تواند با آْن مقطع زمانی همراه شود. 


سال گذشته شش فیلم در حوزه جنگ ساخته و در بخش مسابقه سینمای ایران راه یافت. پنج فیلم سینمایی با موضوع دفاع مقدس ساخته شد و در این میان  یک فیلم با موضوع جنگ غزه تولید شد.


امسال پنج فیلم سینمایی با موضوع جنگ توانست به بخش مسابقه سینمای ایران راه یابد. «برلین 7_» ، «خاک و مرجان» ، «غریبه»، «زیباتر از زندگی» و «دلتنگی‌های عاشقانه» فیلم‌هایی هستند که از دریچه نگاه فیلمساز به جنگ نزدیک شدند. دو فیلم در حوزه جنگ عراق تولید شده و دو فیلم با موضوع دفاع مقدس و درباره شهیدان این عرصه از جمله شهید علم الهدی و شهید مدق ساخته شده است.



امسال دو فیلم سینمایی «زیباتر از زندگی»  و «دلتنگی‌های عاشقانه» که در بخش مسابقه سینمای ایران راه یافتند درباره دو شهید دفاع مقدس به ترتیب شهید علم‌الهدی و شهید مدق هستند.


فیلم‌هایی که هر دو شخصیت محور است و امیدواریم فیلمسازان بتوانند حق مطلب را درباره این دو شهید بزرگوار ادا کنند زیرا در فیلم‌هایی که شخصیت محور است اگر فیلمساز آن‌گونه که باید به زندگی شهید نزدیک نشود و نتواند به درستی آن را به مخاطب بشناساند سوژه از دست رفته و به نوعی دستمالی شده و مخاطب که در این نوع فیلم‌ها با بیش از پیش در نظر گرفته شود نیز نمی‌تواند با فیلم ارتباط برقرار کرده و نهایتا سوژه از دست می‌رود.




«دلتنگی های عاشقانه» را رضا اعظمیان با محوریت داستان زندگی شهید مدق در جنوب کشور با حضور بازیگران مطرحی چون میترا حجار و محمدرضا فروتن جلوی دوربین برد. این فیلم توسط محمدرضا شرف‌الدین تهیه شده و در سکوت و بی‌خبری ساخته و به دفتر جشنواره ارایه شد.


«انسیه شاه حسینی» نیز کارگردانی که اکثر کارهایش درباره جنگ و دفاع مقدس است این بار زندگی شهید علم‌الهدی را سوژه اصلی «زیبا تر از زندگی» قرارداده است. شاه حسینی براساس تحقیق و پژوهش بر روی زندگی شهید ساخته  شده است  تازه ترین اثر خود در مقام کارگردان را با محوریت زندگی شهید علم الهدی با نام «زیباتر از زندگی » جلوی دوربین برد. صحنه‌های فیلم در جنوب کشور  در منطقه هویزه  جلوی دوربین رفت.


سال گذشته در جشنواره فیلم فجر تنها یک فیلم فیلم سینمایی «شور شیرین» با محوریت زندگی شهید کاوه توسط اردکانی ساخته و ارایه شد. این فیلم که قرار است به صورت یک مینی سریال ازیکی از شبکه‌های تلویزیونی پخش شود توانست در گروه سینمایی آزادی به  نمایش درآید و موفق شد مخاطب را با خود همراه کند.



امسال علاوه بر فیلم در حوزه دفاع مقدس، دو فیلم با موضوع جنگ عراق فیلم‌های سینمایی «غریبه» و «برلین 7-» خواهد بود.


حمید بهمنی که پیش از این تمام ساخته‌هایش درباره جنگ ایران و عراق بوده است این‌بار و در پنجمین اثر سینمایی خود به سراغ جنگ آمریکا و عراق رفته است . این فیلم درباره دختری به نام جولیا است که با تلاش هایش قصد دارد حقایقی را به کمک دوست خبرنگارش فاش کند فضای فیلم ضد آمریکایی است و  تحلیل حضور آمریکا در عراق مد نظر کارگردان است جولیا در ایام اربعین درگیر ماجرا و حقیقتی می‌شود.بخش اعظمی فیلمبرداری فیلم در ایران بوده و تنها برای فیلمبرداری بخش‌های فلاش بک داستان گروه عازم لبنان شدند.  این فیلم نامش به «گام شیدایی» تغییر یافته است. بهمنی در جشنواره بیست و نهم با فیلم  «گلوگاه شیطان» در جشنواره حاضر شد.




«برلین 7-» با موضوع تبعات جنگ عراق بر خانواده با حضور بازیگران سرشناس ایرانی از جمله مسعود رایگان و محسن زمانی به همراه بازیگران آلمانی در آلمان جلوی دوربین رفت. رامتین لوافی پور کارگردان خوشفکری است  که با اولین ساخته خود «آرام باش و تا هفت بشمار» توانست نظر جشنواره‌های خارجی را جلب کند دومین اثر کارگردان درامی ضد جنگ است.


«خاک و مرجان» ساخته مسعود اطیابی درباره جنگ افغانستان و تبعات جنگ بر خانواده‌ای افغانی است. بخش‌هایی از فیلم برای اولین بار در کابل جلوی دورین رفت و فیلمبرداری یک سکانس آن باقی مانده که به زودی جلوی دوربین می‌رود.


اطیابی سال گذشته نیز فیلم سینمایی «ریسمانی نزدیک‌تر از رگ» را در لبنان با موضوع بیداری اسلامی جلوی دوربین برد.


امسال در میان آثار ارایه شده به جشنواره فیلم فجر فیلم‌های دیگری در حوزه دفاع مقدس بوده است اما به دلیل کیفیت نامناسب در جشنواره حضور ندارند.


با نگاهی به فیلم‌های سال گذشته شاهد آثار متنوعی در حوزه جنگ بودیم  فیلم «ضد گلوله» که فردی مستاصل و کاملا بیگانه با جبهه و جنگ سوژه اصلی فیلم است که هرکاری می‌کند تا شهید شود ،فضای این فیلم با طنزی مناسب همراه بود  و توانست در زمان اکران مخاطب را نیز با خود همراه کند.


فیلم «بوسیدن روی ماه» درباره انتظار دو مادر شهید توسط اسعدیان ساخته شد و برپرده سینماها رفت فیلمی که جایش در سینمای ایران خالی بود.


فیلم «ملکه» ساخته باشه آهنگر فیلمی که سال گذشته در 13 بخش کاندیدای جایزه شد. فیلمی  پرقدرت و پرتوان درباره جنگ که  هنوز نتوانسته در وضعیت آشفته اکران نمایشی مناسب و در خور توجه بگیرد.


لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

پنج شنبه 21/10/1391 - 20:50 - 0 تشکر 583529

متوسلانی: جشنواره فیلم فجر در جهت ارتقاء سطح دانش مخاطبان حرکت کند


به گزارش خبرگزاری فارس، یک کارگردان سینما گفت: جشنواره فجر باید برای ارتقاء سطح دانش و بینش مخاطبان حرکت کند و به ذات و زبان سینما توجه داشته باشد و اولویت را به کسانی بدهد که الفبای سینما را می‌دانند و اصول را رعایت می‌کنند.


محمد متوسلانی کارگردان سینما در گفت و گو با روابط عمومی سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر گفت: اگر قرار است جشنواره‌ای برای ارتقاء سطح کیفی سینما برگزار شود، باید معیارهای صحیحی را به دست مخاطبان بدهیم و اگر بخواهد نظراتی خارج از محدوده فیلم و اصل سینما دخالت داده شود، منظور اصلی بیان نمی‌شود و به هدف اصلی نمی‌رسیم.


وی در ادامه افزود: جشنواره باید برای ارتقاء سطح دانش و بینش مخاطبان حرکت کند و به ذات و زبان سینما توجه داشته باشد و اولویت را به کسانی بدهد که الفبای سینما را می‌دانند و اصول را رعایت می‌کنند و قدمی به جلو برمی‌دارند.


این کارگردان همچنین گفت: متاسفانه بارها دیده شده این اصول از طرف داوران رعایت نشده است و نظرات سلیقه‌ای بر آن حاکم بوده است؛ به همین دلیل فیلم‌ها به خوبی در جشنواره دیده نمی‌شود.


وی همچنین خاطرنشان کرد: باید برنامه ریزی داشته باشیم تا جدولی که برای نمایش فیلم‌ها داده می‌شود تغییر نکند و نظم داشته باشد تا کیفیت جشنواره از نظر اجرایی بالا رود.


کارگردان فیلم «هر چی تو بخوای» در مورد بازار فیلم جشنواره نیز گفت: متاسفانه این بازار در سال‌های گذشته رونق خوبی نداشته است و فیلم‌های ایرانی از نظر نفوذ و نمایش در کشورهای دیگر کمتر خریداری شده است و بازدهی مالی نداشته است.


وی در ادامه گفت: متاسفانه این اتفاق که پخش کننده خارجی فیلم‌ها را بخرد و در کشورهای دیگر به نمایش درآورد بسیار کم بوده است. بازار فیلم نه تنها در جشنواره فیلم فجر بلکه در جشنواره‌های دیگر هم رونقی نداشته است اما من خود شاهد بودم در سینمای ترکیه با اینکه تولیدشان از ما کمتر است، هر ساله در این جشنواره‌ها فیلم‌های بیشتری فروخته می‌شود. در این بخش باید بازاریابی‌های قوی‌تری صورت گیرد تا بتوانیم رونقی برای جشنواره‌مان به ارمغان آوریم و حرفی برای گفتن در این زمینه داشته باشیم.


لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

پنج شنبه 21/10/1391 - 20:52 - 0 تشکر 583531

پایان آپارتمان‌نشینی فجرنشینان/ ایران روی پرده فجر سی‌ویکم


به گزارش خبرگزاری فارس، ضربان بخش گزینش فیلم‌های بلند ایرانی امسال هم مانند سال گذشته قوی‌تر از بخش‌های دیگر می‌تپید. علتش هم این است که در این بخش معیارهای گزینش هنری در نتیجه دقت به ارتباط گسترده مخاطبین با فیلم‌ها در نظر گرفته شده است.


پس از پایان داستان تکراری فیلم‌ها که اکثرا در یک آپارتمان و یا لوکیشن‌های محدود و بدون توجه به تنوع بصری و جذاب می‌گذشت، امسال ویترینی برای مخاطب علاقمند به سینما توسط هیئت انتخاب جشنواره چیده شده که بتواند گونه جغرافیایی فیلم را هم انتخاب کند.


امسال از میان 22 فیلم بخش مسابقه جشنواره نزدیک به 10 فیلم در تهران جلوی دوربین رفته است. سه فیلم در تهران و شمال کشور و تعدادی از فیلم‌ها مانند «روز روشن» حسین شهابی در خیابان‌های تهران می‌گذرد، اما مابقی فیلم‌ها در گستره ایران و برخی از آن‌ها در کشورهای خارجی جلوی دوربین رفت.


«آفتاب مهتاب زمین» علی قوی‌تن در یکی از روستاهای خراسان ساخته شد. «خسته نباشید» محسن قرایی و «گهواره‌ای برای مادر» پناه‌ بر خدا رضایی به ترتیب در کرمان و یزد جلوی دوربین رفت. «دلتنگی‌های عاشقانه» رضا اعظمیان و «زیباتر از زندگی» انسیه شاه‌حسینی به دلیل پرداختن فیلم‌ساز به مقوله دفاع مقدس در شهرهای جنوبی کشور از جمله هویزه و خوزستان جلوی دوربین رفت.


فیلم‌های «خاک و مرجان» سید مسود اطیابی، «برلین 7» رامتین لوافی و «غریبه» حمید بهمنی، سه فیلمی است که در کشورهای چون افغانستان، آلمان و لبنان جلوی دوربین رفتند.


بر اساس این گزارش، گستره جغرافیایی باعث می‌شود مخاطب به خوبی با فرهنگ و آداب و رسوم آن بخش از ایران همچنین فضای اجتماعی خارج از ایران آشنا شود.


اولین فرصت پس از سال‌ها، امسال شکل گرفته که فیلم‌ها در گستره جغرافیایی ایران جلوی دوربین رفته و مخاطب با فرهنگ و آداب و رسوم آن منطقه به واسطه انتخاب درست و تنوع نگاه فیلم‌ساز باعث جذابیت بصری بیشتر در آثار امسال خواهد بود.


تا پیش از این فیلم‌های سینمایی اکثرا در تهران و در طبقه‌ای خاص می‌گذشت و رفتار و منش برخی از پرسوناژها در فیلم‌ها با مخاطب تهران نیز ارتباط برقرار نمی‌کرد و تنها قشر خاصی از مردم با این نوع روابط آشنا بودند اما اکثریت مخاطبین با این فیلم‌ها ارتباط برقرار نمی‌کردند. امسال با دقت نظر هیئت انتخاب و سیاستگذاری صورت گرفته در تولید و توجه فیلم‌سازان به گستره ایران و بین‌الملل می‌توان توقع داشت فیلم‌ها با مخاطب ارتباط بیشتری برقرار نماید.


سالهاست اکران فیلم‌های جشنواره فجر در استان‌های مختلف صورت می‌گیرد اما تنها فیلم‌هایی به نمایش درمی‌آمد که در شهر تهران و یا در شمال کشور می‌گذشت اما امسال بیش از ده فیلم در خارج از گستره تهران در شهرهای جنوبی، مرکزی و کویری کشور تصویربرداری شده و همین امر باعث می‌شود مخاطب شهرستانی نیز اقبال بیشتری به سینما داشته باشد؛ وقتی خود را و روابط اجتماعی‌شان را در آثار سینمایی ببیند.


جشنواره فیلم فجر همیشه عنوان می‌شود جشنواره ملی و در ایام فجر برگزار می‌شود، این بار فجر با تنوعی که در آثارش دیده می‌شود می‌تواند مخاطب تهرانی و شهرستانی را با خود همراه کند و با این تجربه گری‌های نوجویانه فیلم‌سازان که امسال در سینمای ایران شاهد آن هستیم می‌توان امیدوار بود مخاطب بار دیگر با سینما آشتی کند.


لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

پنج شنبه 21/10/1391 - 20:53 - 0 تشکر 583533



انتقادات فراستی از نحوه انتخاب فیلم‌های جشنواره فجر


«مسعود فراستی» کارشناس و منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فارس درباره نحوه انتخاب فیلم‌ها گفت: به نظرم  اولین قدم در انتخاب فیلم‌ها مشکل وجود دارد ، من چند فیلم که در بخش مسابقه نیست را دیدم فیلم‌های خوبی هستند و مطلقا بحث کیفیت را ندارند اما به مسابقه راه نیافتند. البته این می تواند سلیقه هیئت انتخاب باشد و نباید حتما با سلیقه من همخوانی داشته باشد اما مسئله اینجاست که متر و معیار هیئت انتخاب چه بوده، روشن نیست.


فیلم‌های گرم واجتماعی در جشنواره حضور ندارد


وی در ادامه گفت: به نظرم می‌رسد یک موضع دفاعی به سمت خنثی‌‌سازی صورت گرفته است. هر فیلمی که گرم و اجتماعی باشد در جشنواره حضور نداشته باشد. این تفکر ، تفکر باج دادن به کسانی است که نه دغدغه سینما دارند و نه دغدغه  فرهنگ و  سینما را به شدت به سمت یک سینمای بی‌بو و بی‌خاصیت سوق می‌دهد که نه در شان مردم است، نه در شان نظام و  نه شان جشنواره است . این خطر به شدت وجود دارد به خصوص که بخش جنبی جشنواره حذف شده و ما نمی‌توانیم فیلم‌ها را در آن بخش ببینیم.


حذف بخش جنبی تصمیم نادرستی است


وی در ادامه تاکید کرد: حذف بخش جنبی از جشنواره فیلم فجر تصمیم به شدت نادرستی است و مخاطب و سینما را تضعیف می‌کند، همچنین مخاطب جشنواره را کم می‌کند . ما فیلم‌هایی که در بخش مسابقه راه نیافتند مثل سالهای گذشته باید در بخش جنبی می‌دیدیم و نظر می‌دادیم ، بحث می‌کردیم که در نهایت منجر به شکوفایی جشنواره می شد که متاسفانه این بخش حذف شده و تنها 22 فیلم باقی مانده که معلوم نیست با چه معیاری انتخاب شده است.


فراستی در ادامه با ابراز امیدواری برای بازگشت بخش جنبی به جشنواره گفت: امیدوارم دوستان بخش جنبی را به جشنواره بازگردانند تا فیلم‌هایی که در بخش مسابقه راه نیافتند به هر دلیلی که به عقیده من خیلی موجه نیست را در آن بخش ببینیم.


او در ادامه به فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» اشاره کرد و گفت: بعضی از  فیلم‌ها که از بخش مسابقه حذف شده  مانند فیلم آقای حجازی که من این فیلم را دیدم ، فیلم خوبی است  این نوع حذف کردن‌ها لطمه به جشنواره و به سینمای اجتماعی رو به جلویی که سینمای ما بسیار به آن احتیاج دارد، وارد می‌کند.  نداشتن چنین سینمایی با عنوان این که ما هیچ چیز ضد «ارزشی» نخواهیم داشت ، از موضع ترس و موضع متاسفانه باج دادن به کسانی است که «ارزش»‌ها برایشان بازی و دستاویز است و علیه سینمای ایران است تا اینجای کار چیزهایی که می‌بینم، خوشایند نیست.


حذف کردن‌ها عکس‌العمل غلط به بعضی از جناح‌ها است


وی در پاسخ به این سؤال که برای برون رفت از این وضعیت راهکاری ارایه دهید ،گفت: به عقیده من بخش جنبی باید اضافه شود و حداقل این است که بخشی باشد تا منتقدین در سینما میلاد فیلم‌های حذف شده از بخش مسابقه _ که تعدادشان کم نیست و بیش از بخش مسابقه است _ را بتوانند ببینند و نظر بدهند تا بتوانند به شکوفایی سینمای کشور کمک کنند. اینجور حذف کردن‌ها عکس‌العمل غلطی است به بعضی از جناح‌هایی که سیاسی کاری می‌کنند و فرهنگی هم نیستند و متاسفانه  ارزش‌‌ها هم برایشان بازی شده است.


لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

پنج شنبه 21/10/1391 - 20:56 - 0 تشکر 583536



اسامی مستندهای راه‌یافته به فجر سی و یکم اعلام شد


به گزارش خبرگزاری فارس، عناوین فیلم‌های مستند پذیرفته شده در بخش سینما حقیقت سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر اعلام شد.


هیئت انتخاب بخش سینما حقیقت سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر عناوین فیلم‌های مستند منتخب بخش سینما حقیقت این دوره جشنواره را به این ترتیب معرفی کرد:


«آخرین روزهای زمستان» به کارگردانی محمدحسین مهدویان به تهیه‌کنندگی حبیب اله والی‌نژاد.


«به نام آزادی» به کارگردانی سید محسن موسوی به تهیه‌کنندگی مرکز فرهنگی میثاق.


«پرندگان در سرزمین برف و آفتاب» به کارگردانی فرشاد افشین پور به تهیه‌کنندگی صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد.


«پسرانی با گوش‌های شکسته» به کارگردانی نیما شایقی به تهیه‌کنندگی سیامک شایقی.


«در جستجوی گمنامی» به کارگردانی علیرضا کرمی به تهیه‌کنندگی علیرضا کرمی- محمد فراهانی.


«رودخانه لیان» به کارگردانی رامتین بالف به تهیه‌کنندگی صدا و سیمای بوشهر.


«سووز» (شوش) به کارگردانی فرشاد اکتسابی به تهیه‌کنندگی عبدالحمید ارجمند.


«شما چه کسی هستید؟» به کارگردانی وحید چاووش به تهیه‌کنندگی وحید چاووش- مجید مروت‌پور.


«صندلی شماره 257» به کارگردانی محسن خان جهانی به تهیه‌کنندگی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.


«مشتی اسماعیل» به کارگردانی مهدی زمان پور کیاسری به تهیه‌کنندگی مهدی زمان پور کیاسری و سمیه زراعت کار.


«نغمه‌های محمدی» به کارگردانی شهرام علیدی، محمودرضا ثانی،‌ رضا ابیات و سیاوش ابراهیم زاده به تهیه‌کنندگی محمد علی حسین‌نژاد.


به گزارش روابط عمومی سی و یکمین جشنواره فیلم فجر، هیئتی متشکل از حسین ترابی، سعید ابوطالب، سلیم غفوری، وحید باقرزاده و احسان رجبی کار ارزیابی و انتخاب فیلم های مستند متقاضی حضور در جشنواره بین المللی فیلم فجر را بر عهده داشتند.


لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.