زلزله شروع می شود: فروش صدها هزار نسخه کتاب
12 اردیبهشت 1391 فاز اجرایی این طرح به ظاهر ملی کلید می خورد.، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی كتاب تهران کمک کرد تا کتاب ها در 4 غرفه ابوموسی، تنب بزرگ و كوچك و غرفه خلیج فارس به مخاطبان معرفی وعرضه شوند.
فروش کتابهای فجر در نمایشگاه کتاب و پس از آن تا قبل از شروع تبلیغات تلویزیونی یک میلیون و دویست هزار جلد بوده است. این همان پیش بینی فروردین ماه نویسنده است که پیش از انتشار صورت گرفته بود:
کتابهای فجر ظرف یک ماه آینده در سراسر ایران توزیع میگردد و فرهنگ خرید و مطالعه کتاب در جامعه ایران جان دوباره میگیرد و این است که به راستی زلزله در فرهنگ خرید کتابهای فجر؛ پسلرزههایی دارد که در روزنامه فروشی و فروشگاه های مواد غذایی، داروخانهها و کتاب فروشیها ایجاد نموده است.
کتاب های فجر چیست؟/ محوریت ایناگرام (تحلیل شخصیتی نه گانه) در کتاب ها
بنابر اخبار وبسایت شرکت راهبرد اقتصاد فردا[1] یا همان بانی طرح به ظاهر ملی فجر، کتابهای چهارگانه فجر با عناوین زیر و با قیمت 2000 تومان به دست مخاطب می رسد.
1- كتاب تیپ شخصیتی خود را بشناسید ؛ تیپ های ذهنی
2- كتاب تیپ شخصیتی خود را بشناسید ؛ تیپ های حركتی
3- كتاب تیپ شخصیتی خود را بشناسید ؛ تیپ های احساسی
4- كتاب علی (ع) به فرزند فاطمه (س) چه گفت؟
با توجه به عناوین کتاب های فوق به غیر از عنوان کتاب چهارم، هیچ نشانه ای از شعار " راه حـلی بـرای زنـدگی بهتـر و شـادتـر و استحـكام بنیـان خـانـواده "حداقل در عناوین دیده نمی شود و می بایست کمی در محتوای کتاب ها وارد شویم.
محتوای کتاب اول یا تیپ های ذهنی بنابر اخبار وبسایت فوق، ضمن آشنایی با هریک از سه تیپ شخصیتی، از تیپ های شخصیتی 9 گانه، چگونگی ارتباط موثرتر و شایسته تر با دیگران را یاد می گیری. با توانمندی ها و استعداهای خود آشنا می شویم و به نقاط ضعف و کاستی های خود آگاه تر می شویم.
در این کتاب به معرفی سه تیپ شخصیتی: دانش طلب ، عدالت طلب و تنوع طلب می پردازد وچـگونگی ارتباط موثر با هریك از این تیپ های شخصیتی ، و راه های رشد و بهبود آن تیپ شخصیتی را فرا می گیریم.[2]
در کتاب دوم یا تیپ های حركتی، به معرفی سه تیپ حرکتی، عالی طلب ، صلح طلب و قدرت طلب می پردازد. در این كتاب چـگونگی ارتباط موثر با هریك از این تیپ های شخصیتی ، و راه های رشد و بهبود آن تیپ شخصیتی را فرا می گیریم.[3]
در کتاب سوم نیز به بررسی سه تیپ شخصیتی دیگر با نام های مهر طلب ، ریاست طلب و هنر طلب می پردازد و نحوه تعامل با این تیپ شخصیت را بیان می کند.[4]
تا این جا، محتوای کتاب های سه گانه شخصیت شناسی طرح ملی فجر چیزی نبود جز آشنایی با تیپ های شخصیتی 9 گانه ای که خود وام دار از تفکرات منحرفی است که مورد حمایت صهیونیست است و در ادامه بحث به آن اشاره می شود.
کتاب چهارم یا همان علی (ع) به فرزند فاطمه (س) چه گفت؟، چیزی نیست جز احادیثی که هیچ ارتباط ظاهری و غیر ظاهری با سه گانه شخصیت شناسی ندارد و احتمالا منظور از شعار راه حـلی بـرای زنـدگی بهتـر و شـادتـر و استحـكام بنیـان خـانـواده، مطالعه همین کتاب بوده است که البته کمی بعید به نظر می رسد مؤلف به دنبال آن بوده باشد که به بهانه سه گانه شخصیت شناسی، بخواهد مخاطب را مجبور به خواندن کتاب چهارم کرده باشد.
حال جای این سؤال وجود دارد که چگونه این طرح به عنوان طرح ملی قلمداد شده است و چه آموزه مفیدی از نظر اسلامی و ملی بر آن مترتب است؟