در بحث ادله روایی ولایت فقیه خواهد آمد كه مراد از روات احادیث و سنت در این گونه روایات صرف ناقلان احادیث نیست بلكه مراد عالمانی است كه تفقّه در دین دارند و لطایف و اشارات و دقایق احادیث معصومان علیهم السلام را درك می كنند، و گرنه صرف نقل حدیث، مرجعیت و ولایت را در پی ندارد.3
قید مطلق را هم برای این آورده ایم تا بگوییم كه هر فقیهی نمی تواند صلاحیت ولایت بر جامعه اسلامی و اداره آن را داشته باشد؛ بلكه باید به همه ابعاد اسلام آگاه باشد. به عبارت دیگر باید در همه اصول و فروع، در عبادات و عقود و ایقاعات و احكام و سیاست اسلامی مجتهد باشد و به اصطلاح «مجتهد مطلق» باشد نه «مجتهد متجزی». حضرت آیت الله جوادی آملی در این خصوص می فرماید:
فقیه حاكم بر نظام اسلامى كه در عصر غیبت، مجرى و حافظ و مبیّن قرآن است، باید به تمام جوانب آن آگاه باشد. او باید علاوه بر شناخت احكام و معارف قرآن كریم، درباره انسان و جامعه اسلامى، روایات رسیده از عترت (علیهم السلام) را نیز به خوبى بررسى نماید و به شناختى كامل و جامع از احكام اسلام برسد. اگر شخصى برخى از مسائل اسلامى برایش حل نشده و خود نمى تواند آنها را عمیقا بررسى نماید، او ولى مسلمین نیست؛ یعنى نه «مرجع فتوا»ست و نه «مصدر ولایت»؛ نه مى تواند فتوا بدهد و نه مى تواند اسلام را به اجرا درآورد. فقیهى كه شعاع عملش همدوش شعاع فقه باشد و بتواند مسائل جدید و مستحدثه مسلمین را حل كند و آنها را بر اصول و فروع دین تطبیق دهد، او «مجتهد مطلقی» است كه در صورت واجد بودن شرایط دیگر، مى تواند مسؤولیت ولایت و مدیریت جامعه اسلامى را بپذیرد و از عهده آن برآید.4
--------------------------------------------------------------
1- الكافی طبع الإسلامیة، ج 1، ص 67
2- الكافی طبع الإسلامیة، ج 7، ص 412
3- حكومت اسلامی درسنامه اندیشه سیاسی اسلام، ص 187 و 188
4- ولایت فقیه ولایت فقاهت و عدالت، ص 137 و 138