• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 172)
دوشنبه 20/9/1391 - 22:55 -0 تشکر 578480
زنده نگه داشتن عاشورا از منظر آیت الله جوادی

بدون تردید، نهضتی که سید‌الشهدا(ع) با تقدیم خون پاک خویش، اهل بیت و یاران باوفایش به پا کرد، نهضتی جاودانه خواهد بود که در طول تاریخ تا روز قیامت استمرار خواهد یافت. با وجود این، برای زنده نگه‌داشتن این نهضت عظیم، راه‌هایی وجود دارد. نوشتار حاضر با تأکید بر دیدگاه‌های حضرت آیت‌الله جوادی آملی در این خصوص، متکفل بررسی آنهاست.

اهتمام به زیارت اربعین

اولین راه زنده نگه‌داشتن نهضت سیدالشهدا(ع)، اهتمام به زیارت اربعین است. امام حسن عسكری(ع) فرمودند: «نشانه‏های مؤمن و شیعه، پنج چیز است: اقامه نماز 51 ركعت، زیارت اربعین حسینی، انگشتر در دست راست‌كردن، سجده بر خاك و بلند گفتن بسم‌الله الرحمن الرحیم.» (تهذیب، جلد 6، ص 52)

مراد از نماز 51 ركعت، همان 17 ركعت نماز واجب روزانه به اضافه نمازهای نافله است كه جبران‏كننده نقص و ضعف نمازهای واجب است؛ بویژه اقامه نماز شب در سحر كه بسیار مفید است. نماز 51 ركعت به شكل مذكور از مختصات شیعیان و ارمغان معراج رسول‌خدا(ص) است. شاید سر ستودن نماز به وصف معراج مؤمن این باشد كه دستورش از معراج آمده است و نیز انسان را به معراج می‏برد.

موارد دیگری نیز كه در روایت یاد شده، همگی از مختصات شیعیان است؛ زیرا فقط شیعه است كه سجده بر خاك دارد و نیز غیرشیعه است كه یا بسم‌الله الرحمن الرحیم را نمی‏گویند یا آهسته تلفظ می‏كنند. همچنین شیعه است كه انگشتر به دست راست كردن و نیز زیارت اربعین حسینی را مستحب می‏داند.

مراد از زیارت اربعین، زیارت چهل مؤمن نیست؛ زیرا این مسأله اختصاص به شیعه ندارد و نیز «الف و لام» در كلمه «الاربعین» نشان می‏دهد مقصود امام عسكری(ع) اربعین معروف و معهود نزد مردم است؛ خلاف كلمه «اربعین» در بسیاری از روایات كه بدون «الف و لام» آمده است؛ مانند این روایت امام صادق(ع): «من حفظ من أحادیثنا أربعین حدیثاً بعثه الله یوم القیامه عالماً فقیهاً.» (کافی، ج 1، ص 49)

اهمیت زیارت اربعین، تنها به این نیست كه از نشانه‏های ایمان است، بلكه طبق این روایت در ردیف نمازهای واجب و مستحب قرار گرفته است. برپایه این روایت، همان‏گونه كه نماز ستون دین و شریعت است، زیارت اربعین و حادثه كربلا نیز ستون ولایت است.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 20/9/1391 - 22:55 - 0 تشکر 578482

به دیگر سخن، براساس فرموده رسول‌خدا(ص) عصاره رسالت نبوی(ص) قرآن و عترت است؛ «انى تارك فیكم الثقلین... كتاب‌الله و... عترتى اهل بیتى».(بحارالانوار، ج 89، ص13)عصاره كتاب الهی كه دین خداست، ستونی دارد كه نماز است و عصاره عترت نیز ستونش زیارت اربعین است كه این دو ستون در روایت امام عسكری(ع) در كنار هم ذكر شده است؛ اما مهم آن است كه دریابیم نماز و زیارت اربعین انسان را چگونه متدین می‏كنند.


هدف اساسی سالار شهیدان نیز تعلیم و تزكیه مردم بوده است و در این راه، هم از طریق بیان و بنان اقدام كرد و هم از راه بذل خون جگر كه جمع میان این راه‌ها از ویژگی‏های ممتاز آن حضرت‌(ع) است.


خلاصه آن كه رسالت رسول‌اكرم (ص) تعلیم كتاب و حكمت از یك‌سو و تزكیه نفوس مردم از سوی دیگر بود تا هم جاهلان را عالم نماید و هم گمراهان را هدایت كند و در نتیجه، جهل علمی و جهالت عملی را از جامعه جدا سازد. همین دو هدف در متن زیارت اربعین سالار شهیدان(ع) تعبیه شد؛ چنان‏كه منشأ ددمنشی منكران رسالت و دشمنان نبوت، حب دنیا و شیدایی زرق و برق آن بود و عامل مهم توحش منكران ولایت و دشمنان امامت نیز همان دلباختگی به دنیا بود كه در بخشی از زیارت اربعین به آن اشارت رفته است: «و تَغطْرَس و تَرَدی فى هوا.»

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 20/9/1391 - 22:56 - 0 تشکر 578483

گریه بر امام حسین(ع)


دومین راه زنده نگه داشتن نهضت امام حسین(ع)، گریه بر وی است. براساس نقلی معروف از حضرت سكینه(س) بالای بدن مطهر امام حسین(ع)، ایشان به این اصل كلی سفارش كردند كه هر حادثه تلخی پیشامد كرد، آن را بهانه كنید و برای من اشك بریزید: «أو سمعتم بغریب أو شهید فاندبونى؛ هرگاه داستان غریب یا شهیدی را شنیدید، برای مظلومیت من گریه كنید» (مستدرک الوسائل، ج 17، ص 26)؛ زیرا اگر امام حسین(ع) به خلافت می‏رسید، دیگر غریب یا شهیدی وجود نداشت.



بنابراین، اصل كلی این است كه هر حادثه تلخ و ناگواری را باید بهانه كرد و برای سالار شهیدان اشك ریخت؛ نه آن‏كه افراد داغدیده برای تسكین عواطف و احساسات خود آن حضرت(ع) را بهانه كنند و برای التیام زخم خویش اشك بریزند و ندبه نمایند و بین این دو گونه عزاداری فرق وافر است زیرا محصول یكی تعزیت برای حضرت امام حسین(ع) است و نتیجه دیگری تسلیت برای خود؛ هر چند ممكن است بهانه قرار دادن واقعه جانسوز كربلا هم بی‏اثر نباشد.


وجود مبارك سیدالشهدا(ع) فرمودند: «انا قتیل العبره» (بحارالانوار، ج 44، ص 280)؛ یعنی من كه به هدف اِحیای حق و نابودی باطل كشته شدم، باید عَبَرات داشته باشم؛ به به گزارش فرهنگ نیوز : طوری كه چشمان علاقه‏مندان به سالار شهیدان پر از اشك شود و آن اشك فراوان از شبكه چشم خارج گردد و به صورت انسان عبور كند تا عَبَرات بشود.


این سنت حسنه، آثار فراوانی دارد، از جمله این كه محبت اهل‌بیت(ع) در قلب شیعیان حضور پیدا می‏كند؛ آن‌گاه دوست امامان معصوم(س) هرگز فكر و راه و روش آنان را رها نمی‏كند؛ زیرا رهبری جوارح به دست و دل است و زمامداری قلب را محبت به عهده می‏گیرد و دلِ دوستان حسین بن‏علی‌(ع) جوارح را به صَوْب صراط مستقیم رهنمود می‏شود.


خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 20/9/1391 - 22:57 - 0 تشکر 578484

گرفتن خونبهای امام حسین(ع)


سومین راه زنده نگه داشتن نهضت سیدالشهدا(ع)، گرفتن خونبهای امام(ع) است. به باور آیت‌الله جوادی آملی، وظیفه شیعه این است كه عالم و عادل شود؛ یعنی خوبی‏ها را بشناسد و به آنها عمل كند و دستورهای دینی را نصب‏العین خود قرار دهد و با دشمنان دین بستیزد. در ایام سوگواری سالار شهیدان، دستور داده شده كه شیعیان در دیدار یكدیگر، دو جمله را بگویند: یكی جمله «اعظم الله اُجورنا و اُجوركم بمصابنا بالحسین(ع)» و دیگری عبارت «و جعلنا و ایاكم من الطالبین بثاره مع ولیه المهدی من آل محمد(ع)» (مفاتیح الجنان)


معنای جمله اول این است كه خدایا ما را در شمار عزاداران واقعی امام حسین(ع) به حساب آور كه اجر این مصیبت در نامه اعمال ما نیز ثبت و ضبط شود. معنای جمله دوم این است كه ما را جزو ادامه‏دهندگان راه آن حضرت(ع) قرار بده. «الطالبین بثاره»، یعنی توفیق گرفتن خونبهای آن حضرت(ع) را به ما عطا كن و این جزو شعارهای رسمی شیعه است.


در زیارت عاشورا به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بویژه به سالار شهیدان عرض می‏كنیم: با آنان كه تو با آنها اهل سازش بودی، سازش می‏كنیم و كسانی را كه با آنان در جنگ بودی، ما نیز با آنها در جنگیم؛ «انى سلم لمن سالمكم و حرب لمن حاربكم» (همان).

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

دوشنبه 20/9/1391 - 22:57 - 0 تشکر 578485

بنابراین، گریه برای سالار شهیدان ثواب فراوان دارد؛ ولی بخشی از برنامه امت اسلامی است. قسمت مهم‏تر رسالت امت، مسلح شدن و به جنگ دشمنان دین رفتن است كه احیانا شهادت، اسارت و جراحت را به همراه دارد. امروزه كه دشمن با تكنولوژی ماهواره و با قلم در صدد ضربه زدن به نظام اسلامی و مسلمانان است، باید دشمن و دشمنی را شناسایی كرد و با حكمت، موعظه حَسَن و جدال احسن تهاجم‏های فرهنگی وی را دفع نمود و از كیان اسلام دفاع كرد و اگر اجتهاد فرهنگی اثر نكرد، چاره‏ای جز جهاد نظامی همراه با روش سیاسی نیست.


بنابراین، وظیفه پیروان سالار شهیدان این است كه همراه گریه بر آن حضرت، دشمن خارجی و داخلی را بشناسند و با سلاح و صَلاح مناسب به جنگ او بروند و او را از پای درآورند.


منبع: کتاب شكوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی اثر حکیم متأله حضرت آیت‌الله جوادی آملی.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.