پیشنهادهای ارائهشده از سوی گروه برای کتاب سال اوّل متوسطهٔ یک به شرح زیر است:
1. ساختار
الف) ساختار فصول
با توجه به لزوم نوآوری و تغییرات بنیادی در کتاب، هم در شکل و هم در محتوا، لازم است ساختار کلّی درسها و فصلهای سه پایه بر اساس رویکردی ادبی باشد. پیشنهاد گروه تقسیم فصلها به انواع ادبی چون:
ادبیات حماسی شامل داستانهای شاهنامه، اشعار و داستانهای ادبیات پایداری ایران و جهان؛
ادبیات داستانی شامل داستان کوتاه و بلند، حکایت و لطیفه، فابل، رمان و...؛
ادبیات عرفانی شامل معرفی آثار نظم و نثر قدیم و جدید و شخصیتهای عرفانی؛
ادبیات تعلیمی شامل معرفی مهمترین نوشتههای تعلیمی و آموزشی چون قابوسنامه و گلستان؛
ادبیات دینی شامل معرفی گونههای دینی مثل نعت، مدح، رثا؛
ادبیات مردمی شامل ضربالمثل، افسانه، داستان امثال، متلها، بومیسرود، چیستان، اساطیر؛
ادبیات غنایی شامل غزلهای عاشقانه، قصیدهٔ توصیفی، مثنویهای غنایی، نامههای دوستانه؛
ادبیات تطبیقی شامل ادبیات تطبیقی ایران و جهان، نمونههای تأثیر آثار جهانی از ادبیات ایران؛
ب) ساختار هر درس
معرفی کوتاه و کلی درس با اشاره به موضوع، قالب و هدف درس و معرفی کوتاه نویسنده و شاعر یا متن انتخابی و نکات ضروری دیگر.
متن انتخابی
توضیحات واژگانی، معنایی، ادبی
نکات دستوری، املایی، ادبی، سبکی، زبانی
خودآزمایی و تمرینها در چند بخش: تمرینهای واژگانی (مثل همخانواده، کلمات متشابه، متضاد، مترادف)، تمرینهای درک مطلب، تمرینهای نگارشی، تمرینهای زبانی و دستوری، تمرینهای شفاهی و بیانی.
متن خواندنی آزاد
حفظ کردن شعر، جملههای معروف، ضربالمثل، حدیث، آیه، جملات بزرگان
چند نکته دربارهٔ ساختار کتابها:
نکات دستوری و املایی و ادبی و سبکی و زبانی با توجه به محتوای درس و از درون آن انتخاب شود.
آموزشها و تمرینهای اصلی و اساسی در «کتاب درس» و توالی تمرینها و تثبیت آنها در «کتاب کار» باشد.
کتابهای ادبیات فارسی بهترین فرصتهای مطالعه برای دانشآموزان سراسر کشور است. ممکن است دانشآموزی در تمام سال فرصت یا امکان مطالعهٔ کتاب دیگری را نداشته باشد؛ ازاینرو، ارائهٔ متون برانگیزاننده و جذاب ادبی نه تنها نیازهای مطالعاتی آنان را تأمین میکند، بلکه موجب گرایش و اشتیاق آنان به آثار ادبی برجسته نیز میشود. پیشنهاد میشود برای ایجاد فرصت برابر مطالعاتی و عدالت آموزشی، استثنائاً کتابهای فارسی با حجمی بیشتر (دو برابر) چاپ شود و بخشهایی فقط برای مطالعه و درس کمکی در کنار درس اصلی در نظر گرفته شود. این شیوه در کتابهای درسی دیگر کشورها سابقه دارد.