با سلام
چندی پیش در رابطه با موضوعی با سوالی مواجه شدم که نهایت امر برای حل آن آزمونی رو یافتم که طبق مستندات زیر میتونه خیلی چیزا رو پیش بینی کنه و برای اصغر بقال سر کوچه تا استاد دانشگاه و اونایی که میخواهن بله و خیر بگن، مفیده، .
لذا توجهتون رو به مطالب ذیل جلب میکنم .
ضمنا متشکر میشم اگه کسی بتونه در رابطه با سوال قبلیم نیز کمکی بکنه .
مؤلفههای هوش هیجانی-اجتماعی به عنوان پیشبینی کننده های سلامت روان
دکتر لادن فتی*
استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران
دکتر فرشته موتابی
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
شیما شکیبا
دانشجوی دکترای روانشناسی بالینی،دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
دکتر عصمت باروتی
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
در افرادی که در پرسشنامه سلامت عمومی نمره بالاتر از نقطه برش داشتند،مولفهء تحمل استرس پیشبینیکنندهء سلامت روانی عمومی،مؤلفههای کنترل تکانه و مسئولیتپذیری پیشبینیکنندهء نشانههای جسمی،مؤلفههای خوشبینی و واقعیتسنجی پیشبینیکنندهء کارکرد اجتماعی و مؤلفهء شادکامی پیشبینیکنندهء علائم اضطراب،افسردگی و سلامت روان به طور کلی بودند.نتایج این پژوهش همچنین نشان داد در افرادی که سلامت روانی عمومی بیشتری دارند مؤلفهء تحمل استرس پیشبینیکنندهء کلیه ابعاد بهداشت روان است و علاوه بر این،مؤلفهء کنترل تکانه پیشبینیکنندهء علائم اضطراب،مؤلفهء شادکامی پیشبینی کنندهء علائم افسردگی،واقعیتسنجی پیشبینیکنندهء نشانههای جسمی و سلامت روان به طور کلی بودند.به طور کلی نتایج این پژوهش نشان میدهد که هوش هیجانی-اجتماعی،پیشبینیکننده معنادار سلامت روان عمومی است.این نتایج حاکی از این بودند که ارتقاء هوش هیجانی بهویژه مهارتهای مدیریت استرس،مدیریت خلق،و مهارتهای سازگاری باعث افزایش سلامت روانی میشود. همچنین پیشبینیکنندههای سلامت روانی عمومی در افراد با سلامت روان بیشتر نسبت به افراد با سلامت روان کمتر متفاوت است.به این ترتیب به نظر میرسد به منظور دستیابی به حداکثر اثربخشی ممکن،باید برنامههای ارتقاء هوش هیجانی متفاوتی برای افراد با سطوح مختلف سلامت روان طراحی شود.
رابطه تیپهای روانشناختی و هوش هیجانی-اجتماعی: نکاتی کاربردی درباره ارتقای هوش هیجانی
The correlation of Psychological Types and Emotinal-Social Intelligence(ESI):impliction for ESI enhancement.
شیما شکیبا:دانشجوی دکترای روانشناسی،دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
دکتر لادن فتی:استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران
دکتر علی اصغر اصغرنژاد فرید:استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده:
هدف این پژوهش تعیین رابطه تیپهای روانشناختی و هوش هیجانی-اجتماعی در نمونهای از کارمندان ستادی دانشگاهی در تهران به منظور شناسایی مولفههای لازم برای انجام مداخلات ارتقای بهداشت روان بود.از 159 داوطلب(113 زن و 46 مرد) خواسته شد به تیپنمای مایرز-بریگز(1998)و پرسشنامه هوشبهر هیجانی بار-آن(1997)پاسخ دهند.یافتهها نشاندهنده ارتباط مثبت و معنادار هوش هیجانی-اجتماعی به ترتیب ارتباط منفی معناداری با ترجیحهای روانشناختی درونگرایی،فکری و قضاوتی بودن و ارتباط مثبت معناداری با ترجیح روانشناختی حسی بودن داشتند.همچنین،مولفه بین فردی ارتباط منفی معناداری با ترجیح روانشناختی درونگرایی داشت.مولفههای مدیریت استرس و خلق عمومی نیز در مدلهای مشابهی به ترتیب ارتباط منفی معناداری با ترجیحهای روانشناختی درونگرایی و فکری بودن داشتند.به بیان دیگر ترجیحهای روانشناختی درونگرایی و فکری بودن با کاهش هوش هیجانی-اجتماعی رابطه دارند.نتایج این پژوهش تائیدکننده ضرورت تعدیل برنامههای ارتقای هوش هیجانی-اجتماعی بر اساس تیپها و ترجیحهای روانشناختی افراد است.
عنوان مقاله: رابطه هوش هیجانی و مؤلفه های آن با پیشرفت گرایی شغلی در بین کارگران کارخانجات و صنایع (32 صفحه)
نویسنده : گل پرور، محسن
نویسنده : آقایی، اصغر
نویسنده : خاکسار، فخری
ابزارهای مورد استفاده در پژوهش پرسشنامه هوش هیجانی بار-اون 1 و پرسشنامه پیشرفت شغلی کوئین دام 2 (2005)بوده است.پرسشنامه پیشرفت شغلی اولینبار برای این پژوهش ترجمه و آماده شده است.شواهد مربوط به پایایی دو پرسشنامه فوق در این پژوهش بررسی شد که شواهد آن بدین شرح است:آلفای کرونباخ برای زیرمقیاسهای پرسشنامه هوش هیجانی از 497/0 (برای زیرمقیاس خودابرازی)تا 745/0(برای مسؤولیتپذیری اجتماعی) در نوسان بود.همچنین آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 936/0 به دست آمد. ضریب بازآزمایی زیرمقیاسها از 547/0(برای زیرمقیاس انعطافپذیری) تا 834/0(برای زیرمقیاس همدلی)در نوسان و برای کل پرسشنامه 854/0 بهدست آمد.آلفای کرونباخ پرسشنامه پیشرفت شغلی 844/0 و ضریب بازآزمایی آن 829/0 به دست آمد.فرضیههای مبنی بر وجود رابطه بین هوش هیجانی و مؤلفههای آن با پیشرفت شغلی، همچنین مبنی بر اینکه ترکیبی از مؤلفههای هوش هیجانی قادر به پیشرفت شغلی روابط یکسویه و معین وجود دارد مطرح و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و تحلیل معادلات ساختاری بررسی و تحلیل شد.شواهد به دست آمده حاکی از آن بود که بین تمامی مؤلفههای هوش هیجانی و پیشرفت شغلی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد(ضرایب همبستگی از 259/0 برای کنترل تکانش تا 571/0 برای خوشبینی در نوسان و در سطح 001/0 P معنادار بوده است).نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که از بین مؤلفههای هوش هیجانی خوشبینی، مسؤولیتپذیری اجتماعی، خودابرازی، همدلی و تحمل فشار روانی قادر به پیشبینی معنادار پیشرفت شغلی هستند.تحلیل معادلات ساختاری نیز نشان داد صرفا خوشبینی، مسؤولیتپذیری اجتماعی، همدلی و خودابرازی دارای مسیرهای یکسویه و معین با پیشرفت شغلی هستند.
کلید واژهها:هوش هیجانی، حل مسأله، شادمانی، استقلال، تحمل فشار روانی، خودشکوفایی، خودآگاهی هیجانی، واقعگرایی، روابط بینفردی، خوشبینی، عزت نفس کنترل تکانش، انعطافپذیری، مسؤولیتپذیری اجتماعی، همدلی، خودابزاری، پیشرفت شغلی.