• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
مقاومت اسلامی (بازدید: 623)
يکشنبه 12/9/1391 - 20:3 -0 تشکر 577155
آشنایی با جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)

منبع: http://www.daneshju.ir/forum/f344/t113621.html

معرفی جنش حماس:

حماس نام اختصاری ‹حركت المقامة الاسلامیه› بوده كه جنبی مردمی و ملی است و تلاش می كند زمینه آزادی ملت فلسطین را از ظلم وجود و همچنین آزاد سازی سرزمین غصب شده و مقابله با طرح صهیونیستی برخوردار از حمایتهای نیروهای استكبار فراهم آورد.
حماس یك جنبش جهادی به معنای فرایر كلمه و بخشی از فرآیند نهضت اسلامی است. حماس یك جنبش مردمی و به تعبیری عملی عبارت از جریان گسترده مردمی است و ریشه در آحاد مردم فلسطین و امت اسلامی دارد.
این جنبش عقاید و مبنای اسلامی را اصلی ثابت برای هر تلاشی علیه دشمن می داند. دشمنی كه با مبانی اعتقادی پرچمدار مبارزه با همه حركتها و طرح بیدارگری است. جنبش حماس همه كسانی را كه به اصول جنبش معتقد بوده و آماده پذیرش پیامدهای درگیری و مقابله با طرح صهیونیسم باشند، در صفوف خود جای می دهد.
استراژدی جنبش مقاوت اسلامی حماس در رابطه با فلسطین در میثاق حماس منعكس شده است. در این میثاق آمده است سرزمین موقوفه اسلامی بر نسل های مسلمان تا روز قیامت است و چشم پوشی از تمام یا قسمتی از آن در دست نمی باشد و این امر در دست هیچ كشوری نیست. یا تمامی پادشاهان و رؤسای كشورها و هیچ سازمان یا تمامی سازمانهای فلسطینی و یا عربی چنین حقی را ندارند. حماس راه حلهای مسالمت آمیز و اقدامات و كنفرانسهای بین المللی را در تعارض با جنبش و ا دست دادن هر قسمت از فلسطین را از دست دادن قسمتی از دین می داند.

يکشنبه 12/9/1391 - 20:4 - 0 تشکر 577156



شعار جنب حماس:

همان شعاری است كه گروه اخوان المسلمین بر افراشته اند. هدف آن الله و رسول خدا ربر و قرآن قانون است و جهاد روش آن است و مردن در راه خدا عالیترین آرمان آن می باشد.

آرم جنبش حماس:

متشكل از عكسی از گنبد الصخره در وسط كه نقشه كوچكی از فلسطین بر بالای آن قرار دارد و پرچم های قوسی شكل فلسطین كه گنبد را در برگرفته اند به گونه ای رسم شده اند كه انگار آنرا در آغوش گرفته اند. بر پرچم سمت راست عبارت‹لا اله الا الله› و بر پرچم سمت چپی عبارت‹محمد رسول الله› نوشته شده است. در قسمت زیرین گنبد عكس دو شمشیر به شكل ضربدر جای دارد و چارچوب زیرین قبه را تشكیل می دهندو كلمه فلسطین در بخش زیرین تقاطع دو شمشیر حك شده است و عبارت حركة المقاومة الاسلامیه-حماس- نیز در زیر آرم و بروی نواری نوشته شده است.
ناگفته پیداست كه عكس مسجد و عبارت لا اله الا الله و محمد رسول الله سمبلی از اسلامیت مسئله فلسطین بوده و ژرفای اعتقادی آنرا نشان می دهد. در حالی كه خود نقشه مبین موضع اصولی و ثابت جنبش حماس در قبال درگیری موجود با صهیونیست ها بوده و اینكه هدف غایی این درگیری همانا آزاد سازی كل فلسطین با مرزهای مشخص شده در قیومیت از لوث اشغالگری و نیز بیانگر مخالفت جنبش با محدودسازی آرمان فلسطین در محدوده سرزمین های اشغالی 1948 می باشد و اما دو شمشیر كه چون همیشه در اندیشه عربی نشانگر توان و پاكی است.

يکشنبه 12/9/1391 - 20:5 - 0 تشکر 577157

تاریخچه جنبش حماس:

حماس در اواخر دسامبر 1987 و اوائل ژانویه 1988 از دل گروه اخوان المسلمین برآمده است. سوابق اخوان المسلمین در فلسطین بر حسب تحولات سیاسی-اجتماعی و نظامی به چهار مرحله تقسیم می شود.
1.دوران رستاخیز و آشكار شدن یك گروه مذهبی-سیاسی در كشور مصر و سپس اعلام موجودیت در دهه 30 برای اولین بار در مناطق نوار غزه فلسطین به عنوان اخوان المسلمین. اخوان المسلمین طی دهه های 30 و 40 از مبارزات سیاسی و جهاد گرانه (نظامی) علیه اشغالگری اسرائیل برخوردار بود.
2. در دهه 50 باروی كارآمدن تاصر در مصر از مبارزات سیاسی و نظامی اخوان المسلمین در فلسطین كاسته شد به طوری كه فعالیت های آشكار سیاسی آنان به خود جنبه زیر زمینی و مخفی گرفت در این مرحله با سیطره فضای ملی گرایی، عده ای از سران اخوان المسلمین مانند صلاح خلف(ابوایاد)، یا سر عرفات (ابو عماد) و خلیل الوزیر (ابوجهاد) جدا شده و جنبش ملی گرای فلسطینی فتح را به راه انداختند.
3.با مطرح شدن فتح و سپس با پیدایش دیگر گروههای ملی و چپ گرای فلسطینی در دهه 60 به همراه آغاز مبارزات سیاسی و نظامی آنان علیه اسرائیل به دریج سازمان اخوان المسلمین در فلسطین اشغالی 1967(در نوار غزه و كرانه باختری رود اردن) فعالیت های سیاسی و مبارزاتی خود را از دست داد و طی دو دهه 60 و 70 فقط به جنبه های مذهبی و دینی توجه نمود. در این زمینه اخوان المسلمین به حدی در امور مذهبی بدون سیاست و بدون مبارزه علیه اسرائیل زیاده روی نمود كه برای آسیب نرسیدن به مؤسسات اسلامی و یا برای تعطیل نشدن چنین مراكزی از سوی مقامات امنیتی اسرائیل به اخذ مجوز قانونی تن داد. از این رو رسما ساختار تشكیلاتی اخوان المسلمین با توجه به مجوز قانونی از طرف اسرائیل دست نخورده ماند. اما هر گونه فعالیت سیاسی و مبارزاتی در داخل سرزمین اشغالی به كنار گذاشته شد. در اواخر دهه 70 پیروزی انقلاب اسلامی در ایران تأثیر به سزایی در دوران تشكیلات اخوان المسلمین به لحاظ تحول فكری- سیاسی بر جای گذاشت. چنین تحولی منجر به پیدایش سازمان جهاد اسلامی فلسطین گردید.
4. با بروز قیام ملت مسلمان فلسطین (انتفاضه) در اواخر دهه80 (1987)، اخوان المسلمین مواجه با موج مبارزاتی ملت فلسطین گردید. در شرایط انتفاضه چون اخوان المسلمین همسو با جریانات ستیز و مبارزه مردم فلسطین(انتفاضه) نمی گردید، دیگر رقبای گروهی و سازمان های فلسطینی چون ساف، جهاد اسلامی و ... عرصه سیاسی- اجتماعی فلسطین را به خود اختصاص دادند. از این رو با توجه به شرایط انتفاضه، اخوان المسلمین، جنبش مقاومت اسلامی(حماس) را رسماً اعلام نمود.
حماس در بدو تولد جز چند عضو بازداشت شده در زندانهای اسرائیل نداشت.در همان جا تعدادی از فعالان جنبش فتح رویكردی اسلامی پیدا كرده و جماعت اسلامی را در زندان تشكیل دادند. در پایان سال 1988 اسرائیل حدود بیست و یك تن از رهبران و كادرهای حماس از جمله دكتر عبدالعزیز الرنتیسی و ابراهیم الیازوری و صلاحه الشحاده را بازداشت كرد كه سه تن از آنها جزء بنیان گذاران این جنبش محسوب می شدند. جنبش حماس هنوز این ضربه را پشت سر مگذاشته بود كه در نیمه دوم سال 1989 دومین ضربه وارد شد و دویست و شصت تن ا زبهترین كادرها و رهبران این جنبش و در راًس آنها شیخ احمد یاسین بازداشت شدند. شیخ یاسین به حبس ابد محكوم شد و تا پس از عملیات ترور خالد مشعل در زندان بود.این ضربه برای حماس كه هنوز پایگاه توده ای گسترده ای نداشت ضربه سنگینی محسوب می شد.

يکشنبه 12/9/1391 - 20:8 - 0 تشکر 577158


شاخه نظامی جنبش حماس:


پس از دستگیری گسترده اعضای اصلی و رهبران جنبش حماس در سال 1989،مسئول دفتر سیاسی جنبش (موسی ابو مرزوق) كه تا آن زمان چندان شناخته شده نبود، مجبور شد به غزه برود و پیكره سازمانی جنبش را در آنجا بازسازی كند. در همان جا بود كه شاخه نظامی جنبش حماس تحت عنوان « گردانهای شهید عزالدین قسام» متولد شد. از این مرحله به بعد رویارویی جنبش حماس با نیروهای اسرائیلی، رنگ خشونت بیشتری به خود گرفت و بر خلاف رویكردهای سازمان آزادی بخش، از سنگ به كارد و سرانجام به گلوله و بمب و انفجارها نزدیك شد. سال 1990 رویارویی همه جانبه این روه آغاز شد و ناگهان هزار و سیصد تن از گادرها و رهبران این جنبش- نسلهای ال و دوم و سوم- در كرانه باختری و غزه دستگیر شدند. رفته رفته جنبش حماس با شهدا و بازداشت كنندگان توانست پایگاه مردمی گسترده ای پیدا كند و از مساجد، دانشگاه ها و مدارس، جوانان تازه نفس به این گروه ملح شدند كه در آینده رهبران جدیدی را شكل داده و توانستند این جنبش را به پیش برند.

يکشنبه 12/9/1391 - 20:9 - 0 تشکر 577159



اسلو و انتفاضه اقصی:

مرحله اسلو به رقم كاهش تعداد بازداشت شدگان به ویژه در نیمه اول روند صلح و به طور خاص پس از سل 1996 برای حماس مرحله ای سخت تر بود. زیرا اقدام نظامی از یك طرف به خاطر رویارویی با دولت فلسطین و از طرف دیگر به خاطر تصمیم آرامش درونی بدون اینكه پرچم مقاومت كاملا نیمه افراشته ماند كاهش پیدا كرده بود. در این مرحله، هواداری از جنبش حماس همچنان رو به گسترش بود. علت این موضوع از یك طرف به ادغام جنبش فتح در دولت فلسطین و از طرف دیگر به عقلانیت حماس بر می گشت كه با وجود دستگیری تعدادی از فعالان نظامی این گروه توسط دولت فلسطین، این جنبش به روند رویارویی با دولت فلسطین كشیده نشد. طی این مرحله تعدادی زیاد از بازداشتی ها آزاد شدند كه در راًس آنها رهبران بزرگ این جنبش قرار داشتند و بعضی نیز از زندانهای اسرائیل درآمده و به زندانهای دولت فلسطین افتادند، مثل عبد العزیز الرنتیسی و محمود الزهار و ابراهیم المقاده و ...
بزرگترین شانس جنبش حماس در خلال انتفاضه اقصی آشكار شد كه تقریباً فلسطینی ها پیرامون مقاومت و مبارزه مسلحانه تا عملیات شهادت طلبانه به یك اجماع رسیدند و از این بابت حماس پایگاه مستحكمی در جامعه فلسطین به دست آورد. طی این دوره اسرائیلی ها از هیچ راه كاری برای تعقیب یا ترور یا بازداشت اعضای حماس و حتی تخریب خانه های آنان فروگذار نكردند. 

يکشنبه 12/9/1391 - 20:12 - 0 تشکر 577160

ترور رهبران حماس:

پس از آنكه كرانه باختری رهبران آشكار خود را در پی ترور و یا بازداشت ها از دست داد، غزه با تعدادی از رهبران سیاسی و سخنگویانی كه در رسانه ها بهاظهار نظر می پرداختند، جایگاهی مفاوت یافت. حال آنكه بخش اعظم برخوردهای نظامی در كرانه باختری تمركز داشت، با وجود این تفاوت، گروه هایی چون حماس و دیگران توانستند بارها دست به انجام عملیات نظامی برجسته ای بزنند.از آن پس بود كه زنجیره ای از ترورها شروع شد تا به شیخ احمد یاسین و به فاصله كمی به عبد العزیز الرنتیسی رسید.(2004 م) به گونه ای كه آینده حماس را طی مراحل بعدی در معرض یك علامت استفهام قرار داد. 

يکشنبه 12/9/1391 - 20:13 - 0 تشکر 577161

آخرین تحولات فلسطین اشغالی:


پس از برگزاری انتخابات پارلمانی فلسطین در سال 2006 كه حماس توانست اكثریت كرسی ه را به دست آورد مردم فلسطین شاهد دولت از سوی این جنبش بودند.
به دنبال این پیروزی و حمایت مردم از جنبش حماس و شكست فتح به عنوان سازمان طرفدار محمود عباس و بازمانده از دوران عرفات، اروپا و آمریكا با اعمال تحریم های ا قتصادی ، تهدید كردند كه دولت حماس به رهبری اسماعیل هنیه باید رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد. در غیر این صورت كمكهای اقتصادی چند میلیارد دلاری خود را به فلسطین قطع خواهند كرد. دولت حماس با مقاومت در برابر این اصل كه هرگز رژیم صهیونیستی را به رسمیت نخواهد شناخت به مقابله با آنها و رژیم صهیونیستی پرداخت. در این میان محمود عباس (ابو مازن) رئیس تشكیلات خود گردان فلسطین خواستار تن دادن دولت هنیه به رفراندوم معروف دو دولت در یك سرزمین شد. اما حماس این مسئله را نپذیرفت. تا آن كه صهیونیست ها چندین عضو حماس را ربودند و به كشتار مردم فلسطین و رهبران آن ادامه دادند. در این هنگام پس از آنكه حماس یك سرباز اسرائیلی را به گروگان گرفت، فشار صهیونیستها علیه حماس بالا گرفت.
حزب الله لبنان در این هنگام دو سرباز اسرائیلی را در مناطق اشغالی جنوب لبنان به اسارت گرفتن و جنگ 33 روزه لبنان آغاز گردید كه رژیم صهیونسیتی در دست یابی به اهداف خود ناكام ماند. پس از آن صهیونیستها نیروهای فتح شاخه ابومازن را تجهیز و تحریك به كشتار نیروهای حماس و مردم فلسطین نمودند و اعضای حماس حتی خالد مشعل را محكوم به ترور كردند. اما پس از چند هفته با پذیرش دولت ائتلافی و كبنه آشتی ملی میان آنها فروكش كرد. 

يکشنبه 12/9/1391 - 20:14 - 0 تشکر 577162

نگرش‌ها، باورها و منشور حماس


برخی بر این باورند كه دو نگرش حماس «ناسیونالیسم فلسطینی» و «بنیادگرایی اسلامی» درهم‌‌آمیخته است. این گروه خود را به «نابودی اسرائیل»، «هویت صهیونیستی» و «جایگزینی حكومت خودگردان فلسطین با یك دولت اسلامی» و «افراشتن بیرق الله در وجب به وجب فلسطین» متعهد می‌داند.این جنبش فلسطین را سرزمین اسلامی می‌داند كه از سوی غیرمسلمانان به اشغال درآمده است.

حماس، «جهاد» را تنها راه‌حل مساله فلسطین می‌داند. همچنین خارج ساختن فلسطین از كنترل اسرائیل را وظیفه مذهبی تمام مسلمانان می‌داند. حماس، برخلاف سازمان آزادیبخش فلسطین (plo) كه در سال 1988 اسرائیل را به رسمیت شناخت، نه‌تنها مخالف مشروعیت این رژیم است بلكه خواهان نابودی آن و مخالف ماهیت وجودی اسرائیل است.

حماس معتقد به تشكیل دولتی ا سلامی و پیاده‌ساختن تمام ابعاد اسلام و تمام جوانب زندگی است. جنبش مقاومت همچنین علاوه بر اینكه مقاومت را وظیفه یك‌یك مسلمین می‌داند، معتقد به نقش‌‌‌های انقلابی برای تمام افراد جامعه اعم از زن و مرد، معلم و دانشجو و غیره است.


الف) فعالیت‌ها و اقدامات رفاهی حماس


از جمله دلایل معروفیت و حسن شهرت حماس در فلسطین اقدامات رفاهی و خدمات اجتماعی است كه ارائه می‌‌دهد. حماس از بدو تاسیس خود در سال 1987، اقدامات گسترده اجتماعی، سیاسی و حتی نظامی انجام داده است.

از جمله آنها می‌توان به ساخت مدارس و بیمارستان‌ها اشاره كرد. بخشی از بودجه سالانه تقریبا 70 میلیون دلاری حماس صرف اقدامات ذیل می‌شود: بسط شبكه خدمات اجتماعی، اجرای برنامه‌های آموزشی و رفاهی، تامین مدارس و یتیم‌خانه‌ها و مساجد، كلینیك‌های بهداشتی، مكان‌های اطعام فقرا و مكان‌های ورزشی؛چنانكه یك دانشمند یهودی به‌نام «روون پاز» معتقد است: «تقریبا 90 درصد كار جنبش مقاومت در فعالیت‌های اجتماعی، رفاهی، فرهنگی و آموزشی خلاصه می‌شود.»

در واقع، با فراهم‌آوردن این اقدامات و فعالیت‌هاست كه حماس موفق شده تا در میان مردم محبوبیت كسب كرده و وفاداری سیاسی مردم را به دست آورد. این جنبش همچنین كمك‌های مالی و بورسیه به دانشجویانی می‌دهد كه خواهان ادامه تحصیل در عربستان یا غرب هستند.



افزون بر این، حماس خدمات بهداشتی و درمان پزشكی ارزان یا رایگان را به مردم ارائه می‌دهد. این گروه همچنین موسسه‌های خیریه اسلامی، كتابخانه‌ها و مراكز آموزش برای زنان می‌سازد. ضمن اینكه توانسته در زمینه ساخت كودكستان‌ها و شیرخوارگاه‌ها فعالیت‌هایی انجام داده و مدارس مذهبی‌ای را تاسیس كند كه غذای رایگان به كودكان می‌دهد.


ب) نگرش رهبران حماس به اسرائیل


برخی رهبران و سران حماس خواهان «محو و نابودی اسرائیل» هستند. پس از پیروزی حماس در انتخابات 25 ژانویه 2006 یكی از رهبران حماس به‌نام «محمود الزهار» در مصاحبه‌ای با تلویزیون المنار درخواست‌های خارجی مبنی بر شناسایی حق موجودیت اسرائیل را رد كرد.

پس از تشكیل دولت از سوی حماس، دكتر الزهار اظهار داشت: «آرزو دارم نقشه جهان را روزی بر دیوار خانه‌ام بیاویزم كه در آن نامی از اسرائیل نباشد... امیدوارم كه آرزوی ما برای تشكیل دولت مستقل فلسطینی كه شامل تمام مرزهای تاریخی فلسطین است، به حقیقت بپیوندد. من به این امر معتقدم كه روزی دولت فلسطین تشكیل خواهد شد و جایی برای دولت اسرائیل در این سرزمین نخواهد بود.»

وی در دیدگاه خود كه ادامه استراتژی حماس مبنی بر عدم شناسایی اسرائیل است، می‌گوید: «این احتمال وجود دارد كه با تشكیل دولت اسلامی فلسطین تمام یهودیان، مسیحیان و مسلمانان در كنار هم و در لوای یك دولت اسلامی زندگی كنند.»الزهار در ادامه مصاحبه با المنار گفت: «فلسطینیان از یهودیان هیچ تنفری ندارند و ما تنها با اشغال سرزمین‌مان از سوی اسرائیل مخالفیم.»


شیخ احمد یاسین پیش از ترور از سوی جوخه‌های مرگ اسرائیل در سخنانی گفت كه سال 2027 سال نابودی اسرائیل است. حتی عبدالعزیز الرنتیسی نیز فراتر رفته و گفت: ما خواهان حذف اسرائیل از روی نقشه هستیم. الرنتیسی همچنین در ادامه سخنان خود افزود: هولوكاست یك موضوع نازی – صهیونیستی است با هدف ترغیب یهودیان به مهاجرت به اسرائیل.

خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس نیز ابراز داشت: حماس تنها زمانی نزاع مسلحانه با اسرائیل را ترك می‌كند كه این رژیم به مرزهای سال 1967 خود بازگردد و از سرزمین‌های فلسطینی عقب‌نشینی كرده و «حق بازگشت فلسطینیان» را بپذیرد. 

يکشنبه 12/9/1391 - 20:15 - 0 تشکر 577163

منشور حماس


منشور 36 ماده‌ای حماس در سال 1988 تصویب شد. هدف آن «افراشتن بیرق الله در تمام خاك فلسطین» و تاسیس حكومت اسلامی است.

در این منشور، شعار حماس اینگونه بیان شده است: «خداوند هدف ما، پیامبر مدل ما و قرآن قانون ماست؛ جهاد راه ما و مرگ در راه خدا والاترین آرزوی ماست.» همچنین در این منشور هدف حماس «حمایت از منكوب‌شدگان، اجرای عدالت و مبارزه با بی‌عدالتی» بیان شده است.

حماس بر این باور است كه فلسطین سرزمینی است كه تا روز قیامت برای نسل آینده مسلمانان نهاده شده است. جنبش مقاومت اسلامی، جنبش فلسطینی متمایزی است كه تنها به «الله» وفادار و شیوه زندگی‌اش نیز مبتنی بر اسلام است.

ما می‌كوشیم تا بیرق الله را در تمام فلسطین برافرازیم تا پیروان تمام ادیان بتوانند در ذیل حكومت اسلام در همزیستی مسالمت‌آمیز و در صلح و امنیت با یكدیگر به حیات خود ادامه دهند.

جنبش مقاومت اسلامی بر این باور است كه سرزمین فلسطین، وقفی اسلامی است كه تا روز رستاخیر برای نسل‌های آینده مسلمین به ودیعه گذاشته شده است. هیچ بخشی از آن نباید به دیگری واگذار شود. 

يکشنبه 12/9/1391 - 20:15 - 0 تشکر 577164

رهبران اصلی حماس


حماس دارای دو جناح سیاسی و نظامی است اما تمایز میان این دو جناح ظاهرا آسان نیست. ارزیابی ساختار رهبری حماس كمی دشوار است اما می‌توان رهبران آن را به این ترتیب نام برد:
الف- خالد مشعل: وی در سال 1956 در اراضی غربی متولد و در رشته فیزیك از دانشگاه كویت فارغ‌التحصیل شد. او در كویت «رهبر جنبش اسلامی دانش‌آموختگان فلسطینی» بود. می‌توان مشعل را رهبر حماس نامید. وی در دمشق ساكن است جایی كه او از دهه 1990 در تبعید به سر می‌برد.

ب- اسماعیل هنیه: او كه دهه 40 عمر خود را می‌گذراند از دانش‌آموختگان دانشگاه اسلامی غزه در رشته ادبیات عرب است. هنیه از جمله كسانی است كه به همراه چند چهره معروف دیگر در اوایل دهه 1990 به لبنان تبعید شد. او دارای رویكردی متعادل و آرام است، اما برخی بر این باورند كه این تاكتیكی بیش نیست.

ج- موسی ابومرزوق: وی كه در سال 1951 در غزه متولد شد، دكترای خود را در رشته مهندسی صنعتی در ایالات متحده اخذ كرد. او معاون رهبر سیاسی حماس است و در سوریه مستقر است. سال‌ها در آمریكا و اردن زیست و در نهایت در سال 2004 دادگاهی در آمریكا او را به طور غیابی محاكمه و اخراج كرد. دادگاه مدعی بود كه وی از فعالیت‌های حماس، حمایت مالی می‌كند.

د- محمود الزهار: در غزه متولد و در قاهره پزشكی خواند. وی یكی از اعضای بنیان‌گذار حماس است. او رهبر فراكسیون حماس در پارلمان است.

و- عزیز دویك: در 1948 متولد و در دانشگاه پنسیلوانیا به درجه دكترا رسید. در سال 1992 به لبنان تبعید و سخنگوی دیپورت‌شدگان لبنان شد.

ن- شیخ حسن یوسف: دهه 50 عمر خود را می‌گذراند و از سال 2001 به بعد مسوول حماس در اراضی غربی بود و اكنون در زندان اسرائیل است. برخی بر این باورند كه اگر وی آزاد شود، میانه‌روی وارد سیستم حماس خواهد شد.

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.