امام حسین(ع) به عنوان برترین الگوی سبك زندگی اسلامی معرفی شده است.
همین مساله موجب می شود تا حساسیت فزون تری نسبت به ایشان در جامعه اسلامی ایجاد شود و هركسی بكوشد تا نسبت به آن حضرت(ع) و مقامات و سنت و سیره اش مطالبی را به دست آورد و خود و افكار و رفتارهایش را با افكار و رفتار آن حضرت(ع) منطبق سازد.
هدف قیام حسینی
شاید مهم ترین ویژگی امام حسین(ع) چنانكه در بیان علل و فلسفه قیام و نهضت خویش بیان می كند، اصلاحات اجتماعی در جامعه از طریق اجرای فریضه امر به معروف و نهی ازمنكر و ظلم ستیزی باشد. آن حضرت(ع) با توجه به فضای سیاسی و اجتماعی كه در آن قرار داشت، به این نتیجه رسید كه اگر بخواهد امت را در مسیر تكاملی قرار دهد تا بتوانند جامعه عادلانه ای را ایجاد كنند و اهداف رسالت و بعثت پیامبران را بر پایه آیه 25 سوره حدید، تحقق بخشند، لازم است تا اصلاحات كامل و جامعی را در افكار و رفتار امت پدید آورد. از آنجایی كه امت، تابع رهبران خود هستند و افكار و رفتار مردم تابع افكار و رفتار رهبران سیاسی و اجتماعی است، امام(ع) بر آن شد تا تغییرات و اصلاحات را از راس هرم شروع كند و با قیام علیه نظام فاسد یزیدی، اصلاحات در جامعه را آغاز نماید؛ چرا كه مردمان بر دین ملوك و رهبران خود هستند و آیین و سبك زندگی خود را براساس رفتار حاكمان سامان می دهند.
فریضه امر به معروف و نهی ازمنكر كه در اسلام تعریف و تبیین شده، در حقیقت ضامن همه ارزش ها و هنجارهایی است كه عقل و عقلا و شریعت بر آن تاكید می كنند. معروف، همه امور پسندیده ای است كه عقل و شرع بدان حكم می كند و در قالب ارزش ها، فضایل، اصول اخلاقی، آداب، هنجارها، سنت ها و رسوم آن را سامان داده است. در مقابل، منكر هر ضدارزشی است كه می بایست آن را ترك كرد و از جامعه برچید. بنابراین فریضه امر به معروف و نهی ازمنكر به معنای ضامن ارزش ها در دستور كار قرار گرفت تا بدان وسیله نظام مبتنی بر عقل و وحی بر مدار عدالت سامان یابد.
امام حسین(ع) سیره و روشی كه به عنوان سبك زندگی خویش برگزیده و معرفی می كند، همان سنت و سیره پیامبر(ص) است. البته چنان كه خداوند در قرآن بیان می كند پیامبر(ص) خود، وامدار سنت و سیره همه پیامبران در طول تاریخ است. امام حسین(ع) به عنوان وارث پیامبران، افزون بر دعوت به توحید، خواهان عدالت جامع و فراگیر در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی است و از آنجایی كه فساد جامعه را مرتبط با فساد در نظام سیاسی و اجتماعی و رهبری می داند، نوك تیز حملات خود را به راس هرم متوجه می سازد تا بنیاد ظالمانه و فسادانه آن را به مردم بشناساند و زمینه نابودی ظلم و اصلاح جامعه را فراهم آورد.
ضرورت معرفت عزادار امام حسین(ع)
اینكه در روایات از معرفت عزادار و زایر نسبت به امام حسین(ع) سخن گفته شده از آن روست تا هر كسی ضمن شناخت امام حسین(ع) به عنوان یك انسان كامل و اسوه حسنه، علل و فلسفه قیام حسینی را درك كرده و افكار و رفتار در زندگی خود را همانند امام حسین(ع) ساخته تا امكان این فراهم آید كه چون امام حسین(ع) قیام و حركت های اجتماعی عادلانه و اصلاح گرایانه ای داشته باشد.
در زمانه ای كه ظلم جهانی علیه مظلومان از سوی مستكبران اعمال می شود، لازم است تا با شناخت راس هرم ظالمان و مستكبران و بنیادهای آنها، نهادهای مستكبران را شناسایی و علیه آن قیام كنیم.
عزادار امام حسین(ع) عزادار خون به ناحق ریخته ای است كه همچنان بر زمین ریخته می شود و صدای مظلومیت آن حضرت(ع) و هل من ناصر ینصرنی در گوش تاریخ شنیده و پژواك آن در عمل عزاداران عارف و عادل و مصلح دیده می شود. بنابراین بر ماست كه به عنوان عزاداران امام حسین(ع) جامه سیاه بر تن كنیم و پرچم سبز عدالت برپا داریم و علیه ظلم و ستم جهانی و راس استكباری آن قیام كنیم و با هرچه در اختیار داریم در جنگ نرم و سخت به كار گیریم و اجازه ندهیم تا همچنان ستمگران و مستكبران بر مظلومان و مستضعفان ظلم و ستم روا دارند. خداوند در آیه 75 سوره نساء به صراحت فرمان می دهد تا علیه مستكبران و به نفع مستضعفان از هر دین و قوم و نژادی وارد كارزار شویم و در راه نجات ایشان جنگ و مقاتله نمائیم. پس جنگ علیه ظلم و ظالم و مستكبر و به نفع مظلوم و مستضعف از هر ملت و دین و قوم و آیینی یك وظیفه شرعی است كه امروز ما حسینیان می بایست حسین وار وارد صحنه مبارزه و عمل شویم و عدالت را به عنوان برجسته ترین حكم عقل عملی و ارزش انسانی و فضیلت و كرامت بشری تحقق بخشیم و جامعه عادلانه جهانی را به وجود آوریم.
¤ اكرم محمدپور