• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 219)
سه شنبه 7/9/1391 - 14:10 -0 تشکر 576375
** رذائل اخلاقی **

سلام دوستان عزیز


آیا می خواهید با هم لیستی از رذائل اخلاقی و تاثیرات اونها و راههای درمان را مرور کنیم؟؟


حتما اطلاع دقیقتر از چند و چون رذائل اخلاقی و راههای درمان می تونه به ما کمک کنه تا در صدد رفع اونها بر بیایم. 

پس حتما همراه ما باشید و اگر نظری داشتید بیان کنید



 

( مطالب برگرفته شده از سایت http://www.emamraoof.ir )



 

خدا در همین نزدیکی است
سه شنبه 7/9/1391 - 14:22 - 0 تشکر 576376




غصه خوردن بر آنچه از دست رفته








« لِكَیْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ » سوره مبارکه حدید آیه 23




« این بخاطر آن است كه براى آنچه از دست داده‏اید تأسف نخورید، و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشید؛ و خداوند هیچ متكبّر فخرفروشى را دوست ندارد»




-----------------------------------------------------------------------------------------------




بیماری : غصه خوردن بر آنچه از دست رفته . و دل خوش داشتن به آنچه که عطا شده .



بر آنچه از دست رفته غصه می‌خورد به عبارت دیگر بر نعمات از دست رفته حسرت می‌خورد. 




-------------------------------------------------------------------------------------------------




پیام ها :




1- غصه خوردن  در مسیر رشد و کمال انسان توقف ایجاد می‌کند و فرصت شکر گزاری را از انسان سلب می‌کند .




2- گاهی اوقات غصه خوردن برای آنچه از دست رفته نتایج سوئی در پی دارد و بیماری های اخلاقی را در پی دارد . مثلا موجب حسادت می‌شود .




3- انسان در مسیر بندگی چیزی را از دست نمی دهد بلکه در دارائی‌های او جابجایی اتفاق می‌افتد . خدا می‌فرماید: ما دست بنده را خالی نمی‌گذاریم . چیزی می‌گیریم و چیزی دیگری می‌دهیم .






4- انسان نباید به چیزهای فانی دل خوش باشد بلکه باید به آنچه فنا نا پذیر و باقی است دل خوش کند .




5- فرح مذموم آن است که چندان فرد را به خود مشغول کند که از یاد مُنعِم (خدای سبحان) غافل شود .




6- یکی از مفسرین می‌فرمایند : شأن انسان، آزاد زیستن است . اگر انسان دائم گرفتار دادن ها و گرفتن ها باشد ، برده است و عبادتش عبادت احرار نیست .






------------------------------------------------------------------------------------------------






درمان :




1- فرد در هر شرایطی شاکر باشد حتی اگر غمی بر او عارض شود .




2- فرد در خوشی ها باید بیشتر بندگی خدای سبحان را کند و شاکر خدای سبحان باشد نه اینکه در عرصه بندگی قصور کند و خوشی ها او را به خود مشغول کند . 











خدا در همین نزدیکی است
دوشنبه 13/9/1391 - 13:51 - 0 تشکر 577292



فخر فروشی 








« لِكَیْلا تَأْسَوْا عَلى‏ ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ وَ اللَّهُ لا یُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ » سوره مباركه حدید آیه 23




« این بخاطر آن است كه براى آنچه از دست داده‏اید تأسف نخورید، و به آنچه به شما داده است دلبسته و شادمان نباشید؛ و خداوند هیچ متكبّر فخرفروشى را دوست ندارد»






-------------------------------------------------------------------------------------------








پیام ها :‌




1- مختال از ماده خیال است به این معنا که فردی که فخر فروشی می‌کند گرفتار نوعی تخیل شده و به دلیل همین خیال باطل فخر فروشی می کند.




2- با توجه به آیه قبل می‌توان گفت هنگامی که انسان به دنیا دل خوش شود، به نوعی خیالاتی شده است و واقع نگر نیست .






3- یکی از مصادیق خیالبافی این است که انسان تصور کند نعمات دنیائی که از آن بهره مند است باقی است و به دلیل همین تصور باطل فخر فروشی داشته باشد در حالیکه هر لحظه خدای سبحان اراده کند نعمت از او سلب می‌شود .




4- اگر انسان متوجه اعتباری بودن امور دنیایی شود هرگز فخر فروشی نمی‌کند مدرک ، مدارج علمی‌،‌ پول و ثروت ،‌ جمال و .... همه اعتباری است و نعماتی است که خدای سبحان به او داده است و هر زمان اراده کند می‌تواند آن را پس گیرد .




5- ما اجازه نداریم حتی بابت دین‌داری و ایمان‌مان به دیگران فخر فروشی داشته باشیم چون نمی دانیم هنگام مرگ با ایمان از دنیا می‌رویم یا خیر به همین دلیل است که دائما می‌گوییم : « اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ (6) » « ما را به راه راست هدایت كن. »






-------------------------------------------------------------------------------------------------------








درمان :




1- اعتماد کردن به خدای باقی همانطور که پیامبر اکرم (ص) فرمودند :‌ « إِلَهِی كَفَى لِی عِزّاً أَنْ أَكُونَ لَكَ عَبْداً وَ كَفَى بِی فَخْراً أَنْ تَكُونَ لِی رَبّا» « خداى من مرا همین عزت بس كه تو را بنده باشم و همین سربلندى‏ام بس كه تو پروردگار من باشى‏ » ( سفینة البحار ج1 ص 123 )







خدا در همین نزدیکی است
دوشنبه 27/9/1391 - 11:11 - 0 تشکر 579537




تعصّب بر عادات غلط (تعصّب مذموم)






« إِذْ جَعَلَ الَّذینَ كَفَرُوا فی‏ قُلُوبِهِمُ الْحَمِیَّةَ حَمِیَّةَ الْجاهِلِیَّةِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكینَتَهُ عَلى‏ رَسُولِهِ وَ عَلَى الْمُؤْمِنینَ وَ أَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ التَّقْوى‏ وَ كانُوا أَحَقَّ بِها وَ أَهْلَها وَ كانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلیماً » سوره‌ی مبارکه‌ی فتح آیه‌ی 26


« (به خاطر بیاورید) هنگامى را كه كافران در دلهاى خود خشم و نخوت جاهلیّت داشتند؛ و(در مقابل،) خداوند آرامش و سكینه خود را بر فرستاده خویش و مؤمنان نازل فرمود و آنها را به حقیقت تقوا ملزم ساخت، و آنان از هر كس شایسته‏تر و اهل آن بودند؛ و خداوند به همه چیز دانا است. »






--------------------------------------









پیام‌ها:




1. تعصّب بر دو نوع است: تعصّب مذموم، تعصّب ممدوح.


2. تعصّب ممدوح دفاع از حقانیت اعتقادات صحیح است. امام حسین فرمودند: « إنما الحیاة عقیده و جهاد » زندگی یعنی عقیده و تلاش برای حفظ آن عقیده، این یک نوع تعصّب است ولی تعصّب صحیح.


3. حضرت علی در خطبه‌ی قاصعه می‌فرمانید: تعصّب (مذموم) یکی از خصوصیات ابلیس است. پدران ابلیس نیز مانند او فقط نظر باطل خود را قبول دارند و بر آن پافشاری می‌کنند و تعصّب دارند.


حضرت علی(ع) می‌فرمایند: « فَعَدُوُّ اللَّهِ إِمَامُ الْمُتَعَصِّبِین‏ » شیطان که دشمن خدا است پیشوای همه‌ی کسانی است که تعصّب جاهلانه دارند.




4. تعصّب غلط یعنی عدم خضوع در مقابل حقّ.




5. عَصَبَ به معنای پیچ است. هنگامیکه افراد در آراء غلط خود پیچیده شده و دست بر نمی‌دارند گرفتار نوعی حمیت جاهلانه شده‌اند.




6. تعصّب ممدوح علامت عقل و تعصّب مذموم نشان بی‌عقلی است.




-----------------------------------------------




درمان:


  هر زمان که بر متعصّب، حقیقت آشکار و واضح شود باید از باطل خود دست بردارد و حق را بی‌درنگ بپذیرد.









خدا در همین نزدیکی است
دوشنبه 9/11/1391 - 13:37 - 0 تشکر 586156


عمل نکردن به وظیفه‌ی فعلی








آیات 20 و21 سوره‌ی مبارکه‌ی محمد:


 « وَ یَقُولُ الَّذینَ آمَنُوا لَوْ لا نُزِّلَتْ سُورَةٌ فَإِذا أُنْزِلَتْ سُورَةٌ مُحْكَمَةٌ وَ ذُكِرَ فیهَا الْقِتالُ رَأَیْتَ الَّذینَ فی‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ یَنْظُرُونَ إِلَیْكَ نَظَرَ الْمَغْشِیِّ عَلَیْهِ مِنَ الْمَوْتِ فَأَوْلى‏ لَهُمْ »



« كسانى كه ایمان آورده‏اند مى‏گویند: «چرا سوره‏اى نازل نمى‏شود(كه در آن فرمان جهاد باشد)؟!» امّا هنگامى كه سوره واضح و روشنى نازل مى‏گردد كه در آن سخنى از جنگ است، منافقان بیماردل را مى‏بینى كه همچون كسى كه در آستانه مرگ قرار گرفته به تو نگاه مى‏كنند؛ پس مرگ و نابودى براى آنان سزاوارتر است! 



«طاعَةٌ وَ قَوْلٌ مَعْرُوفٌ فَإِذا عَزَمَ الْأَمْرُ فَلَوْ صَدَقُوا اللَّهَ لَكانَ خَیْراً لَهُمْ  »


 (ولى) اطاعت و سخن سنجیده براى آنان بهتر است؛ و اگر هنگامى كه فرمان جهاد قطعى مى‏شود به خدا راست گویند(و از در صدق و صفا درآیند) براى آنها بهتر مى‏باشد!  »








-----------------------------------------






پیام‌ها


1. بعضی افراد وظیفه‌ی فعلی خود را به درستی انجام نمی‌دهند و منتظر بخش‌نامه و آئین نامه‌ی دیگری هستند تا طبق آن عمل کنند.




2. بعضی افراد در مقابل خدای سبحان دائماً چرا چرا می‌کنند، گویا آنها العیاذ بالله خود را بزرگتر از خدا می‌بینند و برای خداوند تعیین تکلیف می‌کنند.




3. امر الهی گاهی تعلق می‌گیرد بر آزمایش شدن انسانها در سختی‌ها و گاهی در آسانی بعضی افراد در آسانی‌ها و فضای نعمت گمراه می‌شوند و بعضی در سختی‌ها و بالعکس بعضی در فضای آرام و فراوانی نعمت نمره‌ی خوب کسب می‌کنند و شکر نعمت را به جا می‌آورند و یاد معبود می‌کنند و بعضی در سختی‌ها خدا را بیشتر یاد می‌کنند و کسب امتیاز می‌کنند.




4. نباید تصور شود اگر خداوند توفیق عبادتی را در فضایی راحت مهیا کرد آن عبادت بی ارزش است باید از لطف الهی شکر گذاری نمود که کمال را در این راحتی قرار داده.








درمان:


1. باید باور کرد آنچه خداوند برای بنده‌اش مقدر می‌کند حتماً به صلاح او است، پس باید در این تقدیر به او توکل کرد تا بهترینها را روزیمان کند.




« وَ مَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ یَرْزُقْهُ مِنْ حَیْثُ لا یَحْتَسِبُ وَ مَنْ یَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُه‏ » « و هر كس تقواى الهى پیشه كند، خداوند راه نجاتى براى او فراهم مى‏كند، و او را از جایى كه گمان ندارد روزى مى‏دهد؛ و هر كس بر خدا توكّل كند، كفایت امرش را مى‏كند؛ » (سوره‌ی طلاق آیه‌ی 2 و3)




2. باید به این باور برسیم که در هر شرایطی و هر زمانی و مکانی خدا با ماست چه در سختی‌ها و چه در آسانی لذا سعی ‌کنیم در سختی‌ها صبور باشیم و در آسانی شاکر ـ هُوَ مَعَكُمْ أَیْنَما كُنْتُم‏ (سوره‌ی حدید آیه‌ی 4)ـ هر کجا باشید خدا با شماست.













خدا در همین نزدیکی است
دوشنبه 9/11/1391 - 13:39 - 0 تشکر 586157





بخل ورزیدن




بعضی این تصور باطل را می‌کنند که اگر از انجام وظایفشان روی برگردانند در نظام خلقت   اختلال ایجاد می‌شود.





« ها أَنْتُمْ هؤُلاءِ تُدْعَوْنَ لِتُنْفِقُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ فَمِنْكُمْ مَنْ یَبْخَلُ وَ مَنْ یَبْخَلْ فَإِنَّما یَبْخَلُ عَنْ نَفْسِهِ وَ اللَّهُ الْغَنِیُّ وَ أَنْتُمُ الْفُقَراءُ وَ إِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَكُمْ ثُمَّ لا یَكُونُوا أَمْثالَكُمْ » سوره‌ی مبارکه‌ی محمد آیه‌ی 38


« آرى، شما همان گروهى هستید كه براى انفاق در راه خدا دعوت مى‏شوید، بعضى از شما بخل مى‏ورزند؛ و هر كس بخل ورزد، نسبت به خود بخل كرده است؛ و خداوند بى‏نیاز است و شما همه نیازمندید؛ و هر گاه سرپیچى كنید، خداوند گروه دیگرى را جاى شما مى‏آورد پس آنها مانند شما نخواهند بود(و سخاوتمندانه در راه خدا انفاق مى‏كنند). »




---------------------------------------









پیامها:


1. بعضی تصور می‌کنند ( أعوذ بالله ) خداوند محتاج آنها است و اگر آنها آنچه را که باید، انجام ندهند کار خدا می‌ماند در حالیکه این انسانها هستند که محتاج خدایند اگر انسان خود را محتاج خدا ببیند نه تنها از خدا طلب مزد و پاداش نمی‌کند بلکه بابت توفیق عمل صالح شکر گذار می‌شود.




2. خداوند سبحان می‌فرمایند کسانی که به دین خدا پشت می‌کنند خدا جایگزین آنها افراد دیگری را می‌آورد که مثل آنها نیستند و چنین نیست که با پشت کردن آنها دین ضعیف شود و ضربه‌ای به دین وارد شود.






3. در روایت آمده است که خداوند به قریش زمان پیامبر(ص) می‌گوید اگر شما به پیامبر(ص) خدمت رسانی نکنید ما قومی از فارس را جانشینتان می‌کنیم. پیامبر دست به شانه‌ی سلمان فارسی زدند و فرمودند: به خدا اگر ایمان در ثریا باشد این قوم به آن می‌رسند یعنی اگر شما اعراب شانه خالی کنید ما جایگزین بهتری قرار می‌دهیم که عجم هستند.








درمان:


1. خداوند به هیچ فردی محتاج نیست پس اگر امری به کسی واگذار شد باید افتخار کند که توفیق یافته برای خدا کار ‌کند نه اینکه منت گذاشته و یا ابراز خستگی کند.






2. تمام عالم مشغول بندگی خدای سبحان هستند « یُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْض‏ » بنابراین بندگی نکردن ما صدمه‌ای به خداوند وارد نمی‌کند و به محض ناشکری خداوند جایگزینی قرار می‌دهد و فرد ناشکر را از زمره‌ی خدمتگذاران حق خارج می‌کند پس برای خارج نشدن از عرصه بندگی باید با میل و رغبت تلاش کرد.













خدا در همین نزدیکی است
دوشنبه 9/11/1391 - 13:44 - 0 تشکر 586158


قبول نکردن نظر صحیح اولیاء دین


  جلوه کردن حق به صورت باطل


  مسخره کردن مقدسات دینی






« وَ الَّذی قالَ لِوالِدَیْهِ أُفٍّ لَكُما أَ تَعِدانِنی‏ أَنْ أُخْرَجَ وَ قَدْ خَلَتِ الْقُرُونُ مِنْ قَبْلی‏ وَ هُما یَسْتَغیثانِ اللَّهَ وَیْلَكَ آمِنْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَیَقُولُ ما هذا إِلاَّ أَساطیرُ الْأَوَّلین‏ » سوره‌ی مبارکه‌ی احقاف آیه‌ی17


« و كسى كه به پدر و مادرش مى‏گوید: «اف بر شما! آیا به من وعده مى‏دهید كه من روز قیامت مبعوث مى‏شوم؟! در حالى كه پیش از من اقوام زیادى بودند(و هرگز مبعوث نشدند)! و آن دو پیوسته فریاد مى‏كشند و خدا را به یارى مى‏طلبند كه: واى بر تو، ایمان بیاور كه وعده خدا حق است امّا او پیوسته مى‏گوید:» اینها چیزى جز افسانه‏هاى پیشینیان نیست! »






-------------------------






پیام‌‌ها:


1. حقیقت با گذر زمان هیچ‌گاه کهنه نمی‌شود بلکه درخشش بیشتری پیدا می‌کند.


2. حتی افرادی که سابقه‌ی طولانی در بی‌دینی دارند، قابل اصلاحند و ممکن است نصایح و ادعیه والدین معنوی انها را تغییر بدهد.






درمان:


1. اهمیت دادن و جدی گرفتن وعده و وعید‌های اولیاء الهی.


2. حقیقیت را حقیقت دانستن نه افسانه


3. مؤ‍ثر دانستن دعای خیر والدین. خصوصاً استغاثه‌ی آنان برای فرزندان







خدا در همین نزدیکی است
سه شنبه 27/1/1392 - 12:38 - 0 تشکر 598418





رذیله:  اعتراض به اولیای دین جهت تأخیر در اجابت خواسته‌ها










« إِنَّ الَّذینَ یُنادُونَكَ مِنْ وَراءِ الْحُجُراتِ أَكْثَرُهُمْ لا یَعْقِلُونَ » سوره‌ی مبارکه‌ی حجرات، آیه‌ی 4


 « (ولى) كسانى كه تو را از پشت حجره‏ها بلند صدا مى‏زنند، بیشترشان نمى‏فهمند!»






آیات 2و3و4 سوره‌ی مبارکه‌ی حجرات ادب حضور در خدمت بزرگتر فکری و اعتقادی را بیان می‌کند و چنانچه فرد پا از این آداب فراتر گذارد به نوعی گرفتار رذیله اخلاقی شده است زیرا قرآن آنها را در شما « لا یَعْقِلُونَ » به حساب می‌آورد.






----------------------------------------------------------------------




پیامها: 



1. باید در محضر ولی خدا انتظار کشید، انتظاری بدون اعتراض




2. ولی خدا برای پاسخ‌گویی به مردم زمانهایی قرار داده‌است. بی صبری و بی تابی در فرا رسیدن این زمان نشانه‌ی جهالت فرد است. « أَكْثَرُهُمْ لا یَعْقِلُونَ »




3. برای دستیابی به خیرات و کمالات باید از تأخیر در رسیدن پاسخ ولّی نهراسید و هیچ گاه نباید به خود اجازه‌ی جسارت داد. زیرا ولی خدا نسبت به مؤمنین رئوف و رحیم است.




4. گاهی اوقات تأخیر در اجابت، خیرات و مصالحی را در پیش دارد، در حالیکه تعجیل در اجابت فاقد چنین خیراتی است.



5. گاه انسان منتظر استجابت دعایش است، ولی منتظری نگران ـ این نگرانی هم نوعی بی ادبی است ـ باید باور داشت در محضر ربّی قرار دارد که به نیازمندان توجه خاصی می‌کند و به هر چیز قادر است، پس نگرانی معنائی ندارد.










----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------






درمان:






1. تا زمان فرا رسیدن ابلاغ تصمیم ولی خدا باید صبورانه انتظار کشید. صبری همراه با امید.


امیر المومنین(ع) در نهج البلاغه می فرمایند: کسی که صاحب نعمت است کمتر از کسی که گرفتار دعاست، نیازمند دعا نیست. برای مؤفق شدن باید برای افراد مؤفق دعا کرد.






2. اگر در مقابل تأخیر در اجابت ولی خدا به خواسته‌مان اعتراض نکنیم و صبر پیشه کنیم طبق آیه‌ی 5 حجرات خداوند برای ما خیر قرار می‌دهد. « وَ لَوْ أَنَّهُمْ صَبَرُوا حَتَّى تَخْرُجَ إِلَیْهِمْ لَكانَ خَیْراً لَهُم‏ »






3. خداوند سبحان به کسانی که نگرانند از اینکه اعتراض ناآگاهانه‌شان به ولی الله موجب سقوطشان شده باشد دلگرمی می‌دهد و می فرماید: « وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیم‏ » خداوند غفور است و بر عیوبشان پرده می‌اندازد و رحیم است و بابت ندانسته‌هایشان آنها را مؤاخذه نمی‌کند.















خدا در همین نزدیکی است
چهارشنبه 28/1/1392 - 20:58 - 0 تشکر 598665

باسلام و درود
اینکه درد و درمان گفتید
بسیار بر زیبایی مطلب افزوده
می تواند راه کاری برای اهل دقت باشد
متشکرم
التماس دعا

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.