۲- اشک خیالی برآمده از عقل
در این حالت مسأله ای عقلی به عنوان ماده ی خام وارد خیال شده و توسط قوه خیال پردازش می شود.یعنی علمی عقلی را درک می کنی و آن را توسط قوه خیال شاخ و برگ می دهی.
مثلاً مسأله ظهور اما عصر(عج) را از عقل منفصل -که قرآن و عترت است- فهمیده ای که یارانی از پاره های آهن دارد ، در وقت ظهور ، شب در حالی که در بستر خوابیده اند ، صبحگاهان در کنار خانه خدا ، در جوار بقیه الله (عج) هستند و …
همین مسأله عقلی که دارای براهین عقلی و نقلی است را خیال می کنی و داستان می سازی و خودت را جای آنها می نهی این تخیل رابطه لطیفی را موجب شده، اشک و حالی می یابی و این رابطه باعث نزدیک شدن دل تو به امامت و افزایش محبت تو می شود
و ممکن است شبهایی با خیال آن ، از ته دل اشک بریزی و بالشت زیر سرت خیس شود و در این لذتی است وصف ناپذیر.
و همین تلطیف روح احیاناً باعث می شود که تو برای رسیدن به آن “خیال واقعی“ تلاش کنی و سعی کنی با سربازی برای آن حضرت در زمان غیبت باعث نزدیک شدن ظهورش شوی و دیگر کارهایت را با هدف تعجیل ظهور می سنجی ، رشته ی تحصیلی را ،شغل را، همسر را ، نام فرزند را ، با مولایت می سنجی و اینها نتیجه ی نزدیک شدن تو به امام است.
البته ممکن است استمرارش را از دست دهدو زورش کم شود و نتواند در افعال – چنانچه ذکر شد – تأثیر کند و بعد از مدتی سرد شوی و این بخاطر توقف کردن توست در همین مرحله. برای جلوگیری از سرد شدنت باید سعی کنی به مراتب بالاتر از اشک برسی.
ارزش این اشک
ارزشمندتر و مستمرتر از قبلی هاست، موجب تلطیف روح می شود ، وجه مثبت دیگرش این است که می تواند بخوبی مانعی برای خیالات گناه آلود باشد مثلاً جوانی که از خیالات شهوانی آزار می بیند می تواند با بکار انداختن این خیال درباره مسائل دینی و امام زمانی ، جلوی آن خیالات را بگیرد. اما نقصی که این خیال دارد این است که از لحاظ تربیتی نمی تواند در تمام قوای انسان اثر گذارد و او را از گناه عملی (نه خیالات گناه) یا رذایل اخلاقی جدا کند به همین دلیل است که ما شاهد هستیم برخی گریه کنندگان بر سیدالشهداء (ع) با وجودی که اشکی از ته دل می ریزند امام متأسفانه مبتلا به گناه یا رذیله ای اخلاقی اند و نکته ضروری این است که ما نباید با مشاهده ی این گونه افراد،گریه ی آنها را زیر سوال ببریم و بگوییم: گریه ی آنها دروغین است وگرنه فلان گناه را مرتکب نمی شد.
بلکه اشک آنها واقعا صادق است اما در مرتبه ی خیال قرار دارد و زور چندانی ندارد که آنها را از گناه یا رذیله دور کند. تفصیل اینکه این گریه کدام دسته گناهان را از بین می برد و زورش به کدام نمی رسد مجال دیگر می خواهد.