با توجه به حدیث ای که از امام سجاد علیه السلام قید شد دو نوع دین داری صحیح وجود دارد یعنی در دینداری صحیح که در آن واجبات و محرمات رعایت می شود دو سطح وجود دارد:
دینداری معمولی به طمع بهشت و از خوف جهنم ( که امام سجاد فرمودند که من نمی خواهم این نوع دینداری را داشته باشم )
دینداری ایده آل
امام حسین علیه السلام قبل از حرکت از مکه، در سخنی چنین فرمودند که
خط الموت على ولد آدم مخط القلادة على جید الفتاة ، و ما اولهنى الى اسلافى اشتیاق یعقوب الى یوسف ، و خیر لى مصرع انا لاقیه ، كانى باوصالى تقطعها عسلان الفلاة بین النواویس و كربلا فیملان منى اكراشا جوفا و اجربة سغبا، لا محیص عن یوم خط بالقلم ، رضا الله رضانا اهل البیت ، نصبر على بلائه و یوفنا اجور الصابرین . . . الا من كان فینا باذلا مهجته موطنا على لقاء الله نفسه فلیرحل معنا، فانى راحل مصبحا ان شاء الله تعالى
مرگ بر فرزندان آدم لازم و حتمى گردیده ، همانند گردنبد كه لازمه گردن دختران جوان است و من به دیدار نیاكانم آنچنان مشتاقم مانند اشتیاق یعقوب به دیدار یوسف و براى من قتلگاه معین شده كه به آنجا خواهم رسید و گویا مى بینم كه درندگان بیانانها (لشكركوفه ) در سرزمین میان نواویس و كربلا اعضاى بدن مرا قطعه - قطعه كرده و شكمهاى گرسنه خود را با آنها سیر و انبانهاى خالى خود را پر مى كنند، از پیش آمدى كه با قلم قضا و قدر نوشته شده است ، گریزى نیست ، خشنودى خداوند خشنودی ما اهل بیت پیامبر صلى الله علیه و آله است ، در برابر امتحان خدا صبر و شكیبایى می کنیم و خداوند اجر صابران را می پردازد. هر کس مى خواهد در راه ما از جانش بگذرد و خونش را در راه لقاى خداوند نثار كند، آماده حركت با ما باشد كه من فردا صبح حركت خواهم نمود . ان شاء الله تعالى ) .
در اینجا امام حسین علیه السلام اشاره دارند که آنچه برایشان اهمیت دارد رضای خداوند است و ما بر امتحان الهی صبر می کنیم. درواقع امام حسین اشاره می کنند که به دنبال کسب رضایت خداوند هستند.