• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
امر به معروف؛نهی از منکر (بازدید: 268)
چهارشنبه 24/8/1391 - 22:27 -0 تشکر 574098
نظر آیت‌الله مکارم درباره اختلاط در میهمانی‌ها

دوستی با نامحرم

سؤال: متأسّفانه روابط بین پسر و دختر در جامعه ما بسیار بد جا افتاده، و پدر و مادرها از آن به عنوان یک کار زشت یاد می‌کنند. من به عنوان یک پسر جوان موارد زیادی از این روابط را دیده‌ام. اگر پسر و دختر در روابط خود، حدود را رعایت کنند، و بدون اطّلاع پدر و مادرشان رابطه‌ای برقرار نمایند، و بین خود دوستی پایداری را برنامه‌ریزی کرده باشند، که به احتمال قریب به یقین به ازدواج آنها منتهی شود، آیا شرعاً مشکلی دارد؟

- تجربه های مکرّر در مکرّر نشان داده رابطه‌های دختران و پسران دام‌های شیطان است، و منجر به خلاف شرع می‌شود. بنابراین تنها در صورتی که قصد ازدواج داشته باشند، آن هم به مقداری که برای شناخت یکدیگر لازم است، می‌توانند تماس بگیرند.

لطفاً به سؤالات زیر پاسخ فرمایید:

الف) آیا ارتباط نوشتاری و نامه‌نگاری دختر و پسر بالغ نامحرم از طریق کامپیوتر و شبکه اینترنت جایز است؟

ب) پس از آشنایی طرفین از طریق فوق، آیا ملاقات عمومی تعدادی دختر و پسر بالغ و نامحرم، در مکان عمومی جایز است؟

ج) آیا مصاحبه و نگاه به چشم‌ها و صورت همدیگر جایز است؟

د) اگر موارد بالا جایز باشد، در چه مرحله‌ای اجازه پدر برای ادامه ارتباط دختر یا پسر بالغ و نامحرم، حضوری یا نوشتاری، واجب است؟

- با توجّه به این که این گونه ارتباطها غالباً منشأ مفاسدی می شود، جایز نیست.

سؤال: مکالمه تلفنی پسر و دختر و مراوده طرفین جهت دوستی چه حکمی دارد؟

- جایز نیست.

اختلاط در مجالس خانوادگی

سؤال: مقدار و نوع پوشش زن در میهمانی‌های خانوادگی چه میزان است؟

- زن باید در مقابل نامحرم بدن خود را جز صورت و دست‌ها تا مچ بپوشاند; و تفاوتی میان میهمانی خانوادگی و غیر آن نیست.

سؤال: آیا عرف در نوع پوشش زنان در میهمانی‌های خانوادگی مؤثر است؟

- اگر منظور این است که تمام بدن به غیر از گردی صورت و دست‌ها تا مچ پوشیده باشد تفاوت عرفها تاثیری ندارد، و در مقابل نامحرم در مجالس خانوادگی یا غیر آن باید پوشش اسلامی رعایت شود.

سؤال: بوسیدن سر و دست زنان و مردان سالخورده فامیل که نامحرم هستند به جهت احترام چه حکمی دارد؟

- اشکال دارد.

سؤال: شوخی و صحبت با اقوام نامحرم در مجالس چه حکمی دارد؟

- صحبت های عادی مانعی ندارد، ولی شوخی اشکال دارد.

سؤال: در برخی مناطق اقوام نامحرم نزدیک را جزء محارم می‌دانند و حجاب را در مقابل آنها رعایت نکرده و گاه با آنها دست می‌دهند و امثال آن، حکم این امور چیست؟

- باید تمام این امور که خلاف شرع است ترک شود و آنان را با زبان خوب امر به معروف و نهی از منکر نمود.

سؤال: نشستن افراد نامحرم فامیل بر سر یک سفره چه حکمی دارد؟

- درصورتی که جهات شرعی را رعایت کنند مانعی ندارد.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 25/8/1391 - 16:49 - 0 تشکر 574161

اینکه میگن اشکال دارد حکمش یعنی چی؟گناهه یا نه؟

چون اینکه تو مجالس دست پیرترهارو میبوسن خیلی پیش میاد...حالا همه که دستکش ندارن

من از اين كوه بالا خواهم رفت.ميگويند ارتفاعش زياد است.راهش طولاني و شيب دار است,پر از صخره و صعود به آن بيش از حد دشوار است.كارخودم است.از آن بالا خواهم رفت.به زودي مرا خواهي ديد كه از قله برايتان دست تكان ميدهم يا از فرط تلاش بر دامنه جان ميسپارم

سه شنبه 14/9/1391 - 22:14 - 0 تشکر 577519

سلام

اشکال دارد:
چناچه عملی انجام شود, آن عمل موجب اسقاط تکلیف نیست و نمی شود به آن اکتفا کرد.

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
چهارشنبه 15/9/1391 - 17:44 - 0 تشکر 577577

با سلام و تحیات

 "اشکال دارد" یعنی بنا بر احتیاط واجب، انجام آن صحیح نیست.

حالا احتیاط واجب یعنی چی؟

در جائی که مجتهد صریحا فتوا ندارد بلکه میگوید احتیاط آن است که فلان گونه عمل شود این احتیاط را " احتیاط واجب " می گویند و مقلد یا باید به آن عمل کند و یا به مجتهد دیگر مراجعه نماید ....

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

چهارشنبه 15/9/1391 - 17:44 - 0 تشکر 577578


لطفا اصطلاحات زیر را که در رساله ها آمده توضیح دهید

1- جایز است و جایز نیست

2- اشکال دارد و اشکال ندارد

3- بنا بر احوط

4- بنا بر احتیاط که واجب یا مستحب آن را ذکر نکرده

 پاسخ : با عرض سلام و تحیت.


دوست محترم!

1. "جایز است" یعنی انجام آن مشروع و صحیح است.

"جایز نیست" یعنی نباید آن را انجام داد و حرام است.

2. "اشکال دارد" یعنی بنا بر احتیاط واجب، انجام آن صحیح نیست.

"اشکال ندارد" یعنی انجام آن صحیح و جایز است.

3 و 4. احوط یعنی مطابق احتیاط. مجتهد اگر فتوا بدهد سپس بگوید احوط این است، این احتیاط، مستحب است.

ولی اگر از همان ابتدا و بدون این که فتوا داده باشد بگوید "علی الاحوط"، این احتیاط واجب است.

پیروز باشید.


موسسه ذکر ـ قم.

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.