• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 1316)
پنج شنبه 11/8/1391 - 22:37 -0 تشکر 571096
چرا الیوم اکملت لکم دینکم در بین آیات حلال و حرام آمده؟



عید غدیر شاید عظمتی چون عظمت دین خدا بر روی زمین و تمامی پیامبران الهی و انسانهای خدایی از ابتدای تاریخ تا انتهای حضور بشر در روی کره زمین را داشته باشد، چون آن مهر ختمی که بر تمامی ادیان الهی بوسیله ظهور دین اسلام زده شد بدون نگین ولایت هیچگاه کامل و تمام و اثر بخش نبود و ظهور و بروز این نگین در عید بزرگ روز غدیر خم می باشد.

 
اما امروز می خواهیم در حد گنجاینش این مقال و حوصله مخاطب به یک شبهه و جواب آن در مورد آیه ای که در این روز بزرگ نازل شده است بپردازیم.

آیه اکمال دین و اتمام نعمت که شیعه با آن به ولایت و امامت امیرالمومنین علیه السلام استدلال می کند در میان آیات حلال و حرام آمده است،با این وجود ممکن است شخصی بگوید که اصلا این آیه در مورد کامل شدن بحث احکام است و اینکه شما آیه ای که در میان بیان حلال و حرام آمده و اصلا ربطی به مسئله جانشینی ندارد را چرا بدین عنوان مطرح و تفسیر می نمایید؟

علمای بزرگ شیعه از دیر باز بر این مطلب واقف بوده و بوسیله دلایل قطعی و روایات وارد شده از طریق خود اهل سنت و نیز شیعیان بدین شبهه پاسخ گفته اند و اینکه آنچه مانند شعاع نور خورشید روشن است آن است که نه فقط این آیه، آیات بسیار و احادیث فراوانی در اثبات خلافت و ولایت مولای متقیان وارد شده که مضمون آن مورد قبول فریقین می باشد.

 آیه 3سوره مائده:

حُرِّمَت عَلَیْكُمُ الْمَیْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لحَْمُ الخِْنزِیرِ وَ مَا أُهِلَّ لِغَیرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُترَدِّیَةُ وَ النَّطِیحَةُ وَ مَا أَكلَ السبُعُ إِلا مَا ذَكَّیْتُمْ وَ مَا ذُبِحَ عَلى النُّصبِ وَ أَن تَستَقْسِمُوا بِالأَزْلَمِذَلِكُمْ فِسقٌ الْیَوْمَ یَئس الَّذِینَ كَفَرُوا مِن دِینِكُمْ فَلا تخْشوْهُمْ وَ اخْشوْنِ الْیَوْمَ أَكْمَلْت لَكُمْ دِینَكُمْ وَ أَتمَمْت عَلَیْكُمْ نِعْمَتى وَ رَضِیت لَكُمُ الاسلَمَ دِیناًفَمَنِ اضطرَّ فى مخْمَصةٍ غَیرَ مُتَجَانِفٍ لاثْمٍفَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ‏

 گوشت مردار و خون و گوشت خوك و حیواناتى كه به غیر نام خدا ذبح شوند و حیوانات خفه شده ، و به زجر كشته شده ، و آنها كه بر اثر پرت شدن از بلندى بمیرند ، و آنها كه به ضرب شاخ حیوان دیگرى مرده باشند ، و باقیمانده صید حیوان درنده ، مگر آنكه ( به موقع بر آن حیوان برسید و ) آنرا سر ببرید و حیواناتى كه روى بتها ( یا در برابر آنها ) ذبح شوند ( همگى ) بر شما حرام است و ( همچنین ) قسمت كردن گوشت حیوان بوسیله چوبه‏هاى تیر مخصوص بخت‏آزمائى ، تمام این اعمال فسق و گناه است - امروز كافران از ( زوال ) آئین شما مایوس شدند ، بنابراین از آنها نترسید و از ( مخالفت ) من بترسید ، امروز دین شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تكمیل نمودم و اسلام را به عنوان آئین ( جاودان ) شما پذیرفتم-اما آنها كه در حال گرسنگى دستشان بغذاى دیگرى نرسد و متمایل به گناه نباشند ( مانعى ندارد كه از گوشتهاى ممنوع بخورند ) خداوند آمرزنده و مهربان است .

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 11/8/1391 - 22:39 - 0 تشکر 571097

پاسخ  اجمالی

دو مطلب جداى از هم در این آیه بیان شده است، یك مطلب مربوط به تحریم گوشت‏هاى حرام، مگر در موارد اضطرارى و مطلب دیگر مربوط به كامل شدن دین و یأس كفّار كه این قسمت كاملاً مستقلّ است، به چند دلیل:

الف: یأس كفّار از دین، به خوردن گوشت مردار یا نخوردن آن ارتباطى ندارد.

ب: روایاتى كه از طریق شیعه و سنى در شأن نزول آیه آمده، در مقام بیان جمله‏ى «الیوم یئس الّذین كفروا» و «ألیوم اكملت لكم دینكم» است، نه مربوط به جملات قبل و بعد آن، كه درباره احكام مردار است.

ج: طبق روایات شیعه وسنّى، این قسمت از آیه: «الیوم اكملت...» پس از نصب علىّ‏بن ابى‏ طالب‏علیهما السلام به امامت در غدیرخم نازل شده است.

د: غیر از دلائل نقلى، تحلیل عقلى نیز همین را مى‏رساند، چون چهار ویژگى مهم براى آن روز بیان شده‏است: 1- روز یأس كافران، 2- روز كمال‏دین، 3- روز اتمام‏نعمت االهى بر مردم، 4- روزى كه اسلام به عنوان «دین» و یك مذهب كامل، مورد پسند خدا قرار گرفته است که بر همین موضوع دلالت دارد.(تفسیرنور)

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 11/8/1391 - 22:40 - 0 تشکر 571098


پاسخ تفصیلی

 الیوم یئس الذین كفروا من دینكم و ارتباطش با قسمت اول آیه:

علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در این رابطه می نویسند: امر این آیه شریفه در قرار گرفتنش در این جای خاص و سپس دلالتش بر معنا ، عجیب است ، برای اینكه اگر در صدر آیه یعنی جمله : حرمت علیكم المیتة والدم ... ذلكم فسق دقت كنی ، و آنگاه ذیل آن را بر آن اضافه نمائی كه می‏فرماید : فمن اضطر فی مخمصة غیر متجانف لاثم فان الله غفور رحیم خواهی دید كه آن صدر برای خود كلامی است تام ، و اصلا در افاده معنا هیچ حاجتی و توقفی بر آیه : الیوم یئس الذین كفروا من دینكم ... ندارد ، و جان كلام اینكه از این راهی كه گفتیم به خوبی متوجه می‏شوی كه آیه شریفه آیه‏ای است كامل ، (همانطور كه آیات سوره‏های انعام و نحل و بقره كه بیانگر محرمات از خوردنیها قبلا نازل شده بودند ، در إفاده معنایش مستقل و كامل بودند‏) از این تمامیت آیه نتیجه می‏گیریم كه پس آیه : الیوم یئس الذین كفروا ... كلامی است معترضه ، كه در وسط این آیه قرار گرفته ، و لفظ آیه در فهماندن معنایش هیچ حاجتی به این جمله نداشت ، حال چه اینكه بگوئیم آیه معترضه از همان اول نزول در وسط دو آیه جای گرفته ، و یا بگوئیم : رسول خدا (صلی ‏الله ‏علیه ‏و آله ‏وسلّم‏) به نویسندگان وحی دستور فرموده كه در آنجا جایش دهند ، با اینكه نزول هر سه پشت سر هم نبوده و یا بگوئیم هنگام نزول با آن دو آیه نازل نشده ، و رسول خدا (صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله‏ وسلّم‏) هم دستور نداده كه در آنجا قرارش دهند ، ولی نویسندگان وحی در آنجا قرارش داده‏اند ، چون هیچ یك از این چند احتمال اثری در آنچه ما گفتیم ندارد ، هر چه باشد بالاخره این جمله ، جمله‏ای است معترضه كه نه با صدر آیه ارتباطی دارد ، و نه با ذیلش .

مؤید گفتار ما بیشتر - اگر نگوئیم همه - روایاتی است كه در شان نزول وارد شده ، و اتفاقا روایات زیادی هم هست ، كه متعرض شان نزول جمله مورد بحث شده ، و نامی از اصل آیه نبرده ، واضح‏تر بگویم ، شان نزول جمله : الیوم یئس الذین كفروا ... را متعرض شده ، و نامی از آیه : حرمت علیكم المیتة ... ، به میان نیاورده ، و این خود مؤید آن است كه جمله : الیوم یئس الذین كفروا ... مستقل و جدای از صدر و ذیل آیه نازل شده ، و قرار گرفتن این جمله در وسط آیه مذكور یا مستند به تالیف رسول خدا (صلی‏ الله‏ علیه‏ وآله‏ وسلّم‏) است ، و یا به تالیف مؤلفین بعد از رحلت آن جناب است .


خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 11/8/1391 - 22:41 - 0 تشکر 571099

منظور از کلمه" الیوم" چه روزی است

 اقوالی در مورد منظور "الیوم" مطرح است :

الف.روز بعثت

بعضى گفته‏ اند كه مقصود از «الیوم‏» باید همان روز بعثت پیغمبر باشد به این سخن جواب داده‏اند كه شما این سخن را به قرینه رضیت لكم الاسلام دینامى‏گویید،این درست است در صورتى كه جملات قبلش نبود زیرا صحبت این است كه من امروز دین را به پایان رساندم و نعمت را به حد اتمام رساندم، [و حال آنكه]روز بعثت روز شروع این نعمت بوده است. رضیت لكم الاسلام دینا نیز به این عنوان است كه حالا كه اسلام كامل شد و نعمت اسلام تمام شد من این[دین]را به عنوان آن اسلامى كه مى‏خواهم، براى شما پسندیدم.پس «الیوم‏» نمى‏تواند روز بعثت باشد.

  ب. روز فتح مكه

آنكه مراد از كلمه یوم روز بعد از فتح است ، كه خدای تعالی كید مشركین قریش را باطل و شوكتشان را شكست ، و بنیان دین بت پرستیشان را منهدم و بت‏هایشان را خرد نمود ، و امیدشان را از اینكه یك روز دیگر روی پای خود بایستند و در مقابل اسلام صف آرائی نموده از نفوذ اسلام و انتشار آن جلوگیری كنند قطع فرمود .

این احتمال نیز درست نیست زیرا آیه شریفه دلالت به اكمال دین دارد ، و ما می‏دانیم كه بعد از فتح مكه دین خدا كامل و نعمتش تمام نشده بود ، چون فتح مكه در سال هشتم هجرت اتفاق افتاد و بسیاری از واجبات دینی اسلام بعد از این سال نازل شد و بسیاری از حلالها و حرامها بین فتح مكه و بین درگذشت رسول خدا (صلی‏ الله ‏علیه‏ و آله‏ و سلّم‏) تشریع گردید .


ج. روز قرائت ‏سوره برائت به وسیله امیر المؤمنین در منى

یا مراد از كلمه یوم بعد از آیات سوره برائت است ، و آن زمانی است كه اسلام تقریبا بر شبه جزیره عرب گسترش یافته ، آثار شرك از بین رفته ، سنن جاهلیت بمرد ، زمانی كه دیگر مسلمانان در معابد و معاهد دین و از آن جمله در مناسك حج احدی از مشركین را نمی‏دیدند ، كه مراسم شرك را انجام دهد ، روزگاری كه دنیا به كام مسلمین شد ، و خدا آن خوف و دلواپسی كه مسلمین داشتند را مبدل به امنیت كرد ، و دیگر هیچ چیزی را شرك خدا ندانستند . این احتمال هم به هیچ وجه قابل قبول نیست زیرا مشركین عرب هر چند كه بعد از نزول سوره برائت و بر چیده شدن بساط شرك از دین مسلمانان مایوس شدند ، و رسوم جاهلیت محو شد ، الا اینكه دین اسلام هنوز كامل نشده بود ، چون فرائض و احكامی بعد از سوره برائت نازل شد ، از آن جمله فرائض و احكامی است كه در سوره مائده آمد ، و مفسرین اتفاق دارند بر اینكه سوره مائده در اواخر عمر رسول خدا (صلی ‏الله ‏علیه ‏و آله ‏و سلّم‏) نازل شده ،و همه می‏دانیم كه بسیاری از احكام حلال و حرام و حدود و قصاص در این سوره است.


پس با نادرست بودن این سه احتمال لا جرم و به ناچار باید بگوئیم مراد از این كلمه یك روز معینی است ، روزی است كه خود این آیه در آن روز نازل شده ، و قهرا روز نزول این سوره است.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 11/8/1391 - 22:42 - 0 تشکر 571100

روز نزول آیه اکمال

 شیعه در اینجا یك بیانى دارد كه مدعى است هم مضمون آیات، آن را تایید می‏كند و هم تاریخ.پس مطلب در دو قسمت باید بحث‏ شود، یكى اینكه مضمون آیات تایید میكند و دیگر اینكه تاریخ تایید میكند.

اگر بخواهیم قسمت دوم را بحث كنیم یك مساله تاریخى خیلى مفصلى است.

 اغلب كتابهایى كه در این مورد نوشته‏ اند بیشتر روى این جهت تكیه كرده‏اند كه از جنبه تاریخى و از جنبه حدیثى ثابت كنند كه آیه‏ الیوم یئس الذین كفروا من دینكم فلا تخشوهم و اخشون الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتى و رضیت لكم الاسلام دینا در غدیر خم نازل شده است.كتاب الغدیر همین مطلب را ثابت میكند.گذشته از كتب حدیث، در مورد مورخین هم همین طور است.قدیمی ترین كتاب تاریخى اسلام از كتابهاى تاریخ عمومى اسلامى و از معتبرترین كتابهاى تاریخ اسلامى كه شیعه و سنى آن را معتبر میشمارند كتاب تاریخ یعقوبى است.مرحوم دكتر آیتى هر دو جلد این كتاب را ترجمه كرده‏اند.كتاب بسیار متقنى است و در اوایل قرن سوم هجرى نوشته شده است.ظاهرا بعد از زمان مامون و حدود زمان متوكل نوشته شده.این كتاب كه فقط كتاب تاریخى است و حدیثى نیست، از آن كتابهایى است كه داستان غدیر خم را نوشته است.كتابهاى دیگرى - كه آنها را هم اهل تسنن نوشته‏ اند - نیز حادثه غدیر خم را ذكر كرده‏ اند.

 پیامبرصلی الله علیه وآله هنگامى كه به غدیر خم كه نزدیك جحفه (از جنبه قرائن موجود در آیه) است رسیدند، قافله را متوقف و اعلام كردند كه می‏خواهم درباره موضوعى با مردم صحبت كنم.(این آیه‏ ها نیز در آنجا نازل شد.)بعد دستور دادند كه منبرى برایش درست كنند.از جهاز شتر و چیزهاى دیگر مركز مرتفعى ساختند.

حضرت رفت بالاى آن و مفصل صحبت كرد: «الست اولى بكم من انفسكم؟قالوا: بلى‏» .

آنگاه فرمود: «من كنت مولاه فهذا على مولاه‏» .بعد از این بود كه این آیه نازل شد: الیوم یئس الذین كفروا من دینكم فلا تخشوهم و اخشون الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتى.

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

پنج شنبه 11/8/1391 - 22:44 - 0 تشکر 571101

برخی از احادیث اهل سنت در شان نزول آیه اکمال:‏

ابوجعفر محمد پسر جریر طبری (م 310 هـ) در کتاب الولایة، به سندش از زید پسر ‏ارقم که گفت: «آیه‌ی اکمال دین در روز غدیرخم درباره‌ی امیرمؤمنان(ع) نازل شد».‏

ابوالقاسم حاکم حسکانی به سندش از ابوسعید خدری که گفت: «چون آیه اکمال نازل شد، ‏فرستاده خدا صلی‌الله علیه وآله وسلم فرمود: «الله اکبر... و ولایت علی بن‌ابی‌طالب پس از من» و ‏فرمود: «هر که را من مولای اویم علی مولای اوست، خدایا! دوست بدار هر که را دوست داردش ‏و دشمن باش هر که را دشمنی ورزدش و یاری کن هر که را یاری کندش و خوار ساز هر که را ‏رها سازدش».‏

 جلال الدین سیوطی شافعی (م 911هـ) در الدرالمنثور 2/259 (3/19)، از طریق ابن‌مَردوِیه ‏و خطیب بغدادی و ابن‌عساکر همین حدیث را با الفاظی آورده که در روایت ابن‌مردویه آمده است. و ‏در الاتقان 1/31 (1/53) گوید: «... آیه اکمال، بنا به سند ابن‌مردویه، از ابوسعید خدری که گفت: ‏در روز غدیرخم نازل شد. و بنا به حدیث ابوهریره که گفت: «آیه اکمال در روز غدیرخم نازل شد ‏و آن، روز هجده ذی حجه بود که پیامبر صلی‌الله علیه وآله وسلم از حجةالوداع باز می‌گشت...».‏


سوال شیعه

سوره مائده به اتفاق شیعه و سنى، آخرین سوره‏اى است كه بر پیغمبراکرم نازل شده و این آیات، جزء آخرین آیاتى است كه بر پیامبر نازل شده یعنى در وقتى نازل شده كه پیغمبر(ص) تمام دستورات دیگر را در مدت سیزده سال مكه و ده سال مدینه گفته بوده و این، جزء آخرین دستورات بوده است. شیعه سؤال می‏كند: این دستورى كه جزء آخرین دستورهاست و آنقدر مهم است كه اگر پیغمبر آن را ابلاغ نكند، همه گذشته‏ ها كان لم یكن [هیچ و پوچ] است چیست؟ یعنى شما نمی‏توانید موضوعى نشان بدهید كه مربوط باشد به سال هاى آخر عمر پیغمبر و اهمیتش در آن درجه باشد كه اگر ابلاغ نشود هیچ چیز ابلاغ نشده است. ولى ما می‏گوییم آن موضوع، مساله امامت است كه اگر نباشد، همه چیز كان لم یكن است، یعنى شیرازه اسلام از هم می‏پاشد. (امامت و رهبرى- شهید مرتضی مطهری ره)
فرهنگ نیوز، وبلاگ سرباز صفر جنگ نرم

خدا نکنه تا آدم نشدیم دنیا بهمون رو کنه

کربلا کربلا اللهم الرزقنا

السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع)

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.