شرایط تسبیح حضرت زهرا سلام (س)
یکی از شرایطی که در این تسبیح باید رعایت شود، این است که بعد از نماز بلافاصله خوانده شود؛ یعنی وقتی نماز به پایان رسید، نمازگزار قبل از اینکه تغییر وضع دهد و به عبارتی از حالت تشهد و سلام در نماز خارج شود، تسبیح را شروع کند و از آنچه در سرّ عدد مستور است، میتوان فهمید که بلافاصله بودن تسبیح بعد از نماز، دارای حسابی است که در غیر این صورت نیست.
با فضایلی که برای تسبیح حضرت زهرا (س) نقل شد و نیز تأکیدهای بسیاری که در مداومت بر آن از ناحیه ائمه معصومین (ع)آمده است، شایسته است که این عمل، عاشقانه و بانشاط بهجا آورده شود.اگرچه ممکن است نفس تسبیح بعد از نماز، نشانهای از نشاط در عبادت باشد، اما متأسفانه بسیار دیده میشود که به هنگام تسبیح، اذکار را چنان سریع و بیتوجه میگویند که شاید بیانگر این واقعیت باشد که تسبیح را بر اثر عادت یا تأثیر محیط میگویند، نه از روی نشاط.
پینوشت:
1. اسرار و آثار تسبیح حضرت زهرا (س)، علیرضا رجالیتهرانی، ص9.
2. همان، ص18.
3. تسبیحات حضرت زهرا (س)، عدنان زعفرانی، ص9.
4. همان، ص21.
5. همان.
6. اصول کافی، ج1، ص 21.
7. چهل حدیث امام خمینی (ره)، ص 417.
8. تسبیحات حضرت زهرا (س)، عدنان زعفرانی، ص9.
9. شیخ صدوق، ثوابالاعمال و عقابالاعمال، ترجمه انصارى محلاتى، محمدرضا، ص315 .
10. همان.
11. کلیات مفاتیحالجنان، شیخعباس قمی، کتاب باقیات صالحات.
12. از هر معصوم چهل حدیث، محمدعلی کوشا، ص364.
13. اسرار و آثار تسبیح حضرت زهرا (س)ص12 به نقل از تهذیب ج2، ص 105.
14- تسبیحات حضرت زهرا (س)، ص14
علیرضا رجالی
منبع : ماهنامه آفاق مهر شماره 49