هزینهها افزایش پیدا کردهاند؟
قیمت بلیت کنسرتها رابطه مستقیمی با هزینه تمام شده کنسرت دارد. در واقع طبق یک عرف قدیمی تهیهکننده برنامه بر اساس هزینه تمام شده هر صندلی که شامل مخارج کنسرت میشود بلیتها را قیمتگذاری میکند. اما از سال گذشته تاکنون کدام یک از هزینههای برگزاری کنسرت افزایش پیدا کرده است؟ جواب دادن به این سوال را میتوان از قیمت سالنهای برگزاری شروع کرد. سالن همایشهای برج میلاد از سال گذشته تا به حال افزایش قیمت چندانی نداشته است. این سالن برای هر شب برنامه در دوسانس مبلغی حدود ۳۵ میلیون تومان دریافت میکند. البته تخفیفهایی هم برای گروههای سنتی(۵۰ درصد) و کنسرتهای وسط هفته هم در نظر گرفته است.
بیشتر افزایش هزینه مربوط میشود به سالن میلاد نمایشگاه بینالمللی. این سالن از اواخر سال گذشته به بخش خصوص واگذار شده است و در این مدت افزایش قیمت عجیبی داشته است. قیمت این سالن از شبی ۱۲ میلیون و 500 هزار تومان به ۳۲ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. هرچند ظرفیت این سالن نسبت به سالن همایشهای برج میلاد بیشتر است اما از نظر مبلمان، صدا و امکانات سالن از سطح پایینتری برخوردار است.
دستمزد هنرمندان دیگر المانی است که در یک سال گذشته افزایش پیدا کرده است و روی قیمت بلیتهای کنسرت تاثیرگذار بوده. به طور مثال احسان خواجهامیری که جزو خوانندههای پرفروش در موسیقی پاپ محسوب میشود، سال گذشته برای اجرای هرسانس برنامه در تهران ۲۰ میلیون تومان دستمزد میگرفت و امسال این مبلغ به ۲۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. هنرمندان دیگر هم به همین نسبت دستمزدشان افزایش پیدا کرده است. کمتر هنرمندی را پیدا میکنید که با همان دستمزدهای گذشته حاضر باشد به روی صحنه برود.
هرچند اینها درشتترین هزینههای برگزاری یک کنسرت است اما هزینههای کوچکتری هم هستند که در قیمت بلیتها تاثیرگذارند. تبلیغات مهمترین این هزینهها هستند که از سال گذشته تا به حال افزایش قیمت زیادی داشتند. چند برابر شدن قیمت کاغذ و افزایش قیمت تبلیغات روزنامهای مهمترین آنها هستند.