جشنوارههای هنری
اصفهان میزبان جشنوارههای هنری بود جشنوارهای كه كودكان و نوجوانان سراسر كشور مهمان آن بودند و با آثار خود به دیوارهای نصف جهان حال و هوای دیگری بخشیدند.
كودكانی كه شاید تنها سهمشان از نقاشی كشیدن زنگ نقاشی مدرسه است، این بار با داشتن جشنوارهای مستقل برای خود، انگیزه دیگری برای دست گرفتن مدادرنگی دارند؛ جشنوارهای كه قطارش از سال گذشته راه افتاده و امسال در ایستگاه دوم، نقاشیهای كودكان و نوجوانان را با موضوعات خاص در شهر اصفهان به نمایش گذشت.
جلیل جوكار، دبیر جشنواره درباره تفاوتهای این دوره با قبل میگوید: سال گذشته تعداد شركتكنندگان 150 نفر و امسال بالغ بر 200 نفر است كه 1605 اثر خود را به دبیرخانه این جشنواره ارسال كردهاند. این آثار به قدری برای هیات داوران ارزشمند، جذاب، جالب و با كیفیت بالا بود كه اگر امكان مالی مناسب در اختیار داشتیم همه این تعداد شركتكنندگان را به عنوان نفرات برگزیده انتخاب میكردیم.
اصفهانیها، پیشرو در همه هنرها
اصفهان را شاید بتوان مهد هنر ایران دانست؛ چرا كه موسیقیدانانی چون تاج اصفهانی، جلیل شهناز، حسن كسایی و نقاشان بزرگی چون محمود فرشچیان و حسین بهزاد را به جامعه هنری معرفی كردهاست. البته این هنرمندان نسل گذشته تنها نیستند كه این شهر را مهد هنر نگه داشتهاند، بلكه امروزه كودكان و نوجوانان این شهر بیشترین نظر داوران بخش تجسمی را متوجه خود كردهاند، به طوری كه در دومین جشنواره هنرهای تجسمی كودكان و نوجوانان بیشترین آثار پذیرفته شده برای نمایش عمومی را هنرمندان كودك اصفهانی تشكیل میدهند.
جوكار در این باره میگوید: از نظر آماری 196 نفر از استانهای مختلف كشور انتخاب شدند كه بیشترین آثار رسیده از اصفهان بوده است. البته هیات داوران بدون در نظر گرفتن اینكه شركتكنندگان از كدام شهر هستند و با توجه به كد ملی، آثار را بررسی و در نهایت نتایج را اعلام میكنند. بعد از تطبیق اثر با نام شركتكننده متوجه شدیم 45 اثر از شهر اصفهان برگزیده شده كه این نشان از كیفیت بالای آثار هنرمندان این شهر دارد.
وی ادامه میدهد: ما امسال تمام آثار رسیده را در اختیار پژوهشگران كودك دانشگاه شهید بهشتی قرار دادیم كه روی آنها پژوهشهای لازم انجام و مقالات ارزشمندی را سال آینده در این زمینه ارائه دهند؛ چرا كه سعی ما بر این است نگاهمان را علمیتر و آكادمیكتر كنیم.
یاسمین سینایی، یكی از داوران این دوره از جشنواره نیز درباره سطح كیفی آثار رسیده به دبیرخانه میگوید: سطح آثار بخصوص در برخی شهرستانها خیلی خوب بود و این نشان از آن داشت كه مربیان آنها نقش مهمی در شكلگیری هنر كودكان داشتند، ولی به صورت كلی كیفیت آثار خیلی بالاتر از انتظار ما بود.
وی ادامه میدهد: برای این دوره، اساس داوری را بر مهارتهای تكنیكی گذاشتیم و ایدهها و روند مشخصی را در پیش گرفتیم كه یكی از آنها نبود كارهای كپی بود؛ چون كودكان به صورت ناخودآگاه تمایل زیادی به كپی كردن دارند بر این اساس برای جلوگیری از ایجاد كپی، موضوعاتی را مطرح كردیم و ذهن شركتكنندگان را با این موارد درگیر كردیم، چرا كه اگر موضوع آزاد میبود بیشتر شاهد كارهای كپی بودیم.
جشنوارهای برای تمام ادیان
دومین دوره جشنواره تجسمی كودك و نوجوان امسال در رشته نقاشی موضوعاتی چون طبیعت بیجان ایرانی، پنجره اتاق من، شهر رویایی من، پروانهها و گلها، سیمرغ، مترسك، كشتی نوح، ابراهیم در آتش، حضرت سلیمان و هدهد، حضرت یونس در شكم ماهی و موضوع آزاد را در هنر خوشنویسی سرلوحه كار خود قرار داده است.
نكتهای كه مطرح میشود این است كه چنین موضوعاتی چقدر میتواند در بعد بینالمللی نیز فضایی برای كودكان در ذهنها ایجاد كند؟
دبیر جشنواره در این باره میگوید: یك بخش از این موضوعات رویكرد دینی دارد كه همین موضوعات دینی نیز میان ادیان الهی مشترك هستند. جوكار با اشاره به بُعد بینالمللی جشنواره میگوید: برگزاری جشنواره كودك در ابعاد بینالمللی كار دشواری است. بر این اساس ما امسال بیشتر روی مدارس خارجیها در ایران تمركز و از آنها دعوت كردیم. سینایی هم در این باره میگوید: بخش بینالملل در این جشنواره كمرنگ است، به گونهای كه تنها از كودكان مدارس آلمانی و ایتالیایی برای این دوره آثاری داشتیم، در حالی كه اگر جشنواره مقداری مرتبتر برگزار شود استقبال خوبی در بخش بینالملل از آن صورت میگیرد.
هنر، زیربنای یادگیریهای علمی
هر ساله جشنوارههای مختلفی از جمله فیلم و تئاتر در ژانر كودك و نوجوان برگزار میشود و شاید برای اولین بار باشد كه بخش تجسمی كشور جشنوارهای را برای این نسل تدارك دیده است.
دبیر دومین جشنواره تجسمی كودك و نوجوان در این باره میگوید: چنین جشنوارههایی برای كودكان و حتی بزرگسالان انگیزه ایجاد میكند و به نظرم مجالی هم برای مدیران فرهنگی و هنری است تا استعدادهای ناب و درخشان را در عرصههای مختلف شناسایی كنند.
وی ادامه میدهد: ما در این جشنواره تلاش داریم استعدادهای برتر را مشخص كنیم و با حمایت مسئولان حمایتهای مادی و معنوی از آنها داشته باشیم.
جوكار معتقد است یك جشنواره به تنهایی نمیتواند در ترویج هنر سهم بسزایی داشته باشد و این مقوله بیشتر به عهده وزارت ارشاد و بخش آموزشی این وزارتخانه است. بچهها به صورت فطری به همه رشتههای هنری علاقهمندند و این معلمان و والدین آنها هستند كه باید استعدادسنجی كنند. او میگوید: ما هر چقدر هم جشنواره تجسمی برگزار كنیم كودكی كه به موسیقی علاقهمند باشد به سمت آن هنر میرود و توجهی به هنر تجسمی ندارد. من معتقدم باید گرایشهای درونی شناخته شود و از هنر به عنوان زیربنا برای یادگیریهای علمی استفاده كنیم.
یاسمین سینایی نیز با اشاره به معضل آموزش هنر در ایران میگوید: در تهران یكی از معضلات ما آموزش هنر در مدارس است. متاسفانه در كشور ما زنگ نقاشی و هنر، زنگ تفریح است. بر این اساس چنین جشنوارههایی باید پررنگتر شود. به نظرم این جشنوارهها انگیزهای برای مربیان است تا بتوانند در سطح وسیع و جدیتر با كودكان كار كنند.
وی ادامه میدهد: باید تلاش كنیم دیدگاه مردم و بویژه والدین نسبت به هنر عوض شود و قصد داریم با چنین جشنوارههایی سلیقه عمومی را بالا ببریم.
دومین جشنواره بینالمللی هنرهای تجسمی كودك و نوجوان در رشتههای نقاشی و خوشنویسی و در گروههای سنی 6 تا 8 سال، 9 تا 11 سال و 12 تا 14 سال از سوی مركز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با همكاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر و اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان از بیستوششم تا بیستوهشتم مهرماه در اصفهان بر گذار گردید.. منبع : سایت