• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 512)
چهارشنبه 26/7/1391 - 22:38 -0 تشکر 567327
بی رغبتی به تحصیل

بی رغبتی به تحصیل همه ساله عده زیادی از دانش‌آموزان در جریان آموزش دچار التهاب تحصیلی می‌شوند و بعضی از آنها به رغم استعدادهای خود و متناسب با آن در تحصیل پیشرفت نمی‌کنند. گروهی از والدین که از نتیجه کار راضی نیستند، غالباً معلمان را مقصر این بی‌ثمری می‌دانند و دغدغه نظام آموزشی جامعه هم که ارتقاء سطح آموزش است، همچنان باقی می‌ماند. این‌ها بخشی از توقعات و انتظارات جامعه‌ای است که به گونه‌ای روزافزون نسبت به آموزش و پرورش کودکان به عنوان آینده‌سازان جامعه خود احساس مسئولیت جدی می‌کند.

چهارشنبه 26/7/1391 - 22:39 - 0 تشکر 567328

کودکان در طول زندگی خود نیازمند حمایت معنوی خانواده‌ها هستند، ولی بعضی از پدر و مادرها آنچنان گرفتار مسائل زندگی شده‌اند که عملاً هیچگونه‌ احاطه‌ای بر رفتارهای کودک خود ندارند و برخی از آنان با فراموش کردن مسئولیت تربیتی خود در خانه همه نگاهشان به بیرون از خانواده است تا فرایند تعلیم و تربیت کودک خود را به دیگران بسپارند. غافل از اینکه نخستین خیمه‌گاه تربیتی یک کودک، کانون خانواده است و از این مسیر است که جریان‌های تعلیم و تربیتی شکل می‌گیرد و امتداد آن به چشم‌اندازهای متنوع اجتماعی پیوند می‌خورد. اما می‌توان از یک منظر منطقی با احساس درک عمیق از ارتباط چندسویه آموزش و پرورش و عوامل متعددی که در این فرآیند نقش دارند افق گسترده‌تری را ترسیم کرد.

چهارشنبه 26/7/1391 - 22:40 - 0 تشکر 567330

هنگامی که یک دانش‌آموز وارد مدرسه می‌شود، آموزشگر باید برای آگاهی از ویژگی‌های منحصر به فرد او و تعاملاتی که در حوزه تعلیم و تربیت قرار می‌گیرد از تمامی ابزارهای خود بهره گیرد. کودکان برای ابراز وجود و احساسات خود، سرسخت و لجوجند و از روزی که کودک وارد مدرسه می‌شود در جریان مسابقه نفس‌گیری قرار می‌گیرد که گاهی نابرابر است. در جریان این مسابقه بعضی از کودکان به دلیل تحرک و جنب و جوش همراه با رفتارهای فیزیکی زیاد مورد تحقیر و سرزنش قرار می‌گیرند که می‌تواند چون بختکی سنگین، خلاقیت‌ها و توانایی‌های علمی آنان را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. 

چهارشنبه 26/7/1391 - 22:40 - 0 تشکر 567331

یکی دیگر از علل بروز اشکال ارتباطی میان آموزشگر و دانش‌آموز مربوط به تکالیفی است که انجام دادن آن به دلیل حجم زیاد مستلزم صرف وقت بیشتری است و دانش‌آموز باید برای انجام آن از موقعیت‌های دلپذیر خود مثل بازی دست بکشد تا بتواند به تکالیف خود برسد. از سوی دیگر اجرای بعضی از این تکالیف مستلزم هزینه‌های مادی و استفاده از امکانات خاصی است که گاهی در دسترس همه کودکان نیست. ناتوانی کودک در انجام این تکالیف مدرسه‌ای شاید موجب دلسردی وی شود و در عین حال بی‌رغبتی او را به موضوعات درسی و کارهای مدرسه پدید آورد. بعید نیست در چنین شرایطی کودک به احساس خشم و آزردگی دچار شود و چون محملی برای عنوان مستقیم آن نمی‌یابد به گوشه‌گیری و انزوا بپردازد یا با رفتار غیر قابل قبول در کلاس درس ستیزه‌جویی کند تا ناتوانی خود را در اینگونه امور بپوشاند. اینها فقط نمونه‌ای از سرگذشت‌های شایع در فرآیند آموزش است. اتفاقاتی از این دست که همچنان به این جریان آسیب می‌زند.

چهارشنبه 26/7/1391 - 22:41 - 0 تشکر 567332

آموزشگر آگاه با داشتن توانایی‌های خاص خود نه فقط مانع از تشدید دشواری‌های دانش‌آموز می‌شود، بلکه با درک اوضاع و احوالی که در کلاس درس اطراف وی وجود دارد با حفظ اصول تحصیلی و موازین اجتماعی به دنبال یافتن راهی است که با ارتقاء مناسبات مطلوب، رضایت و خرسندی دو طرف در جریان آموزش پایدار بماند. در موقعیتی دیگر ممکن است برخی از دانش‌آموزان که نسبت به محیط خانوادگی و اجتماعی خود نگرش منفی دارند در تعامل با معلم خود هم این نگرش را بسط دهند و آموزشگری که اینگونه برخوردها را صرفاً متوجه شخص خود می‌داند، ناگزیر در مقام پاسخگویی متقابل برمی‌آید تا جایگاه خود را حفظ کند. این عامل می‌تواند پیوسته مزاحم پیشرفت جریان آموزش در کلاس درس شود که قطعاً آموزشگر با ارزیابی واقعی از معانی رفتار دانش‌آموزان و شناخت بیشتر زوایای شخصیتی آنان می‌تواند وضع را به نحو مطلوب بهبود بخشد.

چهارشنبه 26/7/1391 - 22:41 - 0 تشکر 567334

دلایل اصلی لزوم مطالعه فردی دانش‌آموزان در فرآیند آموزش را می‌توان از افزایش ناسازگاری‌ها، ناتوانایی‌های آموزشی، سرخوردگی‌های اجتماعی همچنین بازماندن از تحصیل یافت، ولی نباید فراموش کنیم که در مقابل هر یک از کودکانی که به گرفتاری‌های شدید دچار شده‌اند عده زیادی بوده‌اند که با کوشش‌ها و تشویق‌های معلمان و راهنمایان و همکاری مستمر آنان با نهادهای اجتماعی و خانوادگی از دام آسیب‌ها و خطرات رهایی یافته‌اند. اما نکاتی وجود دارد که آموزشگران با رعایت آن می‌توانند تا حد زیادی از بی‌رغبتی کودکان به فرآیند آموزش جلوگیری کنند از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. شرایط را در نظر بگیرید: با درک صحیح پیشرفت‌ها و شکست‌ها در فرآیند آموزش ضمن سنجش شرایط موجود، دانش آموزان را برای رسیدن به اهدافشان یاری کنید. توقعات خود را منطقی کنید: ضمن شناخت توانایی‌های فردی دانش‌آموزان و همچنین با منطقی کردن توقعات از تشدید دشواری‌های تحصیلی آنان جلوگیری کنید. سطح رضایت و شکیبایی خود را افزایش دهید: با افزایش میزان رضایتمندی خود در مقام آموزشگر، ضمن شکیبایی و تعامل هرچه بیشتر با اولیاء، دشواری‌های فرآیند آموزش را مطرح کنید و راهکارهای مناسب را به کار بگیرید. وضع رفتاری دانش‌آموزان را جدی بگیرید: با آگاهی از مسئولیت سنگین خود، ضمن مطالعه فردی کودکان و مشاهده رفتار آنان در موقعیت‌های ویژه، تحلیلگر خوبی برای مفاهیم رفتاری دانش‌آموزان باشید.

پنج شنبه 27/7/1391 - 11:25 - 0 تشکر 567437

با نام خدا و سلام

بازم ممنون استاد

متاسفانه این روزها شاهد بی رغبتی زیاد دانش آموزان به موضوع تحصیل مواجه هستیم از دلایل این بی رغبتی هم می تواند دیدگاه خانواده ها در رابطه با تحصیل و نبود بازار کار مناسب برای فارغ التحصیلان مراکز آموزشی باشد

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

پنج شنبه 27/7/1391 - 21:49 - 0 تشکر 567543

teachman گفته است :
[quote=teachman;521731;567437]با نام خدا و سلام

بازم ممنون استاد

متاسفانه این روزها شاهد بی رغبتی زیاد دانش آموزان به موضوع تحصیل مواجه هستیم از دلایل این بی رغبتی هم می تواند دیدگاه خانواده ها در رابطه با تحصیل و نبود بازار کار مناسب برای فارغ التحصیلان مراکز آموزشی باشد


متشکرم دوست گلم
به دلیل خوبی اشاره کردی که میتونه مشکل ساز باشه
انشالله مسئولین محترم در رفع این معضل کوشا باشند.

جمعه 12/8/1391 - 8:27 - 0 تشکر 571132

امروزه مدیریت کارآمد در مدارس چالش مهمی محسوب می شود. محیط مدرسه نقش مهمی در میزان علاقه کودک به تحصیل دارد و با برقراری ارتباطی سازنده و تنگاتنگ میان خانه و مدرسه می توان این علاقه را تقویت کرد. یکی از مشکلات والدین بی علاقگی فرزندشان به مدرسه است. برخی از کودکان از اینکه صبح ها از خواب بلند شده و به مدرسه بروند نفرت دارند. آنها خود را موجوداتی «کودن» می پندارند و دل شان می خواهد کسی کاری به کارشان نداشته باشد! این احساس بی ارزش مشکلات زیادی را به همراه دارد و به نظر می رسد هیچ شیوه ای برای اصلاح این کودکان موثر نیست.


والدین عزیز! اگر دوست دارید فرزندتان در مقابل چالش ها موفق عمل کند باید ارتباط تنگاتنگی میان خانه و مدرسه برقرار کنید.



♪•°٠•●♥ مـــــــــريمـــــــ ♥●•٠ °•♪
جمعه 19/8/1391 - 22:12 - 0 تشکر 572692

[quote=مریم السادات نجفی ;716309;571132]

امروزه مدیریت کارآمد در مدارس چالش مهمی محسوب می شود. محیط مدرسه نقش مهمی در میزان علاقه کودک به تحصیل دارد و با برقراری ارتباطی سازنده و تنگاتنگ میان خانه و مدرسه می توان این علاقه را تقویت کرد. یکی از مشکلات والدین بی علاقگی فرزندشان به مدرسه است. برخی از کودکان از اینکه صبح ها از خواب بلند شده و به مدرسه بروند نفرت دارند. آنها خود را موجوداتی «کودن» می پندارند و دل شان می خواهد کسی کاری به کارشان نداشته باشد! این احساس بی ارزش مشکلات زیادی را به همراه دارد و به نظر می رسد هیچ شیوه ای برای اصلاح این کودکان موثر نیست.


والدین عزیز! اگر دوست دارید فرزندتان در مقابل چالش ها موفق عمل کند باید ارتباط تنگاتنگی میان خانه و مدرسه برقرار کنید.





درود بر شما و سپاس از نظر بارز و ارزشمندتان

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.