• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 304)
چهارشنبه 26/7/1391 - 22:29 -0 تشکر 567317
لكنت در آموزش زبان مدارس

دیگر نه یك درس فانتزی است و نه یك نیاز غیرضروری؛ امروزه به دلیل گسترش روابط علمی، اجتماعی و اقتصادی بین كشورها و جانماندن از قافله جهانی‌شدن، یادگیری زبان خارجی به نیازی حیاتی تبدیل شده است.

با آن‌كه سال‌هاست در سطوح پایه مدارس كشور، كتاب‌های آموزش زبان خارجی تدریس می‌شود، اما همچنان نسل‌های متوالی از دانش‌آموزان ایرانی تك زبانه هستند و اغلب فارغ‌التحصیلان مدارس كشور ما نمی‌توانند ساده‌ترین نیازهای زندگی خود را با زبانی غیر از زبان مادری بیان كنند.

خروجی آموزش‌های زبان خارجی در مدارس و حتی مراكز آموزش عالی ما نیز به گونه‌ای است كه اغلب فارغ‌التحصیلان تنها به دستور ساختاری زبان‌های خارجی آشنا می‌شوند، اما در بخش‌های گفتاری و شنیداری، با ضعف مفرط مواجه هستند. طوری كه مثلا یك دانش‌آموز پیش‌دانشگاهی در طول دوره تحصیل خود با انواع زمان، فعل‌ها و دستور زبان‌های مرتبط با زبان انگلیسی آشنا می‌شود، اما نمی‌تواند از گوش و زبان خود در برقراری ارتباط با یك فرد انگلیسی زبان بهره ببرد.

در واقع می‌توان گفت یكی از عمده دلایل تاسیس آموزشگاه‌های زبان خارجی و افزایش روزافزون این مراكز خصوصی، كاربردی نبودن نحوه تدریس زبان خارجی در مدارس است.

چهارشنبه 26/7/1391 - 22:32 - 0 تشکر 567319


تاكید همزمان بر 4مهارت زبان




آموزش زبان مانند آموزش درسی تئوری چون ریاضی یا آموزش درسی عملی همچون نقشه‌كشی صنعتی نیست؛ بلكه آموزش‌های اصولی زبان، تركیبی از روش‌های تئوری و عملی همزمان است.


حمید خان‌بیگی، مدرس زبان انگلیسی یكی از آموزشگاه‌های زبان به «جام‌جم» می‌گوید: ما در زبان چهار مهارت اصلی داریم كه این مهارت‌ها شامل صحبت‌كردن (Speaking)، شنیدن (listening)، نوشتن (writing) و خواندن (reading) است كه در مدارس كشور ما تنها به دو مهارت نوشتن و خواندن توجه می‌شود.


او با اشاره به این‌كه برای یادگیری كامل و علمی زبان، باید روی هر چهار مهارت تمركز شود، عنوان می‌كند: در اغلب آموزشگاه‌های زبان تلاش می‌شود كه خلأ آموزش‌های اصولی زبان در مدارس كشور پر شود؛ به طور مثال در آموزشگاه‌های زبان با برگزاری كلاس‌های مكالمه و كلاس‌های بحث آزاد (free discussion) سعی می‌كنند كه در اصلاح قفل زبان متقاضی را بشكنند.



چهارشنبه 26/7/1391 - 22:32 - 0 تشکر 567320


سن مهم‌تر است یا استاد؟



متقاضیان یادگیری زبان خارجی، تنها به سن و سال خاصی محدود نمی‌شوند، بلكه اگر سری به آموزشگاه‌های زبان خارجی بزنید، براحتی می‌بینید كه در این كلاس ها، همه نوع سن و سالی مشاهده می‌شود.


خان‌بیگی معتقد است یادگیری زبان، بیشتر از آن كه به سن و سال ربط داشته باشد، به نحوه تدریس معلم ربط دارد.


این مدرس زبان تاكید می‌كند: درست است با بالا رفتن سن، سرعت انتقال مفاهیم دروس زبان، كمی سخت‌تر می‌شود، اما این اصلا به این معنی نیست كه كهنسالان نمی‌توانند زبان یاد بگیرند، زیرا مطابق تجربیاتی كه داشتم اتفاقا برخی اوقات كهنسالانی كه قصد سفر به خارج از كشور را داشتند، انگیزه و توان یادگیری‌شان، بیشتر از جوانانی بود كه به زبان تنها به دید یك كلاس فوق برنامه نگاه می‌كردند.


او می‌افزاید: اگر كودكانی را كه از همان دوران كودكی در محیط‌های انگلیسی زبان قرار می‌گیرند، استثنا قرار دهیم، به نظرم نحوه تدریس استاد خیلی مهم‌تر از سن و سال متقاضی یادگیری زبان است.


چهارشنبه 26/7/1391 - 22:35 - 0 تشکر 567323


از كلاس تقویتی تا رویای مهاجرت




در آموزشگاه‌های زبان ـ كه افزایش روزافزون آنها مرهون ضعف تدریس زبان در مدارس و دانشگاه‌های كشور است ـ همه گروه‌های سنی به چشم می‌خورد.


برای آگاهی از انگیزه‌های متقاضیان آموزش زبان، به یكی از آموزشگاه‌های مشهور زبان انگلیسی می‌روم.


مهدی، 25 ساله با كیفی مملو از كتاب‌های آموزش زبان می‌گوید: در دانشگاه رشته گیاه‌پزشكی خوانده‌ام، اما پس از فارغ‌التحصیلی نتوانستم كاری پیداكنم، به همین دلیل نیز قصد دارم زبان انگلیسی‌ام را تقویت كنم تا راحت‌تر بتوانم از كشورهای اروپایی، ویزای تحصیلی یا ویزای كار دریافت كنم.او درباره كیفیت آموزش‌های زبان در آموزشگاه‌ها می‌گوید: بین تدریس در آموزشگاه با درس زبان در مدرسه و دانشگاه، از زمین تا آسمان فرق وجود دارد؛ اینجا حداقل یاد گرفته‌ام دست و پا شكسته با یك انگلیسی‌زبان صحبت كنم، اما بجز برخی معنی كلمات انگلیسی، چیز دیگری از كلاس‌های مدرسه یادم نمی‌آید.

متین 13 ساله هم می‌گوید به پیشنهاد پدر و مادرش در كلاس‌های زبان شركت كرده است.او می‌گوید: من علاوه بر كلاس زبان، به كلاس موسیقی هم می‌روم؛ به دلیل همین كلاس‌های زبان، در مدرسه‌مان حرف اول را در درس زبان می‌زنم و استادم می‌گوید حتی می‌توانم تا چند سال دیگر در همین موسسه، مدرس زبان باشم.





چهارشنبه 26/7/1391 - 22:35 - 0 تشکر 567324


از روش‌های نوین آموزشی بی‌بهره‌ایم



بسیاری از ما به خاطر داریم فرآیند آموزش زبان در اغلب كلاس‌های درس مدرسه به این سبك و سیاق بود كه ابتدا معلم، كلمات انگلیسی یا عربی را ترجمه می‌كرد، سپس متن درس ترجمه می‌شد و در پایان كلاس هم دستور زبان (گرامر) همان درس توضیح داده می‌شد.


خان‌بیگی می‌گوید: سیستم آموزش زبان در مدارس ما فقط به درد ترجمه‌كردن متون انگلیسی می‌خورد و البته حتی ترجمه دقیق و علمی هم به ما آموخته نمی‌شود، اما امروزه سیستم‌های نوین آموزشی آمده است كه می‌تواند فرآیند زبان‌آموزی كاربردی را در زمانی كمتر و با كیفیت بهتر ارائه دهد.


او یادآور می‌شود: استفاده از فیلم‌های آموزشی زبان اصلی، قراردادن زبان‌آموز در محیطی مشابه محیط كشورهای خارجی، مكالمه‌های دقیق و هدفمند و استفاده از فناوری‌های صوت و تصویر برای انتقال مفاهیم زبانی از جمله روش‌های جدیدی است كه برای یادگیری سریع و اصولی زبان استفاده می‌شود، اما هنوز هم در بیشتر مدارس كشور ما از این شیوه‌ها استفاده نمی‌شود.


چهارشنبه 26/7/1391 - 22:36 - 0 تشکر 567325


ارتباط جذب گردشگر با یادگیری زبان




در حالی كه به گفته كارشناسان، درآمدهای گردشگری می‌تواند اقتصاد كشور را متحول كند و حتی میزان درآمد گردشگری را بالاتر از درآمدهای نفت بنشاند، اما به دلیل نبود سیاستگذاری صحیح در این حوزه، میزان جذب گردشگر در كشور ما بسیار محدود است؛ طوری كه مطابق گزارش سالانه مجمع جهانی اقتصاد در سال 2011، ایران در میان 16 كشور منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا رتبه پانزدهم را دارد.


خان‌بیگی در همین رابطه عنوان می‌كند: اگر كشور ما مثل كشور چین، مالزی یا حتی تركیه بود كه در آن تعداد گردشگران خارجی خیلی بالاست، در نتیجه مردم در مجاورت طولانی‌مدت با توریست‌های خارجی، براحتی می‌توانستند با غیرفارسی‌زبان‌ها تعامل داشته باشند و رفته‌رفته زبان آنها را بیاموزند، اما تعداد گردشگران خارجی در كشور ما بسیار محدود است و به همین دلیل مردم بندرت با انگلیسی‌زبان‌ها در ارتباط هستند.


حال با وجود آن كه محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون آموزش و پرورش بتازگی در گفت‌و‌گو با ایسنا اعلام كرده است: «در برنامه درسی جدید یكی از تغییراتی كه اتفاق خواهد افتاد، تغییر در آموزش عربی و زبان‌های خارجی بویژه زبان انگلیسی است و از سال 92 و در سال اول متوسطه كتاب‌های جدیدی را در این درس خواهیم داشت.»


باید منتظر باشیم و ببینیم آیا در نهایت شاهد كاربردی‌شدن زبان‌های خارجی در مدارس خواهیم بود یا این‌كه نسل‌های بعدی هم زبانشان برای گفت‌و‌گو با یك غیرایرانی در كام می‌ماند؟




امین جلالوند ‌/ ‌گروه جامعه


پنج شنبه 27/7/1391 - 11:21 - 0 تشکر 567435

با نام خدا و سلام

مورد بسیار مفیدی را انتخاب کردید ممنون استاد

اتفاقا تابستان گذشته با تعدادی از دبیران و معلمین شهرستان رفته بودیم شیراز.در یکی از پارکها به چند تا ژاپنی برخوردیم با اینکه هم همراهان و من جمله خودمن لیسانسه بودیم نتوانستیم چند کلمه ساده با آنها صحبت کنیم متاسفانه

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

پنج شنبه 27/7/1391 - 21:52 - 0 تشکر 567544

teachman گفته است :
[quote=teachman;521731;567435]با نام خدا و سلام

مورد بسیار مفیدی را انتخاب کردید ممنون استاد

اتفاقا تابستان گذشته با تعدادی از دبیران و معلمین شهرستان رفته بودیم شیراز.در یکی از پارکها به چند تا ژاپنی برخوردیم با اینکه هم همراهان و من جمله خودمن لیسانسه بودیم نتوانستیم چند کلمه ساده با آنها صحبت کنیم متاسفانه


آفرین تیچ من جان
زدی به هدف
حتی تعداد بیشماری از دکترهای ما هم نمیتونن اینجور مواقع ارتباط برقرار کنن چه رسد به ما لیسانسه ها

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.