• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
سينما و تلویزیون (بازدید: 501)
دوشنبه 24/7/1391 - 12:27 -0 تشکر 566649
سریال "دیوار" ، تقلیدی ناقص از نمونه ی غربی

این سریال برای مخاطبین عام ساخته شده است نه برای شرکت در جشنواره فیلم های اکشن! و آیا صرف استفاده از جلوه های ویژه می تواند رضایت مخاطب را در پی داشته باشد؟
 «دیوار» -تازه ترین ساخته سیروس مقدم- در نگاه اول و به عنوان یك سریال پلیسی مهیج و سرگرم كننده كار بدی از آب درنیامده است؛ حداقل اینكه اصلی ترین الزامات یك درام تلویزیونی در آن رعایت شده و از همه مهم تر اینكه ایجاد جذابیت دراماتیك در این سریال بدون دستاویز قرار دادن تمهیدات نخ نما و مبتذل و موهن، اتفاق افتاده است. اما این سریال نیز همچنان با یك فیلم پلیسی ایرانی فاصله دارد.
 
کارگردان سریال دیوار که این شب ها از شبکه یک سیما پخش می شود، در مصاحبه ی خود با یکی از روزنامه های کثیر الانتشار کشور، صحنه ی تصادف و لوکیشن صرافی را نفسگیر توصیف کرده و گفت: از قبل پیش بینی می كردیم كه این صحنه ها زمان و بودجه زیادی ببرد.
 
به گزارش سرویس اجتماعی صراط با توجه به پرداخت بیش از حد به حاشیه و دور شدن از متن فیلم به نظر می رسد نکته ای که از دید سیروس مقدم مغفول مانده است این است که این سریال برای مخاطبین عام ساخته شده است نه برای شرکت در جشنواره فیلم های اکشن! و آیا صرف استفاده از جلوه های ویژه می تواند رضایت مخاطب را در پی داشته باشد؟

در صحنه ی تصادف که شنبه شب پخش شد، درست است که جلوه های ویژه بی نظیری بکار رفته بود، اما متاسفانه برای تحقق فرعیات، برخی اصول به فراموشی سپرده شده بود.

برای نمونه چطور می شود از بین ماشین های پلیسی که به تعقیب جمیل، متهم فراری با آن همه سابقه جرم و جنایت پرداخته بودند، هیچکدام همراه آمبولانس حامل جمیل حرکت نکنند! و این که اصلا ماشین های پلیس برای چه آمده بودند و برای چه رفتند؟!

نکته ی دیگر، حضور بالگردهای نیروی انتظامی در صحنه تصادف و ناپدید شدنشان پس از فرار جمیل بود. برای حضور بالگرد در صحنه ی جرم سه دلیل می تواند وجود داشته باشد، یکی تعقیب مجرمان، دیگری حمل مصدومان صحنه ی حادثه به خاطر بار ترافیکی سنگین و اما دلیل سوم استفاده از بالگرد برای داشتن جلوه های ویژه ی هوایی!

از دیگر نکات جالب در این سریال این بود که گویا پول های پراکنده شده در صحنه جرم، همراه با نوسانات ارز در کشور قصد پایین آمدن نداشته و همچنان در حال صعود باقی مانده بودند! و شاید با این شیوه عوامل فیلم قصد داشتند مسایل اقتصادی را دخیل در فرهنگ کنند، تا در این زمینه هم رسالت خود را انجام داده باشند!

آتش گرفتن اتومبیل جمیل نیز به نوعی زیر سوال بردن نیروهای کمک رسان آتش نشان بود، چرا که هر شخص تازه کاری هم می داند، ابتدا باید برق خودرو سانحه دیده را قطع نمود و سپس به مصدومین کمک کرد.

نکته دیگر اینکه چگونه می شود، مصدومی از آن تصادف هولناک جان سالم به در ببرد و اگر هم چنین شود آیا توانی برایش باقی خواهد ماند که بتواند پلیس را خلع سلاح کرده و یک افسر عملیاتی را به گروگان بگیرد؟!
 
مهم ترین بخش از این قسمت سریال دیوار، ردیابی تلفن همراه توسط پلیس بود.
 
چه کسی باور می کند، در عصر فناوری نتوان یک تلفن همراه را ردیابی کرد؟! این کوچک نشان دادن سیستم ردیابی نیروزی انتظامی در حالیست که هالیوود برای بزرگ نشان دادن سازمان سیا استفاده از سیستم های پیشرفته جی پی اس، ردیابی گوشی در وضعیت خاموش و ... را به نمایش می گذارد.
 
در قسمت شب گذشته این سریال نیز مجدداً اشکالاتی دیده می شد، که به راستی در نوع خود کم نظیر بود!
 
بالاخره بالگرد ها در این قسمت نقش خود را به درستی ایفا کردند، اما کماندوها از خود نپرسیدند، وقتی نیروهای پیاده به راحتی وارد منطقه عملیاتی شدند، دیگر چه نیازی به ورود از آسمان هست؟! آن هم در جایی که بالگرد می توانست به راحتی بنشیند؟!
 
و نکته ی آخر اینکه عوامل سازنده ی فیلم فراموش کرده بودند که اگر کسی از تلفن همگانی به تلفن همراه زنگ بزند شماره اش با پیش شماره ی شهر مذکور بر روی تلفن همراه نمایش در خواهد آمد. این یعنی به راحتی می شد، تنها با استعلام از مخابرات در عرض شاید کم تر از یک دقیقه، فهمید جمیل در کدام نقطه از تهران است و با نیروهای محلی وی را عرض چند دقیقه دستگیر کرد!

جای تعجب است که چرا ارگان های مربوطه نسبت به نمایش این تصویر نه چندان به هنجار از آن ها تا کنون هیچ عکس العملی نشان نداده اند.

گفتنیست این سهل انگاری ها و نواقص ناشی از اهمیت دادن بیش از اندازه به فرعیات و دور شدن از اصل است. غیرایرانی بودن و كپی برداری از روی فیلم های غربی. این مشكلات را از شخصیت پردازی تا فضاسازی و بازنمایی، بیشتر می کند.

در پایان لازم به یادآوریست که اگر این سریال به مناسبت هفته ی نیروی انتظامی آماده پخش شده است بد نبود قبل از پخش بازبینی صورت می گرفت تا نواقص عدیده اش که به دیدگاه عموم در رابطه با این قشر زحمتکش و ایثارگر جامعه ضربه خواهد زد، برطرف شود.

پاسخ گوی این مسئله باید مسئولان فرهنگی، خاصه مسئولین صدا و سیما باشند که با توجه به فرموده امامِ امت می توان گفت مدیرانِ بزرگترین دانشگاه هستند. آن ها باید پاسخ گو باشند، که تا چه زمانی می خواهند، هزینه بیت المال را خرج این دست فیلم هایی بکنند، که جز استفاده از تکنیک های جلب مخاطب کمتر به مسئله محتوا می پردازند.

سه شنبه 25/7/1391 - 11:40 - 0 تشکر 566989

سلام 

خیلی خشن ه این سریال 

صحنه های جالبی نداره، بعضی بازیها هم که تصنعیه 

از سیروس مقدم انتظار بیشتری داشتم 

خوشم نمیاد که در همه جا به ترویج خشونت پرداخته میشه، البته من قسمتهای کمی از این سریال رو دیدم و واقعا مناسب نبود 



خدا در همین نزدیکی است
سه شنبه 25/7/1391 - 12:27 - 0 تشکر 567001

سلام
اره واقعا فیلمش فوق العاده مصنوعیه منم الان فهمیدم کارگردانش سیروس مقدمه واقعا عجیبهههه!!!

 

  به طواف كعبه رفتم ،به حرم رهم ندادند          كه برون درچه كردي، كه درون خانه‌آئي

 

                                    

جمعه 28/7/1391 - 18:46 - 0 تشکر 567662


«سیروس مقدم بهتر است ژانر اجتماعی بسازد»





نقدی بر «دیوار» تلویزیون/ مخاطب را ساده‌انگار فرض کردند





هوشنگ صدفی منتقد در یادداشتی با عنوان «سقوط سیروس مقدم از "دیوار" رسانه ملی» به نقد آخرین سریال سیروس مقدم پرداخت.




به گزارش سرویس تلویزیون ایسنا، این منتقد در یادداشت خود آورده است: به روایت کارنامه هنری صداوسیما "سیروس مقدم" تاکنون تجربه کارگردانی 21 مجموعه تلویزیونی را در شبکه‌های مختلف تلویزیونی ایران داشته است؛ از این رو می توان به جرأت گفت که مقدم، حرفه‌یی‌ترین کارگردان سریال سازایرانی است اما با توجه به تجربه‌های موفق مجموعه‌سازی در رسانه ملی باید این واقعیت را پذیرفت که وی در ساخت مجموعه تلویزیونی "دیوار" نه تنها موفقیتی نداشته است بلکه با توجه به قابلیت و توانمندی وی در تولید و ساخت برنامه‌های موفق و متفاوت "چاردیواری"،"زیر هشت"،"پایتخت" و"تا ثریا " تا حدودی از نظر برنامه‌سازی و کارگردانی افت کرده است.



قابلیت‌های بازی "مهدی سلطانی" در نقش جمیل و همزاد پنداری مخاطبان با افراد خلافکار برنامه توانست تاحدودی از افت آن جلوگیری کند وگرنه بسیج امکانات نیروهای انتظامی برای دستگیری چهار مجرم در کلان‌شهر تهران با توانایی‌های نشان داده شده هیچ جاذبه‌ای برای بیننده نداشت بخصوص که در برخی مواقع ساده‌ترین رفتارهای پلیسی هم در فیلمنامه رعایت نشده بود.



شاید اغلب فیلمسازان توانمند رسانه ملی نتوانند به اندازه "سیروس مقدم" از امکانات تولیدی مورد نظر دست‌اندرکاران نیروی انتظامی در برنامه "دیوار" بهره بگیرند ولی بکارگیری امکانات و تجهیزات بکار رفته در مجموعه تلویزیونی دیوار هم نتوانست به تولید یک فیلم پلیسی سفارشی کمک کند. البته گفتن این نوع مسایل برای برنامه‌ای که دو خبرگزاری معتبر برای ساخت و پرداخت آن کلی تعریف و تمجید کرده‌اند، انتقاد کردن از برنامه " دیوار"را کمی دشوارتر می‌کند ولی با این حال باید واقعیت‌ها را گفت هر چند که گفتن و نوشتن برای سیروس مقدم و الهام غفوری، این زوج هنرمند تلویزیونی تلخ باشد.




هوشنگ صدفی سپس به ذکر دلایل خود پرداخته و نوشته است:



«به دلایل زیر می‌توانم ادعا کنم دست‌اندرکاران ساخت و تولید برنامه دیوار مخاطبان تلویزیونی را ساده‌انگار فرض کردند وگرنه طرح برخی گره‌ها و حوادث فرعی در برنامه دیوار نه تنها با هیچ منطقی هم‌خوانی ندارد بلکه در بیشتر موارد موجب آزار مخاطبان عام و توهین به شعور مخاطبان خاص است:



قصه از همان ابتدا داستان کلیشه‌یی "دزد و پلیس" را با ارتباطات خانوادگی آن دو به سبک فیلم فارسی روایت می‌کند از قضا پسر آقا پلیس عاشق دختر آقا دزده است و بدتر از آن قرار نیست این دو دلداده به هم برسند. در ابتدای روایت هر دو شخصیت اصلی "یونس" سرهنگ نیروی انتظامی و "جمیل" دزد مرامنامه خود را برای مخاطبان تعریف می‌کنند دیگر لایه‌های درونی قصه وجود ندارد و مخاطب خود را برای یک فیلم پلیسی شفاف و روشن آماده می‌کند.




در صحنه برخورد مامورنماها و زخمی شدن پسر یونس مخاطب از خود می‌پرسد چطور سرهنگ نیروی انتظامی با تجربه نمی‌تواند از تلفن همراه خود و یا پسرش برای کمک خواهی استفاده کند علاوه بر آن چطور به راحتی از تبهکاران صدمه می‌بیند؟ آن هم پلیس وظیفه شناس و شجاع؟




با وجود حذف یونس از پیگیری عملیات دستگیری "جمیل" باز چگونه می‌توان حضور او را در عملیات توجیه کرد؟ مامور پلیس در صحنه دستگیری دزدان صرافی به راحتی دو نفر را بیهوش و دستگیر می کند بدون آنکه نیروی کمکی درخواست کند .شگفت آور اینکه وقتی مامور پلیس تیر می خورد تازه تیرهای او در حین مرگ به هدف می خورد و ... .



حضور این همه مامور پلیس در مدرسه برای دستگیری جمیل ناتوانی پلیس را نشان نمی‌دهد برای یونس که ابتدای فیلم به عنوان پلیس توانمند می‌تواند بچه‌ای را از چنگ تبهکار آزاد کند چطور در برابر جمیل ذلیل می‌شود. باید بپذیریم که پروپاگاندای مورد انتظار رییس دایره سینمایی ناجا در سریال "دیوار" ترک برداشت.




ساخت برخی از صحنه ها هم قابلیت افراد پلیس ، آتش نشانی و سایر عوامل کارگردانی را مورد تردید قرار داد بخصوص درصحنه بعداز تصادف جمیل و پسر یونس با وجود نشتی بنزین، کارکرد آتش نشانی زیر سوال می رود مگر اینکه سیروس مقدم بخواهد گاف دادن همه را بگیرد! تازه بعد از اتمام نجات افراد داخل آن، اتوموبیل منفجر می شود آن هم بدون رعایت فضا و زمان وقوع حادثه و ... .»




صدفی در یادداشت ارسالی به ایسنا تاکید کرده است:



«سیروس مقدم در طول این سال‌ها از قاب‌بندی خاصی برای نشان دادن روحیه درونی افراد در برنامه‌سازی تلویزیونی بهره می‌گیرد به گونه‌ای که اگر در تیتراژ برنامه تلویزیونی عنوان کارگردانی وی مطرح نشود بی‌گمان از سبک فیلم‌برداری وی می‌توان حدس زد که اثر ساخته اوست اما در دیوار تنها این نوع سبک فیلم‌برداری را می‌توان در صحنه‌های سنگبری و مدرسه مشاهده کرد، در حالی که در سایر صحنه‌ها به ناچار تسلیم روایت قصه شده و شیوه قاب‌بندی را رعایت نکرده است.



بازی مهدی سلطانی و تقویت ضد قهرمانان در این برنامه تلویزیونی شاید یکی از نقاط قوت کار به شمار می آید وگرنه بازی تصنعی "آتیلا پسیانی" در نقش یونس و سایر بازیگران نیروی انتظامی نتوانست در بین بینندگان همزاد پنداری خاصی ایجاد کند؛ به نظرم بعد از یک الی دو قسمت برنامه دیوار، سیروس مقدم به این باور رسید که پرداختن تصنعی به رفتارهای پلیس وظیفه شناس نمی‌تواند در مخاطبان تلویزیونی در شرایط اجتماعی امروز انگیزه‌ای برای تماشای برنامه ایجاد کند بنابراین با تابوشکنی در «دیوار» توانست تاحدودی مخاطبان را پای قاب تلویزیونی نگه دارد.»





این منتقد در پایان آورده است:‌



«در خاتمه باید گفت سیروس مقدم به عنوان کارگردان ژانر اجتماعی در ساخت برنامه‌های پلیسی ضعیف است و از عهده این کار برنمی آید و این نوع برنامه فقط در حیطه توانایی افرادی چون فخیم‌زاده است؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم بهتر است سیروس مقدم به ساخت برنامه‌های تلویزیونی در ژانر اجتماعی چون پایتخت، زیر هشت، تا ثریا بپردازد و تجربه کردن در این وادی را به افراد حرفه‌ای درساخت برنامه های تلویزیونی پلیسی بسپارد.»

لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.