صبح یک روز پاییزی در خیابان سه راه امین حضور
خیابان امین حضور هنوز خلوت است. ساعتی مانده به ظهر . همه مغازه ها باز اما کم مشتری است. ویترین برخی مغازها خالی است .
اولین مغازه ای نمایندگی فروش یکی از لوازم خانگی های معروف و اما گران را دارد. مرد فروشنده می گوید این مارک از ابتدا 15درصد از سایر مارک ها گران تر بوده است. اما در این سه ماه نیز 15 تا 20 درصد به قیمتش افزوده شده است.
افزایش قیمت تاثیری در میزان مشتری هایش نداشته است و ترسی هم از بی مشتری شدن ندارد زیرا همین که سرمایه اش را بگذارد تا چند ماه دیگر چند برابر می شود ومشخص نیست گاز و یخچالی که به قیمت امروز می فروشد خودش بتواند چند ماه دیگر بخرد . شاید برای همین است که بسیاری از مغازها درزمان نوسات شدید بازار ترجیح می دادند به جای فروش کر کره مغازه هایشان را پایین بکشند و یا بگویند انبارهایشان از جنس خالی است.
این موضوع را مرد فروشنده نیز تایید می کند و می گوید این روزها اگر هم فروش نکنیم،ضرر نکرده ایم.
در این میان زن و مرد جوانی که مدتی است وارد مغازه شده اند هم به میان حرف می آیند می گویند: 6 میلیون تومان با سختی های فراوان به عروس و دامادها وام می دهند اما این 6 میلیون هزینه خرده ریزهای زندگی هم نمی شود. دختر خریدار ادامه می دهد: دیروز با 3 میلیون تومان به بازار رفتم اما تنها توانستم یک گاز و یک یخچال ایرانی بخرم .با شوخی ادامه می دهد قبلا شوهر کردن آرزوی دختران بود حالا داشتن جهیزیه تبدیل آرزو شده است.
عروس خانمها کالاهای خارجی بخرند !
چند مغازه جلوتر نمایندگی فروش یکی از مارک های پر مخاطب کرده ای است .او می گوید : قیمت لوازم صوتی و تصویری الی جی در 3 ماه گذشته تنها 12 تا 15 درصد افزایش داشته و برخی از کالاهایمان مانند تلویزیون 3 بعدی و یا سینمای خانگی مان تغییری نداشته است .
او اضافه می کند:گرانی ها از مشتری های ما کم نکرد بلکه سبب افزایش خریداران هم شد زیرا مردم به سوی بازار هجوم آوردند وبه طور مثال ما در حال حاضر تلویزیون ال سی دی 42 اینچ چیزی در انبار نداریم.
این مغازه دار ادامه می هد: بیشتر از کالا های خارجی کالاهای داخلی است که در این سه ماه گران شده است و آدرس پاساژ محمد را می دهد که بیشتر مارک های ایرانی در این پاساژ فروخته می شود .