• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 1080)
چهارشنبه 19/7/1391 - 22:28 -0 تشکر 565597
آموزش هنر ؛چگونه؟!؟!؟

با نام خدا و سلام

در برنامه هفتگی پایه های ابتدایی و راهنمایی نام درسی را همه می بینیم به نام درس هنر.اما متاسفانه در بیشتر مواقع معلمین و دبیران این درس  به معنای واقعی هنر را آموزش نمی دهند و صرفا به کشیدن یک نقاشی یا چند سطر خوشنویسی ختم می شود در حالیکه اهمیت درس هنر کمتر از ریاضی و علوم و سایر دروس نیست بلکه در بعضی مواقع از آنها مهم تر است.

در این مبحث به روش تدریس و آموزش هنر می پردازیم
÷
 خیلی خوشجال می شویم دوستان در جریان بحث تجربیات خود را در میان بگذارند

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

پنج شنبه 20/7/1391 - 21:5 - 0 تشکر 565705

با نام خدا و سلام

در كلاس هنر، معلم فضایی را ایجاد می‌کند که دانش‌آموزان با یک سؤال یا مسئله مواجه شوند و در صورتی که این سؤال یا مسئله جذابیت داشته باشد،آن‌ها را برای یافتن پاسخ یا راه‌حل برمی‌انگیزد.

سؤال یا مسئله‌ای که برای دانش‌آموزان تازگی داشته باشد و ذهن آن‌ها را درگیر کند، آرامش ذهنی و تعادل آن‌ها را بر هم می‌زند و آنان را به تفکر وا می‌دارد.آن‌ها بدون این که بدانند، جریان تفکر را طی می‌کنند تا به کشف پاسخ دست یابند.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 22/7/1391 - 13:44 - 0 تشکر 566194

با نام خدا و سلام


جریان تفکر برای یافتن پاسخ، با تخیل شروع می‌شود.


تخیل توانایی ساختن آن چیزی است که غایب است اما در ذهن ساخته می‌شود. تخیل، قدم برداشتن به طرف ناشناخته‌هاست که از تجربه‌های گذشته حاصل می‌شود. این تجربه‌ها در همان حد باقی نمی‌ماند بلكه با تجربه‌های حال در می‌آمیزد و از آن نیز فراتر می‌رود.



«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

يکشنبه 23/7/1391 - 23:53 - 0 تشکر 566549

سلام

من یه چنتا از تجربه هامو میگم که خوب جواب داده

کاردستی: با وسایل ساده رو بیاریم به کاردستی های روز مثل اوریگامی , اوریگامی های ساده
من حتی مراحل رو به صورت کپی بهشون میدادم که میخوان درست کنن توخونه یادشون نره
حتی همین کاردستی ها تخیل بچه هارو بیدار میکنه, مثلا اینکه انواع لیوان رو بسازه یا فلان مدل رو بهش بده
یا بچه هایی بودن که مراحل اصن یادشون نمیرفت یا اگر میرفت قبلی رو برعکس باز میکردن تا یادشون بیاد
خی همه اینا ینی استفاده از فکر...
البته بگم بسیار سخته مخصوصا جلسات اول که باید کشیدن اجسام هندسی و برش را یاد بگیرند
همینجا استعدادها نمایان میشه
بعضیا تاآخر کج میبرند
بعضیا از همون اول با دقتن
که کار باید بره روی کسانی که کم دقتن تا دقت اونا هم بره بالا

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 24/7/1391 - 0:0 - 0 تشکر 566550

سلام

مورد دیگه نقاشی هست

بنظر من خیلی بده یه معلم اول یه موضوع بده و بچه هارو به حال خودشون رها کنه
بعدم یه بیست الکی و وسلام

یه راه حل میتونه آموزش نقاشی های مرحله ای ساده باشه طوری که برای همیشه خاطرشون بمونه
بعد تمرین این مراحل و آموزش و بررسی همه بچه ها
حالا میشه تکلیف داد که فلان نقاشی رو بکشید
مثلا یبار یسری انواع موش در حالتهای مختلف بود (یادش بخیر چقد بچه ها جیغ زدن و ذوق میکردن برا موشا که نازن) آخر سر گفتم بچه ها یه داستان با این موشها بکشید
هر کی یه چی کشید
یکی تو مزرعه یکی خونه خلاصه خانواده موشها رو کشیدن
بعد آموزش خلاقیت ازشون بخواهیم

اینم یادمون باشه هر کی یه جوری میکشه, اصلا نگران مثل هم شدن و اینا نباشید

اوایل کار زیاد گریه و ناراحتی دارن چون همش فکر میکنن بلد نیستن بکشند
ولی همین که کمی کمک میشن کلی شاد میشن

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
دوشنبه 24/7/1391 - 22:19 - 0 تشکر 566823

با نام خدا و سلام

ممنون از حضور و پاسخگویی تون

کارتون عالیه کلا خانمها در زمینه درس هنر موفق ترند چون حوصله و بعضا سلیقه هایی عالی دارند

با ما باشید در ادامه

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 24/7/1391 - 22:47 - 0 تشکر 566840

با نام خدا و سلام


در جریان تفکر برای حل مسئله در فرایند تولید هنری چهار مرحله طی می‌شود:


مرحله‌ی اول- طرح مسئله:پرورش یک ایده یا موضوع کلی درذهن، مثلاً:نقاشی انسان.


مرحله‌ی دوم- تفکر:فكر كردن برای انتخاب دقیق‌تر موضوع، ابزار و مواد و روش اجرا؛ مثلاً : نقاشی یک زن با ویژگی‌هایی كه دانش‌آموز در ذهن دارد، با مداد پاستل در وسط صفحه.


مرحله‌ی سوم - کاربرد:  اجرای ایده با ابزار و مواد و روش انتخاب شده؛ مثلاً : کشیدن این زن با تمام ویژگی‌هایی که در ذهن تجسم یافته است و البته با همان تخیل کودکانه و توانایی نقاشی یک کودک.


مرحله‌ی چهارم - استدلال:  توانایی توضیح علت انتخاب‌ها و چگونگی اجرا؛ مثلاً: زن شبیه مادر است، موها و چهره‌ی او شبیه مادر است؛ رنگ و مدل لباس او شبیه مادر است و انتخاب پاستل برای نقاشی، چون رنگ‌های شفاف‌تری دارد وبا آن سریع‌تر می‌توان نقاشی کرد. به این ترتیب در فرایند تولید یک محصول هنری، همه‌ی مراحل حل مسئله به روشنی مطرح است و فرد بدون آن که محدودیت یافتن فقط یک پاسخ درست را داشته باشد، با آن مواجه می‌شود. این پاسخ‌های درست را فرد با اندیشیدن و كاوش، كشف می‌كند.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

چهارشنبه 26/7/1391 - 7:5 - 0 تشکر 567110

با نام خدا و سلام


در اجرای درس هنر، هرگز روش یك‌پارچه و كاملی برای همه‌ی فعالیت‌ها و برای تمامی دانش‌آموزان  وجود ندارد. معلم همیشه باید توجه داشته‌ باشد كه:" برای چه منظور، برای كدام دانش‌آموزان و تحت چه شرایطی،  می‌خواهد فعالیت هنری را طراحی و در كلاس اجرا كند."


طراحی آموزشی: برنامه‌ریزی و سازمان دادن به فعالیت‌هایی است که معلم و دانش‌آموزان در مسیر رسیدن به اهداف یادگیری انجام می‌دهند (نادر قلی قورچیان و دیگران، 1377). از نظر زمان‌بندی، طرح درس سالیانه، ماهانه و روزانه تنظیم می‌شود. معلم برای آن که بتواند مدیریت یادگیری را به خوبی انجام دهد، لازم است که برای خود طرح درس سالیانه، ماهانه و روزانه تنظیم كند. 

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 1/8/1391 - 14:36 - 0 تشکر 568297

با نام خدا و سلام


طراحی آموزشی روزانه برای یك رشته‌ی هنری


طراحی آموزشی روزانه در پنج گام به ترتیب زیر اجرا می‌شود:


گام اول- ایجاد انگیزه:


در این مرحله، دانش‌آموزان با موضوع فعالیت آشنا می‌شوند و انگیزه‌ی لازم برای شروع فعالیت را كسب می‌كنند. توجه آن‌ها به تجربه‌های قبلی كه با موضوع ارتباط دارد، جلب می‌شود؛ تجربه‌ها را به یاد می‌آورند و برای هر چه بهتر انجام دادن فعالیت خود، آن‌ها را به كار می‌برند.


شما می‌توانید با هر روشی، توجه دانش‌آموزان را به فعالیت جدید جلب كنید؛ برای مثال، با نشان دادن یك یا چند تصویر مرتبط با موضوع و بیان مطالب مختصری در باره‌ی آن، نشان دادن ابزار و موادی مرتبط با موضوع یا هر مورد دیگری كه ذهن‌ها را به موضوع فعالیت مشغول كند و دانش‌آموزان را برای شروع فعالیت آماده سازد. بدیهی است اگر دانش‌آموزان از توانایی‌های خود و كسب موفقیت در انجام دادن فعالیت مطرح شده مطمئن باشند، انگیزه‌ی آن‌ها برای انجام دادن فعالیت، درونی است،  با شوق و نشاط بیشتری شروع به كار می‌كنند. برای مثال، در فعالیت‌هایی مثل نقاشی و كاردستی، كافی است فقط بچه‌ها یكی از ابزارهای نقاشی یا كاردستی را ببینند و توجه‌شان به آن جلب شود. شما می‌توانید یك قلم مو را با نوارچسب روی تخته‌ی كلاس بچسبانید یا یك قیچی و تكه‌ای كاغذ رنگی را روی میز خود قراردهید.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 1/8/1391 - 14:37 - 0 تشکر 568299

با نام خدا و سلام


البته ایجاد انگیزه معمولا در جلسه‌های اول سال صورت می‌گیرد. پس از گذشت مدتی، دانش‌آموزان به این كار نیازی ندارند؛ زیرا بیشتر آن‌ها فعالیت‌های هنری را كه در قالب بازی و با اختیار، آزادی و انتخاب خود انجام می‌دهند، دوست دارند؛ بنابر این همان‌قدر كه در برنامه‌ی روزانه‌ی خود بدانندكه درس هنر دارند، آمادگی لازم برای انجام دادن فعالیت هنری را خواهند داشت.




در بعضی فعالیت‌ها نیز تهیه‌ی ابزار یا موادی را از قبل از آن‌ها خواسته‌اید؛ مثلا در ساختن كلاژ پارچه قبلا به آن‌ها گفته‌اید انواع پارچه‌های رنگی، طرح‌دار وگلدار را كه جمع‌آوری و آلبوم درست كرده‌اند، با خود به كلاس بیاورند. پس، همه می‌دانند كه می‌خواهند كلاژ پارچه درست كنند و شما به ر‌احتی و با سرعت می‌توانید وارد گام دوم شوید.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

شنبه 6/8/1391 - 18:57 - 0 تشکر 569531

با نام خدا و سلام


گام دوم- تعیین فعالیت (فکرکردن و پرورش ایده‌ی هنری): 


در این مرحله، فعالیتی را كه در نظر گرفته‌اید، برای دانش‌آموزان توضیح دهید و آن‌را كاملا روشن كنید. از آن‌ها بخواهید در باره‌ی موضوع، ایده‌ای را انتخاب كرده و برای اجرای آن فكر كنند. ابزار و موادی را كه در اختیار دارند، بررسی كنند وبرای چگونگی تولید محصول هنری تصمیم بگیرند. همه‌ی این انتخاب‌ها به عهده‌ی دانش‌آموزان است. هر فرد، خود در باره‌ی مسئله‌هایی كه برایش مطرح است، فكر می‌كند و تصمیم می‌گیرد كه با چه روشی كار كند.

در همه‌ی این موارد دانش‌آموزان می‌توانند در گروه‌های كوچك با دوستان خود به مشورت بپردازند و برای پرورش ایده‌ی هنری، به یك‌دیگر كمك كنند. هم‌چنین، هر دانش‌آموز برای اجرای ایده‌ی هنری خود آماده شود. در این مرحله، دانش‌آموزان به كلیات فعالیت هنری خویش می‌پردازند و چارچوب آن را آماده و مرتب می‌كنند.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.