• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
پاسخ به شبهات (بازدید: 630)
سه شنبه 18/7/1391 - 16:36 -0 تشکر 565400
شبهه طلاکاری گنبد؟

سوال
به راستی: چرا طلاکاری گنبد؟
شبهه:
بهتر نیست طلاها خرج گرسنگان -فقراء و ...شود!

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

سه شنبه 18/7/1391 - 16:37 - 0 تشکر 565401

چرا گنبد و حرم ائمه(ع) از طلا ساخته می شود؟ آیا این اسراف و سبب بدبینی نیست؟

دوست عزیز دقت و حساسیت شما نسبت به اجرای صحیح آموزه های اسلامی ستودنی و قابل تقدیر است . به پرسشی که مطرح نمودید می توان از دیدگاه های مختلف پاسخ گفت:
1.از نظر عقل :انسانها به هر چه ارزش بیشتری قائل باشند، آن را زیباتر و ... می سازند. و شاید همین علت است كه سعی می كنند ،حرمها و زیارتگاه های خود راکه از اهمیت بیشتری برخوردارند، با بیشترین امكانات می سازند و تزیین می كنند.
2. از لحاظ دینی ومذهبی: قرآن مجید به روشنی به ما دستور می‏دهد كه به بستگان و خویشاوندان پیامبر گرامی(ص) مهر ورزیم‏: و مسلماً یكی از راه‏های ابراز علاقه به خاندان رسالت، حفظ و بزرگداشت حرم های آنان است. به دلیل همین ابراز احساسات و نشان دادن عشق و علاقه فراوان به اهل بیت(ع)، شیعیان همواره سعی كرده‏اند كه ارزنده‏ترین و با ارزش‏ترین فلزات ـ اعم از طلا و نقره و سایر جواهرات ـ را وقف آن قبور مطهر نمایندوبا زیباترین هنرهای معماری و آیینه‏كاری و منبت‏كاری آنها را در حرم‏ها و بناهای متعلّق به آنان، در تزیین گنبد و بارگاه به كار برند . «طلاكاری گنبد و ضریح نیز نشان دهنده عشق به اهل بیت است ، خداوند به پیامبرش می فرماید: (قل لا اسئلكم علیه اجرا الاّ المودّة فی القربی بگو:من چیزی به عنوان مزد رسالت از شما مطالبه نمی كنم ، مگر دوستی با اهل بیت من.در واقع طلا كاری گنبد و ضریح ، نوعی ابراز علاقه و محبّت به اهل بیت پیامبر و تعظیم شعائر و تشكّر از آنهاست . علاوه بر آنكه نوعی زینت وزیبایی است و زیبایی نیز هیچ ایراد و اشكالی ندارد، بلكه امری پسندیده است». (حجت الاسلام محسن قرائتیhttp://www.qaraati.net/library/)
بنابر این از لحاظ دینی نه تنها هیچ مشکل ومنعی ندارد بلکه بر مسلمانان لازم است در تکریم وحراست بیوتی که به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله منسوب است، بکوشند وآن را یک امر قربی تلقی کنند.
3. ازلحاظ فقهی:طبق احکام فقهی نیز،بسیاری از مبالغی که صرف ساخت وتوسعه مکانهای متبرکه ومشرفه می شود،از طریق نذورات و موقوفات مردمی است که با عشق و علاقه آن را به زیباسازی و توسعه بارگاه امامان معصوم (ع) اختصاص داده اند و از نظر شرعی تنها می بایست در همین راه استفاده شود . وچه بسا خیرینی که به طور خود جوش در این امر مهم سهیم می شوند.از این رونباید این گونه عشق ورزی وطلاکاری گنبد های حرم های ائمه را اسراف تلفی کرد.
4.از لحاظ فرهنگی:خردمندان جهان،به بزرگان مذهبی وملی خود ارزش والایی قائلند ودر نگهداری آثارآنان کوشا بوده وآن را تحت عنوان میراث فرهنگی از گزند روزگار حفظ می کنند.این کار حرکت ملتها را در تبیین سیر وترقی وتعالی به روشنی ترسیم می کند.ودر حفظ ایمان وعقیده مردم نسبت به آنها ،تأثیر به سزایی دارد.
روی این اصل مسلمانان نیز در ساخت هرچه پر شکوه تروزیباتر ونگهداری آن کوشش می کنند.
4.از لحاظ علمی: زیباسازی فضا های معنوی از جمله مساجد وحرمها، در ایجاد جذابیت برای زائران , دارای آثار ثمربخش و سازنده ای است . به عبارت دیگر تعظیم جلال و عظمت بزرگان دین از طریق آبادانی و زیباسازی قبور آنان و در كنار آن به وجود آوردن امكانات رفاهی , برای زائران و ارائه خدمات فرهنگی , و... می تواند نقش سازنده ای در گسترش و ترویج فرهنگ و ارزش های اسلامی , اسوه قراردادن ائمه اطهار(ع ), تمسك به سیره آن بزرگواران برای عموم مردم و... داشته باشد. این نتایج مهم و ارزشمندی در حوزه فردی و اجتماعی به دنبال دارد و در نهادینه كردن ارزش های الهی و انسانی موثر است . چنانچه بسیاری از امور عام المنفعه (مانند خیرات , نذورات , اوقاف ,, سرپرستی ایتام , پرداخت وجوهات شرعی , كمك به نیازمندان و...) از تاثیرات و نتایج بسیار ارزنده ساخت و ساز صحن و بارگاه امامان و امامزاده ها می باشد; زیرا شكوه این مكان های مقدس در جذب مردم , برای زیارت و انجام دادن خیرات موثر است و با یادآوری مقام و عظمت والا و سیره و سنت آن بزرگان مردم بسیار زیادی را به سوی خود جلب می كند و در گسترش فرهنگ و ارزش های الهی و سیره و منش فردی و اجتماعی آن بزرگواران در کمک به محرومان موثر است .
البته باید از هرگونه اسراف , ریخت و پاش و انجام دادن اموری كه به هیچ وجه زیبنده نظام اسلامی و مكتب اهل بیت (ع ) نیست جلوگیری كرد و برای استفاده بهینه از امكانات موجود, در جهت گسترش فرهنگ صحیح اسلامی و ارائه خدمات گوناگون (مانند ایجاد كتابخانه , زائرسرا, سالن اجتماعات , مراكز درمانی , امكانات آسایش , مراكز فرهنگی , تفریحی ورزشی و... برای عموم افرادی جامعه خصوصا افراد نیازمند و كمك به آنان ) باید برنامه ریزی های مناسب انجام داد. همان طور كه شاهد انجام این گونه اقدامات , از سوی برخی مراكز دینی و زیارتی (مانند آستان قدس رضوی در مشهد, آستانه مقدسه حضرت معصومه (س ) در قم و...) می باشیم .


منبع

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

سه شنبه 18/7/1391 - 16:38 - 0 تشکر 565402

اصول عقاید ( توحید )      نوشته محسن قرائتی
می گویند : ساخت گنبد و بارگاه شرك است !
می گوییم : اولا ما گنبد را نمی پرستیم ، اگر گنبدی را می سازیم می خواهیم اعلام كنیم كه زیر آن مردی الهی و موحد مدفون است . گنبد علامت بندگی خداست ، نه علامت شرك .
ثانیا ساختن مسجد و بارگاه بر مزار و قبور بزرگان الهی در متن قرآن آمده است . قرآن در نقل ماجرای اصحاب كهف می فرماید : هنگامی كه ماجرای اصحاب كهف بر ملا شد، مردم برای دیدن آنها شتافتند، ولی آنها را مرده یافتند، هر كس پیشنهادی كرد؛ یكی پیشنهاد كرد كه بر روی آنها، بنای یادبودی ساخته شود . دیگری پیشنهاد كرد كه مسجدی بر روی غار بنا كنیم . این پیشنهاد پذیرفته شد . (254) این خود الگوی خوبی است برای همه ما كه اگر بناست ، بنای یادبودی بسازیم ، چه بهتر كه بنای مفید و ارزنده ای بسازیم . در برخی شهرها بنای یادبودی می سازند كه دارای مفهوم روشنی نیست و با فرهنگ ما سازگاری چندانی ندارد .
حال كه ساختن مسجد كنار قبور اولیا، در متن قرآن آمده است ، بنابراین ساخت مساجد و حرم ، كه محل عبادت و راز و نیاز و تلاوت قرآن است ، در كنار و بر روی قبور ایمه ، چه اشكالی دارد ؟ !
ثالثا ساختن گنبد به جای سقف مسطح ، كاری عقلایی و منطقی و هنری است . زیرا گنبد از زیباترین و بهترین و بااستحكام ترین نوع معماری است .
طلاكاری گنبد و ضریح نیز نشان دهنده عشق به اهل بیت علیهم السلام است ، خداوند به پیامبرش می فرماید : (قل لا اسیلكم علیه اجرا الا الموده فی القربی )(255) بگو : من چیزی به عنوان مزد رسالت از شما مطالبه نمی كنم ، مگر دوستی با اهل بیت من . در واقع طلا كاری گنبد و ضریح ، نوعی ابراز علاقه و محبت به اهل بیت پیامبر و تعظیم شعایر و تشكر از آنهاست . علاوه بر آنكه نوعی زینت وزیبایی است و زیبایی نیز هیچ ایراد و اشكالی ندارد، بلكه امری پسندیده است .

الحمدلله رب العالمین

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

سه شنبه 18/7/1391 - 16:41 - 0 تشکر 565403

مطالب دیگر:

یک : مطلبی از حضرت آیت الله بهجت (دامت برکاته) به نقل از سایت ایشان

http://www.mtb.ir/index.php/2011-09-...-22-47-00.html
دو: مطلبی استفتاء شده به نقل از دفتر حضرت آیت الله مکارم

برخلاف آنچه بعضی تصوّر می کنند طلای گنبدها که یک ورقه بسیار نازک است هزینه سنگینی ندارد و در مقابل دوام زیادی خواهد داشت و همیشه شفاف است و احتیاج به تعمیرات ندارد.

البته همین مطلب در بحث طلبگی جوابش گیرم اومد
که یکی از دوستان با دلیل فرانی قانعم کرد
داستان تابوت عهد
بقره (2) آیه 248
تابوت سکینه، صندوقی است که حضرت موسی به امر حق تعالی، از چوب شطیم ساخت. طول آن 3 قدم و 9 قیراط و عرض و ارتفاعش 2 قدم و سه قیراط بود. بیرون و اندورنش را به طلا پوشیده کرد. آن تابوتی که به عدد هر پیغمبری خانه از زبرجد سبز در آن بود، آخرین خانه خانه حضرت رسالت (ص) بود. آن تابوت را «تابوت شهادت» و تابوت «تابوت عهد» هم گفته اند.
بیشتر
چرا یک تابوت این چنین در قران باید مدح شود
بیشتر در مورد بارگاه و ضریح:
قضیه اصحاب کهف و ساختن بارگاه
بیشتر
منبع

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.