امام خمینی (ره):
چنانچه خود انسان تربیت نشود ، نمی تواند دیگران را تربیت کند .
کل آیتم ها 10
سلاممن اصلا مهد كودك رو برای سنین پایین قبول ندارم چون بچهای زیادی با تربیت های مختلف توی مهد هستند كه تاثیرات بدی ممكنه روی بچه بذارن كه درست شدنی نباشه و هر روز هم نیمی از روز رو بچه باهاشون زندگی میكنهمهدكودك برای پنج سالگی خوبه اون هم برای آمادگی ورود به پیش دبستانی
گاهي به آسمان خيالم عبور کن
شعر مرا نيم نگاهي مرور کن
دل مرده ام،قبول . . .!
تو اما مسيحا باش،
يک جمعه هم زيارت اهل قبور کن.
با نام خدا و سلاممتاسفانه با شرایط تک فرزندی فعلی کودکان امروز اصلا اجتماعی بار نمی آیند و مهدها تنها جا برای تمرین با همسالان زیستن است که مشکلات و معایب خاص خودشان را نیز دارند
«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم»
رواق منظر چشم من آشیانه توست کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست
انجمن تعلیم و تربیتیها
ˈمنصوره عزیزیˈ مادر یک کودک سه ساله، تجربه اولیه سپردن کودک به مهد را بسیار سخت و پر اضطراب دانست و گفت: مهر مادری نمی تواند اشک و بی تابی فرزند را که به دلیل مسایل و مشکلات مختلف اقتصادی و اجتماعی باید به محیطی بیگانه بسپارد، تحمل کند. وی افزود: این در حالیست که رفتارهای نامناسب مشاهده شده یا بیان شده از سوی کودکان از مربیان نیز به این استرس ها در والدین دامن می زند. به گفته وی، در حالی که شیما( فرزندش) از آن دسته بچه های سازگار با محیط اطراف بوده است ولی برخورد نامناسب مربی در ابتدای روزهای پذیرش و سختگیری برای نماندن مادر حتی برای ساعتی موجب شده که این کودک هیچ علاقه ای به برقراری ارتباط با دیگران نداشته باشد. وی خاطرنشان کرد: این در حالیست که پذیرش در مهد کودک باید از ساعات کم و به تدریج و همراه با مادر شروع شود و بسته به روحیات کودک این زمان تا پذیرش شرایط جدید توسط کودک تغییر کند. منبع : www.irna.ir
ˈسمیه کمائیˈ مادر ˈمحمد امینˈ چهار ساله نیز که به دلیل اشتغال از شش ماهگی فرزند خود را به مهد کودک سپرده است گفت: برای گزینش یک مهد مناسب در این مدت سه بار مجبور به جابه جایی فرزندم در مهدهای مختلف شدم. وی مهمترین خواسته خود را از یک مهد کودک مناسب، داشتن مربی دلسوز و مهربان و آگاه نسبت به مسائل و آموزش کودکان دانست که در عین اینکه می تواند کمبود کودک از نظر مراقبت عاطفی مادر را بخوبی تامین کند به پرورش خلاقیت کودکان نیز اقدام کند. وی تعهد و وجدان کاری در بین مدیران و مربیان مهدهای کودک را عاملی برای ارتقای سطح کیفی این مراکز دانست و گفت: یک مربی مهد کودک متعهد می تواند محیطی مناسب وغنی برای شکوفایی استعداد کودکان فراهم آورد.
در این راستا تحقیقات روانشناسی بر روی کودکان زیر سه سال نشان می دهد که کمبود عاطفی کودکان به دلیل عدم وجود محبت مادر یا جانشین وی سبب می شود در آینده، این کودکان آسیب پذیر تر بوده و دچار بیماری های روانی شوند. آنها معتقدند که بسیاری از کودکانی که در روزهای نخست ورود به مهدکودک با گریه و شیون از والدین گرفته و بلافاصله به مربی سپرده می شوند، دچار شب ادراری، تب و دردهای جسمی، بی خوابی، ترس هایی با علت های نامعلوم و لکنت زبان می شوند.
ˈافسانه برومندˈ روانشناس در این باره معتقد است که تقویت مهارتهای استدلالی و کمک به پرورش تفکر کودک یکی از بهترین راهکارها برای رشد کودکانی خلاق و برخوردار از بهداشت روانی و جسمانی است. وی خاطرنشان کرد: والدین باید برای افزایش استقلال کودک، تعامل کودک با همسالان، آشنا شدن آنها با قوانین اجتماعی، ایجاد روابط اجتماعی، بازیهای گروهی و رشد تواناییهای فردی در مناسبترین زمان، فرزندان خود را به مهدکودک بفرستند. وی مهمترین تاثیر مهد کودک بر کودکان را مدرسهپذیری و به دنبال آن جامعهپذیری آنها برشمرد. وی یادآور شد: در این مسیر استاندارد بودن و ارایه شیوههای صحیح آموزشی توسط مربی می تواند در پرورش یا سرکوب خلاقیت کودکان بسیار موثر باشد.
ˈمژگان عاقلˈ روانشناس نیز به نقش کلیدی مربی در مهدکودک اشاره کرد و گفت: نخستین موردی که والدین در انتخاب مهدکودک باید به آن توجه کنند، تجربه و دانش مربیان است. وی اظهار داشت:نداشتن سابقه، تجربه و دانش کافی باعث لطمات جبرانناپذیری به کودک میشود. به گفته وی، مربیانی که به دلیل علاقه نداشتن به کودک، مشغله و گرفتاری زیاد اقتصادی و اجتماعب تمایلی در رسیدگی به نیازهای کودکان ندارند، به جای این که فضای مناسب برای رشد کودکان فراهم کنند، زمینه های ناهنجاری را در کودک فراهم می آورند و توانمندی ها و قابلیت های کودکان را محدود و حتی نابود می کنند. منبع : WWW.IRNA.IR