• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن معارف > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
معارف (بازدید: 130)
چهارشنبه 5/7/1391 - 8:5 -0 تشکر 562526
شخصیت امام رضا (ع)

رفتار امام رضا(علیه السلام) با مردم

 

هرجا دلی شکست به اینجا بیاورید*اینجا بهشت شهر خدا،‏شهر مشهد است

 

یا علی


 امامان با مردم نشست و برخاست داشتند و در تعاملات اجتماعی به نیکوترین صورت با آنان برخورد می نمودند . این سیره چنان نیکو بود که با الگو قرار دادن آنان ما می توانیم روش صحیح برخورد اسلامی با افراد گوناگون را بیاموزیم.


با بررسی آِیات در می یابیم برخورد با انسانهای مختلف باید هماهنگ و متناسب با روحیه آنها باشد خداوند عزوجل در قرآن فرموده است:


 محمد رسول الله و الذین معه اشدا علی الکفار رحماء بینهم1 


 محمد فرستاده خداست و کسانی که با اوهستند در برابر کفار سخت و شدید و در میان خود مهربانند


 در آیه دیگری چنین فرموده:


 یا ایها النبی جاهد الکفار و المنافقین و اغلظ علیهم2


 ای پیامبر با کافران و مجاهدان جهاد کن و بر آنها سخت بگیر.


 از این آیات چنین نتیجه گیری می شود که برخورد قرآن و اسلام با انسانهای مختلف فرق می کند. در بعضی جا ها دستور به برخورد نیک و پر محبت می دهد «با مردم سخن نیک بگویید»3 و در جای دیگر دستور به برخورد میانه می دهد: «محمد فرستاده خداست و کسانی که با او هستند در برابر کفار سر سخت و شدید و در میان خود مهربانند. «4


 امام رضا )علیه السلام) به عنوان اسوه کانون مهر و عاطفه نسبت به بندگان خدا بود. در زیارت آمده است السلام علی الامام الرئوف(سلام بر امام و پیشوای با رافت و مهربان) این لقبی است که از طرف خداوند به ایشان داده شده است. ایشان بیشترین محبت و مهربانی را نسبت به مردم و اهل خانه و خدمت گزارانشان داشتند. در روزی که ایشان مسموم شدند و در آن روز به شهادت رسیدند بعد از این که نماز ظهر را خواندند به فردی که نزدیکشان بود فرمودند: مردم )منظور اهل خانواده کارکنان و خدمتگزارانشان بودند) غذا خورده اند؟ آن فرد جواب داد: آقای من  درچنین وضعیتی کسی می تواند غذا بخورد؟ دراین لحظه که امام علیه السلام متوجه می شوند کسی غذا نخورده ،  می نشینند و دستور آوردن سفره ای را می دهند همه را سر سفره دعوت می کنند و آنها را یکی یکی مورد محبت قرار می دهند.5


 ایشان در جایی که مربوط به شخص خودشان بود بزرگترین گذشتها، عالی ترین ایثارها و بیشترین محبت را نسبت به دیگران داشتند . رفتار عملی امام رضا )علیه السلام) نشانه انسانی کامل و نمونه است که هیچ علاقه ای به دنیا و ظواهر آن ندارد.


 اگر فردی حتی کوچک ترین خدمتی برای امام رضا علیه السلام انجام می داد ، ایشان نهایت تشکر وقدردانی رابه جا می آوردند وحتما خدمت آن فرد را جبران می نمودند . آن حضرت به مستضعفان وگرفتاران توجه خاصی می کردند، اگرآنها گرفتاری وناراحتی داشتند ، سعی می کردند مشکل آنان را حل کنند. زیاد بودند افرادی که درسایه یاری رسانی های امام علیه السلام به خیری دست یافتند.


طاهره بهره مند


 


پی نوشت:


1- سوره فتح ، آیه 29


 2-سوره توبه ، آیه 73


 3-سوره بقره ، آیه 83


 4- سوره فتح ، آِ یه 29


 5-ر.ک : ابن بابویه ، صدوق، عیون اخبارالرضا ، علی اکبر غفاری، ج 2 ، ص 498

 

چهارشنبه 5/7/1391 - 8:16 - 0 تشکر 562531


تسلط امام رضا(علیه السلام) به زبانهای مختلف


یا امام رضا



یکی دیگر از مظاهر شخصیت علمی امام رضا (علیه السلام) که شگفتی اطرافیان و شاهدان را به همراه داشت، آشنایی کامل حضرت
(علیه السلام) به زبانهای مختلف بود. امام (علیه السلام) در مجامع علمی به هنگام مناظره و یا در نشستهای علمی معمولی در پاسخگویی به اشخاص که از بلاد دیگر حضور ایشان شرفیاب می شدند، با زبان متداول و رسمی مخاطب با وی به گفتگو می پرداختند.


اباصلت هروی می گوید:


«امام رضا (علیه السلام) با مردم به زبان خودشان سخن می گفت. به خدا سوگند که او فصیح ترین مردم و داناترین آنان به هر زبان و فرهنگی بود.»[1]



ابا صلت همچنین گفت: عرض کردم یا فرزند رسول خدا، من در شگفتم از همین اشراف و تسلط شما به زبانهای گوناگون!


 امام (علیه السلام) فرمود:


من حجت خدا بر مردم هستم. چگونه می شود، خداوند فردی را حجت بر مردم قرار دهد ولی او زبان آنان را درک نکند. مگر سخن امیرالمؤمنان علی (علیه السلام) به تو نرسیده است که فرمود: به ما «فصل الخطاب» داده شده است و آن چیزی جز شناخت زبانها نیست.[2]


اعتراف مخالفان امام به برتری علمی امام (علیه السلام)


در جریان یکی از نشستهای علمی، چون وقت نماز شد امام برای اقامه نماز از مجلس بیرون شد. مأمون به محمد بن جعفر، عموی امام رضا (علیه السلام) رو کرد و گفت پسر برادرت را چگونه یافتی؟ پاسخ گفت: او عالم و دانشمند است.


مأمون گفت:


پسر برادرت از خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) است؛ با خاندانی که پیامبر (صلی الله علیه و آله) در مورد آنان فرموده است:


آگاه باشید، نیکان عترت من و شاخه های درخت وجود من، در خردسالی خردمندترین و در بزرگسالی داناترین مردمند. آنها را تعلیم ندهند، زیرا آنان از شما داناترند. هیچ گاه شما را از دروازه هدایت، بیرون نساخته و در گمراهی وارد نخواهد کرد.[3]


در نقل دیگری آمده است که مأمون مسائلی چند از امام رضا (علیه السلام) پرسید و آن گاه که پاسخ همه آنها را بدرستی یافت، چنین گفت:«خدا مرا بعد از تو زنده ندارد. به خدا سوگند، دانش صحیح جز نزد خاندان پیامبر (صلی الله علیه وآله) یافت نمی شود و به راستی دانش پدرانت را به ارث برده ای و همه علوم نیاکانات در تو گرد آمده است.»[4]


آری، صرف نظر از اهداف مأمون باید گفت: دانش گسترده امام رضا (علیه السلام) حقیقتی است که دوست و دشمن ناگزیر از اعتراف به آن بوده و هستند. اگر مأمون نیز در درون میل به بروز این حقیقت نداشت ولی سبب شد تا چنین نتیجه ای به دست آید و چهره علمی امام بهتر روشن شود.


پشیمانی مأمون از تشکیل محافل علمی


مأمون خود در تشکیل محافل علمی و مناظرات دانشمندان با امام اصرار داشت ولی از فراخوانی امام به مناظرات، سخت پشیمان شد و پیش بینی امام در مورد وی تحقق یافت.


علت پشیمانی نیز روشن است. مأمون با انگیزه صحیح و دانش دوستانه به این اقدام دست نزده بود، همچنان که برای آگاهی بیشتر مردم و دانشمندان از شخصیت امام چنین نکرده بود. وی اهدافی چون تحقیر امام و شخصیت علمی او، سرگرم ساختن جامعه به این گونه جلسات و تحت الشعاع قرار دادن امور سیاسی و... را دنبال می کرد و چون خود را در رسیدن به آن هدفها ناکام یافت سخت پشیمان شد. تا جایی که برخی همین رخدادها را زمینه ساز شهادت آن حضرت دانسته اند.[5]


امام دارای علم برتر


«الامام واحد دهره لایدانیه احد و لایعادله عالم و لایوجد منه بدل.»[6]


امام رضا (علیه السلام): یگانه امام عصر خویش است، به طوری که در فضایل و کمالات، کسی به پای او نمی رسد و در دانش هیچ عالمی با او برابری نمی کند و نمی توان برای او- از غیر امامان- جایگزینی یافت.


اگر حضرت رضا (علیه السلام) امام را، « یگانه عصر خود » معرفی کرده است نه برای این است که توجه مردم را از خداوند به سمت امامان جلب کرده باشد و برای امامان در قبال خداوند جایگاهی ترسیم کرده باشد. بلکه برخلاف این تصور نادرست، امام رضا (علیه السلام) می خواهد توجه مردم را از عالم نمایان و مدعیان دورغین امامت که مردم را به سوی خود فراخوانند تا از مال و احترام آنان بهره مند شوند، دور سازد و یادآوری کند که تنها کسی شایسته پیروی است که به راستی از همه عالمان روزگارش عالم تر و در اخلاق و شخصیت از همه شریفتر باشد و این برای مردم قابل شناخت است.


کسی که در برابر پرسشهای علمی- دینی و اعتقادی مردم از پاسخ دادن فرو بماند و یا پاسخ غلط بدهد، هرگز شایسته امامت نیست.


بنابراین امامت یک ادعای بی پشتوانه نیست. امامت در عصر حضور امامان برای مردم قابل سنجش فهم بوده است و در زمان غیبت امام، آنچه از تاریخ و روایات امامان پیشین باقی مانده است و می توان آنها را با گفته ها و کردارهای دیگران مقایسه کرد و ملاک صداقت ائمه است.


دانش و مقام امام از جانب خدا


امامان، دانش و فضایل و کمالات خود را از عنایات و لطف خداوند دارند و برای خودشان، جز بندگی و اطاعت از خداوند، مقامی قائل نیستند و اگر از علم و فضایل برتر خود سخن به میان آورده اند، برای این است که مردم آنان را بشناسند و به ایشان اعتماد کنند و راه بندگی خدا و دینداری را از آنان بیاموزند.


«ان الانبیاء و الائمة یوفقهم الله و یوتیهم من مخزون علمه و حکمه ما لا یؤتیه غیرهم فیکون علمهم فوق کل علم اهل زمانهم»[7]


امام رضا (علیه السلام): پیامبران و امامان از جانب خداوند توفیق یافته و از خزانه علم و حکمت الهی عطا شده اند. خداوند به آنان دانش و حکمتی بخشیده است که به هیچ کس دیگر عطا نکرده است و به این دلیل دانش آنان بیشتر و برتر از دانش دیگران است.


سیده ناهید رضا نیازاده





- کان الرضا یکلم الناس بلغاتهم و الله کان افصح الناس و اعلمهم بکل لسان و لغة.- فقال یا ابا الصلت انا حجة الله علی خلقه و ما کان الله لیتخذ حجة علی قوم و هؤلاء یعرف لغاتهم.- عیون اخبار الرضا، 1/204.- همان، 2/202.- از اباصلت پرسیدند چگونه مأمون راضی شد امام به شهادت برسد؟ وی فرمود: ا- جریان ولیعهدی. 2- مناظرات علمی.- بحار الانوار، 25/124.- بحار الانوار، 25/127

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.