• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
سينما و تلویزیون (بازدید: 2128)
جمعه 31/6/1391 - 20:27 -0 تشکر 561561
ویژه : هفته دفاع مقدس

با سلام

این تاپیک جهت تعامل با انجمن پایداری به مناسبت هفته دفاع مقدس ایجاد شده

و به بررسی دفاع مقدس از منظر رسانه می پردازد .

لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

جمعه 31/6/1391 - 20:29 - 0 تشکر 561562

آژانس شیشه‌ای؛ نماد سینمای دفاع مقدس




آژانس شیشه‌ای" فیلمی است که با نگاهی هوشمندانه به بازخورد دغدغه‌های زمان جنگ در اجتماع امروز و مفاهیم نمادین، پس از گذشت 10 سال همچنان تأثیرگذار و جذاب است.
 "آژانس شیشه ای" فیلمی نمونه وار نه تنها در کارنامه ابراهیم حاتمی کیا بلکه در سینمای دفاع مقدس است. این فیلم می تواند به نوعی مدخلی مناسب برای گشودن پرونده فیلم های شاخص دفاع مقدسی در آستانه هفته دفاع مقدس محسوب شود.


هر چند بسیاری تلاش کردند اهمیت و تأثیرگذاری فیلم را زیر سایه شباهت آن به فیلم شاخص سیدنی لومت، "بعد از ظهر سگی" پنهان کنند، ولی شاخصه های ذاتی "آژانس شیشه‌ای" خیلی زود این وجه را کمرنگ و آن را به عنوان اثری اصیل و مستقل در سینمای دفاع مقدس ثبت کرد. هر چند عنوان سینمای معترض دفاع مقدس برای این گروه از فیلم ها که پس از پایان جنگ تحمیلی ساخته شدند، عنوان بهتر و گویاتر است.


ابراهیم حاتمی کیا با جهشی بلند از فیلم "از کرخه تا راین" که آن فیلم هم با نگاه پس از جنگ ساخته شد به "آژانس شیشه‌ای" رسید. فیلمی که با محور قرار دادن یک گروگانگیری نمایشی بیش از هر چیز تلاش می کند موضع اقشار مختلف جامعه امروز را در برابر قهرمانان گذشته برجسته کند.


دیدگاهی انتقادی که با انتخاب لوکیشن محدود آژانس به عنوان برشی از اجتماع، نمایندگان طبقات مختلف و طرح مواضع آنها و در نهایت قرار دادن دیدگاه نظامی امروز در مقابل تفکر خودجوش بسیجی قدیم به نوعی قهرمان تنهای خود را در اقلیت به مقابله با یک اکثریت فرامی خواند.


حاج کاظم "آژانس ..." را باید قهرمان نمونه وار از دوران پس از جنگ قلمداد کرد که هنوز پایبند آرمان های رسوب کرده درون خود است. قهرمانی که مناسبات جامعه پس از جنگ را برنمی تابد و وقتی همراهی پیدا نمی کند به تنهایی سر به اعتراض برمی دارد.


حاتمی کیا در این فیلم و برخی دیگر از آثارش توجه خاصی به تلفیق رئالیسم و نمادپردازی نشان داده و "موج مرده"، "روبان قرمز"، "ارتفاع پست"، "به نام پدر" و ... با شدت و ضعف حاصل این رویکرد از سوی وی هستند. اما در این میان باید "آژانس شیشه‌ای" را متعادلترین اثر او در این تلفیق محسوب کرد. او در این فیلم تلاش کرده در عین نمادپردازی و بسط دادن مضامین پرداخته شده، نشانی های مستقیم به جهان رئال و مناسبات زمان حال بدهد


به این ترتیب علاوه بر اینکه فیلم به عنوان بیانیه ای سیاسی انسانی در مقطع خاصی از ایران تلقی می شود پس از گذشت 10 سال از زمان ساخت آن می توان ادعا کرد اثری تاریخ مصرف دار نیست و در هر برهه می توان از دیدنش لذت برد و تحت تأثیرش قرار گرفت و در عین حال موضوعی ملموس از جنس زمان را در آن بازشناسایی کرد.


شاید این وجه بیشتر به وجه بازنمایی و موازنه قدرت در هسته اصلی فیلم بازگردد. حاج کاظم وارد بازی ناخواسته ای می شود که به موازنه ای نابرابر می ماند و حتی وقتی عباس به او می پیوندد همچنان اقلیت کوچک آنها که به زور اسلحه به پاخاسته در مقابل جمعیتی که گروگان آنها شده اند، غریب می نماید.


هنگامی که یک بسیجی به اقلیت حاج کاظم و عباس اضافه می شود در مقابل مأمور نیروی انتظامی و باقی مأموران به جمع اکثریت می پیوندند و نهایتاً به نابرابری این موازنه قدرت و در واقع ناکامی این بازی ناخواسته می انجامد. تنهایی حاج کاظم و عباس در هواپیما در حالی که در وضعیتی نامتعادل بر فراز آسمان در پرواز هستند و مرگ عباس، پایانی است محتوم بر بیهودگی همه آنچه پرداخته شده و یک کات به هر آنچه فیلم در روند نابرابر خود قصد به نتیجه رساندن آن را داشته است.


روند نابرابر یا همان موازنه قدرت در فیلم "آژانس شیشه ای" بیشتر از این جهت اهمیت پیدا می کند که موقعیت حاج کاظم در برابر اکثریت به گونه ای طراحی شده که همذات پنداری مخاطب را با وجود در دست بودن نماد قدرت (اسلحه) به سوی خود جلب می کند و این پرداخت هنرمندانه بیش از هر چیز از نگاه فیلمساز در همان برهه زمانی وارد فیلم شده است.


حاتمی کیا در مستندی که درباره پشت صحنه این فیلم ساخته شده عنوان کرد که حاج کاظم بیش از هر چیز برآمده از موقعیت خود او در آن زمان است. پسزدگی از سوی مردم و اجتماعی که زمانی برای حفظ آنها از همه چیز خود گذشته و شکافی که حاصل این حضور نداشتن است. فیلمساز تلاش کرده در فیلم این وجه از شکاف بین آدم های زمان جنگ و دیگران را به حریم داخل خانه هم تسری دهد و با فاصله ای که بین حاج کاظم و پسر نوجوان او ایجاد می کند، به نوعی عمق نمادین عوارض و تبعات جنگ را به خانه و خانواده بکشاند.


هیچ کجا امن نیست و قهرمانی که حتی در خانه نه با کلام بلکه با نگاه سرزنش می شود، مگر جز به زور اسلحه می تواند گوش شنوایی برای شنیدن واگویه هایش پیدا کند؟ اینجاست که فاطمه مفهوم امنیت و آرامش و تنها پناهگاه را پیدا می کند و چفیه ای که می فرستد حاج کاظم را به درستی رویکردی که در پیش گرفته مطمئن می کند (فاطمه ...)


"آژانس شیشه ای" در شانزدهمین جشنواره فیلم فجر در سال 76 موفق شد سیمرغ بلورین بهترین فیلم، فیلمنامه و کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول و دوم مرد برای پرویز پرستویی و رضا کیانیان، بهترین بازیگر نقش دوم زن و مرد برای بیتا بادران و حبیب رضایی، بهترین موسیقی متن و بهترین تدوین را به دست آورد.



همچنین در هفتمین جشنواره فیلم دفاع مقدس در سال 77 موفق به دریافت جایزه بهترین تهیه کننده، فیلمنامه نویس، کارگردان و بازیگر نقش اول مرد شد. این فیلم در دومین جشن خانه سینما در سال 77 هم جوایز بهترین بازیگر نقش اول مرد و کارگردانی را به دست آورد.


منبع: خبرگزاری مهر

لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

جمعه 31/6/1391 - 20:35 - 0 تشکر 561563

امنیت شیشه ایی (نگاهی دیگر به فیلم آژانس شیشه ایی با توجه به مقوله عدالت ، آنارشیسم و امنیت )



مقدمه

امنیت مقوله ایی است حساس و شکننده که اگر در جامعه صحیح و کاربردی تبیین نشود دارای تبعات خطرناک همچون بی تفاوتی و ضد رفتار حاکمیت در میان سطوح قشرهای جامعه پدیدار می شود . باید به بررسی این امر پرداخت که چرا عدم امنیت در جامعه رخ می دهد و دلایل این عدم امنیت چه می باشد ؟ آیا این عدم امنیت داخلی است یا خارج از مرزها ؟


اگر با نگاه توهم توطئه به عدم امنیت نگاه شود ای بی امنیتی در جامعه براساس برنامه ریزی خارجی هاست و زعمای جامعه در تلاش بقراری امنیت هستند این مستکبرین از خدا بی خبر نشسته اند پول خرج می کنند که امنیت اجتماع ما را به هم بزنند .


ولی در نگاه واقع بینانه که به صورت نسبی ضد نظریه توهم توطئه است اعتقاد بر این دارد که ضعف در امنیت معلول علتهای دیگری است نه امنیت علت نابسمانی ها در جامعه است واین ضعف امنیتی به صورت روساختار بیشتر به عملکرد حاکمان جامعه بر می گردد « لازم به تذکر است که دفاع ما از امنیت و فضای امنیتی با روش دموکراتیک که در جامعه باز اجرا می شود »


"باید این نکته را اشاره کرد که امنیت کامل جز برای اموات ، برای هیچ کس حاصل نمی شود . همیشه وجه نسبی و فقط بهینه ایی از امنیت همیشه مورد توجه است که آن هم بر حسب شرایط عینی و ذهنی متفاوت است "( مجموعه سخنرانی های امنیت عمومی و.... [1380 ] ص 261)




عدم حق و باطل در آژانس شیشه ایی




آژانس شیشه ایی یکی از معدود فیلم های ایرانی موفق پیرامون بعد از جنگ که هم خوش ساخت و دارای مفهوم بالایی می باشد و مفهوم امنیت و عدم امنیت در جامعه را در جای کوچک شهردر آژانس هواپیمایی به نمایش می گذارد با افرادی که در جامعه سیاسی خودی هستند و برای این جامعه جان و عمر خود را فدا کردند. در این فیلم به صورت والایی مفهوم امنیت و عدم امنیت در جامعه را به زیبایی به رخ می کشد ما در این فیلم هیچگاه نمی توانیم شخصیت منفی ( badman ) فیلم را پیدا کنیم .



اگربا نگاه ارزشی به یکی از طرفین دعوا آژانس داشته باشیم از یک طرف حاج کاظم ( پرویز پرستویی ) اعتقاد دارد که تمنیت ما در گرو سلامتی و رسیدگی امثال عباسهاست که حتی باید برای رسیدگی به امثال این افراد اگر حکومت توجه نکد ما زخم چشیده ها باید دست بکار شویم حتی اگر کار به اسلحه کشی و خشونت برسد حاج کاظم برای توجیه کار خود می گوید " جگرم سوخت شیشه شکست ، مامور اووردن اسلحه اش به دستم چسبید .... " ( تمام تاکیدات در متن بر اساس دیالگوهای فیلم آژانس شیشه ایی است ) . در طرف دیگر قضیه سلحشور ( رضاکیانیان ) معتقد است که امنیت ملی در گرو ثبات و آرامش و برنامه ریزی نسل جدید برای آینده شان است و باید برای در خواستهای خود به قانون توسل می جست نه خشونت . نه اینکه تگر کسی حرفش به جایی نرسید باید اسله دتس بگیرد و امنیت جامعه و در کل امنیت ملی را تهدید کند " اگر اسلحه نباشه کسی به حرف تو ( حاج کاظم ) گوش نمی ده " یا در جایی دیگر سلحشور می گوید " ( آیا ) شهید دادیم که امثال کاظم ها قلدر شوند و هرکاری بکنند. "


این دوگانگی را ما به صورت کوتاه آوردیم و هیچ گاه نمی توان به یکی از جناح های دعوا حق داد که حق طرف مقابل را ضایع کردیم.


عدالت و امنیت


" منتسکیو در کتاب _ علل زوال و انحطاط رومیان _ می گوید : یکی از عوامل زوال امپراطوری امپراطوری رم را راحت طلبی و ثروت اندوزی و فقدان دشمن و کاهش حس وطن پرستی رومیان ذکر کرده است " ( همان ص 262 )حاتمی کیا در فیلم خود همین مبحث پروت اندوزی و حس وطن پرستی ( که قسمتی از وطن پرستی ما دفاع مقدس و جنگ ماست حلال خارج از هر نسئله ای باید بالید که یک وجب از خاک ما به دشمن داده نشد و با رشادتهای فرزندان ایران زمین در تاریخ سربلند هستیم ) که رگهای غیرت ما در حال خشک شدن است و اگر به امثال عباسها رسیدگی نشود که نوعی بی عدالتی در جامعه است باعث عدم امنیت که نمونه آنرا در آژانس مواجه شویم .




آژانس شیشه ایی و هشدار روحیه آنارشیستی





به نظر من حاتمی کیا نمی خواهد مروج روحیه آنارشیستی باشد بلکه مخواهد هشدار دهد که اگر به این سربازان فداکار که برای این مرزو بوم جان عمر و سلامتی خود را فدای وطن کردند توجه نشود ممکن همین حافظان دیروز امنیت خود سلب کنندگان امنیت امروز باشند . نمونه بارز این را در فیلم های از کرخه تا راین ، آژانس شیشه ایی ، روبان قرمز ، موج مرده ، ارتفاع پست مشاهد می نکیم .
نگاه حاتمی کیا نگاهی مصلحانه و آسیب شناسانه می باشد. او این هشدار می دهد ممکن است روزی این قهرمانان فیلم واقعی بشوند و این هشدار را به زعمای حکومت می دهد که در کل بی عدالتی جز بی امنیتی ارمغانی نمی آورد



آنارشیسم و امنیت





نباید ما درمفهوم آنارشیسم در دام عوام گرایی بیفتیم زیرا عوام اعتقاد دارند هرکس اقتدار را انکار کند و با آن بر سر ستیز برخیزد آنارشیست است . این نگاه اغوا کننده که معتقد است آنارشیسم مساوی با هرج و مرج طلبی است و این بدفهمی از آنارشیسم است .


آنارشیسم با Government یا سازمان اداره کننده مخالفتی تدارد بلکه با State نومعی حکم واجبار نهفنهفته ناسازگار است می توان گفت آنارشیسم ضدیت اساسی آن با حکم است نه نظم اداره . بعضی از کمونیستها و سوسیالیستها که ادعا بر جامعه بدون طبقه و حکومت می کردند ولی در تعریف نظم و اداره جدیدی کوشش می کردند ، نوعی دنبال نظم می گشتند . مخالفت آنارشیستها با نهاد حکومت نیست بلکه با نهادهای مذهبی و سازمانی دارای تمرکز و نیروی آنریت یا منع کنندگی نسبت به اعضای هم مربوط می شود .


ما در این فیلم می بینیم که حاج کاظم ممکن است به سازمانهای و حکومت نقد جدی دارد ولی خواهان این است که با نظم جدیدی تعریف کند می گوید " اگر امنیت شما را BBC تعیین می کند امنیت ما را دفاع از این عباسها است و اگر اینطور نیست هر کس به قبله خویش " با این بیان حاج کاظم تعریف خود را از امنیت بیان می دارد ویا در جایی دیگر ما شاهد هستیم که در آخرهای فیلم کارگرهای شهرداری یا ماموران امنیتی اطلاعاتی در حال خط کشی خیابان هستند یعنی نماد نظم دهی به جامعه می باشند ولی حاج کاظم وقتی از آژانس با عباس خارج می شود هیچ توجهی به خط کشی های جدید و خشک نشده خیابان نمی کند پا روی این خط و خطوط می گذارد به معنای این است که طرفداران فکری حاج کاظم که در جامعه معلوم هستند هیچ خط و خطوط سیاسی را قبول ندارند یعنی نظم و انضباط را نمپذیرند ( زیرا تقصیر حاج کاظم نیست زیرا جنگیدن با آقا غوله آدابی داره که این سربازها با آن خو کرده بودند و با آداب مدنیت و ثبات سیاسی در تضاد است )


وبه این معناست که حاج کاظم با لگد کردن این خطوط نظم انضباط جدید تعریف شده دهه 70 و 80 که دهه ثبات است قبول ندارد.
فی الواقع می توان گفت که عمل آنارشیست ها برای جامعه بدون حکومت دو شیوه را اجرا می کنند عده ای خواهان روش های مسالمت آمیز و گفتگو هستند .و گروهی دیگر که طرفداران زیادی خواهان خشونت ورزی به رغم در اقلیت بودن چون با این روش بیشترین توجه را به خود جلب می کنند.


پاره ای از اندیشمندان نظیر ژان بدن عصیان دولتی را که به جان مردم صدمه بزند جایز می دانند . از این اصل می توان استنتاج کرد که عصیان علیه دواتی که از تامین امنیت جانی مردم ناتوان باشد نیز جایز است . ( همان ص 282 )


حاج کاظم اعتقاد داشت که حکومت نتوانسته شهروندان خود خدمات اجتماهعی و روانی بدهد بخصوص آنهایی که برای امنیت و آرامش این جامعه جان خود را فدا کردند می توان عصیان کرد .
ناهماهنگی نظام سیاسی از دوعامل نشات می گیرد یکی ضعف مدیریت که عمدتا مربوط به کشورعای جهان سوم می شود و دیگر ندابیر ضد ونقیضی که برای جلوگیری از تمرکز قدرت اندیشیده می شود . برای مثال نظامهایی که دارای دو رئیس هستند معمولا شاهد نوعی تعارض و کشمکش بین روسا بوده و به قول امروزی ها حاکمیت دوگانه پدید می آید .


حکومتها همچون گلدانی هستند که روی یک میزی قرار دارند . اگر میز شکسته باشد هیچ امنیتی برای گلدان وجود ندارد . برای ثبات گلدان باید ابتدا به تحکیم پایه های میز که همان جامعه باشد پرداخت ( همان ص 282 )




نتیجه گیری



باید اعتراف کرد که دیگر دوره کاظم ها سر آمده است و نسل جدید باید رنگ وبوی امروزی بگیرد ولی نیاید فراموش کرد که این امنیت و آرامش نسبی خود را مدیون عباس ها و کاظم ها هستیم وناسپاسی نسبت به نمادهای پر افتخار جنگ باعث این می شود که این امنیت و آسایش شکننده از بین برود . وبه قول معروف کفر نعمت باعث از بین رفتن نعمت می شود . که الهی آن روز نیاید . نباید مقوله تلریخی و پر افتخار جنگ را وارد مقولات سطحی سیاسی و جناحی کرد . به امید آنروزی که که صلح پایدار در جهان حکمفرما شود . به قول منسکیو " صلح نخستین قانون طبیعت و امنیت مهمترین اصل حکومت است .


من در این مقاله هیچگاه قصد نداشتم که کسی به عباس ها و کاظمها و آن طرف سلحشور ها حق بدهد بلکه در خواست دارم حداقل آنها را بفهمیم و اگر نمی خواهیم احترام بگذاریم بی احترامی و ناسپاسی نکنیم .



منابع استفاده شده :


1- قادری ، حاتم / اندیشه های سیاسی در قرن بیستم / انتشارات سمت / چاپ سوم 1381 / ( فصل اول : آنارشیسم از ص 5 تا ص 17 )


2- مجموعه سخنرانیها و مقولات ارائه شده در همایش " امنیت عمومی و وحدت ملی " / معاونت امنیتی و انتظامی وزارت کشور و دفتر مطالعات و تحقیقات امنیتی / 1380 چاپ اول .


3- فیلم آژانس شیشه ایی ساخته ابراهیم حاتمی کیا / 1376
منبع:httpwww.fasleno




لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

جمعه 31/6/1391 - 21:15 - 0 تشکر 561577

اولین قسمت مستند هشت سال تنهایی در اولین روز هفته دفاع مقدس از شبکه یک



به گزارش روابط عمومی سیما به نقل از روابط عمومی شبکه یک ، مستند هشت سال تنهایی با موضوع حمایت کشورهای شرق و غرب از صدام در حمله به جمهوری اسلامی ایران روز جمعه از شبکه یک پخش می شود.

پخش سخنان مقامات وقت کشورهای اروپایی درباره تلاش برای شکست دادن ایران در طول هشت سال دفاع مقدس محور برنامه هشت سال تنهایی است.

رونالد دوما و پونفه ، وزیران وقت امور خارجه فرانسه، دمی کلیف وزیر وقت امورخارجه ایتالیا، آقای تیندمنس نخست وزیر سابق بلژیک، آقای اورابان وزیر وقت خارجه اتریش، آقای لوپن از سیاستمداران فرانسوی از جمله کسانی هستند که مقابل دوربین هشت سال تنهایی اعتراف کردند از صدام حمایت های مالی، نظامی، شیمیایی و سیاسی حمایت کرده اند.

این مستند که در هشت قسمت 25 دقیقه ای تهیه شده کاری از گروه سیاسی شبکه یک است و اولین قسمت آن روز جمعه ساعت 19:20 دقیقه از این شبکه پخش می شود.

لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

جمعه 31/6/1391 - 21:15 - 0 تشکر 561578

مجله تصویری «جهاد و حماسه» در هفته دفاع مقدس به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می رود



برنامه ترکیبی «مجله جهاد و حماسه» به مناسبت هفته دفاع مقدس از سی و یکم شهریور به روی آنتن می رود.

 به گزارش روابط عمومی سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه قرآن و معارف سیما، برنامه «جهاد و حماسه» که در هفت قسمت 45 دقیقه ای تهیه شده است ، دارای بخش های متنوعی از جمله کلیپ های تصویری، حضور در یگان های رزمی، وصیت نامه شهدا، موزه های دفاع مقدس، مصاحبه های مردمی، مصاحبه با یادگاران دفاع مقدس، مصاحبه با مادران و همسران شهدا و ایثارگر و سخنان معنوی شهدا است.

این برنامه به تهیه کنندگی احمد بزرگمقام و کارگردانی محمد مهدی خطیبی تهیه شده است و از سی و یکم شهریور تا ششم مهر از ساعت 13:15 دقیقه به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می رود. این برنامه می کوشد جنبه های معنوی و عبادی دفاع مقدس را به تصویر بکشد.

لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

جمعه 31/6/1391 - 21:16 - 0 تشکر 561579

 جشنواره انتخاب بهترین سریال دفاع مقدس سیما




به گزارش روابط عمومی سیما به نقل از روابط عمومی شبکه یک ، به مناسبت هفته دفاع مقدس جشنواره انتخاب بهترین سریال دفاع مقدس سیما در دهه 80 از شبکه یک پخش می شود .

«در چشم باد»، «شوق پرواز»، «خاک سرخ»، «خوش رکاب»، «نابرده رنج»، «وضعیت سفید» و «بچه‌های بهشت» از جمله سریال های کاندید شده برای شرکت در جشنواره انتخاب بهترین سریال دفاع مقدس دهه 80 هستند.

مقداد مؤمن‌نژاد تهیه‌کننده برنامه جشنواره انتخاب بهترین سریال دفاع مقدس دهه 80 درباره شباهت این برنامه به «سین مثل سریال» که از نوروز 91 روی آنتن رفت، گفت: این جشنواره بر خلاف «سین مثل سریال» صرفا به یک شبکه اختصاص ندارد، بلکه همه سریال‌های سیما که درباره دفاع مقدس ساخته شده است را مورد بررسی و قضاوت مخاطبان قرار می‌دهد.

 پخش چند مستند با موضوعات مرتبط به رزمندگان، شهدا و خانواده‌های ایشان و همچنین گفت‌وگو با برخی از فیلمسازان از دیگر بخش‌های این جشنواره است که در 8 قسمت 90 دقیقه‌ای به طور زنده از شبکه یک پخش می‌شود.

محبوبه قاضی میرسعید و محمد سلوکی نیز اجرای این برنامه را که در  پخش شبکه یک تهیه شده برعهده دارند.

اولین قسمت این برنامه زنده جمعه شب ساعت  23 به مدت 90 دقیقه از شبکه یک پخش می شود.

لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

جمعه 31/6/1391 - 21:17 - 0 تشکر 561580

شبکه مستند دفاع مقدس را روایت می کند



مجموعه برنامه" روایت فتح" یادگار فتح شهید مرتضی آوینی در هفته دفاع مقدس شبکه مستند را بیش از پیش تماشایی می‌کند.

به گزارش روابط عمومی سیما، این مجموعه برنامه هر شب از ساعت 22:30 دقیقه پخش می‌شود. میان برنامه "کهنه سرباز" نیز روایت گر رشادت های فرماندهان دفاع مقدس است که به صورت نماهنگ در ده قسمت پخش می‌شود.

شبکه مستند همچنین مجموعه ای از سرودهای قدیمی دفاع مقدس را همراه با تصاویر حماسه‌های آن، برای پخش فراهم کرده است.

"به خدا تعظیم می کنم" برنامه 7 قسمتی به تهیه کنندگی  ناهید دل آگاه  و کارگردانی رضا عاطفی است که برای پخش در هفته دفاع مقدس آماده شده است. در این برنامه راوی ، قسمت‌هایی از کتاب شهید نظر بابا نظر را بازخوانی می کند و تصاویر هشت سال دفاع مقدس همراه با آن در معرض دید بینندگان قرارمی‌گیرد.

سخنرانی‌های حضرت امام خمینی (ره) و وقایع مختلف جنگ نیز اسناد تصویری اند که در میان برنامه "گنجه" شبکه مستند پخش خواهد شد

لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

شنبه 1/7/1391 - 10:40 - 0 تشکر 561656

سلام
جناب سید بسیار ممنون بابت تاپیکی که ثبت کردید انشالله دوستان دیگر هم در آن شرکت کنند.

یاران مردانه رفتند؛ اما هنوز تکبیر وفاداری‌شان از مناره‌های غیرت این دیار به گوش می‌رسد. یاران عاشقانه رفتند؛ اما هنوز لاله‌های سرخ دشت‌های این خاک به یمن آنان به پا ایستاده‌اند.

 انجمن فرهنگ پایداری


يکشنبه 2/7/1391 - 17:31 - 0 تشکر 561949



رونمایی از مستند "بر آستان نجابت دریا" در مراسم گرامی‌داشت شهید نامجو








مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان گفت: فیلم مستند "بر آستان نجابت دریا" پنجم مهرماه سال جاری و همزمان با سالروز عملیات «ثامن الائمه» در سالن اجتماعات اداره ارشاد اسلامی بندرانزلی رونمایی و پخش خواهد شد.



رسول جلائی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه گیلان، گفت: این مستند در مراسم پاسداشت یاد و خاطره شهید «موسی نامجو» وزیر دفاع دوران دفاع مقدس رونمایی خواهد شد.



وی زمان این فیلم مستند را 27 دقیق بیان کرد و گفت: مستند مذکور با تهیه کنندگی و تولید بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان و کارگردانی ال... کرم رضایی‌زاده تهیه و تولید شده و روایتی از زندگی امیر سرلشکر شهید موسی نامجو وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دوران دفاع مقدس است.



جلائی افزود: شهید سرلشکر موسی نامجو در سال 1317 در بندرانزلی متولد شد و پس از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه به تحصیل در دانشکده افسری ادامه داد و در سال 49 ازدواج کرد و از سال 50 فعالیت‌های سیاسی این شهید در ارتش آغاز شد به گونه‌ای که اگر انقلاب اسلامی به وقوع نمی‌پیوست اعدام او حتمی بود.



وی ادامه داد: با پیروزی انقلاب اسلامی شهید نامجو زندگی خود را وقف انقلاب کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به همراه شهیدان محمد منتظری و کلاهدوز و تعداد دیگری از دوستانش اقدام به تاسیس سپاه پاسداران کردند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مسئولیت‌هایی مانند عضو هیئت علمی و فرماندهی دانشکده افسری و نیز در دوره رئیس جمهوری شهید ر جایی در تاریخ 26 شهریور سال 60 به سمت وزیر دفاع منصوب شد.



جلائی خاطرنشان کرد: وزیر دفاع دوران دفاع مقدس در شامگاه هفتم مهر سال 60 در حادثه هواپیمایی C130 به همراه دیگر سرنشینان این هواپیما به درجه رفیع شهادت نایل آمد.


ایسنا

لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

چهارشنبه 5/7/1391 - 1:47 - 0 تشکر 562493

با سلام
بابت مطالبتون ممنون
فیلم هایی که امسال برای هفته دفاع مقدس تنظیم کرده بودن تا حالا خیلی خوب بوده فقط نمیدونم چرا شورشیرین رو پخش نکردن!!!!

کوله بارت را ببند

شاید ابن چند سحر فرصت آخر باشد

که به مقصد برسیم

بشناسیم خدا را

و بفهمیم که یک عمر چه غافل بودیم...

جمعه 7/7/1391 - 17:47 - 0 تشکر 563068

سلام

خواهش میکنم
امیدوارم برای ددوستان مفید بوده باشه

لبخند تنها گلی است که خار ندارد .
-------------------------------------------------

 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.