• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن مدیریت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
مدیریت (بازدید: 1451)
دوشنبه 20/6/1391 - 7:59 -0 تشکر 555098
خلاصه کتاب: مدیریت بازاریابی ورزشی (تالیف دکتر محرم زاده)

سال انتشار(میلادی): 2012
منبع: ارسال شده توسط عضو پایگاه مقالات علمی مدیریت www.system.parsiblog.com
تهیه و تنظیم: پایگاه مقالات علمی مدیریت   www.system.parsiblog.com

مقدمه: ما بازاریابی را نوعی فرایند اجتماعی و مدیریتی می دانیم که بدان وسیله افراد و گروه ها می توانند از طریق تولید،ایجاد و مبادله محصولات و ارزش با دیگران نیازها و خواسته های خود را برآورده می سازند. باید بین بازاریابی ورزشی و بازار یابی از طریق ورزش تمایز  قائل شد. بازاریابی ورزشی، هنگامی روی می دهد که سازمانی ورزشی درصدد ترویج محصولات و خدماتش باشد، مثل یک باشگاه که برای فروش بلیط مسابقه مربوط به تیمش در روزنامه آکهی می دهد. اما بازاریابی از طریق ورزش، زمانی است که سازمانی غیر ورزشی، درصدد بهره گیری از ورزش، بعنوان ابزار فروش محصولاتش باشد، مثل یک شرکت تولید کننده نوشابه که نام تجاری محصولاتش را طی یک رویداد ورزشی تبلیغ می کند. ورزش بعنوان صنعت امروزه مفهومی آشنا در کشورهای پیشرفته صنعتی بشمار می رود. رابرت میرز مدیر شرکت ریبوک می گوید: ما چندین سال ایت به این باور رسیده ایم که امروزه بازار در اختیار انواع ورزش ها، مد و موسیقی است. در آمریکا صنعت ورزش یازدهمین گروه صنعتی بزرگ را تشکیل می دهد و مردم سالانه 213 تا 350 بیلیون دلار صرف خرید کالاها و خدمات ورزشی می کنند. رشد صنعت ورزش با شاخص هایی چون تعداد شرکت کنندگان، پوشش رسانه ای، میزان اشتغال، بازارهای بین المللی و ... اندازه گیری می شود.

دوشنبه 20/6/1391 - 8:0 - 0 تشکر 555099


عناصر بازاریابی:
ترکیب بازاریابی به معنی مجموعه ای از اجزاء با مقوله های مهم در ارزیابی تصمیم گیری های مربوط به بازاریابی یک سازمان است. به عبارتی دیگر آنچه که باید برای ارزیابی انجام دهیم برمبنای ترکیب بازاریابی است.
این اجزاء موثر بصورت 4P معرفی می شوند که عبارتند از:
1.    محصول یا خدماتی که نیاز مصرف کننده را برآورده می سازد.
2.    قیمت یا بهایی که مشتری باید برای دریافت محصول یا خدمت بپردازد.
3.    مکان کانالهای توزیعی است که محصول را برای مشتری قابل حصول می نماید.
4.    ترویج (پیشبرد فروش) مشتمل بر روشهای تبلیغی و فناوری های رسانه ای برای ترغیب و تشویق مشبری برای خرید محصول یا خدمات است.

دوشنبه 20/6/1391 - 8:22 - 0 تشکر 555101

محصول:
منظور از محصول ورزش، کالا، خدمات یا ترکیبی از هردو است که برای ارائه مزیت به تماشاگر ورزشی، ورزشکار، حامی مالی یا اسپانسر، طراحی می شود.
بازاریابی ورزشی منحصر به فرد است زیرا مشتریان آن مثل خریداران سایر فرآورده های نیستند. فراهم کنندگان رویداد ها محصولات و خدمات ورزشی به علت سرشت آزاد فعالیت ها ، ناپایداری رویداد ها و ابهام درنتایج نمی توانند برجستگی کار را پیش بینی کنند.
لذا در یک جمع بندی کلی می توان گفت که محصول در ورزش متفاوت از دیگر حوزه ها است و اهم دلائل این مسئله عبارتند از:
1.    غیر ملوس بودن نتیجه
2.    زودگذر بودن
3.    عدم ثبات و پایداری
4.    حواشی شدید احساسی
5.    مشتریان متخصص
6.    کنترل اندک بازاریاب بر محصول
7.    جذابیت عمومی
8.    وحدت اجتماعی
9.    هم محصول مصرفی است و هم صنعتی( یعنی هم توسط سازمان ها و هم توسط مصرف کنندگان عادی استفاده می شود).
در این طبقه از فعالیت های بازاریابی ابتدا باید محصولات و خدمات قابل عرضه و فروش را شناسایی و دسته بندی کرد. محصولات و خدمات در فدراسیون های ورزشی ایران بر اساس جزوه ای مدون بدین شکل طبقه بندی و معرفی شده است:
1.    مسابقات
2.    آموزش
3.    امور فرهنگی
4.    امور توسعه و تجهیز نگهداری
5.    امور پژوهشی و تحقیقاتی
6.    اردو های تیم ملی
7.    بازیکنان  نخبه
8.    امور اداری و مالی و ...

دوشنبه 20/6/1391 - 8:23 - 0 تشکر 555102

قیمت:
به عبارت بسیار ساده قیمت مقدار پولی است که برای کالا یا خدمت پرداخت می شود. در تعریفی جامع تر قیمت میزان فایده ای است که مصرف کنندگان برای مزایای حاصل از داشتن یا استفاده از کالا یا خدمت پرداخت می کنند.
قیمت کالا تنها رکن ترکیب عناصر بازاریابی که موجب درآمد است. سایر ارکان ترکیب عناصر بازاریابی همه هزینه زا هستند علاوه بر این رقابت بر سر قیمت کالا و قیمت گذاری با اهمیت ترین مسئله ای است که مدیران بازاریابی با آن روبرو هستند.
در ورزش منظور بها یا ارزشی است که مشتری باید هنگام بهره گیری از محصولات یا خدمات ورزشی بپدازد.حقوق پرداختی به ستارگان فوتبال، زمان و انرژی داوطلبی که داوطلبانه در رویداد ورزشی شرکت می کند تا از هیجان ملاقات قهرمانان زبده و یا تماشای رایگان مسابقه بهرهمند گردد یا حق عضویتی که یک فرد به مرکز آمادگی جسمانی و تناسب وزن می پردازد و یا مبلغی که برای کالاهای ورزشی پرداخت می شود مثال های روشنی از قیمت در بازار یابی ورزشی است.

دوشنبه 20/6/1391 - 8:24 - 0 تشکر 555103


عواملی که باید هنگام قیمت باید مد نظر داشت:
تصمیمات یک شرکت برای قیمت گذاری تحت تاثیر مجموعه ای از عوامل مربوط به خود شرکت (داخلی) و عوامل محیطی (خارجی) قرار می گیرند. عوامل محیط داخلی شرکت شامل : اهداف بازاریابی شرکت خط مشی ترکیب عناصر بازاریابی هزینه ها و سازمان قیمت گذاری شرکت است. ماهیت بازار تقاضا شرایط رقابتی اوضاع و احوال اقتصادی شرایط واسطه ها و واکنش دولت نیز از جمله عوامل محیطی به شمار می روند.

دوشنبه 20/6/1391 - 8:24 - 0 تشکر 555104


محیط:
ماهیت کانال های توزیع کالا:
اکثر تولید کنندگان برای رساندن تولیدی خود به دست مصرف کنندگان از واسطه های توزیع استفاده می کنند. یک کانال توزیع مجموعه ای از موسسات وابسته  به یکدیگر است موسساتی که مسئولیت تحویل کالا یا خدمات به دست مصرف کننده یا استفاده کننده صنعتی بر عهده ایشان واگذار شده است.

دوشنبه 20/6/1391 - 8:24 - 0 تشکر 555105


چرا از واسطه  ها استفاده می شود؟
انجام این کار مزایای چندیبرای تولید کنندگان در بر دارد این مزایا به قرار زیرند:
1.    بسیاری از تولید کنندگان توانایی مالی لازم برای بازاریابی مستقیم را ندارند.
2.    حتی اگر بعضی از تولید کنندگان امکانات مالی لازم برای داشتن کانال های توزیع مستقل را نیز داشته باشند در صورتی که این امکانات  مالی در حرفه اصلی خود سرمایه گذاری کنند احتمال دارد بازده سرمایه گذاری بیشتری عاید ایشان شود.
3.    استفاده از واسطه ها به میزان قابل توجهی از حجم کار می کاهد و این خود بهره وری در امر رساندن  کالا به  بازارهای هدف را افزایش می دهد.

دوشنبه 20/6/1391 - 8:25 - 0 تشکر 555106


ترویج:
بازاریابی نوین مستلزم اقداماتی بیش از تولید و عرضه یک محصول مناسب ، قیمت گذاری و عرضه آن می شود. شرکت ها باید باگروههای ذینفع کنونی و بالقوه و نیز با عموم مردم ارتباط برقرار کنند.
ابزار های ترویج:
شامل تبلیغ، ترویج فروش، روابط عمومی، فروش شخصی و بازاریابی مستقیم می باشد.
مثال:
"جام اوپن بین المللی زیر پوشش پی اس ای": پی اس ای مخفف اتحادیه حرفه ای های اسکواش و زیر مجموعه فدراسیون جهانی  اسکواش است و مسابقات حرفه ای اسکواش را زیر پوشش می گیرد. از ضوابط این اتحادیه برای زیر پوشش گرفتن مسابقات حداقل جایزه نقدی سه هزار دلاری و وجود سالن ها و امکانات استاندارد برای برگزاری مسابقات می باشد. 

دوشنبه 20/6/1391 - 8:27 - 0 تشکر 555107

برای متقاضیان  برگزاری این نوع مسابقه 30 تا 35 میلیون تومان قیمت گذاری شده است مشتریان در این حالت دو دسته اصلی هستند:
1.    تولید کنندگان محصولات وخدمات غیر ورزشی که علاقه مند به بازار یابی از طریق ورزش باشند.
2.    بازاریابان  ورزشی (بنگاه ها یا موسسات بازاریابی و تبلیغات ) که بدنبال خرید این رویداد ها یا مشارکت در یافتن مشتری و مشارکت در درصد سود هستند.
در بررسی بعمل آمده روشن شد که این قیمت بر اساس هزینه های لازم برای برگزاری و میزبانی مسابقات و درآمد زائی فدراسیون ارائه شده است اقدام ترفیعی برای شناساندن ویژگی های این محصول متناسب با قیمت تعیین شده،در گام اول مشخص کردن مزایای بهره برداری مشتری از محصول ارائه شده است.در مورد یاد شده ویژگی های تبلیغاتی برای مشتریان بدین شرح است:
1.    پخش مستقیم تلوزیونی برای حداقل دیدارهای رده بندی و فینال
2.    پخش اخبار رادیویی وتلوزیونی از زمان تصویب برگزاری مسابقه تا انتهای مسابقات
3.    پخش گزارش های خبری و تولیدی در طول برگزاری مسابقات و بعد از آن
4.    گزارش های خبری و تفسیری مطبوعاتی از زمان تصویب تا بعد از مسابقات
5.    موارد قبل به نام حامی مالی از طریق رسانه ها و ثبت لوگو و آرم در مناطق مجاز سالن اعلام خواهد شد
6.    چاپ پوستر مسابقات با آرم و لوگوی حامی مالی به دو زبان فارسی و انگلیسی و پخش در سطح کشور و فدراسیون ها و کنفدراسیون جهانی
7.    انعکاس لحظه به لحظه نتایج از سایت پارس اسکواش (سایت اختصاصی فدراسیون اسکواش) با اشاره به نام حامی مالی
8.    انعکاس در سایت های فدراسیون جهانی و قاره ای و بویژه کشور هایی که در مسابقات نماینده دارند
9.    انعکاس در خبرنامه فدراسیون اسکواش  با شرح کامل معرفی حامی مالی
10.    اهداء جوایز توسط نمایندگان حامی مالی
11.    معرفی حامی مالی در مراسم افتتاحیه و احتتامیه مسابقات
12.    ارائه گواهی نامه سرمایه گذاری در ورزش اسکواش به حامی مالی به منظور امکان استفاده در مراجع ذیربط و استفاده از تسهیلات قانونی برای سرمایه گذاران در ورزش
13.    تهیه سی دی مسابقات و ارائه به میهمانان خارجی شرکت کننده همراه  با معرفی حامی مالی
14.    پخش بخش هایی از مسابقه در برنامه های تولیدی تلوزیون
پس از این مرحله از ترفیع ،تبلیغ،روابط عمومی ، فروش شخصی و ترفیعات فروش می تواند در جذب مشتری و بالا رفتن سطح تفاضا موثر باشد ارائه جزوات مربوط به بازاریابی (شامل معرفی محصولات قیمت و ویژگی های حاصل از خرید) از طرف فدراسیون اسکواش به تعدادی از بنگاه ها ی بازاریابی و موسسات تبلیغاتی و برخی تولید کنندگان بخشی از اقدامات ترفیعی است هرچند که این مسئله می تواند باشناخت رسانه ها و تبلیغ وسیع تر در آنها و همینطور فعالیت های روابط عمومی از جمله برگزاری مصاحبه های مطبوعاتی و رادیو بلوزیونی وحتی فروش شخصی به شکل ارائه محصول با استفاده از روابط به مشتریان رابطه گرا و ... می تواند توفیقات بازاریابی از طریق ترفیع در این فدراسیون را بیش از پیش نماید.

دوشنبه 20/6/1391 - 8:27 - 0 تشکر 555108



بازاریابی ورزش:
بازاریابی ورزش منحصر به فرد است زیرا مشتریان آن مثل سایر فرآورده ها نیستند. فراهم کنندگان رویداد های ورزشی به علت سرشت آزاد و فعالیت  ها ناپایداری رویداد ها و نا اطمینانی نتایج نمی توانند برجستگی کار را پیش بینی کنند.
شرکت های ورزشی باید از طریق تلاش های بازاریابی فرآورده خود را تبلیغ کرده و آنها را به خریداران بفروشند با بتوانند در کارشان موفق شوند بازاریابی ورزشی از عناصر گوناگونی تشکیل شده است و اصطلاح بازاریابی ورزشی غالبا به صورت نادست به کار می رود. گرایش مردم بر این است که بازاریابی را به جای شناخت نقش بازاریابی به عنوان رسالت سازمان و بر اساس تجارب خویش تعریف کنند برای نمونه پاره ای از کارگزاران شرکت ها ممکن است بازاریابی ورزشی را به عنوان فروش کالاها و خدمات برای کسب منافع توصیف کنند. بازاریابی ورزشی چنین است: کسب بلیت های سوپر (عالی) برای مشتریان یا پذیرفتن مسئولیت شرکتی در مسابقه های قهرمانی گلف آزاد آمریکا. بازاریابی ورزشی جیزیبیش از تبلیغات و روابط عمومی است. افرادی که خدماتی به ورزشکاران ارائه می دهند ممکن است بازاریابی ورزشی را به عنوان فراهم کردن ترتیباتی برای حضور ورزشکاران در مراسم بزرگ گشایش مرکز خرید در نظرگیرند یا ترتیبی دهند که کارگزاران شرکت با آندره آغاسی یا استفی گراف تنیس بازی کنند. بازاریابی ورزشی چیزی ورای روابط جامعه است پیترز و استوتلار بازاریابی ورزشی را تحت عنوان "فرآیند طراحی و اجرای فعالیت هایی برای تولید (محصول)، قیمت گذاری، ترویج و توزیع فرآورده های ورزشی جهت تامین نیاز ها یا تمایلات مشتریان و نیل به اهداف شرکت" تعریف می کنند. بازاریابی وظیفه ای پیچیده و بازاریابی ورزش از آن هم پیچیده تر است  زیرا ورزش ویژگی های خاصی دارد که باعث منحصر به فرد بودن فرآورده های ورزشی می شود.

دوشنبه 20/6/1391 - 8:28 - 0 تشکر 555109

بررسی مختصر از کیفیات یگانه ورزش نشان خواهد داد که چگونه ورزش به عنوان فرآورده با سایر کالا ها و خدمات تفاوت دارد. پس باید به گونه خاصی بازاریابی شود.
    اول: ورزش مقوله ای ذهنی و غیر قابل لمس است. از این رو برداشت ها تجارب و تفاسیری که درباره رویداد های ورزشی به عمل می آید از شخصی به شخص دیگر تفاوت دارد. اگر دو نفر در یک میدان در بازی های یکسانی شرکت کنند یکی از آنها ممکن است بازی را در سطح پایین و غیر مهیج توصیف کند و در عین حال فرد دوم ممکن است از راهبرد بازی خوشش بیاید و آن را بازی جالبی برشمارد. برای بازاریاب ورزشی پیش گویی برداشت ها تجارب و تفاسیر تماشاگران در مورد رویداد ورزشی دشوار است.
    دوم: ورزش ناپایدار و غیر قابل پیش گویی است. علت آن آسیب های وارده به بازیکنان وضعیت روحی-عاطفی بازیکنان،گشتاور با حرکت تیم ها و وضعیت هوا است. این عوامل باعث عدم اطمینان در مورد برآمد ورزش ها می شود. بازاریان ورزشی چندان کنترلی بر این عوامل ندارند با این وجود حالت عدم قابلیت پیش بینی آن برای تماشاگران جذابیت زیادی دارد.
    سوم: ورزش از آن جهت کالایی فاسد است که رویداد زنده ورزشی مد نظر تماشاگران است و به تماشای آن علاقه دارند. تعدادی از مردم به تماشای بازی فوتبال یا بازی هاکی میدانی علاقه دارند. درنتیجه بازاریابان باید به پیش فروش بلیت ها تمرکز کنند. در صورتی که عملکرد تیم ضعیف یا مطابق انتظارات نباشد ممکن است میزان دریافتی ورودی کاهش یابد.
    چهارم: ورزش با هیجان ارتباط دارد. پاره ای از تماشاگران از  دیدگاه عاطفی به بازی تیم های خودشان دلبستگی پیدا می کنند که به آنها طرفدار یا همواره متعصب گفته می شود.     پاره ای دیگر از تماشاگران ممکن است فرآورده های دارای مهر یا برچسب را خریداری کنند یا به عنوان طرفداری از تیم ورزشی مورد علاقه لباس های متحد الشکل ویژه آن تیم را بر تن کنند.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.