• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادب و هنر > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادب و هنر (بازدید: 3606)
پنج شنبه 14/6/1387 - 19:7 -0 تشکر 55486
..:.:.: الگوی ایرانی :.:.:..

با یاد دوست

حتما شما هم از گوشه و کنار زیاد شنیدید که الگوهای هنری، معماری و حتی فرهنگی ایران در ساخت ابنیه و آثار و آداب و رسوم دیگر ملل الهام بخش هنرمندان و مردمان سرزمین های مختلف بوده است.

در این تاپیک قصد داریم ردپای ایران و ایرانی را در هنر و تمدن سایر کشورهای جهان نشان بدهیم.

شما کجاها ردپای ایران را دیدید؟

Je suis un etre de dialogue et non point d'affirmation

من گفتگو می کنم ، نه تأیید !  

 

پنج شنبه 14/6/1387 - 19:42 - 0 تشکر 55496

تعجب نکنید!
این پل هم یک پل خواجوست ...
حتی پل خواجو هم نامیده می شود
منتها توی یک شهر دیگه ...
ببینید چقدر هم که شبیه پل خواجوی اصفهان خودمان است!
اما چی می شه که پل خواجو،  نماد معماری اصیل ایرانی تحت عنوان پل پوترا سر از سرزمین مالایا در می آورد؟

این پل برداشتی است از پل خواجو در اصفهان. اگرچه در همان نگاه اول تفاوتهای بسیار فراوانی میان پل پوترا و پل خواجوی اصفهان به چشم می خورد و حتی برخی، دیگر پل های ایران را شبیه تر به این پل می دانند اما آنچه اهمیت دارد قدرت معماری اصیل ایرانی است که دولتمردان مالزی و معماران برجسته جهان را که از طراحان شهر جدید پوتراجایا به حساب می آیند را مجبور نموده تا اصلی ترین پل این شهر را به معماری ایرانی اختصاص دهند. این درحالی است که این پل قرن بیستمی به هیچ وجه نه از نظر کیفیت طراحی و نه از نظر ارائه خدمات و کاربرد توان رویارویی با نسخه اصلی خود که 700 سال پیش بنا شده را ندارد. پل پوترا که درست مقابل کاخ نخست وزیری است و میدان پوترا اصلی ترین میدان این شهر در "پرسین یک" را به خیابان موسوم به وزارتخانه ها در "پرسین دو" وصل می کند 435 متر طول دارد و بر روی دریاچه آرام پوتراجایا استوار گشته است.این پل با سه دکل اصلی که چیزی بی شباهت به کبوتر خانه های اصفهان نیست مسیری برای عبور افراد پیاده و وسایل نقلیه موتوری به شمار می رود.این ناحیه از شهر پوتراجایا به طرز هماهنگ و قابل توجهی بر معماری اسلامی خاورمیانه بخصوص معماری منطقه گرمسیری و بیابانی ایران تاکید دارد.به طور کلی پوتراجایا دارای 9 پل اصلی است که تمامی سبکهای پل سازی جهان و نمونه های پل های مهم جهان را شامل می شود.

Je suis un etre de dialogue et non point d'affirmation

من گفتگو می کنم ، نه تأیید !  

 

جمعه 15/6/1387 - 12:32 - 0 تشکر 55613

با سلام

به نظر من این شباهت ها فقط کپی برداریه تازه اونم کپی هایی که زمین تا آسمون با اصلش فرق میکنه و یک موضوع دیگه اینکه معمولا آثار فرهنگ و تمدن ما مورد سرقت قرار می گیره تا اینکه الهام بخش هنرمندان واقع بشه نمونه اش هم همین نقوش فرش ایرانی که تازه دارند این نقوش رو ثبت می کنند.

برای کلیه دوستان قبولی طاعات و عباداتشون رو در ماه مبارک از خداوند بزرگ مسئلت می کنم .

یا علی

جمعه 15/6/1387 - 14:46 - 0 تشکر 55646

خب مشخصه که کپی برداریه ...

کپی برداری یعنی چی؟

یعنی تقلید ... یعنی الهام گرفتن ...

تازه ما اسمش را می گذاریم سرقت چون خودمون بلد نیستیم ازش بهره برداری کنیم ...

دیگران تقلید می کنند، الهام می گیرند، کپی برداری می کنند و صد البته چون بلد نیستند گاها خراب هم می کنند ...

ما بهش می گوئیم سرقت ... اما چه بگوئیم چه نگوئیم بقیه دارند ازش بهره برداری می کنند ... هر طور که دلشان می خواهد ...

حداقلش این هست که ارزش تقلید را داشته ...

Je suis un etre de dialogue et non point d'affirmation

من گفتگو می کنم ، نه تأیید !  

 

جمعه 22/6/1387 - 2:37 - 0 تشکر 57140

                     نقش معماران ایرانی در بنای تاج محل

در ایران، ساختن مزار یکی از شیوه های معمول برای بزرگداشت بزرگان مذهبی یا رجال و افراد مهم اجتماعی یا کشوری بود که به ویژه از دوره ایلخانی به بعد بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفت. در دوره گورکانیان هند که آنان را می توان در برخی زمینه ها وارث تیموریان دانست، به ساختن مزار برای بزرگان به صورت بارزی توجه شد. در واقع، فرهنگ ساختن مزار و مقبره برای درگذشتگان توسط مسلمین به هند راه یافته است. زیرا پیش از ورود مسلمانان به هند، بسیاری از هندی ها اجساد مردگان را می سوزاندند و شیوه ای برای تجلیل بزرگان خود نداشتند. در این دوران، شماری مزار نیز برای بانوان دربار ساخته شد که تاج محل یکی از آن ها به شمار می آید. تاج محل آرامگاه ارجمند بانو ملقب به ممتاز محل، همسر محبوب پنجمین پادشاه گورکانی موسوم به شاه جهان است. ممتاز محل در 1040 ه.ق. درگذشت و آرامگاه او میان سالهای 1049 تا 1065 هجری قمری برپا شد. امپراتور جایگاهی را در کنار رود جمنا برگزید. وی قصد داشت برای خود نیز آرامگاهی در کران دیگر رود و برابر آن بسازد و این دو بنا را با پلی به یکدیگر متصل سازد به نشانه آنکه پیوند او و همسرش از جریان زمان هم در می گذرد. قرار بود که بر خلاف نمای تاج محل که از مرمر سفید بود، آرامگاه شاه از مرمر سیاه باشد. اما سرنوشت بر این شد که آرامگاه دوم هرگز برپا نشود و امپراتور در کنار همسرش آرام گیرد. هنگامی که ممتاز محل درگذشت، امپراتور داغدیده طراحان، مهندسان و استادکاران را از هند، ایران و آسیای مرکزی گرد آورد تا آرامگاهی را بسازند که آخرین دستاورد معماری مغولان اعظم گردید. در آرامگاه تاج محل جملگی سنت های معماری آسیای مرکزی، ایران و هند به طور هماهنگ و موزون تلفیق یافته و بیشترین تأکید بر تناسبات هندسی عمارت شده است. این اثر دارای پیشینه های چندی از آرامگاه همایون بوده است. وی که دومین امپراتور گورکانی هند بود به ایران تبعید شد. او در بازگشت به هند، گروهی از هنرمندان ایرانی را با خود به همراه برد. بنا بر این شگفت انگیز نیست که تاج محل از الگوهای ایرانی و میراث معماری هندو بهره گرفته باشد.بنای آرامگاه برروی دو صفه روی هم قرار گرفته است. صفه اول 374 *141 و صفه دوم 120 *120 ذراع است. ساختمان مزار با طرح هشت بهشت طراحی و ساخته شده است. هشت بهشت یا هشت جنة نام نوعی طرح معماری است که بر اساس آن به طور معمول در وسط نقشه بنا یک فضای مرکزی غالبا گنبدی شکل وجود دارد که از مرکز آن چهار محور تقارن عبور می کند.در دو طرف شرقی و غربی عمارت مزار، دو ساختمان کاملا همانند به صورت متقارن ساخته شده است . بنایی که در سمت غرب عمارت قرار گرفته، مسجدی است که از سه گنبدخانه و سه ایوان ترکیب شده است. در جبهه شرقی مزار بنایی مشابه مسجد ساخته شده که مهمانخانه مجموعه است و در همه خصوصیات کالبدی مانند مسجد است به جز آنکه محراب ندارد و بر روی سنگفرش آن شکل جانماز ایجاد نشده است.در بالای عمارت تاج محل، گنبد امرودی (گلابی) شکل قرار دارد که دو پوسته است. ارتفاع گنبد اصلی از روی صفه بیش از 50 متر است. در چهار طرف گنبد اصلی، چهار عدد طاقی با گنبد کوچک قرار دارد. وجود چهار گنبد کوچک در چهار سوی گنبد اصلی، سنت و شیوه ای است که آن را در مقبره امیر اسماعیل سامانی در بخارا می توان ملاحظه کرد. بنا بر این، خصوصیت مزبور را می توان از ویژگی های معماری ایرانی دانست.چهار منار در چهارگوشه صفه عمارت مزار وجود دارد. این خصوصیت را باید به معماری گورکانی نسبت داد. ساختن چهار منار در چهارگوشه یک عمارت در دوره تیموری رایج شد و در دوره گورکانی و به ویژه در تاج محل، آنها را به صورت مستقل از ساختمان، در چهار گوشه صفه ساختند. وجود چهار منار در گوشه های صفه موجب شکل گیری فضایی بصری - روانی شد که عمارت مزار در میان آن اهمیت ویژه ای یافته است، زیرا افزون بر خصوصیات حجمی یگانه و ممتاز آن، تمام سطح آن را با سنگ مرمر سفید پوشانده اند، در حالی که سطح صفه اول و نیز مهمانخانه و مسجد واقع در دو سوی آن را با سنگ سرخ پوشانیده اند. در جلوی عمارت آرامگاه، باغی مربع شکل ساخته شده است. مربع یکی از شکل های کامل و به ویژه یکی از شکل های مهم و مقدس در فرهنگ طراحی معماری و شهری در ایران است. عرصه باغ نیز با طرح چهارباغ که یکی از مهمترین الگوهای طراحی باغ ایرانی است، ساخته شده است. در این شیوه، عرصه باغ توسط دو معبر متقاطع به چهار قسمت تقسیم می شد. هر یک از این چهار عرصه نیز دوباره به چهار قسمت تقسیم می شد و این روند تا جای ممکن ادامه می یافت و فضای هر سطح با درختان و گلهای متنوع پوشانده می شد.دروازه با شکوه ورودی باغ و مزار با نام جلوخان، در وسط جبهه متصل به باغ قرار گرفته است و طرحی تقریبا مانند هشت بهشت اما به شکلی ساده دارد. جلوخان نوعی فضای شهری به حساب می آید که غالبا به عنوان فضایی رابط میان یک فضای معماری و یک فضای شهری مانند بازار، معبر یا میدان مورد استفاده قرار می گرفته است. در طراحی مجموعه تاج محل، اصل سلسله مراتب (توجه به نحوه ترتیب، تنظیم و استقرار عناصر بر اساس اهمیت معنوی و نمادین فضاها) مورد توجه بوده است.در این مجموعه، حرکت شخص از دنیوی ترین نماد (بازار) آغاز می شود و به اخروی ترین نماد مجموعه (مزار) منتهی می شود. در این بین، میدان جلوخان فضایی رابط و برزخ گونه بین بازار و مزار (دنیا و آخرت) است. حضور مزار در باغ را نیز می توان استعاره ای از حضور انسان در بهشت دانست. توجه به اصول تقارن، مرکزیت و ریتم نیز از دیگر ویژگی های این مجموعه است که آن را این چنین ارزشمند ساخته است.

در متون تاریخی به نام معمار این مجموعه اشاره نشده است اما در برخی از متن های متأخر، از شخصی به نام استاد عیسی نام برده شده که بعضی او را اهل شیراز و عده ای وی را اهل استانبول دانسته اند. برخی از پژوهشگران نیز به یک نسخه خطی اشاره کرده اند که در آن به «استاد عیسی شیرازی نقشه نویس» و «امانت خان شیرازی طغرانویس» اشاره شده است. علاوه بر این، در برخی از متون به شخصی به نام استاد احمد لاهوری اشاره شده است. هرچند که وجود یک معمار لاهوری در طراحی تاج محل به معنی فقدان یک یا چند معمار ایرانی نیست. زیرا می توان اظهار داشت که طراحی و ساخت این مجموعه عظیم و با شکوه، تنها توسط یک معمار صورت نپذیرفته است و به احتمال زیاد چند نفر معمار و عده کثیری هنرمند در این کار مشارکت داشته اند.

به نقل از وبلاگ معمار

یک ادعای غیر رسمی هم از من بپذیرید ...از کسی شنیدم که در طراحی تاج محل از طرح مسجد امام

الهام گرفته شده است ...

البته در حال حاضر هیچ سندی بجز شنیده هایم ندارم ...

Je suis un etre de dialogue et non point d'affirmation

من گفتگو می کنم ، نه تأیید !  

 

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.