• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن ادبيـــات > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
ادبيـــات (بازدید: 557)
دوشنبه 20/6/1391 - 0:25 -0 تشکر 554574
طاهره صفار زاده شاعر، پژوهشگر و مترجم

طاهره صفّارزاده، (۲۷ آبان ۱۳۱۵، سیرجان - ۴ آبان ۱۳۸۷، تهران)، شاعر، پژوهشگر و مترجم قرآن ایرانی بود.
صفارزاده در ۲۷ آبان ۱۳۱۵ در سیرجان استان کرمان زاده شد. وی پس از کسب مدرک لیسانس در رشته زبان و ادبیات انگلیسی، برای ادامهٔ تحصیل به خارج از کشور رفت. در سال ۱۳۷۱ از سوی وزارت علوم و آموزش عالی، عنوان استاد نمونه به وی اعطا شد و در سال ۱۳۸۰ پس از انتشار ترجمهٔ قرآنبه انگلیسی و فارسی عنوان خادم‌القرآن را کسب کرد. .--Hamedamjadi~~‏۱۹ سپتامبر ۲۰۰۹، ساعت ۱۲:۵۳ (UTC)
او در سال ۲۰۰۵، از سوی انجمن نویسندگان آفریقایی و آسیایی در مصر، به‌عنوان برترین زن مسلمان برگزیده شد.

دوشنبه 20/6/1391 - 0:26 - 0 تشکر 554578

در شهر قدم می‌زنم در شهر
قدم زدنی بی‌مقصد در پیش‌
قدم زدنی بی‌بازگشت در خیال‌
قبل از ساعت 4 بعدازظهر
بعد از ساعت 8 صبح‌
وقت مال من است‌
من وقت دارم برای دست‌های تنبل قلوه سنگ جمع كنم‌
و ماه را كه سال‌ها در صفحه‌ی دوّم كتاب جغرافی‌ام خفته است‌
به بیداری بازآورم‌
بیچاره معلّم ما گمان می‌كرد
اقیانوس‌ها و كوه‌هایند كه میان مردم و سرزمین‌ها تفرقه‌
می‌اندازند
در راهروهای دراز همكارانم در جا زنان به هم می‌رسند
با آنها پنجره‌های بسته و هوای 20 تا 25 درجه را شریك بوده‌ام‌
همكارانم در جا زنان به هم می‌رسند و داوری می‌كنند
«او از این پس چطور زندگی خواهد كرد
بدون مرخصی سالانه‌
بدون قهوه‌ی ساعت ده صبح‌
بدون رئیس‌»
دارم به فصل‌ها برمی‌گردم‌
هنوز همان چهارتا هستند
علف‌ها هنوز از سبزینه‌شان می‌خورند
باد پر از گذر نیزه است‌
دیروز به سردردم قول داده بودم یكی دو تا آسپرین بخرم‌
هنوز وقت دارم‌
فردا بعدازظهر هم مال من است‌
سرشار از مكث‌های وقارآمیز شده‌ام‌
من كه از رفتار تند گلوله‌ها نفرت دارم‌

دوشنبه 20/6/1391 - 0:26 - 0 تشکر 554580

ایوان خانه‌ام‌
به وسعت قبری است‌
از آفتاب و خاك‌
نشسته‌ام به وسعت قبر
و منتظرم‌
كه دست رهگذری‌
ادامه‌ی دستانم باشد
و قفل خانه را بگشاید
صدای خسته‌ی كفشی می‌آید
صدای تیزی زنگ‌
از قعر پلكان‌
مهمانی آمده‌ست بگوید
امروز هم هوا دوباره گرفته ست‌
امروز هم هوا دوباره خراب است‌



در این سكون سكوت آلود
پیكار پلكان را
یاران بر خود
با رنج این خبر سال‌های سال
هموار می‌كنند
امروز هم هوا دوباره گرفته‌ست‌
امروز هم هوا دوباره خراب است‌
پاییز 52

دوشنبه 20/6/1391 - 0:27 - 0 تشکر 554582

تو از قبیله‌ی شعری‌
من خویشاوندت هستم‌
و پشتم از تو گرم است‌
و پشتم از تو گرم است‌
تویی كه می‌دانی‌
كه تیغ‌های موسمی باد
مرا به خیمه كشانیدند
در خیمه‌
جعبه‌های صدا
صورت‌
سیمای عنصری از جعبه‌
ابیات عسجدی از جعبه‌
بزغاله‌ی هنر
در دیگدان زر
پخته‌
نپخته‌
عجب بساط ملال‌انگیزی‌



هر حرف
هر نوشته‌
هر گام‌
چكمه‌ای ست‌
بر پایی از دروغ‌

تو از قبیله‌ی شعری و شعر نامكتوب‌
و می‌دانی‌
كه خیمه‌ها همه خونین‌اند
و تیرها همه نابینا
و چشم‌ها همه بسته‌
و بومیان به شكار یكدیگر
و می‌دانی كه همهمه‌ی بازار
بازار شعرهای جعبه‌یی و جنجال‌
سرپوش بانگ‌های نهفته‌ست‌
سرپوش دردهای نگفته‌
ناگفتنی‌
شاید كه دكمه‌های پیرهنم‌
گوش مفتّشان باشد
یاران این‌
یاران آن‌
یاران تیغ‌های موسمی باد



تو رمزهای ریاضت‌
تو رازهای رسالت‌
تو قصه‌های قساوت را می‌دانی‌
تو از قبیله‌ی شعری‌
من خویشاوندت هستم‌
و پشتم از تو گرم است‌
و پشتم از تو كه می‌دانی گرم است‌

دوشنبه 20/6/1391 - 0:27 - 0 تشکر 554584

تقدیم به قاریان نوجوان قرآن مجید

بخوان بلند بخوان‌
در صبح این تلاوت معصومانه‌
صدای ناب اذان می‌آید
وقتی صدای ناب اذان می‌آید
دل در حضور می‌آید
دل حاضر است‌
و سهم "گرم بودن‌" خود را
از نور این پیام قدسی بی‌مرز
از بطن این ستون صوتی معنا
برمی‌دارد



بخوان بلند بخوان‌
كه صبر منتظران بی‌تاب است‌
چه انتظار عظیمی بود
وقتی كه جان پاك رسول‌(ص‌)
در عرصه‌ی حصار خوف و رجا
در عطش یك كلام بود
كلام پاك خداوند
كه می‌رسد با جبریل‌
به حنجره‌ی او
زان پس‌
قلوب آفتابی اللّهیان‌
قلوب خالص دین‌خواهان‌
به صوت خوب علی‌(ع‌) گوش می‌دهند
كه خوشترین تلاوت عشق از اوست‌
از مولا
ای قاریان كوچك‌
چه حنجره‌های خوشبختی دارید
كه آیه‌های علم اوّل و آخر
كه آیه‌های علم ظاهر و باطن‌
فخر عبورشان را
به ساحت آنان بخشیدند
پیوندتان‌
به حنجره‌های پیمبر است و امامان‌



بخوان بلند بخوان‌
در این بلندی‌
بخشندگی‌ست‌
كه گوش فطرت‌
نیازمندانه‌
گیرنده است‌
فطرت‌
پرنده‌ای‌ست‌
پیكی غریب‌
كز راه‌های دورترین آمده‌
رویش به پایگاه شناسا1
میلش به نوع و مركز خویش است‌
و تشنگی‌اش‌
ز چشمه‌های خدائی‌
آب می‌خورد
از بدو خلقت‌
این نورسیده‌
مایه‌های رسیدن را
به شهرهای عالی معنا
در كوله بار ساده‌ی خود دارد
او آمده كه آب علم بنوشد
با جهل خصم‌
با خصم همجوار بجنگد
در دشت جذبه خستگی بزداید
خود را به عطر شكر بیاراید
برای دولت دیدار
برای وصل به آن اصل‌
اصل یقین‌
اصل نظارت سبحان‌



و چشمه‌ی ازلی‌
كلام خداوند است‌
هر كس به قدر جثّه‌ی خود آب می‌خورد
طالب به قدر طلب‌
در روز آشنائی با قرآن‌
فطرت به احترام به پا می‌خیزد
دستی غبار خواب از او برمی‌گیرد
دستی اشاره‌گر به جانب راه‌
دستی كه پرده می‌كشد از بطن ناروا
همواره در نهان‌
هوای تو را دارد
هوای حق‌ّ و عدالت را دارد
و گام‌های فكر تو را می‌پاید
و از مسیرهای غیر مجاز
مسیر شرك و تعلّق‌
مسیر ظلم و تجاوز
مسیر ضعف و زبونی‌
به دور می‌راند
و چون كه روی بتابی از دیدن‌
از راه‌
به لطف دست تو را می‌گیرد
و برمی‌گرداند
و در تداوم نادانی‌
بخود رها می‌گردی‌
كه ناگزیر و پریشان برگردی‌
و برمی‌گردی‌
رویت به جانب فطرت برمی‌گردد
و بازگشت تو زیباست‌
و بازگشت تو با دانائی زیباست‌



بخوان همیشه بخوان‌
همواره دشمنان پراكنده‌
با نیش‌های پلید
سلول‌های جسم تو را رنج می‌دهند
و جسم نیروئی دارد
كه بی‌امان می‌جنگد
بی‌پشتوانه‌ی دارو حتی می‌جنگد
طاعون ناتوان كننده‌ی ذهن امّا
در پنجه‌ی مجهز "فطرت‌" می‌میرد
و این فطرت‌
این ریشه‌ی الهی‌
در باغ كودكی بالنده می‌شود
و در هوای هدایت‌
پا می‌نهد به پلّه‌ی تشخیص‌
قد می‌كشد به قلّه‌ی تقوا
پیروزی‌اش بر خصم همجوار
بر علف هرزِ نَفْس‌
به این هوای معطّر
به آب این چشمه‌
به زیر و بم این آواز دل می‌دهد
آه ای كلام عرشی‌
همراهی تو
جوهر فطرت را
نسیم باروری‌ها
مدار درك و خردهاست‌



بخوان دوباره بخوان‌
تكرار عاطفی هر كلام‌
قوای جوشن باطن را
در جنگ با ظُلام و فتنه‌
بیرون ز حد حدس می‌افزاید
مكّار در محاصره‌ی مكر برتر است‌2
حساب رو به تندی و سرعت دارد
حساب تند و سریع است‌3
و ذهن‌های خوابزده‌
از درك این محاسبه خالی هستند



در كودكی‌
ملّای خوب من‌
انوار آشنائی یاسین را
همراه حافظه‌ی من كرد
وقتی كه جان جوانم را
جاسوس‌های متّحد شب‌
به جرم حق‌طلبی‌
به سوی دارِ شقاوت‌ها می‌بردند
امّید من‌
به اقتدار "اَمر مُبین‌" بود
از یاسین‌
بینائی ذخیره باز می‌آید
هر چند چشم‌های باز تو را
با پرده‌های رنگی این قرن بسته‌اند
غریبه را می‌بینی‌
و می‌بینی كه دست‌های فراوانی دارد
كه با فریفتن خصم همجوار
فریفتن اَمّاره‌
میان ما و فطرت الهی ما
به تفرقه می‌پردازد
تو كودك سلامت این قرنی‌4
در خود علیه سلطه‌ی همدستان برمی‌خیزی‌



ای نونهال‌
هموار و نرم و روشن می‌خوانی‌
در این تلاوت معصومانه‌
چونانكه در صدای ناب اذان‌
جان از مجاورت دلتنگی‌ها
از لانه‌های عنكبوتی این روزمرّه‌ها
پر می‌كشد به خیمه‌های سرمدی بالا
جان برفراز اوج پناهنده می‌شود
نزول شامخ كلمات‌
تاریخ و شاهدی نمی‌طلبند
كه این نزول‌
صعود دائمی جان را در بردارد



بخوان درست بخوان‌
درست خواندن‌
دانستن است‌
از مخرج حروف‌
به فكر مخرج معنا باید باشی‌
به فكر مقصد حرف‌
درست چونكه بخوانی‌
چون نونهالی فطرت‌
رویت به قبله‌گاه درستی‌هاست‌
درست قدم برمی‌داری‌
درست می‌اندیشی‌
خود را مدام‌
در حوزه‌ی نظارت سُبحان می‌بینی‌
یقین به اصل نظارت‌
دیوان عالی پالایش‌ها
دلیل راه و رسیدن‌هاست‌
دانسته چونكه بخوانی‌
این پرسش همیشگی "بودن‌"
چگونه بودن‌
چگونه انسانی بودن را
دیگر بلاجواب نمی‌دانی‌
معنای خیر و شر و ذرّه و مثقال را5
پیش از ظهور واقعه‌6
در جلوه‌های تجربه درمی‌یابی‌
دانائی و عمل به دولت دیدار می‌رسند
دانسته چونكه بخوانی‌
همیشه حق‌ّ را می‌خوانی‌
همیشه ناحق‌ّ را می‌رانی‌
آینده‌
در تداوم این خواندن‌ها
درست خواندن‌هاست‌
حالا بخوان‌
بخوان بلند بخوان‌
مهرماه 64
________________
1- سوره روم / آیه 30
2- سوره آل عمران / آیه 54
3- سوره ابراهیم / آیه 51
4- اشاره به شعر "كودك قرن‌" از همین شاعر
5- سوره زلزال / آیات 7 و 8
6- سوره واقعه / آیه 1

دوشنبه 20/6/1391 - 0:28 - 0 تشکر 554586

در سفره‌
مرگ آمده است‌
صدای آمدن دندان بر لقمه‌
همراه با صدای گلوله‌ست‌
كه پشت همین میدان‌
در ابتدای همین كوچه‌
بر سینه‌ی جوان تو می‌تازد
و باز می‌كند آنرا همچون سفره‌
و لقمه بغض می‌شود
گلوله می‌شود
گلوی مرا می‌بندد
گلوی من بسته‌ست‌
گلوی من بسته‌ست‌
در سفره‌
مرگ آمده است‌
بهمن 57

دوشنبه 20/6/1391 - 0:29 - 0 تشکر 554593

باید به داوری بنشینیم‌
شوق رقابتی‌ست
در بین واژه‌ها
و عبارت‌ها
و هر كدام می‌خواهند
معنای صلح را
مرادف اوّل باشند

دوشنبه 20/6/1391 - 0:29 - 0 تشکر 554597



بشر
هماره‌
در آشتی بوده‌ست‌
با فعل‌های "خوردن‌" و "خوابیدن‌"
با اشتهای "تصاحب‌"
و با "ضمیر مفرد اول شخص‌"
امّا
این رسم باستانی و امروزی‌
به درد هستی "فردا" نمی‌خورد
باید كه چهره‌های دیگر معنا را
پیدا كنم‌
شاعر
هنگام واژه پسندیدن‌
باید كه رمز ضابطه‌ها
و واژه‌نامه‌ی ناپیدا را
دریابد
وقتی به آن یگانه می‌اندیشم‌
رنگ دوگانگی‌ها
بی‌رنگ می‌شود
و هر دو عالم‌
در بی‌مرزی‌
همراز می‌شوند
خلیج و دریا
جزیره و اقیانوس‌
بركه و صحرا
جامعه‌ی كوه‌ها
و خانه‌ی دل‌ها
پایتخت اوست‌
جهان
و هر دو جهان‌
و هر چه جهان‌
پایتخت اوست‌
او بر سریر عدالت‌
ضدّ ستمگری آدم‌هاست‌
ستم به خود
به دیگری‌
به دگرها
و آن مؤلّف اراده‌ی دانایی‌
چشمان نافذی‌ست‌
كه از بالا
درون حركت‌ها را می‌پاید
و كامپیوتر تدبیرش‌
بی‌وقفه‌
بی‌چرت و خواب‌
به اثبات وعده مشغول است‌

دوشنبه 20/6/1391 - 0:30 - 0 تشکر 554599



در حوزه‌ی نظارت اَلله
اگر در اشتیاق دیده شدن هستی‌
از ذهن خویش‌
قصد دسیسه‌
و طرح توطئه را
خارج كن‌
مخلوق‌ِ صِرف‌، هستی‌
بنده‌ی حق باش‌
هنگام سلطه‌ی حرص‌
به خود بگو
خودخواهی تو
هسته‌ی زشتی‌هاست‌
آن لقمه‌ی زیاد
آن سكه‌ی زیاد
آن قدرت زیاد را
به دیگران‌
تعارف كن‌
به دیگران‌
به عموم‌
نه خویشاوند
نه دوستان جاهلی بند و بست‌

دوشنبه 20/6/1391 - 0:30 - 0 تشکر 554601



دانشوری
دانشمندی
كه كیف به دست‌
شبانه‌روز
دنبال "پول‌ِ برای پول‌"
دوان است‌
او هم‌
كورانه‌
و دستیارانه‌
دیوار مرزهای سیاسی را می‌سازد
انبارهای اسلحه را پر می‌كند

دوشنبه 20/6/1391 - 0:30 - 0 تشکر 554605



معنای صلح چیست‌
در سرزمین من‌
در سرزمین تو
در سرزمین ما و شما
در سرزمین ایشان‌
معلول‌های جنگ‌
كه دنبال گمشده‌شان می‌گردند
پاهای گمشده‌
دستان گمشده‌
چشمان گمشده‌
معنای صلح را
بهتر می‌دانند
معلول‌های درونی‌
دسته‌ی دیگر هستند
سلامت وجدان را
از دست داده‌اند
گم كرده‌اند
و
او كه با وجدان‌
همشانه‌
همراه می‌رود
قدر گمشده‌ها را می‌داند
كه درد خسته طپیدن‌ها
در سینه‌ای‌ست كه "می‌داند"
به فرض‌
قلم به وساطت برخیزد
در هرج و مرج داد و ستدها
مرثیه‌ای‌
برای شور و جذب همدلی زودپا
در سوگ گمشده‌ها
خواهد نوشت‌
همین و دیگر هیچ‌

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.