• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
بهداشت و سلامت (بازدید: 585)
يکشنبه 19/6/1391 - 18:52 -0 تشکر 553996
تلویزیون و سلامتی ما

با سلام به تمام دوستان



در این قسمت در باره تاثیری که تماشای تلویزیون بر روی سلامتی افراد و خصوصا کودکان است مطالبی نوشته میشود


امیدوارم مورد استفاده قرار بگیرد

يکشنبه 19/6/1391 - 18:53 - 0 تشکر 553998

عوارض تماشای تلویزیون در كودكان



تماشای بی‌رویه تلویزیون منجر به بروز چاقی، صرع، سردرد و ضعف عمومی در كودكان می‌شود

براساس تازه‌ترین پژوهشها، چاقی، صرع، سردرد و خستگی و ضعف عمومی از عوارض تماشای بی رویه تلویزیون در میان كودكان 8 تا 16 ساله است.

به گزارش ایسنا، به نقل از منابع اینترنتی، این پژوهشها از سوی محققان هندی از ماه ژولای تا اكتبر سال 2004 و بر روی 300 كودك 8 تا 16 ساله در این كشور صورت گرفته است.

تقریبا 20 درصد از كودكان تحت این آزمایش به چاقی مبتلا بودند و 90 درصد از آنان نیز جزو گروه بسیار مستعد ابتلا این عارضه قرار داشتند.

سایر بیماریها شامل 10 درصد ابتلا به سردرد، 2 درصد صرع، 6 درصد بی حوصلگی و 6 درصد ضعف عمومی گزارش شده است.

تماشای بی‌رویه تلویزیون 53 درصد از كودكان را دچار دیر خوابی می‌كند كه نتیجه آن عدم استراحت كافی و بروز خستگی بیش از حد است، به طوری كه 42 درصد از والدین از كوتاهی كردن كودكانشان در انجام تكالیف مدرسه شكایت می‌كنند و 32 درصد آنها احساس می‌كنند كه این امر باعث بروز رفتارهای غیرطبیعی در كودكانشان شده است.

در عین حال 73 درصد از كودكان به این دلیل، برنامه‌های ورزشی خارج از منزل را كه برای حفظ سلامت روحی و جسمی آنها ضروری است، متوقف كرده‌اند.

به جز موارد مذكور تماشای تلویزیون تاثیر منفی بر گفتار كودكان نیز دارد، به طوری كه 70 درصد آنها دچار مشكلات جدی در زبان گفتاری می‌شوند

__________________

يکشنبه 19/6/1391 - 18:54 - 0 تشکر 553999

كودك و جعبه جادو



بسیاری از والدین تلویزیون، بازی‌های رایانه‌ای، فیلم‌های كارتونی و ... را هیولاهایی وحشتناك تصور می‌كنند و معتقدند كودك باید تا حد امكان از نزدیك شدن به این رسانه و برنامه‌ها دور بماند.
اما به عقیده روان‌شناسان، اولاً‌ دور نگه داشتن و منع فرد از دستیابی به چیزی او را به‌سوی دستیابی به آن حریص‌تر می‌كند و درثانی، با انتخاب درست می‌توان از طریق همین برنامه‌ها، بسیاری از مهارت‌ها به‌ویژه مهارت‌های كلامی- شنیداری را در كودك تقویت كرد.

آن‌چه در پی می‌خوانیم نگاهی است به تأثیر تماشای تلویزیون بر كودكان از سن نوزادی تا 6 سالگی. این پژوهش به همكاری پژوهشگران مركز بهداشت عمومی سیاتل و آكادمی علوم‌ و روان‌شناسی كودك انجام شده است.

***

روان‌شناسان معتقدند سه سال نخست زندگی كودك حساس‌ترین سالهای زندگی او بوده و كودك از جهت جسمی، ذهنی و روحی و حتی رفتارهای اجتماعی به‌شدت تأثیر‌پذیر بوده و بسیاری از آموزه‌ها را در همین دوران می‌آموزد.

در طی این 3 سال، ذهن كودك به‌شدت متمركز برقراری ارتباط با اجتماع بوده و سعی می‌كند مهارت‌ها را هرچه سریع‌تر بیاموزد و آموخته‌ها را در ذهن خود جایگزین و هماهنگ كند.

پژوهش‌های انجام شده روی عملكرد مغز نشان می‌دهد تماشای تلویزیون، فیلم و كارتون و ... به‌شدت روی ذهن كودك تأثیر‌گذار است؛ چرا كه كودك بسیاری از رفتارها را از این رسانه‌ها می‌آموزد.

در واقع برخلاف تصور بسیاری كه سن آموزش و فراگیری كودك را از 3 سالگی به بعد می‌دانند، كودك از بدو تولد تا 3 سالگی اصلی‌ترین دوره آموزش ذهنی، جسمی، اجتماعی و روحی- روانی را گذرانده و در حدود 95 درصد از شخصیت او، در همین دوره سه ساله شكل می‌گیرد و پس از سه سالگی تا پایان عمر رفتارها و در حقیقت شخصیت او تكمیل و تعدیل می‌شود.

از این رو روان‌شناسان كودك تأكید ویژه‌ای بر آموزش كودكان از بدو تولد تا سه سالگی دارند.

كودك و رسانه

آموزش‌های ارائه شده از طریق رسانه‌ها و به‌طور خاص تلویزیون، بازی‌های كامپیوتری، فیلم و كارتون و ... به‌شدت بر روی كودكان تأثیرگذار است؛ اما شكل این تأثیر در سنین مختلف گوناگون است.

تأثیر تماشای تلویزیون در نوزادان، تأثیری پس‌زمینه‌ای است؛ به این معنی كه پایین بودن سن كودك باعث می‌شود تا او در مقابل آن‌چه می‌آموزد، واكنشی سریع و آنی نداشته و آن را در پس‌زمینه ذهن خود بنشاند و سال‌ها بعد آن را بروز دهد.

پژوهشگران «آكادمی علوم و روان‌شناسی كودك» معتقدند نوزاد به دلیل سن بسیار كم خود نمی‌تواند واكنش آنی به آن‌چه می‌بیند یا می‌شنود، داشته باشد و نهایت واكنش او، خنده یا گریه در مقابل برخی صحنه‌های شاد یا ترسناك است كه این واكنش‌ها نیز ناشی از تأثیر صدای این صحنه‌ها است: چرا كه كودك در این سن توان تفكیك بصری تصاویر را ندارد.

از طرفی نوزاد قادر به تفكیك كیفیت برنامه‌هایی كه می‌بیند، نیست؛ ‌اما به‌راحتی می‌تواند از طریق شنیدن، احساس‌ها را دریافت كرده و از این طریق نكاتی را به ذهن بسپارد. توجه كنید به گریه كودك زمانی كه صدای مشاجره والدین خود را می‌شنود و یا واكنش او به صدای وحشتناك و غیرمنتظره‌ای كه می‌شنود.

از این رو تماشای برنامه‌های تلویزیون و یا برنامه‌هایی از این دست، به‌شدت بر رفتار كودكان ؛ حتی از دوران نوزادی تأثیرگذار است.

پس از دوره نوزادی؛ یعنی از حدود یك سالگی به بعد كودك دیدن و شنیدن، به‌ویژه دیدن برنامه‌های تلویزیون، ویدئو، سینما و ... را درك می‌كند و «دیدن» به مهارتی نو برای او تبدیل می‌شود و اوج این درك و دانایی هنگام تكمیل مهارت صحبت كردن است؛ چرا كه كودك آن‌چه را كه دیده یا شنیده، به زبان آورده و سعی می‌كند آن‌چه را كه نفهمیده، با پرسیدن، فهمیده و به ذهن بسپارد؛ اگرچه تماشای برنامه‌های تلویزیون یا هر رسانه دیگری تأثیر به‌سزایی در رشد ذهنی كودك داشته و او با دیدن این برنامه‌ها بسیاری نكات و مهارتها را می‌آموزد؛

اما باید به دو نكته توجه كرد، نخست این‌كه كودك باید تنها برنامه‌های ویژه سن خود را تماشا كند و دوم این‌كه كودك تا سن سه سالگی نیاز دارد تا همراه با آموزش مهارت‌های كلامی- شنیداری، رشد جسمی مناسبی نیز داشته باشد؛ كه بی‌تردید اختلال در آموزش‌های ذهنی- فكری و یا جسمی، می‌تواند او را به فردی با شخصیتی یك‌بعدی و نامتعادل تبدیل كند. بنابراین این چند نكته را به خاطر بسپاریم:

- نوزاد نیاز دارد تا با تحرك و بازی، مهارت‌های حركتی را بیاموزد؛ كه تماشای بیش از حد تلویزیون، تحرك را از او گرفته و فراگیری بسیاری از مهارت‌ها را به تعویق می‌اندازد.

- كودك در فاصله یك تا سه سالگی، با بازی با همسالان بخش عمده‌ای از مهارت‌های اجتماعی را می‌آموزد كه عدم حضور او در جمع باعث می‌شود تا كودك این مهارت را نیاموخته و به فردی «درون‌گرا» تبدیل شود.

- فراگیری رفع مشكلات شخصی، مهارتی است كه كودك تنها با حضور در اجتماع و ارتباط با همسالان می‌آموزد. بنابراین دور ماندن او از اجتماع همسالان و حتی بزرگسالان؛ او را به فردی ناتوان، خجالتی، ترسو و گریزان از اجتماع تبدیل می‌كند.

روان‌شناسان اعتیاد كودكان به تماشای تلویزیون و برنامه‌هایی از این دست را زمینه‌ساز فقر اجتماعی كودكان دانسته و معتقدند اعتیاد كودكان به برنامه‌های تلویزیونی و ... آنها را از اجتماع دور می‌كند كه به دنبال این محرومیت، بعد اجتماعی، احساسی و فرهنگی كودك رشد نیافته و او به فردی گوشه‌گیر، ناتوان، ناتوان در برقراری ارتباط با دیگران، محروم از دوست، ناتوان در فراگیری رفتارها و مهارت‌های اجتماعی و ... تبدیل می‌شود.

در حقیقت كودك با حضور در جمع همسالان و بازی و تفریح، حس اعتماد به نفس، مراقبت از خود؛ رهبری رفتارهای خویشتن؛ خویشتن‌داری؛ مهارت‌ حل مشكلات شخصی؛ تعامل با دیگران؛ احترام به رأی و نظر دیگران؛ مطرح كردن نیازهای شخصی و عقاید فردی و ... را فراگرفته و به درك بهتری از خود و اجتماع اطرافش دست می‌یابد.

ضرورت پرورش همسان حواس پنج‌گانه در نوزادان و كودكان نكته دیگری است كه باید به دقت برای آن برنامه‌ریزی كرد. اگرچه كودك با شنیدن و دیدن برنامه‌های تلویزیونی و برنامه‌هایی مانند آن، مهارت شنیداری- دیداری خود را تقویت می‌كند؛ اما تقویت همسان همه این حس‌ها نیازمند برنامه‌ریزی است: برنامه‌ای كه در آن به پرورش نیازهای جسمی و روحی كودك، به‌صورت متعادل توجه شده باشد.

رسانه، والدین، كودك

به عقیده روان‌شناسان، تلویزیون زمانی می‌تواند تأثیر مثبت بر رفتار كودك داشته باشد كه اولاً‌ والدین همواره در كنار كودك باشند و آنچه را كه كودك نمی‌داند یا نمی‌فهمد برایش شرح دهند و درثانی تماشای تلویزیون محدودیتی برای انجام فعالیت‌های جسمی ایجاد نكند.

از این رو می‌توان گفت تماشای تلویزیون و برنامه‌هایی از این دست زمانی می‌تواند مفید باشد كه ما این نكات را به خاطر بسپاریم؛

* برنامه‌ها را انتخاب كنیم و به او اجازه بدهیم فقط برنامه‌های مناسب سن‌اش را تماشا كند. این مسأله نه‌تنها باید برای دیدن برنامه‌های تلویزیون كه برای فیلم‌های ویدئو و ... نیز مدنظر قرار بگیرد. این نكته برای كودكان یك تا 3 سال بسیار مهم است.

* كودكان تا 6 سال نمی‌توانند واقعیت و رؤیا را از یكدیگر تمیز دهند. بنابراین طوری برنامه‌ریزی كنید كه در حین تماشای تلویزیون در كنارشان باشید تا این قبیل مسائل را برایشان شرح بدهید.

ناآگاهی درباره برخی نكات- مانند ناتوانی در تشخیص مرز بین رؤیا و واقعیت- باعث بروز رفتارهای نادرستی چون دروغگویی می‌شود؛ به‌طور مثال با توضیح كافی می‌توان خلاقیت كودك در داستان‌سرایی را به سمت و سویی صحیح سوق داد و او را به‌جای آن‌كه به فردی دروغگو تبدیل شود؛ به نویسنده‌ای ماهر تبدیل كرد.

* به هیچ وجه نگذاریم كودكان برنامه‌های خشن را تماشا كنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد، تماشای این قبیل برنامه‌ها و یا بازی با وسایل بازی و یا بازی‌های رایانه‌ای خشن آنها را به‌سوی خشونت، لذت بردن از رفتارهای خشن و در نهایت بروز رفتارهای خشن سوق می‌دهد.

عصبانیت به‌ویژه رفتارهای عصبی ناگهانی، مقدمه بروز خشونت و تأثیر بارز تماشای برنامه‌های نامناسب است.

* برنامه‌های آموزشی كه به‌طور غیرمستقیم مهارت‌هایی را آموزش می‌دهند، بهترین گزینه‌ هستند. سعی كنیم كودكان را به‌طور غیرمستقیم به دیدن این برنامه‌ها تشویق كنیم. بهترین شیوه استقبال ما از تماشای این برنامه‌ها است.

* تماشای برنامه‌های ویژه بزرگسالان را برای آنها به‌شدت منع كنیم. ناتوانی در تفكیك رفتارهای درست و نادرست شخصیت‌ها، آنها را گیج و سردرگم می‌كند. نكته حائز اهمیت این‌كه اغلب كودكان به دلیل آن‌كه رفتار شخصیت‌های منفی داستان (اعم از داستان‌های طنز یا جدی) برایشان جلب نظر می‌كند، دقیقاً‌ از همان رفتارهای نادرست الگوبرداری كرده و آنها را تكرار می‌كنند. بنابراین منع تماشای برنامه‌های ویژه بزرگسالان با روشی منطقی و درست فراموش نكنیم.

* تماشای برنامه مورد علاقه یا بازی رایانه‌ای مورد علاقه كودك نباید به وسیله‌ای برای تشویق یا تنبیه او تبدیل شود. لج‌بازی و عصبانیت واكنش او به منع دیدن و شرطی شدن واكنش او به آزادی دیدن برنامه مورد علاقه‌اش است.

* تعادلی میان بازی و تفریح و تماشای تلویزیون برقرار كنیم.

* اگر كودك به تماشای برنامه‌ای كه از نظر ما مناسب نیست، علاقه‌مند است، به‌جای دعوا و جنجال دلیل ممنوعیت را به دقت برای او شرح دهیم. اگر قانع نشد، كنار او بنشینیم و نكات منفی برنامه را با روشی درست برای او توضیح بدهیم. مثلاً‌ رفتار نادرست یكی از شخصیت‌های داستان را از ابتدا تا انتهای برنامه، با شیوه‌ای منطقی به او گوشزد كنیم.

* تلویزیون، بازی‌های رایانه‌ای و ... موجوداتی خطرناك نیستند كه كودك را همواره از آنها دور كنیم؛ چرا كه بسیاری از برنامه‌های ویژه كودكان، با هدف آموزش صحیح تهیه و ارائه می‌شوند، از این رو مهم نقش رهبری والدین است كه باید فرزندشان را به‌درستی هدایت كنند

يکشنبه 19/6/1391 - 18:54 - 0 تشکر 554001

اعلام میزان تماشای تلویزیون در كودكان ایرانی



بینندگان كودك و نوجوان ایرانی در فصل بهار روزانه 4 ساعت و 21 دقیقه تلویزیون تماشا كرده‌اند و این در حالی است كه همواره نسبت به تماشای زیاد تلویزیون در دوران كودكی و تبعات زیانبارآن بر تندرستی افراد در دوران میانسالی هشدار داده شده است.


به گزارش ایسنا، در حالی كه یافته‌های علمی به كررات ثابت كرده است كه تماشای بیش از 2 ساعت تلویزیون در روز طی دوران كودكی و نوجوانی، باعث می‌شود كه در سن 26 سالگی، فرد به 17 درصد اضافه وزن، 15 درصد عدم تناسب بدنی، 15 درصد كلسترول بالا و 17 درصد استعمال سیگار مبتلا شود، كودكان ایرانی دو برابر این میزان به برنامه‌های رسانه‌ی ملی توجه نشان می‌دهند.




همچنین بر اساس آمار مركز تحقیقات و سنجش برنامه‌یی صداوسیما به نظرمی‌رسد توجه كودكان و نوجوانان بیش از آن كه به برنامه‌هایی كه برایشان ساخته می‌شود، معطوف باشد؛ جذابیت‌های برنامه‌های بزرگسالان است كه آنان را پای تلویزیون نگه می‌دارد.



بر این اساس 60 درصد از كودكان و نوجوانان ایرانی در ساعت 9 تا 10 شب بیننده‌ی برنامه‌های تلویزیون بوده‌اند كه این كارشناسان همواره نسبت به تماشای برنامه‌های بزرگسال توسط كودكان هشدار داده‌اند و معتقدند كودكان لایه‌های زیرین برنامه‌های بزرگسالان را متوجه نمی‌شوند و تنها لایه اولیه فیلم را برمی‌دارند.



بر اساس این گزارش،89 درصد از كودكان و نوجوانان ایرانی در فصل بهار 1385 برنامه‌های بزرگسال را تماشا كرده‌اند و مجموعه‌ی طنز «زندگی به شرط خنده» با 38 و نیم درصد موافق، بهترین برنامه بزرگسالان از نظر این گروه سنی شناخته شده است.



قابل توجه آن كه برنامه «عموپورنگ» كه از جمله برنامه‌هایی است كه بینندگان به عنوان بهترین برنامه كودك و نوجوان فصل بهار نام برده‌اند، 30 درصد مخاطب داشته است و قابل توجه تر آن كه تعداد علاقمندان هیچ كدام از این برنامه‌های مخاطب پسند (!) حتی به50 درصد هم نرسیده است.



به گزارش ایسنا، در حالی كه ساخت برنامه‌های كودك و نوجوان درشبكه‌های اول و دو سیما قدمتی دیرینه‌تر از شبكه‌ی تهران دارد، اما درفصل بهار برنامه‌های كودك و نوجوان شبكه پنج با 67 درصد مخاطب از بیننده‌ی بیشتری نسبت به برنامه‌های كودك و نوجوان شبكه‌های یك (65 درصد مخاطب) وشبكه‌ی دو (46 درصد مخاطب) برخوردار بوده‌ است.



براساس نتایج نظرسنجی مركز مطالعات سازمان صداوسیما از كودكان و نوجوانان تهرانی درباره‌ی برنامه‌های فصل بهار، 97 درصد از پاسخگویان به نحوی در این فصل بیننده تلویزیون بوده‌اند. این در حالی است كه 95 درصد از این گروه سنی در این فصل شنونده برنامه‌های رادیو نبوده‌اند و تنها 5 درصد به برنامه‌های رادیویی توجه نشان داده‌اند.



گفتنی است، برنامه‌های كودك و نوجوان فصل بهار در مجموع 86 درصد مخاطب داشته است كه اغلب آنان بینندگان 7 ساله(100 درصد مخاطب) بوده‌اند و 17 ساله‌ها (با 58 درصد مخاطب) كمتر از سایرسنین به برنامه‌های كودك و نوجوان توجه نشان داده‌اند.

__________________

يکشنبه 19/6/1391 - 18:54 - 0 تشکر 554002

توصیه روانشناسان اروپا:تماشای تلویزیون را به منظور حفظ سلامتی کودکان ممنوع کنید



دیلی میل : روانشناسان ممتاز به سیاستمداران اتحادیه اروپا توصیه می کنند که جهت حفاظت از سلامت کودکان، تماشای تلویزیون را برای کودکان ممنوع اعلام کنند. تلویزیون، میلیون ها ساعت از اوقات کودکان را به خود اختصاص می دهد و این بدترین چیز برای سلامتی آنان است. تماشای طولانی مدت تلویزیون به چاقی و بیماری های قلبی، کاهش صمیمیت در خانواده ها و سایر پیامدهای روانی و فیزیکی می انجامد.

يکشنبه 19/6/1391 - 18:55 - 0 تشکر 554005

دو راه ساده برای کمتر تماشا کردن تلویزیون بوسیله کودکان



یک سوم کودکان آمریکایی دو ساعت بیشتر از میزان توصیه‌ متخصصان اطفال؛ تلویزیون تماشا می‌کنند

اما والدین اغلب در تلاش برای دور نگه داشتن کودکان از تلویزیون ناموفق می‌مانند.


اما یک بررسی جدید نشان می‌دهد که کودکان و نوجوانانی که والدین‌شان قواعدی در مورد مدت زمانی که می‌توانند تلویزیون تماشا کنند یا بازی ویدئویی انجام دهند، تعیین کرده‌‌اند، با احتمال بیشتری این حد تعیین‌شده را رعایت می‌کنند.


این بررسی که بوسیله پژوهشگران در مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در آمریکا و چند دانشگاه در این کشور انجام شد، از 7415 کودک و نوجوان در سنین 9 تا 15 در مورد عادات‌شان در تماشای تلویزیون و کار با کامپیوتر مورد پرسش قرار داد.


نتایج نشان داد که دو راهبرد ساده می‌تواند به کاهش تماشای تلویزیون بوسیله کودکان کمک کند:


یکی تعیین کردن قواعد خانوادگی برای تماشای تلویزیون و بازی با کامپیوتر است، و دیگری واداشتن کودکان به فعالیت جسمی است، چه به صورت ورزش‌های منظم باشد و چه به صورت بازی آزاد باشد.


اغلب کودکان مورد پرسش قرار گرفته- 60.7 درصد- گفتند آنها فعالیت جسمی منظمی در هفته ندارند؛ نه کلاس ورزشی، نه بازی‌های ورزشی پس از ساعات مدرسه و نه عضویت در تیم‌های ورزشی. تعداد زیای از آنها کودکانی بودند که ساعت‌ها بی‌حرکت جلوی تلویزیون یا کامپیوتر می‌نشستند.


شواهد زیادی وجود دارد که بازی همراه با فعالیت جسمی باعث سالم‌تر شدن، شادمان‌تر شدن و پیشرفت درسی کودکان می‌شود.


ساده‌ترین کاری که شما می‌توانید برای تشویق کودک‌تان به فعالیت جسمی بیشتر انجام دهید،این است که خودتان در ورزش با او همراه شوید. همچنین می‌تانید تلویزیون را نشان دادن برنامه‌های حرکت جسمی و ورزش از تلویزیون، آن را از دستگاه پخش بازی‌های ویدئویی اعتیادآور، به یک ماشین ورزش تبدیل کنید.


گرچه سایر بررسی‌ها نیز نشان داده‌اند که والدین باید برای تماشای تلویزیون بوسیله کودکان حدودی را تعیین کنند، این بار پژوهشگران از والدین و کودکان در مورد اینکه تا چه حدی در خانواده‌شان قواعدی در مورد تماشای تلویزیون وجود دارد، سوال کردند؛ در حالیکه بیش از نیمی از والدین می‌گفتند که همیشه یا در اغلب موارد برای تماشای تلویزیون در خانه‌شان محدودیت‌‌ وجود دارد، تنها 37 درصد از کودکان توافق داشتند که در خانه‌شان قواعدی در این مورد وجود دارد که به صورت کامل اعمال می‌شود. نتیجه اینکه تداوم این قواعد اهمیت دارد.


در مجموع به نظر می‌‌رسد به توافق رسیدن اعضای خانواده باری تعیین حد پایه 2.5 ساعت در روز مناسب باشد. همچنین داشتن فعالیت‌هایی جسمی برنامه‌ریزی‌شده مانند شرکت در تیم‌های شنا یا قرار گذاشتن برای انجام یک بازی ورزشی یا رفتن به همراه خانواده به بیرون و پیاده‌روی دسته‌جمعی می‌تواند کمک کننده باشد.

يکشنبه 19/6/1391 - 18:55 - 0 تشکر 554008

لویزیون، بچه‌ها را چاق و کم‌هوش می‌کند!



دیلی‌تلگراف: محققان طی یک تحقیق 8 ساله متوجه رابطه مستقیم بین ساعات تماشای تلویزیون در سنین جوانی و پیشرفت دانشگاهی آنها شدند.

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد، کودکانی که در سنین پایین بیش از دو ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌کنند از دیگر کودکان چاق‌تر و کم‌هوش‌تر هستند. محققان طی یک تحقیق 8 ساله متوجه رابطه مستقیم بین ساعات تماشای تلویزیون در سنین جوانی و پیشرفت دانشگاهی آنها شدند. نتایج این تحقیقات نشان داد که یک کودک 2 ساله که روزانه چند ساعت را در مقابل تلویزیون سپری می‌کند با احتمال بیشتری با چاقی مفرط روبه رو شده و تا سن 10 سالگی دچار مشکل خواهد شد. کودکانی که بیشترین میزان تماشای تلویزیون را دارند با احتمال کمتری در فعالیت‌های فیزیکی شرکت می‌کنند و در عین حال بیشتر به سراغ هله هوله‌ها و غذاهای ناسالم می‌روند. چاقی و کاهش شرکت در فعالیت‌های کلاسی و مانند آن باعث می‌شود، این کودکان با احتمال بیشتری مورد اذیت و آزار هم کلاسی‌های خود قرار بگیرند. این تحقیقات نشان می‌دهد والدین به صورت ناخواسته ممکن است آسیب‌های بالقوه‌ای را برای فرزندان خود به همراه بیاورند.

محققان دانشگاه‌های مانتریال و میشیگان عادات تماشای تلویزیون را در بیش از هزار و 300 کودک که بین 2 تا 4 سال سن داشتند بررسی کردند. سپس عملکرد آنها در مدرسه و وزن آنها نیز تا سن 10 سالگی در این تحقیقات گنجانده شد. این تحقیقات نشان داد کودکانی که روزانه بیش از دو ساعت تلویزیون تماشا می‌کنند، به طور متوسط 7 درصد کارایی کمتری در کلاس دارند و با احتمال 10 درصد بیشتر از سایر دانش‌ آموزان ممکن است مورد آزار و اذیت قرار بگیرند.

دوشنبه 20/6/1391 - 19:1 - 0 تشکر 557261

تماشای زیاد تلویزیون برای کودکان کم‌سن خطرناک است



پژوهشگران کانادایی می‌گویند: «قرارگیری زودرس کودک پای تلویزیون می‌تواند برای سلامتی کودک، موفقیت کودک در مدرسه و رشد اجتماعی او زیانبار باشد.» به گزارش خبرگزاری فرانسه این پژوهشگران دریافتند که به ازای هر ساعت اضافی تماشای تلویزیون، در 29 ماهگی، کاهش‌های کوچکی در دخیل‌شدن کودک در فعالیت‌های کلاس درس، نمره‌های درس ریاضی و زمان صرف شده برای فعالیت جسمی در سال‌های بعدی زندگی کودک به وجود می‌آید....

بر اساس این بررسی تماشای زیاد تلویزیون به وسیله کودکان با مورد آزار قرار گرفتن به وسیله هم‌کلاسان، مصرف بیشتر نوشابه‌های گازدار و تنقلات و میزان چربی بیشتر بدنی هنگام رسیدن کودک به ده‌سالگی همراهی دارد. این پژوهشگران می‌گویند: «عقل سلیم به ما می‌گوید زمانی که صرف تماشای تلویزیون می‌شود را می‌توان برای انجام فعالیت‌ها و وظایف دیگر محرک رشد صرف کرد که رشد شناختی، رفتاری و حرکتی کودک را تقویت می‌کنند.» بررسی‌های گذشته در مورد عادات تماشای تلویزیون در نوجوانان موید این نتیجه‌گیری بوده است اما این بررسی اولین موردی است که در آن به تاثیر تماشای تلویزیون بر کودکان بسیار کم‌سن‌تر پرداخته شده است. این پژوهشگران می‌نویسند: «تلویزیون برای کودکان قبل از سن مدرسه هدف آموزشی دارد و ممکن است تا حدی منافع شناختی برای آنها داشته باشد. با این وجود، تماشای تلویزیون در کودکان در سن قبل از مدرسه یک فعالیت شناختی غیرفعال است، در صورتی که انتظار بر این است که در این دوره تجربیات کلیدی برای رشد توجه و خود- تنظیمی رفتاری رخ دهد.» برای مثال کودکان در این «دوره بحرانی» می‌آموزند که چگونه اطلاعات را پردازش کنند، با محیط‌‌شان وارد تعامل شوند و نهایتا از منطق برای درک ریاضیات و علوم استفاده کنند. این بررسی همچنین نشان داد که تماشای تلویزیون اثری بر مهارت‌های خواندن ندارد.

دوشنبه 20/6/1391 - 19:1 - 0 تشکر 557263

تلویزیون برای رشد تحصیلی مضر است



محققان هشدار داده‌اند كه خردسالان هرچه بیشتر تلویزیون تماشا كنند، در آینده احتمال اینكه عملكرد موفقی در مدرسه نداشته باشند و در سن 10سالگی از نظر سلامتی دچار وضعیت نامساعدی شوند افزایش می‌یابد.

به گزارش بی‌بی‌سی، تحقیقات روی هزار و 300 كودك كه توسط دانشگاه‌های میشیگان و مونترال در آمریكا و كانادا انجام گرفته نشانگر آن است كه هر یك ساعت تلویزیون دیدن یك كودك، اثرات مخربی بر وی می‌گذارد. در نتیجه این تحقیقات مشخص شده است كه عملكرد كودكان به‌دلیل دیدن تلویزیون در منزل كاهش یافته و آنها همچنین بیشتر به خوردن فست‌فود روی می‌آورند. محققان انگلیسی می‌گویند كه والدین نباید به كودكان اجازه دیدن هر برنامه‌ای در تلویزیون را بدهند و در عوض باید آنها را به دیدن برنامه‌های مفید و آموزنده در تلویزیون ترغیب كنند.در این تحقیق از والدین كودكان مشاركت‌كننده پرسیده شد كه كودكان 2 سال و نیمه و 4 سال و نیمه چقدر تلویزیون می‌بینند.

به‌طور میانگین كودكان 2 ساله 9 ساعت در هفته تلویزیون می‌دیدند و نوجوانان 14 ساله نیز زیر 15 ساعت تلویزیون تماشا می‌كردند. این به آن معناست كه 11 درصد كودكان 2 ساله و
23 درصد از كودكان 4 ساله بیش از میانگین 2ساعت در روز تلویزیون می‌دیدند. پزشكان توصیه كرده‌اند كه كودكان نباید بیش از 2 ساعت در روز تلویزیون تماشا كنند. پس از آنكه این كودكان به سن 10سالگی رسیدند درباره وضعیت تحصیلی آنها در كلاس‌های درس از معلمانشان پرسیده شد و مشخص شدكه بازده تحصیلی آنها نسبت به كودكانی كه كمتر تلویزیون تماشا می‌كنند، كاهش یافته است. دیدن تلویزیون در 2 سالگی موجب می‌شود كودكان به هنگام مدرسه رفتن كمتر در فعالیت‌های كلاسی مشاركت داشته باشند و نتوانند در درس ریاضیات نمرات بالایی كسب كنند.

از دیگر مضرات تلویزیون برای كودكان می‌توان به پرخوری و در نتیجه چاقی اشاره كرد. نتایج تحقیقات بیانگر آن است كه كودكانی كه بیش از اندازه تلویزیون تماشا می‌كنند، بیشتر دچار چاقی می‌شوند. آنها وقتشان را صرف دویدن، بازی‌كردن یا ورزش‌هایی كه به آن نیاز دارند، نمی‌كنند و معمولاً همراه با تماشای تلویزیون تنقلات و خوراكی می‌خورند. همچنین تبلیغات مواد غذایی دارای ارزش كم غذایی كه در تلویزیون به نمایش در می‌آید مورد توجه كودكان قرار می‌گیرد. در این تبلیغات، تقریباً هیچ وقت درباره مواد مفید و مغذی برای تغذیه كودكان سخنی به میان نمی‌آید. درنتیجه كودك نیز والدین را مجبور می‌كند تا غذاهایی كه ارزش غذایی كمتری دارند یا حتی گاه برای سلامتی مضر هستند، بخرند.

از سویی دیگر نتایج تحقیقاتی كه اخیرا انجام گرفته نشانگر آن است كه تلویزیون تاثیر نامطلوبی بر خواب كودكان می‌گذارد. بنا بر این تحقیقات به‌نظر می‌رسد نوزادان و كودكان نوپایی كه بیشتر وقتشان را جلوی تلویزیون می‌گذرانند بیشتر از بقیه كودكان دچار كمبود خواب می‌شوند. در نتیجه والدینی كه با برنامه خواب كودكان و نوزادان خود مشكل دارند، باید از میزان تماشای تلویزیون و ساعاتی كه كودكانشان صرف این امر می‌كنند كاهش دهند. خواب برای كودك همانند تغذیه، لازم و ضروری است. بسیاری از كودكان برای به خواب رفتن مشكل دارند و به موقع نمی‌خوابند. در كودكان معمولا بی‌خوابی اوایل شب اتفاق می‌افتد و به‌اصطلاح به آن بی‌خوابی شبانه گفته می‌شود.

دوشنبه 20/6/1391 - 19:3 - 0 تشکر 557264

چطور مبتلایان به صرع تلویزیون ببینند؟



گاهی در برخی از بخش های خبری پیش از پخش یک گزارش به بینندگان هشدار داده می شود که «در این گزارش نور شدید فلاش دوربین وجود دارد.»

چنین هشداری چه لزومی دارد؟ دیدن نور فلاش دوربین آن هم از پشت مانیتور برای کسی مشکل ساز است؟
پاسخ به این سوال مثبت است، اما نه برای همه: « بعضی از بیماران مبتلا به صرع (اپی لپسی epilepsy) به نور تکرار شونده، جرقه نورانی، فلاش دوربین حساس هستند و مواجهه با چنین مواردی ممکن است باعث بروز تشنج در این افراد شود.»
دکتر بابک زمانی متخصص مغز و اعصاب در گفتگو با همشهری آنلاین، با بیان این مطلب، می افزاید: در چنین بیمارانی مواجهه با نور ثابت مشکلی ایجاد نمی کند، اما نور منقطع تکرارشونده باعث حمله های تشنجی می شود، مثلا اگر در جاده ای که نور از بالای درختان به جاده می تابد با ماشین حرکت کنند، حرکت ماشین باعث می شود نور به صورت منقطع به چشم برسد و برای بیمار مشکل ساز شود.
اما آیا بیماران مبتلا به اپی لپسی (صرع) باید همیشه از وسائلی مانند تلویزیون و کامپیوتر با احتیاط زیاد استفاده کنند؟ پاسخ دکتر زمانی به این سوال منفی است: چنین هشدارهایی نباید اغراق آمیز باشند. هنگامی که قبل از پخش یک گزارش هشدار داده می شود که در این گزارش نور شدید فلاش دوربین وجود دارد، یعنی افرادی که مبتلا به اپی لپسی هستند در آن لحظه خاص به تلویزیون نگاه نکنند، اما در سایر مواقع می توانند با خیال راحت از تلویزیون استفاده کنند.
این متخصص با بیان اینکه برخی والدین که فرزند بیمار دارند، به شدت استفاده وی از تلویزیون و کامپیوتر را محدود می کنند، می افزاید: نورهای ساطع شده از تلویزیون و کامپیوتر مشکلی برای افراد مبتلا به صرع به وجود نمی آورد. فقط نور منقطع تکرارشونده، آن هم در بعضی از انواع اپی لپسی باعث تشنج بیمار می شود.
به گفته دکتر زمانی، اعلام هشدار در هنگام پخش یک برنامه باعث تسهیل در استفاده از تلویزیون برای تمام گروه ها می شود و نه منع کامل استفاده از آن.
با خواندن این مطلب، شاید برای شما این سوال مطرح باشد که آیا استفاده از فلاش دوربین در هنگام عکس انداختن از فردی که بیماری صرع دارد هم می تواند برای او مشکل ساز شود؟ پاسخ به این سوال هم منفی است: مواجهه با جرقه نورانی که در واحد زمان چندین بار تکرار شود، مشکل ساز است و نه دیدن یک فلاش نور دوربین.
با این اوصاف باید از برنامه سازان صدا و سیما پرسید، که چرا در تمام بخش های خبری قبل از پخش گزارشی که در آن نور شدید فلاش دوربین وجود دارد، و یا مثلا پیش از پخش برنامه هایی چون اختتامیه جشنواره فیلم فجر، چهره های ماندگار و ... که ذات این برنامه ها با دوربین خبرنگاران و نور فلاش همراه است، به مخاطبان خود اطلاع رسانی نمی کنند؟

دوشنبه 20/6/1391 - 19:3 - 0 تشکر 557265

اعتیاد به تلویزیون، تهدیدی جدی برای بهداشت روانی افراد است



روانپزشكان هشدار می‌دهند كه تماشای زیاد تلویزیون، سلامت و بهداشت روانی افراد را به خطر می‌اندازد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، آزمایشات انجام شده روی گروهی از داوطلبان اسكاتلندی نشان داده است: افرادی كه بیش از 4 ساعت در روز تلویزیون تماشا می‌كنند، 80 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی قرار دارند. اما اگر زمان تماشای تلویزیون روزانه كمتر از دو ساعت باشد، این خطر به میزان قابل توجهی كاهش پیدا می‌كند.

پزشكان می‌گویند: افرادی كه به تلویزیون معتاد هستند هم چنین دچار اختلالات خواب می‌شوند.

به گزارش روزنامه سان، كارشناسان هم چنین هشدار دادند كه اعتیاد به تلویزیون منجر به بروز اختلالات روانی جدی در سالهای آتی زندگی می‌شود.

دكتر مارك هامر كه سرپرستی این مطالعه را در كالج دانشگاهی لندن برعهده داشته تاكید كرد: همه ما باید زمان نشستن مقابل صفحه تلویزیون را كاهش دهیم تا از سلامت جسمی و روانی بهتری بهره‌مند شویم.

برو به انجمن
فعالترین ها در هفته گذشته
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.